17.1 Druhy vedlejších vět Větné členy se někdy chovají jako lidé.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
aneb CO JSME SE O NICH DOZVĚDĚLI V 7. TŘÍDĚ
Advertisements

Věty vedlejší příslovečné úvod
Elektronická učebnice - I
44.1 Pádové otázky Kdo, co? Komu, čemu? Oslovujeme, voláme Koho, co?
45.1 Větné vzorce
Procvičujeme větné členy 2
Název šablony: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT 32/Čj08/ , K. Týleová Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Název výukového.
61.1 Podstatná jména rodu ženského – vzor žena
Souvětí souřadné, souvětí podřadné
Věty vedlejší.
Věty vedlejší podmětné a předmětné
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Druhy vedlejších vět.
Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
Digitální učební materiál
Vypravování o prázdninách
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT Český jazyk - 7. ročník.
Rozbor souvětí.
VEDLEJŠÍ VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Syntax - druhy vedlejších vět
88.1 Základní větné členy – druhy podmětů
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Zaokrouhlování čísel na desítky
Zaokrouhlování čísel na stovky
Věta vedlejší příslovečná podmínková
Vzdělávací oblast: Český jazyk – sloh Autor: Vlasta Lindovská
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ, PŘÍSUDKOVÁ A PŘEDMĚTNÁ
15.1 Základní větné členy Slovo můžeme sledovat z různých pohledů:
VEDLEJŠÍ VĚTY PŘÍSLOVEČNÉ
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
OPYLENÍ a OPLOZENÍ VY_52_INOVACE_B1 – 20 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Chromatografie VY_32_INOVACE_CH1 – 01 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
rozbor věty rozbor souvětí spojovací výrazy
Vzdělávací oblast: Český jazyk – sloh Autor: Vlasta Lindovská
Skladba souvětí.
O Karkulce Autor: Kroupa Michal 1.Kapitola V jedné rodině žila jedna hodná a milá dívenka. Každý jí měl rád, ale maminka s babičkou jí milovaly ze všech.
Červená karkulka Lucie Novotná.
Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní škola, školní.
69.1 Stavba věty jednoduché, základní skladební dvojice
83.1 Skloňování zájmen, druhy
CJL - mluvnice Souvětí Mgr. Zina Omelková
64.1 Podstatná jména rodu ženského – vzor kost
V Ě T N É Č L E N Y Základní – podmět,přísudek
(7. ročník). Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová:
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
holé, rozvité, několikanásobné
16.1 Leisure time Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Anglický jazyk Autor: Zuzana Tonderová.
Interpunkce v souvětí podřadném
39.1 Předložky NAD Z PO ZA KOLEM NA V K VEDLE PRO OD BEZ U PŘED PŘES O
Druhy vedlejších vět Podmětné Přísudkové Předmětné Přívlastkové
Souvětí podřadné. Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Číslo projektu: 1.07/14.00/
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Souvětí podřadné Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník oboru.
Opakujeme vedlejší věty 3 Český jazyk 2. stupeň 1 Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy VY_32_INOVACE_06_Opakujeme vedlejší věty 3.
Opakujeme vedlejší věty 2 Český jazyk 2. stupeň 1 Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy VY_32_INOVACE_04_Opakujeme vedlejší věty 2.
Druhy vedlejších vět Věta podmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta předmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta přívlastková.
Souvětí souřadné VY_32_INOVACE_03-38 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
VY_32_INOVACE_ČJ.7.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ČJ.7.B.09_URČOVÁNÍ DRUHŮ VĚT.
Opakujeme vedlejší věty 1
AUTOR: Kateřina Křížová
Elektronická učebnice - I
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Elektronická učebnice - I
Souvětí podřadné. Souvětí podřadné Definice: Souvětí podřadné se skládá z jedné věty hlavní a jedné nebo více vět vedlejších.
Transkript prezentace:

17.1 Druhy vedlejších vět Větné členy se někdy chovají jako lidé. Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 17.1 Druhy vedlejších vět Větné členy se někdy chovají jako lidé. Často si některý z větných členů vzpomene, že by si mohl založit svou vlastní rodinu (větu). Najde si tedy partnera a spolu s ním (případně s dalšími větnými členy) vytvoří novou větu. Ta však zůstává pod dozorem mateřské věty (věty řídící). Takto se z větného členu stává věta vedlejší, z věty jednoduché se stává souvětí. DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT Autor: Mgr. Eva Zralá

17.2 Co již víme o větných členech? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 17.2 Co již víme o větných členech? Kdo, co? Co dělá podmět? Co se o podmětu říká? pádové otázky (1. a 5. pádu) Kde, kdy, jak, proč, i přes co, …? Jaký (jaká, jaké, …)? Jak, kterak, jaký? větné členy základní podmět přísudek rozvíjející předmět příslovečné určení přívlastek doplněk

17.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 17.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Věta jednoduchá – má jeden přísudek Souvětí – je spojení dvou a více vět → má tedy více přísudků Věta vedlejší – věta, která zastupuje větný člen Věta hlavní – věta, která mluvnicky nezávisí na jiné větě v souvětí Věta závislá – věta, která závisí na jiné větě Věta řídící – věta, na níž závisí jiná věta Souvětí podřadné – souvětí, které má pouze jednu větu hlavní Souvětí souřadné – souvětí, které má dvě a více vět hlavních Interpunkce (čárky v souvětí) – větu závislou oddělujeme vždy od věty řídící čárkou Spojovací výrazy – věta závislá je ke své větě řídící vždy připojena pomocí spojovacího výrazu spojovacím výrazem může být: spojka podřadicí vztažné zájmeno vztažné příslovce spojky podřadicí: protože, že, poněvadž, jelikož, aby, jak, takže, tak-že, až, jestliže, -li, kdyby, i kdyby, když, i když, byť, ač, ačkoli(v), třeba, třebaže, přestože, jakmile, zatímco, sotva(že), … vztažná příslovce: kdy, kde, kam, odkud, kudy, jak, proč, … vztažná zájmena: kdo, co, jaký, který, čí, jenž

17.4 Co si řekneme nového? Postup při grafickém rozboru souvětí Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 17.4 Co si řekneme nového? Postup při grafickém rozboru souvětí Podle počtu přísudků určíme počet vět v souvětí. Pořadí jednotlivých vět v souvětí označíme číslicí, doplníme interpunkci. Rozlišíme věty hlavní (označíme H) a věty vedlejší (označíme V). řídící větný člen otázka druh vedlejší věty je podstatné jméno jaký? (jaká, jaké, …) přívlastková není podstatné jméno koho, čeho? komu, čemu? koho, co? (o) kom, (o) čem? (s) kým, (s) čím? předmětná kde? odkud? kudy? kam? kdy? odkdy? jak dlouho? jak často? dokdy? jak, jakým způsobem? jak hodně? do jaké míry? proč, z jaké příčiny? proč, za jakým účelem? kdy, za jaké podmínky? i přes co? i přes jakou skutečnost? příslovečná místní časová způsobová měrová příčinná účelová podmínková přípustková je současně přísudek a jméno jak, kterak, jaký? doplňková - kdo, co? podmětná zastupuje jmennou část přísudku slovesně jmenného přísudková Postup při určování druhů vedlejších vět Nakreslíme graf souvětí. Do grafu doplňujeme rovněž spojovací výrazy, kterými jsou k sobě věty připojeny. Větou řídící se zeptáme tak, abychom si dokázali odpovědět určovanou větou vedlejší. Podle otázky a podle řídícího větného členu určíme druh vedlejší věty.

17.5 Procvičení a příklady TESTY - PROCVIČOVÁNÍ Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 17.5 Procvičení a příklady Doplň interpunkci a urči druhy vedlejších vět: Zdálo se že mu nikdo nepomůže. Domníval jsem se že ten film hrají dneska. Vrať se odkud jsi přišel. Říkala jsem jí o tom když byla včera večer u nás. Rozčílil se až zčervenal. I když jsem se několik let učila hrát na klavír dneska už nic neumím. Musíme si pospíšit abychom přišli včas. Dům v němž bydlíme stojí hned u hlavní silnice. Pozorovali jsme letadlo jak přistává. Renata už není jako bývala. vzorový příklad: 1.H 2.V 3.V Objevili hrad, který stál tam, kde začínal sráz. graf: 1.H, který 2.V, přívlastková kde 3.V př. místní otázky: Objevili jaký hrad? Kde stál? Doplň interpunkci, proveď grafický rozbor souvětí a urči druhy vedlejších vět: Až ho potkám vyřídím mu co mu vzkazuješ. Když jsem otevřel dveře které vedly do té skrýše zjistil jsem že místo již je opuštěné. Je bohužel docela běžné že se lidé přejídají i když si uvědomují rizika která z toho vyplývají. TESTY - PROCVIČOVÁNÍ

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 17.6 Něco navíc pro šikovné Porovnej vedlejší věty: Viděla Terezu, jak jde do školy. Viděla, jak Tereza jde do školy. Slyšel ho, jak s někým mluví. Slyšel, jak s někým mluví. Spatřili jsme srnu, když utíkala k lesu. Spatřili jsme srnu, která utíkala k lesu. Díval se z okna, aby mu nic neuteklo. Díval se z okna, protože byl zvědavý. Znáš pohádku o Červené karkulce? Pokus se do vyprávění doplnit vedlejší věty. Byla jednou jedna malá holčička, … . Říkali jí tak, … . Jednou maminka řekla Karkulce, … . Ale varovala ji, … . V lese žije totiž zlý vlk, … . Karkulka se vydala na cestu. …, uviděla tam růst krásné květiny. Ani si nevšimla, … . Najednou se před ní objevil vlk a ptal se jí, … . Karkulka mu odpověděla, … . Vlk běžel k babiččině chaloupce. Zaťukal na dveře a změněným hlasem babičce řekl, … . …, vlk na ni skočil a sežral ji. Pak si lehl do postele, uvázal si na hlavu šátek, vzal si brýle a předstíral, … . Karkulka přišla a myslila si, … . Po chvíli se ale „babičky“ ptala, … . Vlk odpověděl, … . Také bylo Karkulce divné, … . Vlk řekl, … . Nakonec se ještě zeptala, … . Vlk zařval a skočil po Karkulce. Lehl si do postele a tvrdě usnul. Okolo chaloupky šel myslivec. Pomyslel si, … . …, vytáhl velký nůž a rozpáral vlkovi břicho. Z břicha vyskočila babička s Karkulkou a děkovaly myslivci, … .

17.7 Types of subordinate clauses Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Czech language and literature 17.7 Types of subordinate clauses simple sentence – věta jednoduchá sentence - souvětí main clause – hlavní věta subordinate (dependent) clause – vedlejší věta For example / např. When he came home, he made himself some coffee. časová I'll get up early so that I can be there on time. účelová Tell me when you will return. předmětná VEDLEJŠÍ VĚTY V ANGLIČTINĚ

17.8 Test znalostí Souvětí podřadné Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 17.8 Test znalostí Souvětí podřadné a/ nemá žádnou větu hlavní b/ má pouze jednu větu hlavní c/ má dvě a více vět hlavních d/ má pouze věty vedlejší Vyber souvětí s vedlejší větou podmětnou. a/ Je mi líto, že jsme to nestihli. b/ Lituji, že jsme to nestihli. c/ Byli jsme smutní, protože jsme to nestihli. d/ Sice jsme to nestihli, ale nebyli jsme smutní. Urči počet vět v souvětí (chybí interpunkce): Když se obloha zatáhla začaly padat první kapky které rozbubnovaly střešní tašky jako sehraný orchestr. a/ 1 b/ 2 c/ 3 d/ 4 Urči druh vedlejší věty v souvětí: Vesnice, odkud pochází moje maminka, se jmenuje Lhotka. a/ podmětná b/ předmětná c/ příslovečná místní d/ přívlastková Správné odpovědi: b c a d Test na známku

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 17.9 Použité zdroje, citace Bičíková Vladimíra a kol.: Český jazyk pro 8. ročník, Havlíčkův Brod, Tobiáš, 2002, 1.vydání, ISBN 80-7311-011-3 Sochrová Marie: Český jazyk v kostce, Havlíčkův Brod, Fragment, 1996, 1. vydání, ISBN 80-7200-041-1 http://www.google.cz/imgres?q=karkulka&start=110&num=10&hl=cs&gbv=2&biw=1280&bih=709&tbm=isch&tbnid=CbMDBM0zHjfYsM:&imgrefurl=http://www.bezeckaskola.cz/clanek-200-jaksebehavpohadkach.html&docid=-fml1SWdv2_H3M&imgurl=http://www.bezeckaskola.cz/files/778-qQv-kopie-cervena-karkulka.png&w=918&h=907&ei=B34MT5SXOKKC4gToyYW5Bg&zoom=1&iact=hc&vpx=733&vpy=375&dur=165&hovh=223&hovw=226&tx=154&ty=203&sig=108919970410900659228&sqi=2&page=7&tbnh=158&tbnw=160&ndsp=18&ved=1t:429,r:9,s:110 http://www.helpforenglish.cz/gramatika/vedlejsi-vety/ kliparty

17.10 Anotace Autor Mgr. Eva Zralá Období 07 – 12/2011 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 17.10 Anotace Autor Mgr. Eva Zralá Období 07 – 12/2011 Ročník 8. ročník Klíčová slova Věta jednoduchá, souvětí, grafický rozbor Anotace Prezentace popisující druhy vedlejších vět a jejich určování.