Automatizace řízení letového provozu Jakub Kolář SPŠ Stavební Liberec
Úvod do řízení letového provozu Není pouze věž, ale máme TWR, APP a ACC TWR Řídí veškerý pohyb na letišti a v jeho nejbližším okolí APP Řídí přílety a odlety v koncové řízené oblasti ACC Řídí převážně přelety přes naše území
Automatizace APP Minimální rozstup 3NM (5,5km) a 1000 ft (300m), ovšem vždy necháváme rezervu
Jak rozstup udržet Rozstup se dá udržet třemi způsoby Změnami kurzu Změnami rychlosti Změnami výšek Ovšem ani jedna změna není ekonomická, ani ekologická, zdržuje a prodražuje let
TCAS, řešení které známe už dlouho Traffic Collision Avoidance Systém je protisrážkový systém, známý už docela dlouho, ovšem čeho všeho je schopný si moc lidí neuvědomuje
Přeprogramovaný TCAS Kdyby se TCAS povedlo přeprogramovat, vznikl by z něj dokonalý řídící letového provozu. Díky dokonalé znalosti polohy ostatních letadel a bezchybnosti počítačového rozhodování, by se mohli zmenšit rozstupy, zmizely by ony rezervy a kapacita vzdušného prostoru by se až zdvojnásobila. Pořadí letadel na přistání se bude určovat už stovky kilometrů od letiště.
Závěrem Kdyby se systém TCAS povedlo přeprogramovat tak jak navrhuji, letecká doprava v okolí letišť bude rychlejší, bezpečnější, plynulejší a hlavně méně nákladná Bohužel v letectví zavedení převratných novinek stojí jednak čas i peníze a tak kdo ví, třeba se někdy v budoucnosti takového revolučního systému dočkáme. Zdroje: FAA Obrázky jsou růžně postahovány z google