Ryby a systém ryb e-learning Mgr. Jana Kalová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor:Mgr. Alena Shánělová
Advertisements

ROZDĚLENÍ RYB Přírodopis 7 třída.
Opakování ryby.
RYBY.
Ryby.
PREZENTACE – RYBY.
Základní škola Kladruby
RYBY.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Obecná charakteristika Stavba těla
Název: Biologie živočichů, Stavba těla ryb
Elektronická učebnice - II
Autor:Mgr.Alena Shánělová
Digitalizace výuky Příjemce
Třída RYBY. Osnova: Vnější stavba těla Vnější stavba těla Vnější stavba těla Vnější stavba těla Vnitřní stavba těla Vnitřní stavba těla Vnitřní stavba.
Prvouka 3.ročník Gabriela Mikulková 2012
Sladkovodní ryby ČR Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.36
Název: Biologie živočichů, Poznávací zkoušení - Ryby našeho regionu
RYBY Osteichthyes, Pisces. RYBY Osteichthyes, Pisces.
Ryby.
Ryby v ČR Vytvořila Lenka Švejdarová 7.B.
Nejmenší společný násobek, největší společný dělitel
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Ryby autor: David Hainall.
Anatomie Kapra obecného
Systém ryb.
Sleď obecný Žije v severských mořích
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
RYBY Přírodopis 7. ročník.
Nejpočetnější skupina obratlovců 25 OOO druhů V ČR jich žije 80
Kapraďorosty Mgr. Jana Kalová
Obojživelníci autor: David Hainall.
SLADKOVODNÍ RYBY
bichir chrupavčití – bichiři kostěná kostra bez rostra
OBRATLOVCI Ryby a obojživelníci.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: cz.1.07/1.4.00/ Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Ryby Šablona:III/2.
PŘÍRODOPIS 6. ROČNÍK RYBY
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pištová. Anotace - v prezentaci se žáci seznamují s různými druhy sladkovodních.
Třída Ryby Nejpočetnější skupina obratlovců, výskyt od prvohor
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Autor: Mgr. Hana Krajčová
OBRATLOVCI RYBY.
Základní škola Kladruby
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
vytvořila: Lucie Míková
Třída: Ryby znaky: ● tělo protáhlé, ze stran zploštělé ● kůže kryta šupinami a slizem ● končetiny = ploutve: – párové – břišní, prsní – nepárové – hřbetní,
RYBY. kapr obecný vouskykrátká řitní ploutev dlouhá hřbetní ploutev.
Ryby Obratlovci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
RYBY Přírodopis 7. třída.
Zástupci ryb Obratlovci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
VY_52_INOVACE_65_Ryby - učební text + kontrolní otázky Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
BAHNÍK VÝCHODOAFRICKÝ úhořovitý tvar těla hřbetní, ocasní a řitní ploutev splývají v lem Zajímavosti: dýchá párovými plicními vaky, sucho přečkává zahrabán.
Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se stavbou a základním systémem ryb. Materiál je plně funkční pouze s použitím.
Ryby - opakování Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Kršková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Třída: RYBY.
Ryby - opakování Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Kršková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Zástupci sladkovodních ryb
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Poznávačka ryb.
RYBY sladkovodní a mořské.
Ryby. AUTOR: Eliška Jurčicová
VY_32_INOVACE_04-35 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Elektronická učebnice - II
RYBY Původně sladkovodní, některé druhy se dokázaly přizpůsobit životu ve slané vodě. Je to nejpočetnější třída obratlovců( druhů, u nás žije asi.
Transkript prezentace:

Ryby a systém ryb e-learning Mgr. Jana Kalová Zkvalitnění výuky přírodovědných předmětů s cílem zvyšování motivace žáků ke vzdělávání v těchto oborech registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/02.0068 Ryby a systém ryb e-learning Mgr. Jana Kalová

Ryby – vnější stavba Tělo tvoří: Hlava – srůstá s trupem (nepohyblivá). Trup Ocas – ocasní ploutev. Ploutve: → párové – prsní, břišní (zachování a změna směru pohybu). → nepárové – ocasní, hřbetní a řitní.

Ocasní Hřbetní Řitní Prsní Břišní

Povrch těla kryje kůže (vícevrstevná). Šupiny – překrývají se. Produkuje sliz (ochrana před poraněním a infekcí, zlepšuje pohyb).

Ryby - vnitřní stavba Kostěná kostra – osu tvoří páteř z obratlů + lebka + žebra. Ploutevní paprsky Skřele - ploché kosti chránící žábry.

Ryby – vnitřní stavba

NS – mozek, mícha a nervy. DS – žábry (pod skřelemi) → okysličení krve. CS – tepny vedou okysličenou krev do těla, - srdce – dvoudílné (síň + komora) – odkysličená krev zpět do žaber. VS – ledviny + močový měchýř. Proměnlivá tělesná teplota. Plynový měchýř – tělo nadnáší a udržuje v dané poloze.

Smysly ryb: Zrak ( oči), čich (čichové jamky), sluch (vnitřní ucho), hmat (hmatové vousky). Postranní čára – proudový orgán Kanálek smyslových buněk po obou stranách těla až k ocasu. Význam : orientace ve vodě.

Rozmnožování ryb Samičky – jikernačky → vajíčka jikry. Samci – mlíčáci → bílá tekutina mlíčí → obsahuje spermie. Oplození vnější = tření (mimo tělo ryb, u většiny).

Po oplození se vylíhnou malé rybky → plůdek. Výživa plůdku ze žloutkového váčku. http://video.nationalgeographic.com/video/animals/fish-animals/bony-fish/trout_spawning/

Systém ryb Rozdělení ryb Lalokoploutvé ryby Dvojdyšné ryby Paprskoploutvé ryby

Lalokoploutvé ryby Latimérie podivná - Jediný zástupce skupiny (tzv. „živá fosilie“). Ploutve na násadách. Až 2 metry. Předchůdce obojživelníků.

Dvojdyšné ryby Bahníci – Bahník australský Stojatá, sladká voda tropických oblastí. V suchém období se zavrtají do bahna → klidový stav (nepřijímají potravu a nedýchají žábrami). Dýchají plicními vaky (z vychlípeného jícnu) + nozdry (čich. jamky spojí s jícnem).

Paprskoploutvé ryby Ryby sladkovodní x mořské. Sladkovodní ryby žijí v tekoucích i stojatých vodách. Pásma tekoucích vod: Pásmo pstruhové – horské potoky Pásmo lipanové – podhorské potoky Pásmo parmové – střední toky Pásmo cejnové – dolní toky Pstruh, střevle, mřenka Kapr, karas, lín, sumec, štika

Sladkovodní ryby Kapr obecný Lín obecný

Jelec tloušť Parma obecná Kaprovité ryby

Lososovité ryby - Tuková ploutvička na hřbetu. Pstruh obecný (potoční)

Lipan podhorní

Štika obecná – protáhlé tělo, až 1 metr.

Candát obecný – 2 hřbetní ploutve

Sumec obecný - až 2 metry.

Úhoř říční - Tření v Sargasovém moři → průhledné larvy unáší proud k břehům, dospívají ve sladkých vodách.

Mořské ryby Sleď obecný Až 35 cm. Zavináče, slanečky.

Treska obecná 1,5 metrů. Vous na spodní čelisti. Filé, tresčí játra.

Tuňák obecný – až 4 m, dvojí maso (červené x bílé).

Makrela obecná – 50 cm, tučné maso (30% tuku).

Sardinka obecná Drobná 15 cm. Teplá moře, konzervy.

Losos obecný 1,5 m, tuková ploutvička. Dospívá v moři → tření v horních tocích řek, po 2 - 3 letech zpět do moře.

Opakování 1. Pozoruj vnější stavbu těla ryby (kapra obecného), nakresli obrys a popiš vnější části těla. ______ Ocasní ________

2. Pozoruj šupinu, nakresli ji a urči přibližné stáří ryby 2. Pozoruj šupinu, nakresli ji a urči přibližné stáří ryby. Šupina je asi z ……… leté ryby.

3. Vysvětli k čemu slouží postranní čára a kde ji najdeme. …………………………………………………………………………………………….. ……………………………………………………………………………………………… 4. Vysvětli pojmy: Skřele = Plynový měchýř = Jikry = Mlíčňák =

5. Které státy jsou na rybolovu závislé?? ………………………………………………………………………………………………………. ………………………………………………………… 6. Uveď význam mořských ryb?? ………………………………………………………..

Zdroje: Obr. 1 http://ewww2003. sweb. cz/kapr_obecny. gif Obr Zdroje: Obr. 1 http://ewww2003.sweb.cz/kapr_obecny.gif Obr. 2 http://sas.srs-vodnany.cz/srs/vos3_09/cilek/obrazy/kapr_obecny_zrcadlo.jpg Obr. 3 http://www.biolib.cz/IMG/GAL/112701.jpg Obr. 4 http://www.biolib.cz/IMG/GAL/87794.jpg Obr. 5 http://hrudik.sweb.cz/images/Ana2.jpg Obr. 6 http://en.wikipedia.org/wiki/File:Muzeum_Ewolucji_PAN_-_szkielet_karpia_%28Common_carp,_Cyprinus_carpio%29.JPG Obr. 7 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/dc/Swim_bladder.jpg/220px-Swim_bladder.jpg Obr. 8 http://www.chytej.cz/files/inpages/012/013-organy-ryby.jpg Obr. 9 http://www.chytej.cz/foto/atlas_ryb/ouklejka_pruhovana/rozlisovaci_znaky/Ouklejka-postranni-cara.jpg Obr. 10 http://www.biolib.cz/cz/image/dir0/id171842/?viewall=1&termflt=3715 Obr. 11 http://www.jirijakes.estranky.cz/img/mid/229/jikry-2.jpg Obr. 12 http://noc-den.bloger.cz/obrazky/noc-den.bloger.cz/kaviar-na-toustu.jpg Obr. 13 http://www.chytej.cz/foto/clanky/2010/905/09.jpg Obr. 14 http://www.aquatab.net/_files/Image/blog/pludek-1.jpg Obr. 15 http://www.chytej.cz/foto/atlas_ryb/kapr_obecny/stari_a_rust/Kapr-lysec-pludek.jpg Obr. 16 http://cryptozoologie.xf.cz/imgzoom/colecanth.jpg Obr. 17 http://www.biolib.cz/IMG/GAL/187703.jpg Obr. 18 http://www.biolib.cz/IMG/GAL/BIG/106471.jpg Obr. 19 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/61/Australian-Lungfish.jpg/258px-Australian-Lungfish.jpg Obr. 20 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Studen%C3%BD_potok.jpg

Obr. 21http://www.orso.cz/dvorak/atlas/kapr-v.jpg Obr. 22 http://www.biolib.cz/IMG/GAL/58155.jpg Obr. 23 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/33/Squalius_cephalus_Prague_Vltava_1.jpg/300px-Squalius_cephalus_Prague_Vltava_1.jpg Obr. 24 http://www.chytej.cz/foto/atlas_ryb/parma_obecna/parma_obecna.jpg Obr. 25 http://www.orso.cz/dvorak/atlas/pstruh-v.jpg Obr. 26 http://www.naturfoto.cz/fotografie/ostatni/lipan-podhorni-80028.jpg Obr. 27 http://www.trebonsko.cz/admfotky/Trebonsko/Rybareni-a-rybarstvi/Atlas-ryb/lipan_podhorni-500.jpg Obr. 28 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/72/Esox_lucius_Prague_Vltava_2.jpg Obr. 29 http://www.biolib.cz/IMG/GAL/20435.jpg Obr. 30 http://www.scubadiving.cz/images/katalog/500/649.jpg Obr. 31 http://www.naturfoto.cz/fotografie/ostatni/uhor-ricni-106379.jpg Obr. 32 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/65/Herringadultkils.jpg Obr. 33 http://www.ceskatelevize.cz/porady/10302439038-tajemstvi-divociny-vi/211382548700007-tichomorsti-sledi/ Obr. 34 http://zivazeme.cz/images/treska-obecna04.jpg Obr. 35 http://www.rybolov.com/administrace/obrazky/643___4457.jpg Obr. 36 http://evikzvirata.wz.cz/tunak_obecny.jpg Obr. 37 http://www.nachytano.cz/userfiles/image/tu%C5%88%C3%A1k.jpg obr. 38 http://www.biolib.cz/IMG/GAL/150809.jpg Obr. 39 http://zivazeme.cz/images/sardinka-obecna02.jpg Obr. 40 http://www.dovolena-jizni-afrika.cz/public/default/userfiles/image/sardinky/keporkak-sardine.jpg Obr. 41 http://www.mrk.cz/Data/Galerie/21_f1.jpg Obr. 42 http://www.zivocich.com/userfiles/image/pages/464_1.jpg http://video.nationalgeographic.com/video/animals/fish-animals/bony-fish/trout_spawning/

Použité zdroje: Objekty použité k vytvoření této prezentace jsou součástí Microsoft PowerPoint, Čabradová V., Hasch F., Sejpka J., Vaněčková I. (2005): Přírodopis 7 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Nakladatelství Fraus, dále vlastní nápady. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech základních škol. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Kalová. Zkvalitnění výuky přírodovědných předmětů s cílem zvyšování motivace žáků ke vzdělávání v těchto oborech registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/02.0068