Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: 05.02.2013 Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_21_CJL_L Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Advertisements

Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_CJL_2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_09_CJL_NP2 Ročník:II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Nikola Šuhaj loupežník
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_727_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
VY _32_INOVACE_05_04J.Neruda
 Předmět: Literatura  Tematická oblast: Česká a světová literatura po r  Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia  Oblast podpory: III/2 Inovace.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Portréty literárních osobností světové literatury
FRÁŇA ŠRÁMEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_20_CJL_NP2 Ročník:II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _13_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
FEDERICO GARCÍA LORCA Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
ČESKÁ DIVADLA výběr Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Ivan Olbracht životopis, dílo, ukázka.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_CJL_2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
VY_32_INOVACE_31-19 Česká próza po r Milan Kundera.
Slzy ženy Proč ženy pláčou.
EDUARD BASS A Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Sourozenci Čapkovi.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_10_D_I Ročník: I. Vzdělávací oblast: Dějepis Vzdělávací obor:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Moderní báje v literatuře
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.03 Název pro školu: EU ČJ 03 II Název materiálu: Jaroslav Hašek Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_O8_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/17/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvořeníLeden.
Jules Verne Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_32_CJL_L ROČNÍK: III. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Název Balada o Tristanovi a Isoldě Předmět, ročník
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Ladislav Fuks životopis, romány,
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_15_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
Název J. D. Salinger: Kdo chytá v žitě Předmět, ročník
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_15_CJL_2 Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_04_CJL_L ROČNÍK: I. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
VLADISLAV VANČURA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_14_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Balada pro banditu.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193, Tel.: , Tel.řed./fax: ,
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu INOVACE_32_Ivan Olbracht.
Ota Pavel OB 21. Ota Pavel - vlastním jménem Otto Popper, - * 2. července 1930 v Praze – 31. března 1973 byl český prozaik, novinář a sportovní reportér.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.7.B.17_eduard_bass Název: Eduard Bass Číslo operačního.
● Ivan Olbracht a jeho díla inspirovaná Podkarpatskou Ukrajinou ● Vytvořila: Mgr. Monika Vlková ● SPŠ Uh. Brod.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.6 Karel Poláček Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
● Ivan Olbracht a inspirace Podkarpatskou Ukrajinou ● Vytvořila: Mgr. Monika Vlková ● SPŠ Uh. Brod.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBOR: Český jazyk a literatura.
Název prezentace (DUMu): Česká próza po roce 1945: Jan Otčenášek
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Pohádka, báje Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
VY_32_Inovace_ Arnošt Lustig Český jazyk 9. ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Arnošt Lustig (1926 – 2011). Arnošt Lustig (1926 – 2011)
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
TÉMA: VLADISLAV VANČURA AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Česká literatura 1.poloviny 20. století
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Transkript prezentace:

Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_21_CJL_L Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace, Estetické vzdělávání Vzdělávací obor: Literatura Tematický okruh: Česká meziválečná próza Téma: Ivan Olbracht Metodický list/anotace: Určeno jako informace o autorovi a pro práci s textem z Olbrachtových děl – Golet v údolí, Nikola Šuhaj - pro žáky 3.ročníku všech oborů a zároveň pro žáky 4. ročníku jako opakování k ústní části maturitní zkoušky.

Obr. 1

Život   Vlastním jménem Kamil Zeman, syn spisovatele Antala Staška (Antonína Zemana)  Žurnalista (např. Dělnické listy, Právo lidu)  Pobyt na Podkarpatské Rusi (30. léta) – velmi ovlivnil jeho tvorbu  Po roce 1945 pracuje ve veřejných funkcích Tvorba  O zlých samotářích: tři povídky o lidech z okraje společnosti  Žalář nejtemnější: psychologický román o sobectví a přehnané žárlivosti osleplého muže  Podivné přátelství herce Jesenia: román z divadelního prostředí  Golet v údolí: 3 prózy z Podkarpatské Rusi  Nikola Šuhaj loupežník: baladický román

1. Zázrak s Julčou: zobrazuje chudého Žida Bajnyše, který chce, aby se jeho děti měly lépe a jeho nadaný syn mohl studovat. Stane se zázrak: přijdou naivní čeští turisté a židova stará kobyla Julča je pro ně nejlepší, a tak jsou peníze pro syna na světě. 2. Událost v mikve: příběh z židovské vesnice, kde dojde ke znečištění a znesvěcení mikve – očistné koupele. 3. O smutných očích Hany Karadžičové: rozsahem i tématem se tato povídka blíží románu, hlavní hrdinka se kvůli lásce zřekne rodičovské víry a všichni ji zavrhnou.

„A vyvržená šla prázdnou ulicí, s nečistým milencem po boku a s dvěma četníky deset kroků před sebou, bílá jako cesta před ní, a volajíc zoufale na pomoc krev svých předků, zvyklou ponižování, potupě a utrpení, kráčela uprostřed strašlivé dědovy pohřební modlitby s hlavou dopředu směřující a s očima, jejichž podivný lesk byl upjat v neurčito. Ach, krvi předků, poplvaná, štvaná, prolévaná tisíci ranami, nedej Hanele upadnouti. Tak opouštěla Hanele, první co Polana Polanou stojí otcovský dům a tábor svého Boha. Zatímco doma otec, navěky zneuctěný, si nožem nařízl chlopni kabátu a trhl, a matka, která z hanby a studu před lidmi po celý život již nevyjde z ohrady domu a dvora, si u krku roztrhla roucho, a oba bosy usedli na zemi, aby plačíce nad smrtí nejmladší dcery, se modlili modlitbu za zesnulé, utkvívala Hanele pohledem na proudu sněhových mraků a její překrásné oči do sebe sály jejich smutek. A tehdy se kladlo do jejích očí cosi vzdorného a tvrdého. A tento smutek, daleká zasněnost a krůpěj tvrdosti do nich skanulá zůstanou v jejích očích navždy. V jejích krásných očích, které snad jednou zdědí také děti Hany Karadžičové.“(1)

 V čem byste našli kontrast už v názvu románu? Doložte svoje tvrzení slovy z ukázky.  (motiv krásy a smutku – měla nejkrásnější oči v celé Polaně, celé země, ale smutek v nich navždy zůstal, protože se zřekla víry rodičů – smutek, daleká zasněnost a krůpěj tvrdosti zůstanou)  Jak se chovají Haniny rodiče a vesničané, když zjistí, že se zamilovala do „odrodilce“?  (bezvýhradná a zaslepená víra ortodoxních židovských rodičů nedbá o osud jejich dcery, kdo se odrodí, je jimi zatracen a jakoby zemřel; stejně se k ní chovají i ostatní)  Jaká je Hana? Jde si za svou láskou a svým přesvědčením?  (konflikt vyřeší svatbou, odejde z rodné vesnice, kde poznala mnoho ponížení, poznala, že život pokračuje dál – musí se žít)

„Když pisatel tohoto vypravování shledával v domovině Nikoly Šuhaje příběh o tomto muži nezranitelném, který bohatý bral a chudým dával a který nikdy, kromě v sebeobraně nebo ze spravedlivé msty, nikoho nezabil, neměl po svědectvích tolika lidí vážných a hodných víry věru příčiny nevěřiti, že Šuhajovu nezranitelnost působila zelená ratolístka, kterou, mávaje, odháněl četnické kulky jako hospodář v červencovém dni rojící se včely. „Ne,“ řekl mi pastevec na polonině nad Holatýnem, „lidé to říkají, ale bylo to jinak.“ Holatýnský pastevec začal vypravovati příběh Nikoly Šuhaje v kruhu pastýřů skotu při ohni, který vysoko plápolal k večerní obloze.“(2)

 Jak byste charakterizovali hlavního hrdinu?  (válečný zběh, podkarpatský horal, je nezranitelný – žádná střela ho nezasáhne, bohatým bere a chudým dává, nezabíjí – jen v sebeobraně, je zrazen kamarády)  Jaké další postavy v díle vystupují a jak jednají?  (Eržika – Nikolova milá, Nikolovi kamarádi –nakonec jimi zrazen a zavražděn sekerou v lese, mladší bratr Jura – zabit s Nikolou, vesničané – Nikola je pro ně hrdinou, představuje odpor proti mocným, ale později i přítěží, protože kvůli tomu se k nim četníci chovají krutě)  Znáte některé další podobné postavy? Proč si o nich lidé vyprávěli a přisuzovali jim nadpřirozené schopnosti?  (Jánošík- Slovensko, Ondráš – Slezsko; stali se vírou v lepší život)  Jakou dobu a jaké prostředí zobrazil? Znáte ještě další díla (další autory) čerpající námět z této oblasti?  (život Rusínů v hornaté Zakarpatské Ukrajině ve vesnici Koločava v době těsně po 1. světové válce – 1920; další Olbrachtova díla – Hory a staletí, K.Čapka- Hordubal, V. Vančura – Poslední soud)  Znáte celý Nikolův příběh? Převyprávějte ho. Všimněte si, jak Olbracht zachytil proces vzniku legendy mezi lidmi a jak zde spojil různé časové roviny: mýtus, baladu a reportáž.  (otevřená otázka; tradiční sepětí lidí s přírodou; osud Nikoly a jeho nadpřirozené schopnosti; zvyky, řeč obyvatel, krásnou přírodu)

Balada pro banditu (filmové zpracování)  Filmový muzikál z roku 1974  Uvedlo ho divadlo Husa na provázku s textem Milana Uhdeho  Hlavní role vytvořili Iva Bittová (jako Eržika) a Miroslav Donutil (jako Nikola) Nikola Šuhaj loupe ž ník (televizní zpracování románu) Natočil podle scénáře Ludvíka Kundery režisér Evžen Sokolovský v roce 1977 s Petrem Čepkem v hlavní roli; zkuste zhlédnout tento film a pohovořte o tom, jak na vás zapůsobil.

 Obr. 1: Autor neuveden. Soubor:Ivan Olbracht 1929.jpg- Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  (1)(2) DR. HOLÝ, Jiří a kol. Čítanka české a slovenské literatury pro III. ročník SŠ. Praha: SPN, 1992, ISBN  MGR. HÁNOVÁ, Eva a kol. Odmaturuj z literatury 1. Brno: Didaktis, spol.s r.o., 2004, ISBN  MGR. HAVLÍČKOVÁ, Iveta a kol. Odmaturuj z literatury 2. Brno: Didaktis, spol.s r.o., 2004, ISBN