CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2206_VO8 MYŠLENÍ © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou
Myšlení je vykonávání myšlenkových postupů = MYŠLENKOVÝCH OPERACÍ. Už jsi někdy slyšel(a) tato slova ? ZAMYSLI SE ! NA CO MYSLÍŠ ? TO SNAD NEMYSLÍŠ VÁŽNĚ ! CO TĚ TO NAPADLO ! V jakých situacích ses s těmito slovy setkal(a) ? CHVÁLÍM TĚ, VYMYSLEL(A) JSI TO SKVĚLE.
Jakým způsobem můžeme druhým lidem sdělovat své myšlenky? Myslíš, že pro rozvoj myšlení je důležitá řeč ? V průběhu života se vyvíjíme fyzicky i psychicky. Zdokonaluje se i naše myšlení. Občas musíme řešit nečekané situace. Musíme vyhodnotit daný stav, zvážit naše možnosti, využít předchozí zkušenosti nebo vymyslet nové řešení. Provádíme myšlenkové operace.
Myšlenkové operace : ANALÝZA SYNTÉZA SROVNÁVÁNÍ ABSTRAKCE INDUKCE DEDUKCE = myšlenkové členění celku na části = myšlenkové sjednocování, spojování vyčleněných částí = zjišťování podobností a odlišností mezi předměty a jevy = vyčleňování podstatných a obecných vlastností předmětů a jevů ZOBECŇOVÁNÍ = spojování společných vlastností předmětů a jevů = vyvozování obecného tvrzení z jednotlivých případů = aplikace obecného poznatku na konkrétní případ ANALOGIE = vyvozování poznatku na základě podobnosti s jinými předměty a jevy
Při učení (např. ve škole) se nám může hodit tzv. myšlenková mapa. JAZZ Improvizace Louis Armstrong ? ? New Orleans scat trubka ? Vytvoř si vlastní myšlenkovou mapu k procvičení učiva např. ze zeměpisu nebo přírodopisu. Pracuj dle pokynů učitele.