01 Úvodní pojmy Mgr. Ladislav Dvořák PdF MU, Brno.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Fyzika na naší škole Barbora Jíšová dne
Advertisements

Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_FYZ_RO_01 Digitální učební materiál Sada: Molekulová fyzika a termika.
Fyzika – přírodní věda (z řečtiny)
Mereni hmotnosti. Mereni hmotnosti Hmotnost se někdy nesprávně nazývá váha Symbol veličiny: m Zákl. jednotka: kg První zmínky o vážení- Egypt, Babylon,
M e c h a n i k a Václav Havel, katedra obecné fyziky ZČU v plzni.
Proč se učíme fyziku? O čem fyzika je?
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
U těles určujeme ve fyzice jejich vlastnosti – rozměr (velikost), hmotnost, objem, obsah, teplotu, barvu, tvar, tvrdost, stlačitelnost, sílu – kterou.
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
LÁTKY A TĚLESA Chemie 8. ročník.
Teplota a její měření.
1.Stavební mechanika Autor: Ing. Jitka Šenková Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vyškov, Sochorova 15 Vyškov Tato materiál.
Digitální učební materiál
9. NEROVNOMĚRNÝ POHYB II. - ZRYCHLENÍ
FYZIKA 1 Obsah a metody fyziky 1.1 O čem fyzika pojednává
Fyzika 6.ročník ZŠ Fyzikální veličiny Creation IP&RK.
A) Úvod do fyziky původ slova Fyzika: z řečtiny, physikos = přírodní
Fyzika 6. ročník Teplota Anotace
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Stanislava Kubíčková.
Úvod do fyziky původ slova Fyzika: z řečtiny, physikos = přírodní
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
 Zkoumáním fyzikálních objektů (např. polí, těles) zjišťujeme že:  zkoumané objekty mají dané vlastnosti,  nacházejí se v určitých stavech,  na nich.
Digitální učební materiál
Fyzika 6. ročník Fyzikální veličiny Anotace
Měření fyzikálních veličin
Výpisky z fyziky − 6. ročník
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
U3V – Obdržálek – 2013 Základní představy fyziky.
Fyzikální veličiny.
FYZIKÁLNÍ VELIČINY A JEJICH JEDNOTKY.
Výpisky z fyziky − 6. ročník
Mechanika a kontinuum NAFY001
 Zkoumáním fyzikálních objektů (např. polí, těles) zjišťujeme že:  zkoumané objekty mají dané vlastnosti,  nacházejí se v určitých stavech,  na nich.
FYZIKÁLNÍ VELIČINY Co to je?.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Výukový software - přehled, komparace Jiří Tesař.
VEKTORY.
VELIČINY A JEJICH MĚŘENÍ
Základní chemické pojmy
Repetitorium z fyziky I
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ Úvod do učiva Název sady: Fyzika 6. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 6 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Najdi černé ovce metr tuna látka miligram atom l kilogram kg gram.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
Úvod do fyziky SPŠ SE Liberec a VOŠ Mgr. Jaromír Osčádal.
Základní škola Karviná-Nové Město Cihelní 1666 tel./fax.: , Škola pro život CZ.1.07/1.4.00/ Druh.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_15 Název materiáluObsah, rozdělení.
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková Téma: Vlastnosti látek II.
Molekulová fyzika 2. Sada pomocných snímků „Teplota“
Úvod do fyzikálního měření Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 2. Fyzikální veličiny a jejich jednotky, vektory Název sady: Fyzika.
U3V – Obdržálek – 2016 Základní představy fyziky.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Fyzika – vybrané kapitoly
PROJEKT TEPLOTA Vypracovaly : Vanesa Vrbovcová , Klára Kubová , Sofia Bryknerová, Klára Šuláková a Jana Leischnerová.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Aleš Čech Fyzika 6. ročník
1. Obsah a význam fyziky, struktura látek
Měření fyzikálních veličin
Úvod do praktické fyziky
Základní jednotky SI Název školy: Základní škola Brána Nová Paka
Výpisky z fyziky − 6. ročník
zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková
FYZIKA Čím se budeme další čtyři roky zabývat?
DUM:VY_32_INOVACE_VIII_3_1_Co je fyzika.
Autor: Mgr. Marie Hartmannová
Teplota-zápis Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
Transkript prezentace:

01 Úvodní pojmy Mgr. Ladislav Dvořák PdF MU, Brno

1. Fyzika vědní obor, který zkoumá hmotu, její vlastnosti a chování během dějů φυσικός (physikos): přírodní φύσις (physis): příroda

1.1. Rozdělení fyziky podle způsobu zkoumání – teoretická – experimentální – počítačové modelování podle oboru zájmu – mechanika (kin. a dyn.), optika, termika, elektromagnetismus, biofyzika, …

1.2. Základní pojmy 1/4 hmota – látka  pole fyzikální jevy – stavy  děje pokus – heuristický  ověřovací

1.2. Základní pojmy 2/4 fyzikální veličiny – množstevní  stavové  trvale plynoucí – (hmotnost  teplota  čas) fyzikální jevy – skalární  vektorové  tenzorové – (teplota  síla  setrvačnost)

1.2. Základní pojmy 3/4 hodnota veličiny – určuje se měřením nebo výpočtem – X = [X]  {X} (např. F = 5 N) definiční vztah veličiny – závislost nové veličiny ke známým veličinám – S = a  b

1.2. Základní pojmy 4/4 Měření – praktický postup zjišťování číselné hodnoty veličiny – absolutní (digitální váhy) – relativní (rovnoramenné váhy) – přímá (metrem) – nepřímá (teploměrem – roztažnost)