Výchova učitelek/ů (fyziky) na Jižní Moravě aneb Problémy didaktiky a fyziky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Smykové tření a valivý odpor
Advertisements

Síla značka síly F jednotkou síly je 1N (newton), popř. kN ( = 1000 N)
ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem
7. ročník Tření, třecí síla Tření, třecí síla.
Mgr. Ladislav Dvořák PdF MU, Brno
O drsnosti a materiálech
Síla 1kg = 10N nebo 100g = 1N značka síly F
Práce. Výkon Práce Jakou představu ve vás vyvolá slovo práce?
EU-8-46 – DERIVACE FUNKCE II
7. Mechanika tuhého tělesa
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_06_FYZIKA Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Ing. Pavla.
Dynamika hmotného bodu
Výkon (Učebnice strana 22 – 24)
Třecí síly v denní i technické praxi
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
NEINERCIÁLNÍ VZTAŽNÁ SOUSTAVA
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Síla jako FV Skládání sil - opakování (FV) - opakování (síly)
Název materiálu: SÍLA – výklad učiva. Název dle číselného rozsahu: VY_32_INOVACE_201. Autor materiálu: Mgr. Bronislav Budík. Zařazení materiálu: o Vzdělávací.
Grantový projekt multimediální výuky
Vysvětlení pohybu - síla (dynamika)
Zákon setrvačnosti Autor: Lukáš Polák Pokračovat.
Název šablony: Inovace ve fyzice52/F03/ ,Slabá Janoutová Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Skládání sil různého směru.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Soňa Brunnová Název materiálu: VY_32_INOVACE_08_ZVLASTNI.
Tření Třecí síla. (Učebnice strana 91 – 95)
Dynamika.
Třecí síly Třecí síly působí při libovolném pohybu dvou dotýkajících se těles. Zejména je můžeme pozorovat při libovolném druhu pohybu po povrchu země.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU SMYKOVÉ TŘENÍ
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Soňa Brunnová Název materiálu: VY_32_INOVACE_07_NEWTONOVY.
Vzájemné působení těles
Fyzika 7.ročník ZŠ Newtonovy pohybové zákony Creation IP&RK.
Smykové tření, valivé tření a odpor prostředí
Smykové tření, valivý odpor
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Zákon vzájemného působení dvou těles
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Fy – sekunda Yveta Ančincová
Mechanika tuhého tělesa
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Zdeňka Soprová, Bc. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
GRAVITAČNÍ POLE.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č.materiáluVY_32_INOVACE_450.
Fyzika 7.ročník ZŠ Otáčivé účinky sil Creation IP&RK.
Strojní mechanika ÚKOLY STATIKY Autor: Ing. Jaroslav Kolář
Mechanika I. Dynamika– test 4 VY_32_INOVACE_10-20.
4.Dynamika.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSíly a jejich.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Mohou tři síly dohromady dávat nulu?
Mechanika tuhého tělesa
my.cz Název školy Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Luboš Bělohrad Název šablony.
Dostředivá a odstředivá síla
VY_32_INOVACE_11-07 Mechanika II. Tíhová síla.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II Mgr. Luboš Káňa Gymnázium Sušice kvinta osmiletého studia a první.
Síla a pohyb Stručný postup při řešení úloh: 1.Uvědomíme si, jaké působí síly (obrázek, silový diagram) 2. Formulujeme pohybové rovnice 3. Vyřešíme No,
KYVADLO
Ú T F A Fyzikální vzdělávání: současnost a perspektiva Trendy ve fyzice a fyzikálním vzdělávání v pohledu brněnských fyzikálních pracovišť –
Název úlohy: 5.7 Smykové tření
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_715.
Rovnováha dvou sil (Učebnice strana 43 – 45)
DYNAMIKA Newtonovy zákony: První Newtonův zákon: (zákon setrvačnosti)
Fyzika mezi maturitou a státnicí (-emi). Úroveň znalostí fyziky a matematiky v čase maturita SZZ-BcSZZ-Mgr SDZ doba studia 1 2 všeobecné znalosti: - obecná.
Síla 1kg = 10N nebo 100g = 1N značka síly F
KATEDRA CHEMIE Fakulta pedagogická Západočeské univerzity v Plzni 2016.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_19_ Newtonovy pohybové zákony I Číslo projektu:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_43_18 Název materiáluPohyb těles.
Fyzika I-2016, přednáška Dynamika hmotného bodu … Newtonovy zákony Použití druhého pohybového zákona Práce, výkon Kinetická energie Zákon zachování.
Kyvadlo.
9. Dynamika – hybnost, tření, tíhová a tlaková síla
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název úlohy: 5.2 Volný pád.
Transkript prezentace:

Výchova učitelek/ů (fyziky) na Jižní Moravě aneb Problémy didaktiky a fyziky

„Učitelské“ studijní obory v rámci fyzikálních programů – PřF MU Bakalářský: Fyzika se zaměřením za vzdělávání Druhý obor se zaměřením na vzdělávání Magisterský: Učitelství fyziky pro střední školy Učitelství druhého oboru pro střední školy Druhé obory: M, Ch, VT, APA, další nejsou rozvrhově zajišťovány

Bakalářské studium – 180 kreditů kredity Fyzika + volitelné předměty 79 Bakalářská práce z fyziky 10 Druhý obor + volitelné předměty 79 Bakalářská práce z druhého oboru 10 Pedagogicko-psychologický základ 12 Jazyky – akademická A, N, F, R, Š 0 0 Tělesná výchova – 4 zápočty a kurs 0 0

Povinný kurs fyziky – kredity (Bc) Semestr / kredity Obecná fyzika Fyzikální praktikum Matematické metody 4 4 „Pomocná“ matematika 8 6 Teoretická fyzika

Povinný kurs fyziky – hodiny (Bc) Semestr / hodiny Obecná fyzika4/2 Fyzikální praktikum 0/3 Matematické metody2/1 „Pomocná“ matematika3/32/2 Teoretická fyzika 2/13/24/23/2 Celkem

Magisterské studium – 120 kreditů kredity Fyzika + volitelné předměty 42 Diplomová práce z fyziky + seminář 30 Pedagogická praxe z fyziky 3 3 Druhý obor + volitelné předměty 42 Dipl. práce z druhého oboru+seminář 30 Pedagogická praxe z druhého oboru 3 3

Profilové fyzikální předměty (Mgr) Semestr / kredity Didaktika fyziky+semináře 7 4 Praktikum školních pokusů 4 4 Pedagogická praxe z fyziky 3 Co se z fyziky nevešlo Celkem

Profilové fyzikální předměty (Mgr) Semestr / hodiny Didaktika fyziky+semináře 2/4 1/3 Praktikum školních pokusů 0/3 Pedagogická praxe z fyziky 3T Co se z fyziky nevešlo 2/1 2/0 Celkem 12 10

Pedagogická praxe Klinické školy – projekt FRVŠ Požadavky: 10 vzorových hodin v každém aprobačním předmětu 10 hodin náslechů v každém aprobačním předmětu Rozbory, písemky, experimenty, úlohy Souvislá praxe – 3 týdny Průběžná praxe během semestru Asistentská praxe (i bakalářské studium)

Didaktické pověsti aneb Tradice fyzikálně-didaktických omylů

Tradiční matoucí klišé - 1 Kostka na nakloněné rovině: „Tíhovou sílu rozložíme na dvě vzájemně kolmé složky. Složka F 1 je rovnoběžná s nakloněnou rovinou, složka F n je k nakloněné rovině kolmá a vytváří kolmou tlakovou sílu.“ (M219) Jak složka síly popisující určitý typ interakce (gravitační) může „vytvářet“ sílu odpovídající jinému typu interakce (elektromagnetické) ??

Tradiční matoucí klišé - 2 Kostky m 1 ≠ m 2 visící přes nehmotnou kladku: „Vlákno je napnuté po celé délce stejně, síly F a F´mají tedy stejnou velikost.“ (M220) Co to je „napnuté stejně“? Souvislost s nehmotnou kladkou je podstatná, ale není komentována. F F´ F g1 F g2 -F-F´ T

Tradiční matoucí klišé - 3 Průchod tělíska smyčkou: „V nejvyšším bodě válcové plochy musí mít těleso takovou rychlost, aby se setrvačná odstředivá síla alespoň rovnala síle tíhové.“ (M231) Co to je „alespoň“ rov - nala? Jsou opačné. Chybí tlaková síla, která se při ztrátě kontaktu anuluje.. FgFg N. F odstř

Tradiční matoucí klišé - 4 Rovnoměrný přímočarý pohyb kuličky ve vlaku: „Kulička má nulové zrychlení, a tedy na ni nepůsobí žádná síla.“ (M93) Nulová výslednice sil a žádná síla není totéž. Tíha tělesa: Tíha tělesa se projevuje jako tlaková síla, kterou působí těleso na podložku nebo tahová síla napínající závěs. (M129) Za jakých podmínek?

Tradiční chybné obrázky - 1 Jak velkou silou působí tyč s břemenem na každého z mužů, kteří ji nesou? „Na břemeno působí tíhová síla F g. Tuto sílu přeneseme do bodu O, v němž je upevněn závěs břemena, a rozložíme na dvě rovnoběžné složky, z nichž F 1 působí na prvního muže v bodě A, F 2 působí na druhého muže v bodě B.“ (M161) F1F1 FgFg F2F2 FgFg -F 1 -F 2 AOB A O B

Tradiční chybné obrázky - 2 Chybějící síly: „Pokus k zjištění vlastností třecí síly“ (M85) Valivý odpor: „Vznik valivého odporu“ (M87) FnFn FtFt F´ v FnFn FtFt v

Tradiční chybné obrázky - 3 Chybějící síly: Auto v zatáčce (M244) Chybějící síly: Rovnováha žebříku (M244) O T F FgFg F1F1 F2F2 T O FgFg FsFs N FtFt.

Tradiční koruna všeho - kyvadlo Obvyklý obrázek - 1 K výkladu kmitání kyvadla (MKV 34). FgFg g F T. α FgFg FtFt F g

Závěr ?? Co může didaktika fyziky udělat pro fyziku ??