Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. et Mgr. Gabriel Juchelka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Zdeněk Binar Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Advertisements

Češi a Habsburská monarchie v 19.stol. Národní obrození
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kryšpín. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Název: LITERÁRNÍ SMĚRY V OBDOBÍ NO Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Název: PERIODIZACE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Název: LITERÁRNÍ HISTORIE A TEORIE Autor: Mgr. Lenka Jelínková
ZŠ Dr. Miroslava Tyrše, příspěvková organizace
České národní obrození
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Zdeněk Binar Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Zdeněk Binar Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
ARITMETICKÁ POSLOUPNOST, SOUČET PRVNÍCH N ČLENŮ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Zdeněk Binar Obchodní akademie a.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Zdeněk Binar Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kryšpín. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
PŘEHLED ČESKÉ LITERATURY OD 11. DO 14. STOLETÍ
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. et Mgr. Gabriel Juchelka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Sedláková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Národní obrození Pro žáky 8. ročníku ZŠ
Název: JOSEF DOBROVSKÝ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
STAROSLOVĚNSKÁ LITERATURA
České národní obrození
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Periodizace národního obrození
České národní obrození
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.11 Název pro školu:
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:3. FÁZE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr.
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XX_ ČJS, DUM 19
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.2.4.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. et Mgr. Gabriel Juchelka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava,
Registrační číslo projektu:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. et Mgr. Gabriel Juchelka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Excel – Grafy 18. května 2013VY_32_INOVACE_080210_Excel_Grafy_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lenka Satková. Obchodní.
Národní obrození 80. léta 18.století – rok 1848
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Excel – Podmíněné formátování 1. června 2013VY_32_INOVACE_080213_Excel_Podminene_formatovani_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno.
NÁRODNÍ OBROZENÍ. národní obrození = společenský proces vedoucí k záchraně českého jazyka a literatury a k národní emancipaci 80. léta 18. století – 20.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Etapy českého národního obrození
Národní obrození - úvod Mgr. Ludmila Růžičková
Počátky Národního obrození
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
České národní obrození
Název: NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:1. FÁZE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Zdeněk Binar Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Události českých dějin v datech 16. a 20.stol.:
Příbuznost jazyků z hlediska vývoje
České národní obrození = ČNO
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_01 Název Národní obrození Téma hodiny Národní.
3. Fáze Národního obrození
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
Česká literatura 1. poloviny 19. století
Počátek Národního obrození
Průměr intervalové řady
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
NÁRODNÍ OBROZENÍ PRVNÍ FÁZE
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
NÁRODNÍ OBROZENÍ ČTVRTÁ FÁZE
České národní obrození
Transkript prezentace:

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. et Mgr. Gabriel Juchelka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková organizace. Materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK 1.5 – EU peníze středním školám, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ – CHARAKTERISTIKA A PERIODIZACE 9. června 2013VY_32_INOVACE_130219_Ceske_narodni_obrozeni_charatkeristika_a_periodizace_DUM

České národní obrození  poslední čtvrtina 18. stol. až 50. léta 19. stol.  podle některých končí až v roce 1918  Je to významné hnutí, které se snaží rozvinout český jazyk, českou kulturu a formovat český národ.

Historický kontext  1789 – 1793 Velká francouzská revoluce  měšťanstvo získává větší vliv  u nás Habsburkové pevně vládnou  měšťanstvo upevňuje své postavení také u nás  Marie Terezie a Josef II. přicházejí s „osvícenskými“ reformami

Historický kontext  byla zavedena povinná školní docházka  byl vydán toleranční patent (náboženská tolerance)  bylo zrušeno nevolnictví (možnost stěhování obyvatelstva do měst)  cenzura je omezena  Tyto reformy jsou „živnou půdou“ ČNO

Periodizace ČNO  4 fáze  I. fáze (70. léta 18. stol. – počátek 19. stol.)  II. fáze (počátek 19. stol. – konec 20. let 19. stol.)  III. fáze (1830 – 1848)  IV. fáze (50. léta 19. stol.)

I. fáze (70. léta 18. stol. – počátek 19. stol.)  klasicismus a osvícenství ve světové literatuře  obranná fáze (defenzivní)  česká věda a kultura obhajuje svou oprávněnost; rozvíjí se jazykověda, historie a přírodní vědy.  hlavní osobnost Josef Dobrovský

II. fáze (počátek 19. století – konec 20. let 19. století)  český preromantismus  útočná fáze (ofenzivní)  dále se rozvíjí jazyk; umělci jazykem „bojují“, ukazují, že čeština má dostatek výrazových prostředků, by jí bylo možné psát hodnotná díla  hlavní osobnost Josef Jungmann

III. fáze (1830 – 1848)  český romantismus  vrcholná fáze  pokračují snahy o národní samostatnost  rozvíjí se spolkový život (Matice česká…)  hlavní osobnost K. H. Mácha

IV. fáze (50. léta 19. stol.)  je spojena s Bachovým absolutismem po porážce revoluce r  hlavní osobnosti: Božena Němcová, Karel Havlíček Borovský, Karel Jaromír Erben, ale též Josef Kajetán Tyl

Hlavní myšlenky (cíle) ČNO jsou:  1. Upevnit, rozšířit a systematizovat český jazyk mezi všemi lidmi (věda, umění...).  2. Nahlížet na českou historii – obnovit povědomí o národní minulosti (důležité kapitoly z českých dějin).  3.Formovat český národ – vlastenectví; a získat rovnoprávnost mezi ostatními národy (Němci).

Děkuji za pozornost a přeji pěkný den.

POUŽITÁ LITERATURA 1.KUDRYS, Milan, R. W. Fetter. Nástin dějin literatury. Praha: Fortuna, ISBN KARPATSKÝ, Dušan. Malý labyrint literatury. 2. přeprac. vyd. Praha: Albatros, ISBN POLÁŠKOVÁ, Taťána, Dagmar MILOTOVÁ a Zuzana DVOŘÁKOVÁ. Literatura: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 2. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2006, 207 s. Maturita. ISBN X. 4.VĚRA, Martínková, Zdeňka KUČEROVÁ, Zbyněk PŘIBYL a Ivana PARAVIČINY. Dějiny literatury přeprac. vyd. Praha: Trizonia, ISBN Prezentace byla vytvořena v programu MS PowerPoint 2010