Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. et Mgr. Gabriel Juchelka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková organizace. Materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK 1.5 – EU peníze středním školám, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ – CHARAKTERISTIKA A PERIODIZACE 9. června 2013VY_32_INOVACE_130219_Ceske_narodni_obrozeni_charatkeristika_a_periodizace_DUM
České národní obrození poslední čtvrtina 18. stol. až 50. léta 19. stol. podle některých končí až v roce 1918 Je to významné hnutí, které se snaží rozvinout český jazyk, českou kulturu a formovat český národ.
Historický kontext 1789 – 1793 Velká francouzská revoluce měšťanstvo získává větší vliv u nás Habsburkové pevně vládnou měšťanstvo upevňuje své postavení také u nás Marie Terezie a Josef II. přicházejí s „osvícenskými“ reformami
Historický kontext byla zavedena povinná školní docházka byl vydán toleranční patent (náboženská tolerance) bylo zrušeno nevolnictví (možnost stěhování obyvatelstva do měst) cenzura je omezena Tyto reformy jsou „živnou půdou“ ČNO
Periodizace ČNO 4 fáze I. fáze (70. léta 18. stol. – počátek 19. stol.) II. fáze (počátek 19. stol. – konec 20. let 19. stol.) III. fáze (1830 – 1848) IV. fáze (50. léta 19. stol.)
I. fáze (70. léta 18. stol. – počátek 19. stol.) klasicismus a osvícenství ve světové literatuře obranná fáze (defenzivní) česká věda a kultura obhajuje svou oprávněnost; rozvíjí se jazykověda, historie a přírodní vědy. hlavní osobnost Josef Dobrovský
II. fáze (počátek 19. století – konec 20. let 19. století) český preromantismus útočná fáze (ofenzivní) dále se rozvíjí jazyk; umělci jazykem „bojují“, ukazují, že čeština má dostatek výrazových prostředků, by jí bylo možné psát hodnotná díla hlavní osobnost Josef Jungmann
III. fáze (1830 – 1848) český romantismus vrcholná fáze pokračují snahy o národní samostatnost rozvíjí se spolkový život (Matice česká…) hlavní osobnost K. H. Mácha
IV. fáze (50. léta 19. stol.) je spojena s Bachovým absolutismem po porážce revoluce r hlavní osobnosti: Božena Němcová, Karel Havlíček Borovský, Karel Jaromír Erben, ale též Josef Kajetán Tyl
Hlavní myšlenky (cíle) ČNO jsou: 1. Upevnit, rozšířit a systematizovat český jazyk mezi všemi lidmi (věda, umění...). 2. Nahlížet na českou historii – obnovit povědomí o národní minulosti (důležité kapitoly z českých dějin). 3.Formovat český národ – vlastenectví; a získat rovnoprávnost mezi ostatními národy (Němci).
Děkuji za pozornost a přeji pěkný den.
POUŽITÁ LITERATURA 1.KUDRYS, Milan, R. W. Fetter. Nástin dějin literatury. Praha: Fortuna, ISBN KARPATSKÝ, Dušan. Malý labyrint literatury. 2. přeprac. vyd. Praha: Albatros, ISBN POLÁŠKOVÁ, Taťána, Dagmar MILOTOVÁ a Zuzana DVOŘÁKOVÁ. Literatura: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 2. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2006, 207 s. Maturita. ISBN X. 4.VĚRA, Martínková, Zdeňka KUČEROVÁ, Zbyněk PŘIBYL a Ivana PARAVIČINY. Dějiny literatury přeprac. vyd. Praha: Trizonia, ISBN Prezentace byla vytvořena v programu MS PowerPoint 2010