Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
© JUDr. Monika Forejtová, Ph.D.
Advertisements

Revize Nového přístupu
Principy fungování práva EU
© JUDr. Monika Forejtová, Ph.D.
charakteristické rysy práva © JUDr. Monika Forejtová, Ph.D.
© JUDr. Monika Forejtová, Ph.D.
JUDr. Martina Burachovičová
Vzájemné uznávání výrobků v neharmonizované sféře
Volný pohyb zboží.
VY_32_INOVACE_ Politiky unie oblasti činnosti unie dělení podle resortu, kterých se týkají (doprava…), nebo podle toho, jak v nich rozhoduje Rada.
Co změní Lisabonská smlouva? Eurocentrum, Praha, 23. října 2008 Jan Karlas Ústav mezinárodních vztahů, Praha.
VY_32_INOVACE_29-06 DUM 6 PRÁVO EU.
KOMBI Obsah shrnutí: Důvod vzniku a cíle evropské integrace
Veřejné podniky a státní monopoly
Bojím se organizovaného zločinu… Seminář v Evropském domě Doc., PhDr., Judr. Ivo Šlosarčík LL.M., PhD. Policejní a soudní spolupráce v post-lisabonské.
Historické milníky evropského práva
Evropské soutěžní právo Michal Částek
VY_32_INOVACE_ Smlouva o EU je platná od Je zavedeno „evropské občanství“ Přináší „kritéria konvergence“ – ekonomické sblížení 1.Stabilita.
Harmonizace, důsledky, budoucnost Jan Öhm Hospodářská fakulta TUL Evropská ekonomická integrace.
Mezinárodní ekonomické právo 2. – mez.obchod
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc
Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastEkonomika a účetnictví – Obchod DUMVY_32_INOVACE_EKU_339.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A PRÁVO
Struktura a principy Evropského práva
Metodika praktického využití judikatury ESD a práva EU obecně: Přestaňme se ho bát David Petrlík Referendář (asistent soudce), Soudní dvůr Evropských společenství.
Spotřebitelská legislativa EU a nejnovější vývoj
Charakteristika práva EU Přednost před vnitrostátním právem
Vnitřní trh ES Dr. Petr Kolář. Charakteristika vnitřního trhu n Cíl: konkurenceschopnost na světovém trhu n Definice (Smlouva ES, čl. 14) „vnitřní trh.
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc
Společná obchodní politika EU
Právo hospodářské soutěže v EU ochrana jednotného vnitřního trhu EU ochrana národního trhu: vnitrostátní právo ochrana tržních subjektů: soutěžitel, spotřebitel.
Evropské environmentální právo Osnova Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP + legislativní.
Evropské právo životního prostředí Přednáška č. 2 Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP.
Právní regulace zahraničně obchodních vztahů ČR aspekt veřejnoprávní –obchod uvnitř EU (intrakomunitární) –obchod s nečlenskými státy aspekt soukromoprávní.
Evropské právo životního prostředí Osnova přednášky Ochrana životního prostředí v EU - vývoj EPŽP Environmentální politika + akční programy.
Sociální zabezpečení v EU Základní zásady, osobní a věcný rozsah.
Daně Rizikem pro volný pohyb zboží může být i rozdílné zdanění Sjednocení daňových soustav - nereálné 1. Daňová diskriminace zakázána - (Případ „Whisky.
Volný pohyb služeb a kapitálu Evropské soutěžní právo Michal Částek.
FORMY HOSPODÁŘSKÉ INTEGRACE ZÁKAZ CEL A OBDOBNÝCH DÁVEK ZÁKAZ KVÓT A OBDOBNÝCH OPATŘENÍ Volný pohyb zboží.
MEZINÁRODNÍ PRÁVO SOUKROMÉ
Právní regulace zahraničně obchodních vztahů ČR aspekt veřejnoprávní –obchod uvnitř EU (intrakomunitární) –obchod s nečlenskými státy aspekt soukromoprávní.
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU
Právo hospodářské soutěže v EU ochrana jednotného vnitřního trhu EU ochrana národního trhu: vnitrostátní právo ochrana tržních subjektů: soutěžitel, spotřebitel.
Evropská unie Ing. Jaroslava Syrovátková, Ph. D
Autonomie, nadřazenost a přednost práva EU
Evropské environmentální právo úvodní přednáška
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
O CHRANA SPOTŘEBITELE V EU – ČÁST 1 Prezentace 2015.
Evropská integrace RNDr. Oldřich Hájek. Principy a kompetence  Politiky EU se liší v kompetencích členů a EU  Každá politika je řízena principy  Při.
H ARMONIZACE PRÁVEM EU 1. B) PROVÁDĚNÍ ČLENSKÝMI STÁTY Při provádění různých opatření - zejména programů - spolupůsobí členské státy  Oznamují Komisi.
Vnitřní trh EU – právní úprava Prezentace Pojem vnitřního trhu definován SFEU: „Vnitřní trh zahrnuje prostor bez vnitřních hranic, v němž je zajištěn.
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. PRÁVO EVROPSKÉ UNIE II Masarykova univerzita 2015.
P RÁVO E VROPSKÉ UNIE 2 Prezentace ES A EU Evropská společenství – původně tři Společenství 1951 – ESUO (fungovalo v období 1952 – 2002) 1957.
Právo Evropské unie 2 Prezentace ES a EU Evropská společenství – původně tři Společenství 1951 – ESUO (fungovalo v období 1952 – 2002) 1957 –
Evropská ekonomická integrace podnikový pohled 4. seminář
Pravomoci EU. Zásada svěřených pravomocí. Typy pravomocí EU Článek 5 Smlouvy o EU 2. Podle zásady svěření pravomocí jedná Unie pouze v mezích pravomocí.
Žaloby k Soudnímu dvoru EU
Východiska evropské úpravy
Žaloby k Soudnímu dvoru EU
Právo mezinárodní a právo vnitrostátní
Vnitrostátní, mezinárodní a evropský rozměr práva
aplikace a harmonizace práva EU
Přehled orgánů Evropské unie
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc
Digitální učební materiál
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc
MEZINÁRODNÍ PRÁVO SOUKROMÉ
Lisabonská smlouva Evropa států a Evropa občanů …
PRÁVO EVROPSKÉ UNIE Jednotný vnitřní trh Masarykova univerzita 2017
Transkript prezentace:

Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. PRÁVO EVROPSKÉ UNIE obecná část Masarykova univerzita 2012

Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. PRÁVO EVROPSKÉ UNIE přednáška 6. 11 Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. PRÁVO EVROPSKÉ UNIE přednáška 6.11.2009 EkF VŠB-TU Ostrava 2009

Přednost práva EU Přímý účinek národní právo nahrazeno: národní právo nenahrazeno: Nepřímý účinek Odpovědnost státu

Přednost práva EU založena judikaturou ESD důvod: právo EU = autonomní právní řád zavazující členské státy a jednotlivce ustanovení národního práva je nebo není nahrazeno právem EU je-li nahrazeno ustanovením práva EU: zůstává v platnosti, ale nemůže být aplikováno (aplikační přednost práva EU) přednost práva EU jako absolutní ? základní judikát: Costa v. ENEL 6/64

Přímý účinek práva EU ustanovení práva EU je přímo aplikovatelné na jednotlivce – není potřeba národních prováděcích pravidel základní podmínky přímého účinku: ustanovení je (1) přímo aplikovatelné (self-executing) a (2) bezpodmínečné

Přímý účinek práva EU – pokrač. přímá aplikovatelnost: faktická vlastnost právní normy - není potřeba národních prováděcích pravidel, je to předpoklad přímého účinku self-executing přímý účinek: právní vlastnost právní normy, důsledek přímé aplikovatelnosti = bezprostřední závaznost

E U členský stát prameny sekundárního práva v jednotlivých vztazích směrnice nařízení implementace směrnice členský stát nařízení vnitrostátní právo upravené podle implementované směrnice jednotlivec (osoba)

Přímý účinek II jednotlivec se může dovolat ustanovení práva EU před národním soudem proti státu (př.úč. vertikální vzestupný) nebo proti jinému jednotlivci (př.úč. horizontální) stát se může dovolat ustanovení proti jednotlivci (př.úč. vertikální sestupný) členský stát jednotlivec II jednotlivec I

Přímý účinek III jednotlivé prameny práva Nařízení: ano, všechny typy přímého úč. Směrnice: ne, ale … (jen vertikální vzestupný) Primární právo (Smlouvy): záleží na povaze ustanovení, pokud ano, všechny typy přímého účinku. Ve všech případech musí být dány podmínky pro přímý účinek (přímá aplikovatelnost, nepodmíněnost).

Přímý účinek ustanovení primárního práva 1. ustanovení je přímo aplikovatelné (self- executing): ANO (čl. 101) 2. ustanovení není přímo aplikovatelné, netýká se přímo jednotlivce: NE (býv. čl. 10, nyní čl. 4 SEU) 3. Pochybnosti: judikatura ESD (čl. 157)

Přímý účinek směrnic za normálních okolností není – neaplikují se (předpokládaná implementace do národního práva) implementace nesprávná nebo opožděná: jednotlivec se může dovolat svých práv přímo – na základě směrnice. = Přímý účinek možný, ale jen vertikální vzestupný. judikatura: van Duyn, Ratti, Kolpinghuis

E U členský stát Přímý účinek neimplementované směrnice směrnice směrnice nebyla implementována členský stát neimplementovaná směrnice národní právo jednotlivec

Judikatura ke směrnicím Ratti – 1978 Kolpinghaus Nijmegen – 1987 von Colson – 14/83 Faccini Dori - C-91/92 Francovich - 6,9/90 Brasserie du Pecheur C-46/93 Kobler - C-224/01

Nepřímý účinek směrnic Směrnice nebyla včas správně implementována a její přímý účinek je nemožný Ustanovení národního práva musí být interpretováno podle směrnice Interpretace nahrazuje chybějící implementaci Jen je-li možný různý výklad Judikatura: von Colson, Marleasing

Odpovědnost státu I Směrnice nebyla včas správně implementována a její přímý účinek je nemožný Členský stát pak odpovídá za škodu vzniklou jednotlivci a způsobenou neimplementací směrnice Judikatura: Francovich (C-6,9/90), Brasserie du Pecheur (C-46,48/93), Kobler (C-224/01)

Odpovědnost státu II PODMÍNKY ODPOVĚDNOSTI FRANCOVICH: a) účel směrnice: subjektivní práva jednotlivce b) obsah subjektivních práv lze specifikovat c) příčinná souvislost BRASSERIE DU PECHEUR: d) porušení práva dostatečně závažné e) náhrada škody podle vnitrost. práva, i úroky f) objektivní odpovědnost (nikoli zavinění)

Odpovědnost státu III PRVKY ODPOVĚDNOSTI a) subjekt – členský stát b) subjektivní stránka: objektivní odpovědnost c) objektivní stránka: protiprávní jednání škoda a její náhrada příčinná souvislost vztah mezi přímým účinkem a odpovědností: není

Odpovědnost státu IV DALŠÍ VÝVOJ JUDIKATURY Faccini Dori (C-91/92) („účel směrnice“) Palmisani (C-261/95) (národní režim = standard) KÖBLER (C-224/01): soud nejvyššího stupně a předběžná otázka

Pravomoci EU ve vztahu k členským státům výlučné nevýlučné princip subsidiarity princip proporcionality koordinační

Lisabonská smlouva – vstup v platnost místo ES + EU = jen EU bez pilířů Smlouva o EU, Smlouva o fungování EU institucionální změny – předseda ER, MZV, posílení rozhodovací funkce větších států v Radě a Evropského parlamentu přednost práva EU Listina základních práv EU – (ne)závazná podrobné vymezení pravomocí možnost vystoupení z EU, nelze vyloučit člena klauzule passerelle

Sbližování práva v EU Jednotný vnitřní trh

Pojem jednotného vnitřního trhu - 1 4 základní svobody – volný pohyb zboží, osob, služeb, kapitálu Prostor svobody, bezpečnosti a spravedlnosti

Pojem jednotného vnitřního trhu - 2 společné politiky základní (původní - již ve společném trhu) – zemědělská, dopravní, společná obchodní, sociální, (soutěžní) novější (Maastricht – až v jednotném vnitřním trhu) – vízová, azylová a přistěhovalecká, hospodářská a měnová, ochrana spotřebitele, hospodářská a sociální soudržnost, ochrana životního prostředí, rozvojová spolupráce aj.

Sbližování (harmonizace) práva Právní režim EU tvoří: vlastní předpisy EU – primární právo, nařízení platné ve všech členských státech právní předpisy členských států přizpůsobené (modifikované) podle směrnic = výsledek sbližování práva předěl: 1986 – JEA (kvalifikovaná většina)

Společný trh x jednotný vnitřní trh přechod od společného trhu k jednotnému vnitřnímu trhu (vyšší stupeň): cca 1993 právní nástroje: Jednotný evropský akt 1986, Maastrichtská smlouva ql a qt rozšíření 4 základních svobod Maastricht: zavedení nových společných politik, perspektiva jednotné měny

Čtyři základní svobody volný pohyb: zboží (volný obchod) osob (práce, podnikání, 0) služeb kapitálu (platby, investice)

Volný pohyb zboží Překážky obchodu k odstranění: - fiskální cla a jiné dávky, daňová diskrim. - jiné (administrativní) množstevní omezení, zákazy dovozu a vývozu

Administrativní překážky Administrativní překážky. Kvantitativní omezení dovozu a opatření s rovnocenným účinkem 1 Čl. 28 – chybí definice (vymezení) Dassonville (8/74): jakékoli opatření státu, které znamená přímé nebo nepřímé skutečné nebo potencionální omezení pohybu zboží

Kvantitativní omezení dovozu a opatření s rovnocenným účinkem 2 Neadekvátní šíře „dassonvillské“ definice Cassis de Dijon (120/78): odůvodněná omezení: kategorické požadavky (vitální zájmy) státu uznávané komunitárním právem proporcionalita a nezbytnost jejich uplatnění

Kvantitativní omezení dovozu a opatření s rovnocenným účinkem 3 další narušení „dassonvillské“ definice Keck a Mithouard (C-267,268/91): nediskriminační marketingové metody přípustné faktická opatření členského státu, nečinnost (jahody)

Kvantitativní omezení dovozu a opatření s rovnocenným účinkem: dovolené výjimky (čl. 30) ochrana veřejné mravnosti ochrana veřejného pořádku a bezpečnosti ochrana života a zdraví ochrana kulturního bohatství ochrana práv k duševnímu vlastnictví obecná podmínka: není svévolná diskriminace ani skryté omezování obchodu

Metodika určování přípustnosti opatření: výjimka podle čl. 30: ANO – opatření přípustné NE – pokračování k judikatuře ESD výjimka obsažená v judikatuře k čl. 28: NE – opatření definitivně nepřípustné

Volný pohyb služeb Poskytování služby v jiném členském státě Zákaz diskriminace podle státní příslušnosti Nesystematičnost a nahodilost činnosti Směrnice o službách: podmínky poskytování služeb