B EHAVIORISMUS Materiál není určen k jakémukoliv šíření, neobsahuje citace!

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PŘEDMĚT ZÁKLADY SPOLEČENSKÝCH VĚD
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Psychologické směry Psychologie.
Metodologie historického výzkumu volného času
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Psychologie Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov01 Autor Mgr.
B.F. Skinner.
Socializace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov42 Autor Mgr.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
E DWARD L EE T HORNDIKE Douděrová Martina, C4B. C O NÁS ČEKÁ ? E. L. Thorndike E. L. Thorndike – praxe Teorie inteligence Konekcionismus Behaviorismus,
MOTIVACE PRACOVNÍ ČINNOSTI Hunalová Gábi, Kotková Hel., Proskovcová Šáry.
OB21-VVP-HUM-ZSV-MIK-L PSYCHOLOGIE, JEJÍ ODVĚTVÍ, VÝZNAM PRO ČLOVĚKA Mgr. Marie Mikulcová.
Učení Petr Machala.
Učení Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov08 Autor Mgr. et Mgr.
UČENÍ „Kdo si myslí, že se učí, ten je vlasti chlouba;
John Broadus Watson ( – )
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_3_13.
Téma Výzkumný problém Přednášky ze Základů pedagogické metodologie
Tvorba simulačních modelů. Než vznikne model 1.Existence problému 2.Podrobnosti o problému a o systému 3.Jiné možnosti řešení ? 4.Existence podobného.
Vladimír Michajlovič Bechtěrev
Psychologie učení.
VY_32_INOVACE_PSYM22360ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Behaviorismus (část II)
Teorie vzdělávání dospělých
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
Dějiny psychologie Asocianismus.
Obecná a vývojová psychologie
Tereza Doležalová, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
JOHN BROADUS WATSON *9. leden 1878 †25. srpen 1958.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Experiment
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Dějiny psychologie Behaviorismus.
Pedagogická diagnostika
Metodologické orientace
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_09.
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Výchova jako proces zpracovala: Kateryna Foinetská.
Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
UČENÍ.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
Jana Ženíšková, 3.B Behaviorismus. je psychologický směr, založený na tvrzení, že chování lze vědecky zkoumat bez odkazu na vnitřní duševní stavy druh.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Kognitivně – behaviorální přístup
Učení, praktické aplikace principů učení
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
Teorie vzdělávání dospělých
Psychologie učení.
Psychologie výchovy a vzdělávání
Psychologie v obezitologii
Sociální dovednosti učitele
ROZVOJ INTELEKTUÁLNÍHO KAPITÁLU A VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ
Sociální psychologie.
3. Hra jako základní prostředek vzdělávání
Pedagogická psychologie
Nevědomí.
Úvod do psychologie II. přednáška
Dějiny psychologie současná psychologie.
Základní směry v psychologii
Dějiny psychologie 8 Neobehaviorismus.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

B EHAVIORISMUS Materiál není určen k jakémukoliv šíření, neobsahuje citace!

Z ÁKLADNÍ VÝCHODISKA BEHAVIORISMU Pozitivistická orientace Metodologie-experiment, pozorování, introspekce odmítnuta jako nevědecká Black box-lidská mysl je černí skříňka, k níž objektivními metodami vědeckého zkoumání nelze proniknout

P ŘEDCHŮDCI BEHAVIORISMU IP Pavlov - reflexní teorie mentální aktivity Objev klasického podmiňování Zavedl pojmy-nepodmíněný podnět, nepodmíněný reflex (nenaučené), podmíněný podnět, podmíněný reflex Youtube 3 minutový dokument

P ŘEDCHŮDCI BEHAVIORISMU Edward Lee Thorndike Významně přispěl k rozvoji pedagogické psychologie Položil základy behavioristických teorií učení Puzzle Boxy Instrumentální podmiňování nebo-li učení pokus-omyl (resp. pokus a náhodný úspěch) Učení u zvířat probíhá dle Thorndika na základě 2 zákonů- efektu a cviku Zákon efektu-akty chování, které v určité situaci vedou k uspokojení, se v ní vyskytnou později s větší pravděpodobností, než akty chování, které k uspokojení nevedou Zákon cviku-síla a trvání konekce mezi podnětovou situací a reakcí je přímo úměrná tomu, jak často tato reakce v dané situaci vznikne. (Princip výcviku psů, sytém odměn ve škole atd.)

R ANÝ BEHAVIORISMUS John Broadus Watson 1913 Manifest Psychologie z hlediska behavioristy Nově vymezuje předmět studia psychologie: je jím studium chování, které je rozložitelné do reakcí, jež lze zkoumat v závislosti na působících podnětech. Výchozím paradigmatem je S-R (stimulus reakce). Lidská osobnost je vytvářena prostředím :,,Dejte mi tucet zdravých dětí…..“ (Watson in Plháková, 2006, str. 157),

R ANÝ BEHAVIORISMUS Studie Malý Albert (spolu s Rosalií Raynerovou)- původní emocionální reakce se mohou prostřednictvím podmiňování rozšířit na jiné objekty. objekty Mary Cover Jonesová-léčba fobie u malého chlapce

N EOBEHAVIORISMUS Burhus Frederick Skinner Stále zastánce přístupu S-R Skinnerův Box Rozlišil 2 druhy chování-operanty (vysílané, spontánní) projevy a respondenty (vyvolané) projevy Operantní učení-mění se pravděpodobnost výskytu operantů (aktů chování) na základě jejich důsledků Druhy posílení – pozitivní (např. odměny) a negativní (např. tresty) Jak ovlivňuje rozvržení doměn (pozitivního zpěvňování) učení? Nepravidelné odměňování je mnohem účinnější než pravidelné!!!

N EOBEHAVIORISMUS Autor velmi známé novely Walden Two Vize lidské komunity, kde chování členů je zpevňováno kladným posílením „ Skupinová péče je lepší než rodičovská péče ….(Skinner in Plháková, 2006, s. 166) Youtube-formování chování dítěte pomocí operantního podmiňování

N EOBEHAVIORISMUS Edward Chace Tolman Lidské i zvířecí chování lze modifikovat na základě zkušeností, zpochybnil S-R paradigma. Podle Tolmana není chování pouhou bezprostřední reakcí na podnět, ale je ovlivňováno řadou vnitřních proměnných-dědičností, dřívějším učením, momentálním fyziologickým stavem R=f (S,O) Kognitivní mapa-postupné osvojování poznatků o prostorovém uspořádání Latentní učení-učení, které probíhá i bez posilování Předchůdce kognitivistů

D OPORUČENÁ LITERATURA K TÉMATU Plháková, A. (2006): Dějiny psychologie. Grada. Praha. Kapitola 9. Behaviorismus s Hunt, M. (2000):Dějiny psychologie. Portál. Praha. Kapitola 9. Behavioristé. s