20.1 Vím, jak se chovat v krizových situacích.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektronická učebnice - I
Advertisements

ČLOVĚK A PŘÍRODA Zeměpis
LIDÉ V OHROŽENÍ povodně
Extrémní fenomény počasí
10.1 Vztahy o několik více, o několik méně
21.1 Vím, jakým způsobem třídíme chemické rovnice.
10.1 Cyklista na silnici, výbava cyklisty
29.1 Cukry a jiné příbuzné látky
Člověk a Příroda Člověk až do historicky nedávných dob byl přirozenou součástí přírody. Byl přímo závislý na tom, co dokázal z prostředí ve kterém žil,
19.1 Ochrana člověka za mimořádných událostí
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
1.1 Vznik a vývoj života Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis Autor: Mgr. Petra.
Elektronická učebnice - I
Integrovaná střední škola,Slaný
15.1 Vím, co jsou hydroxidy MÝDLA ČIŠTĚNÍ ODPADŮ
Elektronická učebnice - I
= velké, náhlé a nečekané neštěstí způsobené živlem
Elektronická učebnice – II
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
21.1 Vím, co jsou ostatní krizové situace.
37.1 Ekologie – vztah organismus x prostředí
5.1 Částicové složení látek, prvky, PSP.
Přírodní katastrofy.
9.1 Vím, co jsou nekovy Nekovy nás obklopují Součást atmosféry
20.1 O chemických reakcích (t, v, katalyzátor, n, c).
Přírodní katastrofy.
7.1 Odčítání v oboru V krabici byly žárovky.
Přírodní katastrofy Jitka Brabcová Miroslav Kottek.
Elektronická učebnice – II
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – atmosféra, větry autor VM:Ondřej.
Tlak a proudění vzduchu
32.1 Enzymy Enzymy Eduard Buchner
25.1 Vím, co jsou alkeny a alkyny
Alternativní zdroje energie
13.1 Krizové stavy, varovný signál, evakuace, ukrytí
PŘÍRODNÍ KATASTROFY.
02.1 Zdravý způsob života Ve zdravém těle zdravý duch.
Elektronická učebnice - I
Co jsou nahosemenné rostliny?
Elektronická učebnice - I
09.1 Chodec v silničním provozu
16.1 Jaké živiny jsou obsaženy ve stravě?
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_OSVZ_ON Anotace: Seznámit s různými druhy živelných pohrom.
23.1 Mechanická energie a její přeměny
12.1 Mimořádné události, IZS
13.1 Vím, co jsou dvouprvkové sloučeniny .
16.1 Vím, co je pH, znám podstatu neutralizace.
Přírodní katastrofy Některé přírodní procesy probíhají tak rychle a intenzivně, že způsobují velké materiální škody a zanechávají po sobě oběti na životech.
05.1 Péče o tělo, hygiena v dospívání
34.1 Dusíkaté organické sloučeniny
18.1 Sčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
43.1 LOMENÉ VÝRAZY 3
3) Atmosférické poruchy, sesuvy půdy
4.1 Voda a vzduch Atmosféra Hydrosféra - vzdušný obal Země
2) Povodně Mimořádné události Živelní pohromy. Vznik povodní Povodně vznikají následkem zvýšení říční nebo mořské hladiny působením atmosférických poruch.
14.1 Numerace do 100 Čti čísla v první desítce, ve druhé desítce atd.
17.1 Sčítání a odčítání v oboru do 100 bez přechodu přes desítku
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Říční povodně Tsunami Atmosférické katastrofy
Živelné pohromy Marie Konrádová, 5.A..
Mimořádné události. OBSAH: Právní základ Vymezení základních pojmů Příčiny, následky pohrom /MU, (dominoefekt) Typy pohrom / MU Analýza rizika (identifikace.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
47. Vím, jak reagovat za mimořádných situací I. Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_17_02_mimořádné situace 1 Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679,
OCHRANA ČLOVĚKA ZA MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTÍ I MIMOŘÁDNÁ UDÁLOST DRUHY MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTÍ VŠEOBECNÉ ZÁSADY CHOVÁNÍ LINKY TÍSŇOVÉHO VOLÁNÍ.
N. Petrovičová, A. M. Šimková, T. lányiová, M. MATUŠKOVÁ
Nejčastější přírodní katastrofy
Elektronická učebnice - I
1.1 Vznik a vývoj života Co je to život?
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Transkript prezentace:

20.1 Vím, jak se chovat v krizových situacích. Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice – II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova ke zdraví 20.1 Vím, jak se chovat v krizových situacích. ZEMĚTŘESENÍ LAVINA Víte, co jsou krizové situace? situace ohrožující život VÝBUCH SOPKY POŽÁR POVODEŇ Autor: Mgr. Petra Křivánková

20.2 Co již víme? 158 150 155 Důležitá telefonní čísla Živelní pohroma Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice – II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova ke zdraví Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 20.2 Co již víme? Živelní pohroma Důležitá telefonní čísla mimořádná událost vzniklá v důsledku škodlivého působení přírodních sil zpravidla udeří najednou a nečekaně 158 pohyb hmot (zemětřesení, sesuvy půdy) fyzikální a chemické procesy (v hlubinách Země – sopečná činnost) zvýšení hladin vody (povodně, mořské zátopy, tsunami) mimořádně silný vítr (orkány, větrné bouře, cyklony) atmosférické poruchy (bouře) kosmické vlivy – škodlivé záření, dopad meteoritu 150 155

20.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice – II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova ke zdraví Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 20.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? SESUVY PŮDY Bezprostřední opatření: vyhýbejte se místům, kde jsou porušeny svahy, na kterých hrozí zřícení skal, kamení a uvolnění bahenních proudů a sněhových lavin v případě reálné hrozby porušení svahů při bouřce, při povodních a silných deštích opusťte co nejrychleji ohrožené prostředí pokud jste byli zasaženi půdním sesuvem ve volné krajině a nejste zraněni, nebo jste zraněni jen lehce, snažte se co nejrychleji uniknout směrem od závalu, obvykle stranou a nahoru jste-li sesuvem zavaleni v budově, chovejte se obdobně jako v případě zavalení zemětřesením, vždy se pokuste zajistit alespoň přívod vzduchu do zavaleného prostředí a přivolat co nejrychleji účinnou pomoc - dojde k porušení stability svahu v důsledku přírodních procesů nebo lidské činnosti Preventivní opatření: zachycení a odvedení povrchové vody umělá úprava terénu (kotvení svahů, stavba pilotů, opěrných stěn, výsadba vhodné zeleně, odstřely skalních bloků nebo vrstev sněhu) dle možností - vyčerpání vody ze studní na ohroženém území

Ochrana před povodněmi Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice – II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova ke zdraví Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 20.4 Co si řekneme nového? POVODNĚ Povodně přívalové jednoduché složité sezónní Povodně - říční - mořské - zvýšení hladiny vody, zvětšení průtoku sezónní zvyšování vzedmutí hladiny vlivem bouřek tání sněhu a ledovců zvláštní povodně – protržení hráze přehrad, sesuv půdy vlivem deště Ochrana před povodněmi preventivní opatření (hráze, protipovodňové zdi) bezprostřední ochrana (povodňové hlídky, hlásné služby, varování) opatření po povodni (odstranění škod)

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice – II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova ke zdraví Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 20.5 Procvičení a příklady Jaká ochranná opatření byste přijali, pokud by váš dům byl ohrožen povodní? Na mapě ČR barevně vyznač vodní tok vybrané řeky, jinou barvou vyznač území, které bylo postiženo. Zjisti, jaké škody povodně způsobily, jaká byla vytvořena preventivní opatření. Položka Ochranná opatření elektřina voda přístroje plyn topení nábytek chemikálie, toxické látky kanalizace

20.6 Něco navíc pro šikovné ATMOSFÉRICKÉ PORUCHY Tropická cyklóna Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice – II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova ke zdraví Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 20.6 Něco navíc pro šikovné ATMOSFÉRICKÉ PORUCHY Tropická cyklóna Dopady atmosférických jevů ohrožení životů a zdraví obyvatelstva vyvrácené stromy, polomy poškozené budovy, stavby vyřazené elektrické a telefonní linky narušená doprava další dopady  prudké bouřlivé počasí (hurikány, tornáda, tajfun) jiné prvky počasí – sucho, extrémní chlad a vedro, přílišné deště atmosférický útvar charakteru cyklony (tlakové níže) v podobě obrovského víru s charakteristickým okem ve středu vznikají v subtropické oblasti Fujitova stupnice Ochrana před atmosférickými vlivy sleduj zprávy v rozhlase a televizi opusť místa, kde hrozí pády větších předmětů ze střech zavři okna, okenice nejlepší ukrytí – sklep, kryty pod úrovní terénu Názvy tropických cyklon cyklon – Indie hurikán – Atlantský oceán tajfun – Jihovýchodní Asie willi-willi - Austrálie Beaufortova stupnice pro vyjadřování síly větru

Hydrological disasters Meteorological disasters Elektronická učebnice – II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova ke zdraví Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemistry Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 20.7 CLIL Natural disaster Hydrological disasters Floods Limnic eruptions Tsunamis Geological disasters Avalanches Earthquakes Volcanic eruptions Meteorological disasters Blizzards Cyclonic storms Droughts Hailstorms Heat waves Tornadoes

20.8 Test znalostí Sněhová lavina patří mezi: a/ atmosférické poruchy Elektronická učebnice – II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova ke zdraví Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 20.8 Test znalostí Sněhová lavina patří mezi: a/ atmosférické poruchy b/ sesuvy půdy c/ povodně d/ zemětřesení Kam se ukryješ při hrozbě nebezpečí atmosférických jevů? a/ na půdu b/ do sklepa c/ zůstanu tam, kde jsem d/ uteču z domu ven Mezi tropické cyklony patří: a/ orkán b/ vichřice c/ tornádo d/ hurikán Co je živelní pohroma? a/ škodlivé působení přírodních sil b/ škodlivé působení člověka c/ škodlivé působení zvěře d/ přemnožení hmyzu Správné odpovědi: b d a Test na známku

20.9 Použité zdroje, citace http://www.zachranny-kruh.cz Elektronická učebnice – II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova ke zdraví 20.9 Použité zdroje, citace http://www.zachranny-kruh.cz http://cs.wikipedia.org/wiki/Tropick%C3%A1_cykl%C3%B3na Ochrana člověka za mimořádných událostí, Příručka pro učitele základních a středních škol, Praha 2003 Obrázky z databáze klipart

20.10 Anotace Autor Mgr. Petra Křivánková Období 01 – 06/2012 Ročník Elektronická učebnice – II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova ke zdraví 20.10 Anotace Autor Mgr. Petra Křivánková Období 01 – 06/2012 Ročník 8. ročník Klíčová slova Sesuv půdy, povodně, atmosférické jevy Anotace Prezentace popisující vybrané živelné katastrofy.