Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: 1/dum č. 05 Předmět: Fyzika Třída:VIII. Ověření ve výuce dne:
Jméno autora : Mgr. Lubomír Křapka Škola : Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Bojanov 90 Ročník : osmý Předmět : F y z i k a Klíčová slova : šíření tepla, vedení tepla, proudění tepla, tepelné záření
Účivo pro 8. ročník ZŠ
Fyzika 8 v v
Princip tepelné výměny z hlediska vnitřní stavby látek lze popsat třemi způsoby: Přemýšlej, uveď příklady!!! 1- vedení tepla 2- proudění tepla 3- tepelné záření
Vedení tepla Tepelná výměna vedením nastane v tělese tehdy, je-li teplota dvou jeho částí různá. Částice v teplejším místě předávají část své energie předávají část své energie částicím v místě s nižší částicím v místě s nižší teplotou. Teplo se šíří teplotou. Teplo se šíří postupně celým tělesem. postupně celým tělesem. Vedení tepla je ovlivněno částicovým uspořádáním v látce – tepelný vodič ( kov ), tepelný izolant ( nejlepší je vakuum ). Poznámka: Součinitel tepelné vodivosti ( čti lambda, W/m.°C ), V kapalinách a plynech se díky vnitřní struktuře teplo šíří vedením špatně.
Proudění tepla Projevuje se u kapalin a plynů. Zahřátá kapalina ( plyn ) má menší hustotu a proto stoupá vzhůru, na původní místo se dostává chladnější kapalina ( plyn ) z horních vrstev a naopak. Aby došlo k proudění tepla, musíme kapalinu ( plyn ) vždy zahřívat zdola nebo ohlazovat shora.
Tepelné záření Tepelné záření je elektromagnetické záření o vlnové délce větší 700 nm a kratší než 1 mm. TZ vydává každé zahřáté těleso, šíří se ve vakuu, ve těleso, šíří se ve vakuu, ve vzduchu a v některých látkách vzduchu a v některých látkách ( sklo, … ). ( sklo, … ). Pohlcením tepelného záření se těleso zahřívá ( sluneční kolektor ). ( sluneční kolektor ). Tělesa, která mají tmavý, matný a drsný povrch dobře vyzařují a také pohlcují TZ, naopak světlá lesklá a hladká vyzařuj a pohlcují TZ špatně. TZ špatně. Poznámka: Množství TZ závisí i na úhlu dopadu. TZ se často označuje jako Infračervené. Skleníkový efekt – TZ projde sklem, je pohlceno a zpětně vyzářeno, sklem prochází špatně, odráží se – zvětšuje se teplota ( analog. Atmosféra – globální oteplování).
Množství TZ závisí i na úhlu dopadu. TZ se často označuje jako Infračervené. Skleníkový efekt – TZ projde sklem, je pohlceno a zpětně vyzářeno, sklem prochází špatně, odráží se – zvětšuje se teplota Atmosféra – globální oteplování
K o n e c III. č á s t i translation by krapi 2011
Kolářová R., Bohuněk J., Fyzika pro 8. ročník základní školy, Prometheus, ISBN Jáchim F., Tesař., Fyzika pro 8.ročník základní školy, SPN, ISBN Rauner K. a kol., Fyzika 8., Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, Fraus, ISBN Bohuněk J., Pracovní sešit k učebnici fyziky 8, Prometheus, ISBN Rauner K. a kol., Fyzika 8 Pracovní sešit pro základní školy a víceletá gymnázia, Fraus, ISBN Odkazy a použitá literatura: Obrazová část: