Zpracovala: ing. Alena Pawerová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Odraz světla na rozhraní dvou optických prostředí
Advertisements

Světelné jevy a jejich využití
Macháčková Ludmila Donátová Klára
OPTIKA ZDROJE ELEKTROMAGNETICKÉHOZÁŘENÍ
Přenos tepla Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do.
=NAUKA O SVĚTLE A JEHO VLASTNOSTECH
Elektromagnetické vlny
Světlo Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do výuky.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
O základních principech
Lom světla (Učebnice strana 172 – 174)
Světelné jevy Optika I..
Země ve vesmíru.
Světelné jevy a jejich využití
Zákon lomu a odrazu světla - opakování
OPTIKA.
Pavel Vlček ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_343
Elektromagnetické vlny
OPTIKA II.
Paprsková optika Světlo jako elektromagnetické vlnění
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
Světlo Richard Brabec.
Prezentace 2L Lukáš Matoušek Marek Chromec
Světlo a světelné zdroje
Přehled elektromagnetického záření
Zdroj světla. Šíření světla
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_601_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Přímočaré šíření světla
Světlo.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
Tomáš Novotný, 2.L SPŠE Olomouc
Paprsková optika hanah.
Přímočaré šíření světla, rychlost světla
Světlo.
S VĚTELNÉ JEVY. S VĚTELNÉ ZDROJE Vidíme jen ty předměty, ze kterých přichází do našeho oka světlo. Světelné zdroje – světlo vyzařují (Slunce, žárovka)
Když na rozhraní dvou prostředí dopadají dva paprsky různých barev (např. červený a fialový) pod stejnými úhly dopadu, budou úhly lomu obou paprsků různé.
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
Stín (Učebnice strana 157 – 159)
Šíření tepla Milena Gruberová Jan Hofmeister Lukáš Baťha Tomáš Brdek
SVĚTELNÉ JEVY – ŠÍŘENÍ SVĚTLA
Optika je věda, která zkoumá zákonitosti světelných
Polarizace světla Světlo – elektromagnetické vlnění.
38. Optika – úvod a geometrická optika I
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Optická prostředí Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Název projektu: Škola a sport
Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:únor 2012 Určeno:7. ročník ZŠ.
ZDROJE SVĚTLA.
Zdroje světla.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák se učí o světle a světelných zdrojích. Světlo a světelné zdroje Název.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F.7.Vl.16_Světelné_jevy.
Elektromagnetické záření. Elektromagnetická vlna E – elektrické pole B – magnetické pole Rychlost světla c= m/s Neviditelné vlny, které se.
Světlo, optické zobrazení - opakování
Přímočaré šíření světla, rychlost světla
Světlo jako elektromagnetické vlnění
Ivča Lukšová Petra Pichová © 2009
Elektromagnetické vlnění
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Světelné zdroje. Šíření světla TÉMATICKÝ.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ŠÍŘENÍ SVĚTLA Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_08_32.
Zákon odrazu světla, Zobrazení na rovinném zrcadle
Co už víme o světle, odraz světla, kulová zrcadla
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Světlo, světelné zdroje
Světlo Jan Rambousek jp7nz-JMInM.
Třída 3.B 3. hodina.
Fyzika 7.ročník ZŠ Světelné jevy I. Optika Creation IP&RK.
Transkript prezentace:

Zpracovala: ing. Alena Pawerová VLASTNOSTI SVĚTLA Zpracovala: ing. Alena Pawerová

Světlo je forma energie Světlo je forma energie. Přesně jde o druh elektromagnetického záření, které je charakterizováno různou vlnovou délkou. vlnovou délku označujeme řeckým písmenem λ (lambda) DRUHY SVĚTLA: Jaké znáš druhy světla? Elektromagnetické záření UV záření (ultrafialové) Infračervené záření Elektromagnetické spektrum: Ultrafialové = z angl. ultraviolet (nad fialovou) Infračervené = z angl. Infrared (pod červenou)

SVĚTELNÉ ZDROJE dále dělíme na: BODOVÉ PLOŠNÉ pokud jsou rozměry zdroje světla dostatečně velké vzhledem ke vzdálenosti pozorovatele, a nelze je tedy zanedbat. takový zdroj světla, který je dostatečně malý a současně je pozorován z velké vzdálenosti. např. hvězdy, vzdálené světlo pouliční lampy, majáku Např. Slunce, Měsíc, zářivka

DRUHY SVĚTELNÝCH ZDROJŮ BODOVÉ = SZ z velké vzdálenosti hvězdy, vzdálená světla pouličních lamp, majáku, aut… PLOŠNÉ = SZ velkých rozměrů, které zobrazují nějakou plochu Slunce, Měsíc, zářivka PRINCIP: Světlo, které na předměty dopadá, se od nich odráží a vstupuje do našeho oka. Pozorujeme-li nějaký předmět za šera, vidíme ho méně, a s rostoucí tmou rozeznáváme jeho obrysy stále obtížněji. Z toho vyplývá, že vidíme jen ta tělesa, která jsou samy zdrojem světla nebo která jsou osvětlena.

SVĚTELNÉ ZDROJE Jsou předměty, které vysílají světlo. Světlo, které na předměty v našem okolí dopadá, se od nich odráží a vstupuje do našeho oka. Pozorujeme-li nějaký předmět za šera, vidíme ho méně a s rostoucí tmou rozeznáváme jeho obrysy stále obtížněji. Z toho vyplývá, že vidíme je ta tělesa, které jsou samy zdrojem světla nebo které jsou osvětlené. Zdroje světla: Slunce, elektrické žárovky, plamen svíčky… Tělesa osvětlená: Měsíc, osvětlená bílá zeď, odrazka…

SVĚTELNÉ ZDROJE Tělesa rozžhavená: Tělesa nerozžhavená: Světelné zdroje jsou tělesa, která vysílají světlo. Dělí se do dvou skupin: Tělesa rozžhavená: Slunce, elektrické žárovky, plamen svíčky…. ??? Tělesa nerozžhavená: světluška, zářivka… ??? Třetí skupinu tvoří tělesa, která vydávají světlo, ale není jejich vlastní, proto nejsou zdrojem světla. Jejich světlo je pouze odrazem světla, kterou jim dodaly světlení zdroje z první a druhé skupiny. Tělesa osvětlená: Měsíc, bílý osvětlený plakát nebo zeď ???

1 nm = 0,000 000 001 m Lidské oko vnímá elektromagnetické záření o vlnové délce 400 až 700 nm kolik nm? Ve 3. stol. př.n.l.žil v Egyptě řecký matematik EUKLIDES. Zabýval se také úvahami o světelných jevech. Domníval se, že se světlo šíří z očí, protože při jejich zavření je TMA. Měl pravdu??? NE Umíš svou odpověď zdůvodnit? PROČ??? PROČ??? Kdyby paprsky světla vycházely z našich očí, dokázali bychom si jimi „posvítit“ i v noci.

Ultrafialové záření menší vlnová délka než 400 nm UV záření je obsaženo ve slunečním světle. Slunce je považováno za největší světelný zdroj. Má větší energii než světlo. v čem je prospěšné KLADY: dodává, energii – bez Slunce by nebyl život na Zemi,opaluje (způsobuje zahnědnutí kůže, má antiseptické účinky (ničí choroboplodné zárodky) v čem škodí ZÁPORY: sluneční paprsky mohou ve větším množství způsobit rakovinu kůže (vlivem oslabení ochrané vrstvy atmosféry). Příliš silné UV záření rovněž nepříznivě působí na vývoj rostlin. Jedná se především o UVB záření o vlnové délce od 280 do 315 nm)

INFRAČERVENÉ ZÁŘENÍ je větší než 700 nm /IR/ Někdy se označuje jako tepelné záření, protože souvisí s vnímáním tepla /žárovka po zahřátí svítí i hřeje/. Na elektromagnetické spektru je umístěno pod červenou barvou /ang.infrared/. Má menší energii než světlo. Příklady Příklady: Některé druhy žárovek Mobilní telefony Dálkové ovládače Použití při fotografování Odkaz-využití

OPAKOVÁNÍ: Co je to přímočarý pohyb? VLASTNOSTI SVĚTLA NEJRYCHLEJŠÍ V CELÉM VESMÍRU ŠÍŘÍ SE PŘÍMOČAŘE (přímočaré linie tvoří paprsky  můžeme pozorovat např. u slunečního světla nebo u světelného kužele baterky) SVĚTLO MŮŽE BÝT VYZAŘOVÁNO (Slunce a další světelné zdroje) ODRÁŽENO (Měsíc, zrcadlo) NEBO POHLCOVÁNO (tmavá tělesa, hluboký otvor v zemi) ovlivňuje to rychlost světla OPAKOVÁNÍ: Co je to přímočarý pohyb? Přímočarý pohyb je pohyb tělesa po přímce Rychlost světla ve vakuu je 300 tis km/s Za 8 minut překoná vzdálenost Slunce-Země, která činí 150 mil. km Ve vzduchu je rychlost vzduchu téměř 300 tis. km/s Je o něco málo nižší, než ve vakuu, ale liší se jen nepatrně ???

PŘÍMOČARÉ ŠÍŘENÍ SVĚTLA

OPTICKÁ PROSTŘEDÍ PRŮHLEDNÉ PRŮSVITNÉ: NEPRŮHLEDNÉ: = prostředí, kterým se ze zdroje šíří světlo. Podle způsobu šíření se dělí na: PRŮHLEDNÉ Světlo ze zdroje se šíří přímo /vzduch, voda, čisté sklo/ Světlo se rozptyluječást světla změní svůj směr /matné sklo, kouř, mlha/ PRŮSVITNÉ: Tímto prostředím světlo neprochází /kovy, dřevo, keramika, rtuť/ NEPRŮHLEDNÉ:

OPTICKÁ PROSTŘEDÍ OP = prostředí, ve kterém se šíří světlo. Rozlišujeme tři základní typy: OP PRŮHLEDNÁ  zdroje světla se zde šíří přímo. Tímto prostředím může světlo pronikat. např. vzduch, voda čisté sklo ??? OP PRŮSVITNÁ  světlo je rozptýlené, protože část světla změnila svůj směr. Světlo může pronikat jen částečně. např. kouř, mlha, matné sklo ??? OP NEPRŮHLEDNÁ světlo tímto prostředím neprochází. Takových předmětů je většina. např. kovy, rtuť, dřevo, keramika ???

HODNOTY RYCHLOSTI ŠÍŘENÍ SVĚTLA V RŮZNÝCH LÁTKÁCH LÁTKA Tabulka: HODNOTY RYCHLOSTI ŠÍŘENÍ SVĚTLA V RŮZNÝCH LÁTKÁCH LÁTKA RYCHLOST SVĚTLA v km/s vakuum 300 000 vzduch téměř 300 000 led 229 000 voda 225 000 plexisklo 208 000 olej 204 000 líh 220 000 diamant 124 000