BUŇKA - popis základních částí a jejich funkce – část 1.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Fyziologie zažívacího systému
Advertisements

Trávicí žlázy játra slinivka.
Rostlinná buňka Josef Převor (Oktáva).
BIOCHEMIE.
Stavba buňky - opakování
1.E Biologie.
Lipidy jsou estery vznikající reakcí vyšších mastných kyselin a alkoholů alkohol glycerol =propan – 1,2,3 - triol = glycerin.
BUŇKY A TKÁNĚ V LIDSKÉM TĚLE
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
STRUKTURA BUŇKY.
BUŇKA JAKO ZÁKLAD VŠEHO ŽIVÉHO
Buňka základní stavební a funkční jednotka organismů funkce buňky:
EUKARYOTA.
Organické a anorganické sloučeniny lidského těla
Základy přírodních věd
Vlásečnicový systém – mikroangie a látková výměna v něm probíhající .
EUKARYOTICKÁ BUŇKA Velikost – v mikrometrech (10–100, i větší)
Biologie E
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Buňka.
Základy přírodních věd
BUŇKA PŘÍRODOPIS 6. TŘÍDA.
Biofyzika buňky, biomembrány
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
SOUSTAVA NERVOVÁ Řídí činnost lidského těla
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
Steroidní hormony Dva typy: 1) vylučované kůrou nadledvinek (aldosteron, kortisol); 2) vylučované pohlavními žlázami (progesteron, testosteron, estradiol)
Rostlinná buňka Mgr. Helena Roubalová
Životní projevy rostlinné buňky Mgr. Helena Roubalová
Hormonální řízení.
Buňka - cellula Olga Bürgerová.
Receptory buněk ligandy Neuropeptid Receptorem se obecně rozumí otvor na povrchu buňky.Každý otvor má velice specifický a jedinečný tvar, který přesně.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis – Biologie rostlin
Buňka - test Milada Roštejnská Helena Klímová Obr. 1. Různé typy buněk
VY_32_INOVACE_03-01 Živočišná buňka
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Bakterie a sinice Přírodopis VY_32_INOVACE_164, 9. sada, Př3 ANOTACE
TESTTEST Úvod do bakteriologie Biologie buňky 25. října 2006 Kvinta B.
Aktivita č.4: Biologie pod mikroskopem
Základní struktura živých organismů
BUŇKA.
BUNĚČNÁ STAVBA ŽIVÝCH ORGANISMŮ
Základní struktura živých organismů
Stavba lidského těla.
BUŇKA.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Eukaryotická buňka I. Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/2 Šablona: III/2 Inovace.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů.
Chemické složení živých organismů
VSTŘEBÁVÁNÍ ŽIVIN A OSTATNÍCH SLOŽEK POTRAVY
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
BUŇKA – základ všech živých organismů
Buňka JE ZÁKLADNÍ STAVEBNÍ A FUNKČNÍ JEDNOTKOU
VY_32_INOVACE_07_Rostlinná buňka
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: GENETIKA Téma: BUŇKA
FYZIOLOGIE ČLOVĚKA Tělesná výchova a sport - kombinované studium -
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Živočišná Buňka.
VY_52_INOVACE_24_Buňka rostlinná a živočišná
3. Vlastnosti živých soustav
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Bi1BK_ZNP2 Živá a neživá příroda II Buněčná stavba živých organismů
4. Buňky.
Prokaryotická buňka.
Eukaryotní buňka Marcela Petrová 3.B
Tkáň soubor buněk stejného tvaru a funkce Tkáň v lidském těle:
Transkript prezentace:

BUŇKA - popis základních částí a jejich funkce – část 1. Vnější prostředí buňky tvoří mezibuněčná kapalina lymfa, která obsahuje kyslík a živiny dodané do lymfy krevními vlásečnicemi a odpad vypouštěný jednotlivými buňkami . Odpad odebírají částečně krevní vlásečnice , ale především vlásečnice lymfatické. BUŇKA - popis základních částí a jejich funkce – část 1. Polopropustná membrána Umožňuje oboustranný prostup pouze vakuolám Odpad a živiny vyrobené pro jiné buňky (proteiny a lipidy ) z buňky do mezibuněčného prostoru vystupují obaleny ve spec. váčcích . Ribosomy Organela pro syntézu bílkovin,Vykonávají většinu buněčných reakcí. Buněčná stěna – je jemná, dvouvrstvá, polopropustná, pružná blána . Dle své funkce je různě silná a různě tvarovaná . Z obou stran stěny jsou fosfolipidy Kysličník uhličitý – vystupuje z buňky stěnou Kyslík – vstupuje do buňky stěnou mimo receptory Vakuoly – přenášejí živiny a kyslík z jedné části buňky do druhé přes polopropustnou membránu. Po předání živin se vracejí nabrat další živiny. Mechanismus průniku vakuol membránou není zatím znám. Čím je buňka větší nebo starší, tím jsou vakuoly větší. Jádro buňky Organela řízená kys. RK a řetězcem DNK Jadérko – řídí veškerou činnost buňky a plní pokyny přijaté v hormonálních molekulách . ( dělení, metabolismus, sebezničení apod.) Receptory jsou rozmístěny po povrchu té části buňky, která přijímá živiny a je od druhé části oddělená polopropustnou membránou. Receptory jsou vstupními „dveřmi“ specifikovanými vždy jen pro jeden druh chemické látky (hormon, aminokyselina,glukóza, cholesterol, neuropeptid a pod. ). Otvírání některých receptorů pro vpuštění chemické látky do buňky (např.glukózy) se provádí příslušným hormonem (např. insulinem). Některé receptory pro přímý vstup hormonu (např. vzrůstového) jsou řízeny časovým hormonem, který určuje dobu, po kterou je receptor ( např. pro růstový hormon ) otevřen. Pokud receptorem vstupuje do buňky molekula příslušného hormonu nebo neuropeptidu, pak je tato předána jádru buňky, pro které tato molekula obsahuje pokyn, jak má buňka dále postupovat ( např. zda má měnit glukózu v energii nebo na tuk). Při zvýšené hladině cukru (nebo alkoholu) v mezibuněčném prostoru receptory přestávají fungovat a buňka hlásí centrále stav nouze , který je v tomto případě chybně vyhodnocen a jsou následně vydávány CNS metabolické příkazy, které stav organismu ještě zhoršují. Viry, které mohou žít jen uvnitř hostitelské buňky, se dostávají do buňky přes některý z receptorů, který oklamou svým tvarem, takže mají povrchový vzhled a tvar jako některá pro některý receptor povolená chemická sloučenina . Receptorů je velké množství. Zvýšenou glykémií jsou poškozovány především receptory jaterních buněk a svalové tkáně. Některá poškození receptorů jsou trvalého charakteru (dle délky a intenzity glykémie), jiná trvají jen po dobu zvýšené glykémie. Některé buňky s trvale poškozenými receptory při množení přenášejí toto poškození přenášejí i na nové buňky, které již vznikly např. při kompenzované glykémii. Některé nové buňky ale toto poškození receptorů nedědí. Životnost receptorů je 7 – 12 hodin, pak vznikají nové. Pro jeden účel je jich vždy více. Golgiho aparát – organely, které mají za úkol obalovat veškeré látky které opouštějí buňku specielními pouzdry, které se rozbalí až v místě určení Ostatní receptory Mitochondrie - organela - buněčná elektrárna jsou samostatné buňky v buňce, které vyrábějí elektřinu reakcí glukózy a proteinů. Jediné organely které se mohou rozmnožovat Rozmnožují se v buňce a nepodléhají pokynům buněčného jádra. Buňka kůže má 10 MCH, buňka srdečního svalu až 5000 MCH. Jsou to nejúspěšnější formy života . glukóza aminokyseliny receptor glyceridy receptor cholesterol receptor hormony Cytoplasma - polotekutá bezbarvá hmota obsahující v jedné části buňky živiny a kyslík, ve druhé části odpad a vzniklé metabolické produkty . V živé buňce jeví cytoplasma rotační pohyb. receptor receptor Množení buňky –zaškrcením, pučením, přehradečným dělením, novotvořením a dělením jádra (přímým a nepřímým). Životnost buňky je různá. Nejkratší životnost má buňka sliznice (10 dní ), nejdelší životnost má nervová buňka mozková (celoživotní), buňka kosti má např. životnost 10 roků . Vlastnosti buňky = vznik, růst, množení, zánik, citlivost, dráždivost, dědičnost Dia_buňka.ppt akt. 05.05.2004