Síla kyselin a zásad.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TEORIE KYSELIN A ZÁSAD NEUTRALIZACE, pH.
Advertisements

Teorie kyselin a zásad.
Teorie kyselin a zásad Výpočty pH
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH18/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Určování pH roztoku.
Kyselost a zásaditost látek
Kyseliny a zásady.
CHEMICKÉ REAKCE.
Chemické výpočty – část 2
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
KYSELINY.
Soubor prezentací: CHEMIE PRO I. ROČNÍK GYMNÁZIA
Elektrochemie.
Kyselost a zásaditost vodných roztoků. pH
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH13/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: KYSELINY A ZÁSADY Autor:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 41.
Teorie kyselin a zásad.
Acidobazické rovnováhy (rovnováhy kyselin a zásad) pH - definice silné a slabé kyseliny a zásady, výpočet pH soli slabých kyselin a zásad, hydrolýza, výpočet.
Acidobazické reakce (učebnice str. 110 – 124)
PROTOLYTICKÉ REAKCE.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Rovnovážné stavy.
Kyselost, zásaditost, pH
Kyseliny Ing. Jarmila Kirvejová.
Roztoky roztoky jsou homogenní, nejméně dvousložkové soustavy
ZÁSADY_OBECNÝ NÁHLED CH_108_Zásady_Obecný náhled Autor: PhDr. Jana Langerová Škola: Základní škola a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace.
XI. KYSELINY a ZÁSADY Pozn.: Jen stručně, podrobnosti jsou v učebnicích chemie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 40.
Rovnovážné stavy.
Chemické výpočty III.
Protolytické reakce.
Udávání hmotností a počtu částic v chemii
16.1 Vím, co je pH, znám podstatu neutralizace.
Mgr. Andrea Cahelová Elektrické jevy
Kyseliny a zásady – Arrheniova teorie
Kyselost a zásaditost roztoků
VLASTNOSTI ACIDOBAZICKÝCH INDIKÁTORŮ
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Acidobazické indikátory
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Acidobazické indikátory
Roztoky roztoky jsou homogenní, nejméně dvousložkové soustavy jsou tvořeny částicemi (molekulami, ionty) prostoupenými na molekulární úrovni částice jsou.
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Protolytické děje.
PaedDr. Ivana Töpferová
CHEMICKÁ ROVNOVÁHA V ACIDOBAZICKÝCH ZVRATNÝCH REAKCÍCH II
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Indikátory Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka Bártová.
TEORIE KYSELIN A ZÁSAD.
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Chemické výpočty II Vladimíra Kvasnicová.
HYDROXIDY - OPAKOVÁNÍ Kyseliny - patří mezi žíraviny
Disociace vody a koncept pH
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč.
A CIDOBAZICKÉ VLASTNOSTI ROZTOKŮ RNDr. Marta Najbertová.
KYSELINY, pH Cíl: seznámení se zástupci, jejich vlastnostmi, vznikem a použitím a zjišťováním pH látek Výstup: VY_52_INOVACE_CH.8.25 Výukový materiál zpracovaný.
Kyseliny. Látka, která má hodnotu pH nižší než 7 Látka, která je schopna v roztoku disociovat, odštěpit proton H + + H 2 O  H 3 O +
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE Měření kyselosti a zásaditosti roztoků Mgr. Jitka Říhová.
Žákovský pokus Hydrolýza solí a stanovení pH Ing. Lenka Molčanová.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Kyselé a zásadité roztoky, pH stupnice
VY_52_INOVACE_31_MIKL_CH
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.13_pH Název: pH Číslo.
REAKČNÍ KINETIKA X Y xX + yY zZ
Chemické sloučeniny Autor: Mgr. Iva Hirschová
Roztoky - elektrolyty.
Měření pH VY_32_INOVACE_29_591
Soubor prezentací: CHEMIE PRO I. ROČNÍK GYMNÁZIA
PH.
pH Kyselost nebo zásaditost roztoků
Transkript prezentace:

Síla kyselin a zásad

Kyselina je tím silnější, čím snadněji odštěpí proton, a naopak zásada je tím silnější, čím snadněji proton váže

a) Disociační konstanta kyseliny KA

a) Disociační konstanta kyseliny KA

a) Disociační konstanta kyseliny KA Čím je hodnota KA menší, tím je kyselina SLABŠÍ

Př. Vyjádřete disociační konstantu kyseliny dusité:

b) Disociační konstanta kyseliny KB

Síla kyslíkatých kyselin Obecně: nejslabší kyslíkaté kyseliny = stejný počet atomů kyslíku a vodíku

Síla kyslíkatých kyselin

Síla bezkyslíkatých kyselin Nejsilnější kyseliny halogenvodíkové VII.A Síla stoupá od fluorovodíkové k jodovodíkové

Hodnoty disociačních konstant jsou tabelovány a slouží jako měřítko pro dělení kyselin a zásad na silné a slabé: KA > 10-3 (KB > 10-3) → silné kyseliny (zásady) KA < 10-3 (KB < 10-3) → slabé kyseliny (zásady) 10-4 < KA(KB) < 10-2 → středně silné kyseliny (zásady)

Vyjadřování kyselosti a zásaditosti

Měřením elektrické vodivosti vody za standardních podmínek byla zjištěna molární koncentrace

AUTOPROTOLÝZA VODY iontový součin vody

Sörensenův vodíkový exponent pH Iontový součin vody je základem stupnice kyselosti roztoků pH = -log[H3O+] pH + pOH= 14 pH<7…….kyselé pH=7 ….. neutrální pH>7….zásadité

Měření pH pH-metry (kalibrace pomocí tlumivých roztoků= pufrů) Indikátorovými papírky Acidobazické indikátory: Fenolftalein- bezbarvá/fialová Metyloranž- oranžová/žlutá Metylčerveň- červená/žlutá Bromthylová modř- žlutá/modrá Lakmus- červená/fialová/modrá Pufry: směs slabé kyseliny a její soli nebo slabé zásady a její soli mající schopnost udržovat v roztoku konstantní pH

Hydrolýza solí Při rozpouštění solí ve vodě dochází k jejich ionizaci Vzniklé ionty mohou v některých případech reagovat s molekulami rozpouštědla= hydrolýza

Hydrolýza kationtů Důsledkem je zvýšení H3O+ iontů roztok reaguje kysele

Hydrolýza aniontů Roztok reaguje zásaditě

Závěr Ve vodném roztoku soli silné kyseliny a silné zásady nebude docházet k hydrolýze- roztok bude mít neutrální reakci Ve vodném roztoku soli slabé zásady a silné kyseliny bude docházet k hydrolýze kationtu- reakce kyselá

Závěr Ve vodném roztoku soli slabé kyseliny a silné zásady bude probíhat hydrolýza aniontu- reakce zásaditá Ve vodném roztoku soli slabé kyseliny a slabé zásady bude hydrolyzovat kation i anion. Reakci bude určovat iont s vyšší hodnotou disociační konstanty

shrnutí