Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Energie ( environmentální příručka – 5.ročník )
„Energie je to, co vše uvádí do pohybu.“
☼ šlapeme-li na rotopedu, rozsvítíme 100 wattovou žárovku ☼ zapnutý počítač spotřebuje 300 wattů = práce 3 lidí ☼ fén na vlasy spotřebuje 1500 wattů = práce 15 lidí ☼ jízda autem spotřebuje wattů = práce 500 lidí ☼ kamion spotřebuje wattů = práce 3000 lidí
! Spotřebováváme tolik energie, jako kdyby na každého z nás pracovalo několik set lidí !
Hlavní zdroje energie tu věčně nebudou a pokud ano, rozhodně nebudou levné.
Rozvinuté země jsou na energii existenčně závislé, větší problémy by znamenaly katastrofu.
Spotřeba dostupné energie vzrostla od roku x ! ☼ Můžeme s růstem spotřeby pokračovat do nekonečna? ☼ Proč je energie problém?
Závislost na energii = závislost na fosilních palivech Většina energie pochází z fosilních paliv: ☼ zdroje jsou omezené ☼ mají negativní vliv na životní prostředí ☼ závisí na dovozu ☼ jsou potřebné k výrobě jiných věcí ( léky, plasty, hnojiva...)
Druhy energií využívaných člověkem: ☼ energie fosilních paliv ☼ energie jaderná ☼ energie Slunce ☼ energie zemského jádra ☼ energie vody ☼ energie větru ☼ energie biomasy
Energie fosilních paliv = uhlí, ropa, zemní plyn Veškerá energie vyrobená na světě pochází: 25 % z uhlí 34 % z ropy 21 % ze zemního plynu
Energie jaderná ☼ nemůže ropu nahradit ☼ může snížit závislost na ropě ☼ nevypouští oxid uhličitý ☼ má problém s radioaktivním odpadem ☼ do budoucna se bez ní neobejdeme
Energie Slunce ☼ sluneční záření zahřívá kapalinu v kolektorech → pro ohřev vody či pro podlahové topení ☼ panely s křemíkovými články mění energii sluneční na elektrickou
Energie vody ☼ vodní elektrárny – významný obnovitelný zdroj ČR – přesto z nich pochází pouze 3 % z celkového množství vyrobené energie v ČR
Energie větru ☼ větrné elektrárny mají smysl v dobrých větrných podmínkách, jinak jde o plýtvání penězi
Energie biomasy Bioplyn – dřevo, piliny, sláma se spalují v kotlích přímo nebo po rozdrcení na tzv. štěpku, popřípadě se lisují do briket nebo pelet
Energie zemského jádra ☼t☼tepelná čerpadla umí odebírat teplo z venkovního prostředí ( hlubinné vrty, okolní vzduch, podzemní voda…)
Úspory energie a energetická efektivita používat materiály, na jejichž výrobu je třeba méně energie ( místo pálené cihly cihla nepálená…) používat energeticky úspornější stroje, spotřebiče používat auta s nízkou spotřebou používat hromadnou dopravu stavět nízkoenergetické domy zateplovat budovy používat programovatelné regulátory tepla…
Inteligentní chování ? Musím po příchodu domů pustit televizi a počítač, když si budu číst? ? Je nezbytné plně topit např. v kanceláři o víkendu, když tam nikdo není? ? Skutečně musím jet sám do práce autem? ? Na dovolenou se nedokážu dopravit jinak než letadlem?
Přemýšlej a zkus odpovědět: Co je to energie? Jaké druhy energie znáš? K čemu energii člověk potřebuje? Která z energií nejméně škodí životnímu prostředí? Proč je v současné době téma energie problém?
Přemýšlej a zkus odpovědět: Jak spotřebováváte energii u vás doma? Kdo nebo co všechno potřebuje ke svému provozu energii? Jak může vaše domácnost uspořit energii? Jak by mohla naše škola uspořit energii? Znáš některé výrobky, které spoří energii?
Energie = základ všeho bytí
Téma: Energie ( environmentální příručka – 5.ročník ) Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále pod Třemšínem Windows XP Professional PowerPoint Internet Literatura: Matyášek, Štiková, Trna, Přírodověda pro 5. ročník, Nová škola, Brno 2004 Autor: Mgr. Eva Hocková ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (