jméno autoraMgr. Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablony V/2 Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd předmětchemie pořadové číslo DUM36
AnotacePrezentace seznamuje s možnostmi vzniku solí.Žáci řeší na úvod motivační křížovku, na konci hodiny otázky z učebnice. Součástí prezentace je řešení. AutorMgr. Eva Truxová Očekávaný výstup napíše rovnice vzniku solí, umí řešit křížovku Druh učebního materiáluprezentace Druh interaktivitykombinované Cílová skupinažák Stupeň a typ vzdělávánízákladní vzdělání – druhý stupeň Typická věková skupina let Vznik solí
1. Nejběžnější rozpouštědlo 2. Směs dvou nemísitelných kapalin 3. Kyselina HClO 4. Záporný ion 5. Látka složená z atomů se stejným Z 6. Látka obsahující 2 a více složek 7. Prvek s protonovým číslem Nerost kamenná … 9. Alkalický prvek, jeho ionty barví plamen žlutě
Řešení: 1voda 2emulze 3chlorná 4anion 5prvek 6směs 7brom 8sůl 9sodík
Vznik solí 1. neutralizace NaOH + HCl → H 2 O + NaCl 2. kov a kyselina Fe + H 2 SO 4 → H 2 + FeSO 4 3. kov a nekov Pb + S → PbS 4. oxid kovu a oxid nekovu BaO + CO 2 → BaCO 3 5. kyselinotvorný oxid a hydroxid SO 2 + 2KOH → H 2 O + K 2 SO 3 6. zásadotvorný oxid a kyselina CaO + H 2 SO 4 → H 2 O + CaSO 4 7. srážením (dvou solí) AgNO 3 + NaBr → AgBr + NaNO 3
úkoly 1.str.109/4 2.str.109/6 3.str.110/7 4.str.110/10 5.str. 110/11 6.str.110/12
řešení 4. a) slučování kovu a nekovu Na + Cl 2 b) neutralizací NaOH + HCl c) kov a kyselina Na + HCl 6. 4HF + SiO 2 → SiF 4 + 2H 2 O 10. a) Hg + S → HgS b) NH 4 OH + HNO 3 → H 2 O + NH 4 NO 3 c) 2NaOH + SO 2 → H 2 O + Na 2 SO 3 d) Ca(OH) 2 + CO 2 → H 2 O + CaCO 3
Pokračování řešení 11. a) chlorid vápenatý b) uhličitan vápenatý c) dusičnan vápenatý d) siřičitan vápenatý 12. Mg(OH) 2 + 2HCl → MgCl 2 + 2H 2 O 2Al(OH) 3 + 6HCl → 2AlCl 3 + 3H 2 O