Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: Inovace školství Šablona – název: III. Využití ICT číslo: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Zpracovala: Hana Kloudová Předmět: Přírodopis Název produktu: Společenstva organismů, jejich vzájemné vztahy Číslo produktu: VY_32_INOVACE_12_227 Použito: Třída: IX.A Anotace: Žáci se stručně seznámí s druhy společenstev organismů, jejich vzájemnými vztahy, s nutností udržování rovnováhy v přírodě.
SPOLEČENSTVA ORGANISMŮ Každý organismus žije v přírodě v takovém prostředí, které mu vyhovuje a kterému je přizpůsoben Soubory organismů, které žijí v určitém společném prostředí, vytvářejí společenstva. Různá společenstva: les, rybník, louka, pole, džungle, poušť, prales…..
DŽUNGLE
POUŠŤ
Společenstva jsou různě druhově rozmanitá – jednotlivé druhy rostlin a živočichů se doplňují a vznikají mezi nimi vzájemné vztahy: - Býložravci spásají rostliny - Rostliny jsou opylovány hmyzem - Rostliny i živočichové na sobě vzájemně parazitují…. MANDELINKA BRAMBOROVÁ
Vztahy ve výživě: Některá zvířata se živí jinými zvířaty a jsou k lovu přizpůsobena (drápy, zuby….). Jiná potřebují k životu dostatek rostlin. Rostliny potřebují určité klimatické podmínky ke svému životu. Je potřeba, aby byla zachována v přírodě rovnováha. Rostliny i živočichové tak mohou přirozeně žít. Mnozí ale, stejně jako člověk, mají schopnost se novým životním podmínkám přizpůsobit.
VZTAHY VE SPOLEČENSTVU UČEBNICE S. 30
K narušování společenstev dochází zejména zásahem člověka: - Nadměrné kácení lesů - Znečišťování vodních zdrojů - Používání chemických prostředků (hnojiv…) - Nevhodné technické zásahy – průmyslové podniky, dálnice poblíž přírody KÁCENÍ LESA
OBRÁZKY: [online]. [cit ]. S.3 [online]. [cit ]. S.4 [online]. [cit ]. S.5 [online]. [cit ]. S.8 ČÍTANKA: JARMILA KROULÍKOVÁ, Josef Kroulík. Přírodopis pro devátý ročník zvláštní školy. Vydání první. Praha: Septima, ISBN