DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
Advertisements

Člověk a společnost Dějepis 20. století Studená válka VY_32_INOVACE_09 Sada 23 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213 Vypracovala:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Vybrané události léta SVĚT PO 2. SVĚTOVÉ VÁLCE Vybrané události léta.
Afrika, Asie.
HLAVNÍ OHNISKA NAPĚTÍ VE SVĚTĚ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZPŮSOB VLÁDY Politická moc ve státě je uplatňována způsobem demokratickým nebo totalitním.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Svět v 60. letech Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Vývoj politické mapy světa
Název materiálu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Dobešová. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Sýrie a Libanon.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
EVROPA A EUROATLANTICKÝ PROSTOR I: STUDENÁ VÁLKA
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Ohniska neklidu v současném světě
VY_32_INOVACE_2D.9.15 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Dějepis II. stupeň Název a číslo učebního materiálu Sovětizace.
Korejská válka.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Dějepis II. stupeň Název a číslo učebního materiálu Nástup komunistického.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Stupeň rozvoje států světa
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
RWANDA Od: Petra Kuřátková.
DEKOLONIZACE.
Mezinárodní vztahy Fotbalová válka Lukáš Buřt. Fotbalová válka „100 hodinová“ Válčící strany: Honduras x Salvador Období bojů: 14. – 18. července (příměří.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
DRUHÁ SVĚTOVÁ VÁLKA ( – )‏
Konflikt mezi Hutuy a Tutsii
Studená válka Poválečné uspořádání Německa Založení vojenských paktů
LIBYE Vypracoval: Petr Svojanovský.
Mexicko-americké vztahy, Kuba v LA
Vytvořil Daniel Pospíšil. Rwanda Prezidentská Republika Mezi Tanzanii a Kongem Km 2 ; 8,4 milionů obyvatel Jazyk- Rwandština, Francouzština, Angličtina.
Venezuela a Brazílie 23. dubna Venezuela před Chávezem Dlouhodobá tradice demokracie – Chávez devátým demokraticky zvoleným prezidentem v řadě Dlouhodobá.
AMERIKA.  Polokoule Z, S, J  1492  Dělení: ◦ Severní, Střední, Jižní ◦ Latinská Amerika  Rozloha: ◦ km² ◦ 8,3% povrchu, 28,4% pevniny.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
3. Fáze (60. léta). -Nejen z ekonomických důvodů, ale hlavně kvůli politickému útlaku utíkaly tisíce lidí z východního Německa do západního -Východní.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
VY_32_INOVACE_08_Nebezpečí nového válečného konfliktu
Dekolonizace Dekolonizace je proces, při němž dochází k osamostatnění kolonií. Největší vlna dekolonizace proběhla po 2. světové válce. Týkala se hlavně.
OHNISKA NAPĚTÍ A KONFLIKTŮ VE SVĚTĚ 2.POLOVINY 20.STOLETÍ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV: Ohniska konfliktů TÉMATICKÝ CELEK: Společenské.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
ŠABLONA III/2 KONEC KOLONIÁLNÍCH ŘÍŠÍ Mgr. Lucie Opltová – 1
Rwanda.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_12_DĚJEPIS
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
Svět na přelomu 50. a 60. let 20. století
Konflikty ve světě Význam ozbrojených sil Příčiny a důsledky konfliktů
MAPA SVĚTA AMERIKA.
MAPA SVĚTA AMERIKA.
OHNISKA NEKLIDU V SOUČASNÉM SVĚTĚ
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0232 Název projektu EU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školy MASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu 220, Jičín Předmět Hospodářský zeměpis Tematický okruh Geopolitika a sociální a kulturní problémy lidstva Téma Krizové oblasti na dnešní politické mapě světa – II. Označení DUMU VY_32_INOVACE_848 Jméno autora Ing. Kateřina Vasilová Datum vytvoření 25.11. 2013 Anotace Výkladový materiál pro základní přehled o současné politicko-vojenské situaci ve světě, předpokládá výběr krizových oblastí v Africe a Americe. Lze využít jako osnovu pro výklad učitele a základní strukturu zápisu žáků do sešitu.. Následuje pracovní list pro procvičení.

Krizové oblasti na dnešní politické mapě Afrika Severní a Jižní Amerika

Ohniska napětí - Afrika Historicky prošla obdobím kolonialismu, obchodu s otroky a náboženských misií 2. pol. 20. století – dekolonizace --- politické, sociální a ekonomické změny Nově vznikající republiky – často „nezkušené“ – autoritativní až diktátorské režimy, absence demokracie, nízká životní úroveň 1945 – 2000 – více jak 50 válečných konfliktů - hlavně po 1960, především občanské války nebo snaha o odtržení a osamostatnění se

Demokratická republika Kongo (Zair) - 1960 – konec belgické kolonizace Nový režim – odpor místních etnických skupin, prezident – podporován USA, velké zpronevěry, 1994 – svržen – od té doby v zemi anarchie Útoky z okolních zemí – hlavně Rwanda Dnes vláda (svobodné volby 2006) ovládá pouze hlavní město, jinak jednotlivé oblasti vedou vojenské skupiny Od začátku občanské válka – 4 mil. obětí, od 1999 v zemi mírový sbor OSN(největší na světě)

Rwanda Původně belgická kolonie – udržuje 2 hlavní etnické skupiny ve sporu – Hutuové a Tutsiové Po vzniku republiky – Tutsiové – odsun do Burundi (uprchlíci) – odsud podnikají útoky na republiku Občanská válka – spojena s velkou genocidou Tutsiů i Hutuů – ze strany oficiální rwandské armády --- situace uklidněna až dohledem francouzských vojenských jednotek

Somálsko Patří k zemím, které po osamostatnění nejhůře fungují – vláda po volbách 2004 – nemá vliv Občanská válka mezi klany a kmeny, mise OSN 1992 – neúspěšná – byla stažena V zemi anarchie + nefunguje ekonomika – velká chudoba a zaostalost – humanitární pomoc V zemi se rozvíjí terorismus (hnutí Al-Kaidá), obchod s drogami,.. 2006 – do země vstoupila vojska Etiopie a ovládla hl. město (podporuje vládu) Sever Somálska – relativně klidný- oblast téměř svrchovaného území

Súdán Chudá země, tvoří přechod mezi arabským severem Afriky a centrální negroidní Afrikou--- směs obyvatelstva (etnicky, náboženství)– konflikty – jih a západ země (velké ztráty) V občanské válce – černoši bojují za svoje práva + osamostatnění --- dnes relativní klid DÁRFÚR – původní domov černošských kmenů, dnes útoky arabských nomádů ze severu (důvody chudoba, nedostatek vody,..) Černošské obyvatelstvo – uprchlo do sousedních zemí – Čad – ten vyhlásil zemi válku (zatím bez bojů) V zemí jednotky OSN vojenský dohled + hum. pomoc

Nigérie - významný producent ropy – ekonomicky motivované konflikty + ničení životního prostředí původních kmenů - Výrazná různorodost národností a náboženství (250 národů, většinou separatistická hnutí)

Angola Původní válka za nezávislost (1961) se postupně stala občanskou válkou západní a východní časti země – bojují o území bohatá na nerostné suroviny 1975 – samostatnost (po 14 letech partyzánských válek) Vládní strana podporována Kubou a SSSR Protiopoziční strana UNITA (proamerická) (unesla skupinu českých inženýrů s rodinami, a věznila je 1 rok – 1983) - Momentální situace – rel. klid, mise OSN nejsou úspěšné, Unita je v opozici s vládní stranou

JAR Politika apartheidu = úmyslná separace černošského obyvatelstva + svobody přiznávány pouze bělochům -1948 – 1990 Protesty černochů – násilně potlačovány V 90. letech – zrušení apartheidu – (Nelson Mandela) – nadále přetrvávají násilnosti s rasistickým podtextem, ale proti bělochům!!! (opak)

Severní Afrika – 21. století Egypt – nepokoje od začátku r. 2011, přechází v revoluci + svržení vlády – - dnes budování demokratického systému + zavádění reforem v EKO Lybie – občanská válka mezi provládními skupinami (uznávají Kaddáfího) a revolučními ozbrojenci (tvoří opozici) - dlouhé boje, zapojena vojska NATO – letecké útoky = snaží se urychlit svržení Kaddáfího (brání se i za cenu obětí na civilistech)

Jižní a severní Amerika

Latinská Amerika Vojenské střety nejsou z důvodů etnických, ale jedná se o občanské války, vojenské puče a intervence Nejvýznamnější konflikty minulosti – pacifická válka (1879-83) – Bolívie – přístup k moři válka mezi Bolívií a Paraquayí (1932-1935) Argentina a V. Británie – o Falklandy 1982 Ve státech – vysoká míra korupce, šedá ekonomika, slabost oficiální vlády --- vojenské diktatury – často podporovány USA – snaha o nezávislost a vzestup ekonomiky + tvrdé pronásledování opozice

Revoluční hnutí proti diktatuře – úspěšná pouze na Kubě – změnilo se v komunismus Během studené války – snaha SSSR o rozšíření socialismu – Kuba, Nikaragua, Peru, Chile – odpor podporován USA + přechod konfliktu v občanské války Dnešní konflikty – ohromné sociální rozdíly -nespokojenost chudých - využívají levicové strany – snaha opět přejít k socialismu a znárodňování majetku – bohatnutí diktátorů (Hugo Chaves – Venezuela, Evo Morales – Bolívie)

Kuba Původně španělská kolonie, od roku 1902 získala nezávislost – ale ekonomicky a politicky podřízena USA 1959 – revoluce proti zkorumpované vládě generála Batisty – vlády se ujímá Fidel Castro V zemi nastolen komunismus a znárodňování 1962 – karibská krize – možnost vypuknutí jaderného konfliktu – na ostrově rakety SSSR Jednáním USA a SSSR – krize ukončena – na Kubě vítězí socialismus – podpora SSSR Ze strany USA – blokáda – ekonomicka i politická – v zemi chudoba, chybí demokracie

Guatemala, Honduras, Salvádor, Nikaragua 50. léta 20. st. – série občanských válek – pravicová strana podporována USA, levice mnohdy ze strany SSSR – partyzánské hnutí Dnes – země doposud řeší válečné následky – zničené hospodářství, zaostalost, uprchlíci ze sousedních zemí

Peru, Bolívie, Kolumbie Andské státy bojují s drogovými kartely, které ovládají země (Kolumbie - Medelin) 95 % produkce kokainu Drogové mafie stíhány oficiální vládou – ukryté laboratoře v pralese, cesty drog do Sev. Ameriky a Evropy - zemědělství – omezeno –rolníci pěstují koku Na drogové mafie se váží další problémy – obchody se zbraněmi, korupce st. institucí

USA Na území neprobíhají žádné velké voj. konflikty, ale vojska USA mají celosvětově významnou roli – vstup do obou sv. válek, člen NATO, účastník misí OSN Po 2.sv.v. – jedna ze supervelmocí – studená válka –velké zbrojení + základny ve světě Otevřený konflikt – Vietnam – 1964 -1975 Korea - 1950 – 1953 Konec studené války – 1987 – podpis smlouvy – Reagan a Gorbačov – likvidace raket stř. doletu Dnes – stabilizační prvek – proti terorismu, diktatuře

Kanada Problém dvojjazyčnosti (A a F) --- separatistické snahy provincie Quebec – poklidná forma Mexiko Hranice USA a Mexico – vysoká zeď – obrana proti hispánské imigraci do USA + boj proti drogové mafii z jihu

Seznam použité literatury Dnešní svět – časopis pro moderní výuku, č. 3, ročník 2008/2008, TERRA Praha 2007, ISSN 1801- 4119, s. 2 - 16