Elektronická učebnice - II

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektronická učebnice - I
Advertisements

13.1 Kružnice, kruh Co mají obrázky společného?
68.1 Podstatná jména rodu mužského – vzor stroj
16.1 Odčítání desítek V obchodě mají 70 krabiček mléka. Balí je po 10.
4.1 Přímka (modelování, rýsování)
61.1 Podstatná jména rodu ženského – vzor žena
28.1 Jednotky obsahu metr čtverečný cm metr cm2 centimetr čtverečný
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I
9.1 Trojúhelník - konstrukce, druhy
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I
36.1 Obsahy složitějších obrazců
15.1 Sčítání desítek Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Dana Krenková.
Elektronická učebnice - I
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.06 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici literárních pojmů, které jsou vysvětleny na příkladech. Vzdělávací oblast: český.
62.1 Rovnováha v přírodě, potravní řetězec
20.1 Trojúhelníková nerovnost
7.1 Odčítání v oboru V krabici byly žárovky.
POPIS = informuje o výsledcích pozorování objektů neživých i živých, o jejich pohybu a činnosti.
84.1 Skloňování číslovek, druhy
19.1 Kružnice, kruh (průsečíky) - konstrukční úlohy
6e.1 Písmenko S Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk Autor: Mgr. Hana Kopčanová.
Elektronická učebnice - II
35.1 Zájmena Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Autor: Dana Brádková.
12.1 Čtyřúhelníky Mezi obrázky se zatoulal jeden, který sem nepatří.
Elektronická učebnice - I
97.1 Omluvenka Jdu k zubnímu lékaři. Zúčastním se soutěže.
1.1 Prostorová orientace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Dana.
23.1 Mechanická energie a její přeměny
Elektronická učebnice - I
34.1 Souřadnice bodů, osy souřadnic x, y
3.1 Bod, úsečka (modelování, rýsování, měření)
18.1 Sčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
7.1 Polopřímka, opačné polopřímky
43.1 LOMENÉ VÝRAZY 3
5.1 Měření na centimetry a milimetry
Elektronická učebnice - I
82.1 Přídavná jména PŘIVLASTŇOVACÍ
Elektronická učebnice - I
83.1 Skloňování zájmen, druhy
37.1 Slovesa Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Autor: Dana Brádková.
58.1 Podstatná jména rodu středního – vzor moře
13.1 Desítky - jednotky 10 jednotek = 1 desítka
63.1 Podstatná jména rodu ženského – vzor píseň
35.1 Pamětné odčítání v oboru do 1000 – rozšíření učiva
Elektronická učebnice - I
25.1 Rovnoběžníky Prohlédni si obrázky a pokus se říci, co je spojuje.
65.1 Podstatná jména rodu mužského - vzor pán
21.1 Útvary souměrné podle osy
Elektronická učebnice - I
14.1 Numerace do 100 Čti čísla v první desítce, ve druhé desítce atd.
8.1 Sčítání do 20 bez přechodu desítky
71.1 Sčítání desetinných čísel Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr.
17.1 Sčítání a odčítání v oboru do 100 bez přechodu přes desítku
22.1 Násobení a dělení číslem 1 a 10 – násobení číslem 1
94.1 Dopis, adresa Jaké dopisy vidíš na obrázcích? Kdo je odeslal?
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková BÁSNICKÉ PROSTŘEDKY Abeceda (Pantomima) - VÍTĚZSLAV NEZVAL A nazváno.
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy Zvolenovská 537, Hluboká.
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
Subjektivně zabarvený popis - líčení
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
LÍČENÍ VY_12_INOVACE_Rů_I_24 Název projektu: OP VK
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
Elektronická učebnice - I
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 23.1 Líčení Každý jsme jiný, a proto tutéž situaci můžeme vidět odlišně – a samozřejmě ji pak také jinak líčíme (popisujeme). A právě to je výhoda subjektivně zbarveného popisu: nepopisujeme určitý jev tak, jak by jej popisoval každý, ale tak, jak to vidíme jen a jenom my. Autor: Mgr. Eva Zralá

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 23.2 Co již víme o popisu? Popis informuje o výsledcích pozorování objektů neživých i živých a o jejich pohybu a činnosti. Rozlišujeme popis: statický (popis předmětu) dynamický (popis děje, pracovního postupu) podle oblasti uplatnění: popis prostý popis odborný popis subjektivně zbarvený = líčení charakteristika = popis osoby

23.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 23.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? líčení = subjektivně zbarvený (umělecký) popis osobní („jak to vidím JÁ“) hardvér (hardware) zamrzlý čas Horo, horo, vysoká jsi! hezká – pěkná – krásná čas běží štíhlá jako laň zub pily personifikace = (zosobnění) přenášení lidských vlastností na zvířata, věci či jevy metafora = přenesení významu na základě podobnosti epiteton = působivý (básnický) přívlastek – neotřelé vyjádření vlastnosti jevu přirovnání = porovnání podobných předmětů nebo jevů apostrofa = oslovení neživé věci nebo nepřítomné osoby synonyma = různá slova se stejným nebo podobným významem neologismy = nová, dosud málo vžitá slova

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 23.4 Co si řekneme nového? ukázky: Ach, ty kleče! Člověk se mezi nimi opájí silným borovým pachem, vystavuje kůži horským paprskům a lahodí nohám ve vysokém mechovém stlaní. Větrem sešlehané a zkroucené zákrsky sahají sotva po hlavu, je to takový zakletý trpasličí prales jak z pohádky o velkém tulákovi v malé zemi. Jakápak malá? Sotva ses dostal hlavou nad tu borovou houštinu, vydechneš: božínku, a smekneš čepici, i když ses takto podíval už podesáté. Protože hory - vždyť to znáte: chrpy jsou tam modřejší, hvozdíky ozdobnější, pomněnky větší a šípek voňavější. A obloha blíž. Tak blízko, že těkavý mráček, který se vynořil odkudsi zprava, div člověku o hlavu neklopýtl, jak se přehnal nad hřebenem. (J. Tomeček, Vuí se směje) Kleče jsou vysoké 150 - 180 cm, proto mezi ně snadno svítí slunce. Vydávají pronikavou borovou vůni a mezi jednotlivými keři roste mech. Přes jejich koruny lze přehlédnout horský masiv a na něm rozkvetlé louky. Vzhledem k nadmořské výšce jsou mraky níž. objektivní sdělení subjektivní sdělení Líčení vystihuje subjektivní vztah člověka k nějaké skutečnosti (jeho dojmy, nálady, pocity). Subjektivnosti (citovosti, působivosti) lze dosáhnout užitím např. následujících prostředků: působivých (někdy přímo básnických) přívlastků těkavý mráček přirovnání prales jak z pohádky personifikací mráček div o hlavu neklopýtl metafor mechové stlaní

23.5 Procvičení a příklady Vyjádři poetičtěji tato prostá sdělení: Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 23.5 Procvičení a příklady Vyjádři poetičtěji tato prostá sdělení: je zima, vychází slunce, prší, hřmí, mám vztek např. Probouzející se kraj zalily paprsky vykukujícího sluníčka. K obrázkům přiřaď metafory: horští velikáni ranní drahokamy vládce noci svěží pažit Apollonův vůz chladná krása lékař lesa nebeské kadeře Přiřaď následující obraty k jednotlivým fázím letního dne: Slunce se koupe v kapkách rosy. Večernice přináší osvěžující vánek. Sluneční paprsky začínají bušit do slunečníků opálených dam. Žhavý kotouč slunce sestupuje za vrcholky hor. Čerstvě posečená tráva omamně voní. Vše unaveně odpočívá v ničivém žáru. Slunečnice vyhlížejí příchod svého pána. Jitřenka vítá první pozdravy dne. V keři slavík trylkuje uspávanku. ráno dopoledne odpoledne večer noc

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 23.6 Něco navíc pro šikovné Slyšel/a jsi už o Nezvalově Abecedě? Na každé písmenko básník napsal jednu krátkou poetistickou báseň inspirovanou tvarem písmene, jeho zvukovou podobou a asociacemi, které se mu při vyslovení hlásky vybavily. Přečti si, jak viděl například písmena Y a G. Dnes si jen hračkou pro děti Teď vzpomínat mi každý dovolí Ze strojních pušek vyrostly pohádky naše při g na pohotovost kovbojského lasa a přece v dávném století Na zemi říjí stádo buvolí zabil prakem David Goliáše a já jím argentinský řízek z jejich masa Pokus se podobným způsobem vylíčit, co tě napadne při vyslovení / představě jiného písmenka abecedy. Vítězslav Nezval

23.7 Subjective description Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Czech language and literature 23.7 Subjective description attribute = přívlastek epithet = básnický přívlastek simile = přirovnání personification = personifikace metaphor = metafora Dark spruce forest frowned on either side the frozen waterway. Tmavý smrkový les ponuře svíral na každé straně zmrzlou vodní cestu. The trees had been stripped by a recent wind of their white covering of frost, Nedávný vítr zbavil stromy bílého pokryvu jinovatky and they seemed to lean towards each other, black and omnious, in the fading light. a zdálo se, že se naklání jeden ke druhému, černé a zlověstné v mizejícím světle. A vast silence reigned over the land. Rozsáhlé ticho vládlo nad tou zemí. The land itself was a desolation, lifeless, without movement, so lone and cold that the spirit of Země sama byla pustinou, neživou, bez pohybu, tak osamělá a chladná, že její duch it was not even that of sadness. nebyl ani duchem žalu. Jack London – White Fang (Chapter I. – THE TRAIL OF THE MEAT) Jack London – Bílý tesák (kapitola první – Stezka masa)

23.8 Test znalostí 1. Líčení vystihuje: Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 23.8 Test znalostí 1. Líčení vystihuje: a/ subjektivní vztah člověka k nějaké skutečnosti b/ objektivní sdělení nějaké skutečnosti c/ odborné ponaučení o nějakém problému d/ typické vnitřní znaky člověka 3. Vyber příklad personifikace: a/ osvěžující ranní les b/ démantové kapky rosy c/ kotouč žhavého slunce d/ topol vztahuje větve k nebi 2. Které jazykové prostředky při líčení zpravidla nevyužíváme? a/ synonyma b/ termíny c/ personifikace d/ metafory 4. Který úryvek není ukázkou líčení? a/ Hromady žhnoucích oharků seřazených v pokroucených řadách – to jsou přece zářivé síně zlatého paláce. b/ Oblohou táhnou velké, kupovité mraky. c/ Bylo takové zvláštní, napnuté ticho. d/ Cestou na Sněžku jsme pozorovali sněhová pole. Správné odpovědi: a b d Test na známku

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 23.9 Použité zdroje, citace Bičíková Vladimíra a kol.: Český jazyk pro 8. ročník, Havlíčkův Brod, Tobiáš, 2002, 1.vydání, ISBN 80-7311-011-3 Bičíková Vladimíra a kol.: Český jazyk pracovní sešit pro 8 .ročník, Havlíčkův Brod, Tobiáš, 2002, 1.vydání, ISBN 80-7311-012-1 Sochrová Marie: Literatura v kostce pro střední školy, Havlíčkův Brod, Fragment, 1996, 1.vydání, ISBN 80-7200-052-7 London Jack: White Fang, Praha, Michal Rollo-Original, 2005, 1.vydání, ISBN 80-239-3929-7 kliparty

23.10 Anotace Autor Mgr. Eva Zralá Období 07 – 12/2011 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 23.10 Anotace Autor Mgr. Eva Zralá Období 07 – 12/2011 Ročník 8. ročník Klíčová slova líčení Anotace Prezentace popisující „líčení“.