Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět: český jazyk Ročník: 8. Téma: Slova cizího původu – skloňování, pravopis Autorka: Mgr. Renata Fialová
Slova cizího původu Autorka: Mgr. Renata Fialová ZŠ a MŠ – T.G.Masaryka Brodek u Konice - skloňování - pravopis Slova přejatá 8. ročník
Zjistěte ve Slovníku spisovné češtiny,ze kterých jazyků byla do češtiny přejata slova: ananas inženýr pyžamo makrela terasa primář cín blůza generál jogurt finiš historie
Co znamenají a z kterého oboru jsou názvy: sérum muzikál premiér referendum infarkt ilustrace senát režisér vernisáž akvarel
Uveďte, jak se jmenuje ten, kdo … - řídí nastudování divadelní hry - navrhuje stavbu velkých budov - dokončil studia - řídí orchestr - se zotavuje z nemoci - zkoumá počasí - obsluhuje kameru - dává znamení ke startu - provádí montáž - opravuje vodovodní zařízení REŽISÉR STARTÉR ABSOLVENT KAMERAMAN DIRIGENT REKONVALESCENT MONTÉR METEOROLOG ARCHITEKT INSTALATÉR
Nahraď vyznačená slova přejatá domácími: 1. K experimentu využijeme nejnovější poznatky. 2. Podniky zvýšily export výrobků do zahraničí. 3. Návrh nelze realizovat. 4. Míč vletěl do autu. 5. Odpověď nebyla absolutně správná. 6. V centru města se nachází kašna. 7. Kvalita zboží nebyla vysoká. 8. Rádi hrajeme basketbal. 9. Výsledek zápasu byl anulován. 10. Čekali jsme na časový signál. pokusu vývoz uskutečnit zámezí úplně uprostřed jakost košíkovou zrušen znamení
Podstatná jména v závorkách převeď do náležitých tvarů: Podstatná jména v závorkách převeď do náležitých tvarů: 1. Četl jsem všechna Jiráskova (drama) ……………….. 2. V teplém (klima) …………………… se daří fíkům. 3. Sejdeme se před (muzeum) …………………………. 4. Z článku si vypište důležitá (faktum) ……………… 5. V zoologické zahradě je několik (terárium) ………………… 6. Nejvíce (muzeum) ………………… je v Praze. 7. Některé pokusy se dělají ve (vakuum) ……………… 8. Bratr studuje na (gymnázium) ……………………… 9. Prvoci jsou jednobuněčné (organismus) ………………… V (cyklus) ……… přednášek vystoupili významní odborníci. dramata. klimatu muzeem. fakta. terárií. muzeí vakuu. gymnáziu. organismy. cyklu
Pozoruj zvláštní skloňování podstatných jmen rodu ženského - typu: Andrea, idea, pangea, orchidea, Korea, odysea … PÁDvzor - ženavzor - růže 1. p.idea- 2. p.(bez) idey(bez) ideje 3. p.-(k) ideji 4. p.ideu- 6. p.-(o) ideji 7. p.(s) ideou(s) idejí JEDNOTNE ČÍSLO
PÁDvzor - ženavzor - růže 1. p.ideyideje 2. p.-(bez) idejí 3. p.(k) ideám(k) idejím 4. p.ideyideje 6. p.ideách(o) idejích 7. p.(s) ideami(s) idejemi MNOŽNÉ ČÍSLO
Podstatná jména v závorkách uveďte do náležitých tvarů: 1. Mnoho vzácných (orchidea) ………………… roste v pralesích. 2. Pro obyvatele (Korea) ………………………. důležitostý rybolov. 3. Četba (Odyssea) ……………………………… nás skutečně zaujala. 4. V (Korea) …………… je povrch země většinou hornatý. 5. Obyvatelé (Guinea) …………………………..jsou černošské kmeny. orchidejí Korey/Koreje Koreji Odyssey/Odysseje Guiney/Guineje 6. Koupili jsme mamince krásnou (orchidea) ………………………… orchideu. 7. (Idea – mn. č.) …………………....přijímá člověk nejen rozumem, ale i citem. Idey/ideje 8. Šel jsem s kamarádkou (Andrea) …………………………….. Andreou/Andrejí. 9. Mnohá antická dramata jsou svými (idea) … i dnes přínosná. ideami/idejemi
Vysvětli význam slov: režisér instalaté r architekt absolvent dirigent rekonvalescent montér kameraman meteorolog startér
Doplň i/y a í/ý v cizích slovech. Můžeš použít Pravidla českého pravopisu: lékař na pol – kl - n - ce g – mnast - ka pol – t - ka p – ram - da s – stemat – cká práce státní s - mboly ostrá kr – t - ka c – kl – st - ka l – r – cká báseň ii y i i i i yi ii y i y i i y y i
Použité zdroje: Literatura: Styblík Vlastimil., et. al. Český jazyk pro 7. ročník základní školy a pro odpovídající ročník víceletých gymnázií. 1. vydání. Praha: SPN 1997.