Obohacování slovní zásoby Zpracovala: Mgr

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_19_Národní buditelé
Advertisements

SADA č. VIII Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA VIII_ČJS, DUM 11 Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Vzdělávací obor: Člověk a jeho svět Název: Co vím.
Digitální učební materiál
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
SLOVNÍ ZÁSOBA ZPŮSOBY OBOHACOVÁNÍ ODVOZOVÁNÍ
Gramatika Tvoření slov I
Identifikátor materiálu: např. ICT2-1-1
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.13 Anotace: Prezentace je zaměřena na obohacování slovní zásoby odvozováním, skládáním a zkracováním. Ke každému slovotvornému.
OBOHACOVÁNÍ SLOVNÍ ZÁSOBY TVOŘENÍ SLOV
-způsoby, postupy, základní pojmy, náměty-
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.01 Název pro školu:
SLOH – popis statický líčení
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Tvoření slov PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
EU - 07 – 24 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petr Skalský. Materiál vznikl v rámci projektu EU peníze školám.
Cestopis Zpracovala: Mgr
ÚVOD DO DĚJEPISU III. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Jančová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Spojovací výrazy Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Květen 2013
Obohacování slovní zásoby
Gramatika Tvoření slov II
Už zase skáču přes kaluže
Dopis Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Listopad 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací.
Úvaha Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2013
Číslovky Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 20123Výukový materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací.
Řekněte „oook“! Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Říjen 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Přívlastek Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Vyplňování jednoduchých tiskopisů Zpracovala: Mgr
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_19_CJL_1 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Podstatná jména - opakování Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Září 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha V. Dobešová, V. Fialová: PRŮVODCE.
Inzerát Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Říjen 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_70.
Líčení Zpracovala: Mgr
Tvoření slov – skládání, zkracování
Autorem materiálu, pokud není uvedeno jinak, je Bc. Kateřina Najmanová
Úvaha II Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Duben 2013
Odvozování je to způsob tvoření slov, kdy ke slovotvornému základu přidáváme předpony a přípony, příp. jen koncovku. - v českém jazyce je odvozování nejčastějším.
Obohacování slovní zásoby
Charakteristika Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Listopad 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhTěleso a látka.
I like, but I don´t like Autorem materiálu, pokud není uvedeno jinak, je Bc. Kateřina Najmanová.
Smyslová ústrojí člověka
KRAJE ČR mapky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa SLOVNÍ ZÁSOBA – OBOHACOVÁNÍ SKLÁDÁNÍM A ZKRACOVÁNÍM - Český jazyk obsahuje.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy:Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_ 0 5 Téma: Slovotvorba a způsoby tvoření slov Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_55 Název školy: ZŠ A MŠ Březno Autor:Petr Pacholátko Název: Obohacování slovní zásoby Slovní zásoba – obohacování slovní zásoby Téma: Slovní.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_07_NAUKA_O_SLOVNÍ_ZÁSOBĚ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace.Český.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ obohacování slovní zásoby Název sady: Český jazyk 7. ročník.
Obohacování slovní zásoby Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_02_Obohacování slovní.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace.Český.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ zkracování Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
ZKRACOVÁNÍ SLOV Mgr. Michal Oblouk.
TVOŘENÍ SLOV CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Obohacování slovní zásoby
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Úvaha II Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Duben 2013
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vendulka.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Tvoření slov - slova značková, neutvořená x slova utvořená, motivovaná, popisná.
slovní zásoba VŠECHNA SLOVA DANÉHO JAZYKA , NEUSTÁLE SE VYVÍJÍ.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Vy_32_INOVACE_69_Odvozování, skládání a zkracování
Slovotvorba Nauka o tvoření slov.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Transkript prezentace:

Obohacování slovní zásoby Zpracovala: Mgr Obohacování slovní zásoby Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Září 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk – Mluvnice Výukový materiál slouží k opakování učiva Obohacování slovní zásoby.   Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Kadlčková. Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.

Obohacování slovní zásoby Slovo, na kterém se nové slovo bezprostředně zakládá, z něhož vzniká, nazýváme slovo základové. Slovo nově odvozené nazýváme slovo odvozené ( létat → letec). Společná část slova základového a utvořeného se nazývá slovotvorný základ (unavit → únava, krásný → překrásný), ve kterém může docházet k hláskovým změnám (pět → pátý).

Ze slova základového vzniká slovo odvozené pomocí slovotvorného prostředku: - předpony (les→ prales) přípony (voda → vodník) - koncovky (Petr → Petra) - spojovací samohlásky (velké město →velkoměsto) - kombinací slovotvorných prostředků (les → pralesní

1. Tvoření nových slov   - skládání - spojování 2 a více slovotvorných základů, vznikají složeniny a) složeniny vlastní – nemůžeme je rozdělit na samostatná slova (horolezec, rovnoběžka) b) složeniny nevlastní – můžeme je rozdělit na samostatná slova (okamžik = oka mžik, pravděpodobný = podobný pravdě)

- odvozování – tvoření slov od jednoho slova základového pomocí předpon, přípon, koncovek nebo jejich kombinací vy - - ný pra - - ice - ec - a

zkracování – vznikají zkratky a a zkratková slova, která vznikají ze skupin hlásek jednotlivých slov a skloňujeme je (Sazka = Sázková kancelář → Sázím se Sazkou) a) iniciálové zkratky se píší velkým písmenem a při čtení je hláskujeme (ČTK = Česká tisková kancelář, EU = Evropská unie) b) některé zkratky čteme jako slova, ale jsou nesklonné (AMU = Akademie múzických umění) c) ustálené typy zkratek (atd. = a tak dále, aj. = a jiné, p. = pan, pí = paní, tzv. = tak zvaný)

2. Přenášením slovního významu metaforou (oko) - metonymií (Jirásek) oko na punčoše pytlácké oko hra Četl Jiráska ( = knihu od Jiráska)

3. Spojování slov v sousloví český jazyk třídní kniha parní stroj Sousloví = ustálené spojení slov, jeden význam

4. Přejímáním z cizích jazyků rytíř (němčina) klavír (francouzština) viola (italština) armáda, kolonáda (španělština) ofsajd, software (angličtina)

Zdroje: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Oko_cz%C5%82owieka.jpg [cit. 1.9.2012, autor: Michał460 ] http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jan_Vil%C3%ADmek_-_Alois_Jir%C3%A1sek.jpg?uselang=cs [cit. 1.9.2012, autor: Jan Vilímek] KRAUSOVÁ, Z. – TERŠOVÁ, R.: Český jazyk 7. 1 vyd. Plzeň: Nakladatelství Fraus. 2004. ISBN 80-7238-419-8 ČECHOVÁ, M.: Čeština – řeč a jazyk. 2. vyd. Praha: ISV nakladatelství. 2000. ISBN 80-85866-57-9