Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŘASY V LESÍCH.
Advertisements

Buňka.
NIŽŠÍ ROSTLINY (Thallobionta)
Stavba buňky - opakování
Anotace: Soubor se skládá z teoretického příspěvku, který je námětem
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.04 Anotace: Prezentace popisuje základní stavbu rostlinné buňky a její činnost. Vzdělávací oblast: Buňka rostlinná, stavba, způsob.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Buňka základní stavební a funkční jednotka organismů funkce buňky:
Metodický list ZŠ a MŠ TGM Bílovec Pořadové číslo:
PLANKTON.
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Oddělení: CHLOROPHYTA – zelené řasy
BUŇKA PŘÍRODOPIS 6. TŘÍDA.
ŘASY- lesní Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Řasy zelené.
Nižší rostliny Řasy.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: prosinec 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VI Vzdělávací.
ŘASY MNOHOBUNĚČNÉ patří spolu se sinicemi k nejstarším obyvatelům planety nižší rostliny, mají vláknité tělo z mnoha buněk rostou ve vodě (mořské i sladké)
Název šablony: Inovace v přírodopisu52/P05/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: PLANETA ZEMĚ A VZNIK ŽIVOTA.
Rostliny - význam a jejich dělení.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis - Biologie rostlin
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis – Biologie rostlin
M1: LESNICKÁ BOTANIKA SINICE
Digitalizace výuky Příjemce
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Rostlinná buňka Přírodopis VY_32_INOVACE_162, 9. sada, Př3 ANOTACE
Bakterie a sinice Přírodopis VY_32_INOVACE_164, 9. sada, Př3 ANOTACE
Číslo a název šablony klíčové aktivity
JEDNOBUNĚČNÉ ROSTLINY SINICE
Plankton Přírodopis VY_32_INOVACE_169, 9. sada, Př3 ANOTACE
Živočichové rybníka a jeho okolí
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Mnohobuněčné organismy
CHLOROPHYTA – zelené řasy
SINICE fotosyntetizující bakterie
NEJJEDNODUŠŠÍ ROSTLINY
„NIŽŠÍ ROSTLINY“ ŘASY.
Základní informace o patří mezi nižší rostliny - mají chloroplasty s chlorofylem - z vody, minerálních látek a CO 2 vyrábějí organické látky - uvolňují.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Lumír.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Chromista. Říše: Chromista ● Různorodá skupina, zahrnuje bičíkovce, jednobuněčné i mnohobuněčné organismy. ● Rozmanitý způsob výživy – saprofyti, paraziti,
Řasy Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o sytému a stavbě řas. Materiál je plně funkční.
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: RYBNÍK
BOTANIKA = VĚDA O ROSTLINÁCH
BUŇKA – základ všech živých organismů
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
DIDAKTICKÁ HRA PRO 6. ROČNÍK
VY_52_INOVACE_53_Řasy – učební text
ŘASY – STÉLKATÉ ROSTLINY (po výkladu si zapiš do sešitu)
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
Říše: Rostliny Podříše: Nižší rostliny
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Rostliny - význam a jejich dělení.
Řasy zelené.
4. Buňky.
Sada:Přírodopis,2. stupeň Autor: Mgr. Zbyněk Němec
MNOHOBUNĚČNÉ ROSTLINY
Řasy zařazení do systému organismů stavba prostředí a význam v přírodě
Transkript prezentace:

Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin VY_32_INOVACE_15_07 Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin   Název materiálu – ŘASY A SINICE Anotace – cílem prezentace je popis stavby a seznam klíčových zástupců řas a sinic Autor – Mgr. Radek Hnilica Jazyk – čeština Očekávaný výstup – popíše stavbu jednobuněčných řas, pozná klíčové zástupce sladkovodních a mořských řas, objasní pojem sinice a jejich význam v přírodě Speciální vzdělávací potřeby – žádné Klíčová slova – řasy, sinice, stélka, chlorofyl, agar, vodní květ, potravní řetězec Druh učebního materiálu – prezentace Druh interaktivity – aktivita Stupeň a typ vzdělávání – základní vzdělávání, druhý stupeň Typická věková skupina – 12-15 let Celková velikost – 288kb

ŘASY a SINICE

ÚVOD nejstarší, nejjednodušší a nejmenší rostliny tělo řas je nerozlišené – stélka stavba těla jednobuněčné i mnohobuněčné žijí ve vlhkém prostředí : hlavně ve vodě, v půdě, na kůře, ve vzduchu rozmnožují se nepohlavně – dělením řasy dělíme podle barvy na: zelené, hnědé a červené stavba: ribozomy – výroba bílkovin vakuola – zásobárna vody a zásobních látek mitochondrie – výroba energie jádro – řídí buňku, nese DNA chloroplast – probíhá fotosyntéza cytoplazma – rosolovitá hmota cytoplazm. memb. – propouští látky z a do buňky buněčná stěna – chrání buňku, určuje její tvar

1) ZELENÉ ŘASY řasy obsahují zelené rostlinné barvivo – chlorofyl jednobuněčné zelené řasy pláštěnka – běžná v rybnících zelenivka – v tekoucích i stojatých vodách vejcovka – tvoří kolonie – řasy spojené slizem váleč koulivý – tvoří kolonie

b) mnohobuněčné zelené řasy – vytváří vlákna – vláknité řasy b1) nevětvené řasy čapkoblanka – přirostlá k potopeným větévkám jařmatka – hvězdicovité chloroplasty šroubatka – vláknité chloroplasty b2) větvené řasy trenetpolie – vedlejší větve z jedné strany žabí vlas – porosty na kamenech parožnatka – rozvětvená stélka, vznikly z nich suchozemské rostliny porost locikový – mořská řasa, připomíná hlávkový salát

2) HNĚDÉ ŘASY kromě chlorofylu také hnědé barvivo hnědé barvivo pomáhá přijímat sluneční záření a) jednobuněčné hnědé řasy rozsivky – pevná křemitá schránka - křemelina – součást dynamitu b) mnohobuněčné hnědé řasy chaluha - dlouhé mořské řasy (až 50m) - součástí potravy (jód)

3) ČERVENÉ ŘASY - kromě chlorofylu také červené barvivo (příjem slunečního záření) převážně mořské řasy dorůstají až 50 metrů, vytváří velké porosty – podmořské zahrady slouží jako potrava, zdroj agaru (přírodní želatina) ruducha

Sinice – příbuzné řas ? sinice jsou jednoduché organismy obsahují modrozelné barvivo nepatří mezi rostliny, jsou příbuzné bakteriím jednobuněčné i mnohobuněčné - při přemnožení způsobují na hladinách rybníků vodní květ vylučují jedovaté látky, způsobují velké úhyny ryb mohou ohrozit také život člověka (alergie, otrava, puchýře)

Význam v přírodě a pro člověka hlavní zdroj kyslíku – fotosyntéza 2) součást potravního řetězce – řasy → ryby → větší ryby → dravci 3) součást planktonu – mikroskopické vodní rostliny a živočichové 4) potrava – sushi, salát z řas 5) léčiva – řasy obsahují jód