Co to je osvícenství Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98 VY_32_INOVACE_3D.7-8.01 Co to je osvícenství Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/21.2699 Dějepis, 8. třída ZŠ Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost
Vzniká ve Francii a v Anglii roku 1700, pak se šíří do celé Evropy 2 Vzniká ve Francii a v Anglii roku 1700, pak se šíří do celé Evropy 2. polovina 18. století Celoevropské myšlenkové, kulturní, politické a hospodářské hnutí : - člověk by se ve svém konání měl řídit především svým rozumem a vírou - člověk by měl být tolerantní k ostatním lidem, kteří jsou jiného náboženského vyznání - cílem člověka je důstojný život na zemi
Přírodovědecké objevy Doba velkého pokroku v přírodních vědách. Carl Linné poprvé vědecky rozdělil rostlinstvo. Antoine Lauren Lavoisier utřídil chemické prvky. Luigi Galvani prováděl pokusy s elektrickým proudem, vytváří galvanický článek. Alessandro Volta sestavil první baterii. Vynález bleskosvodu je připisován současně dvěma mužům: Benjaminu Franklinovi a Prokopu Divišovi.
Isaac Newton získal velkou řadu poznatků z ma-tematiky, mechaniky a gravitace. Blaise Pascal poznal vlastnosti tlaku. James Watt roku 1765 sestrojil parní stroj, který sloužil nejprve k odčerpání vody z dolu, následně k pohonu vozu. Roku 1783 v Paříži předvedli bratři Montgolfierové létací stroj.
Absolutismus Důsledným používáním rozumu lze společnost pozměnit k lepšímu. Hledá se cesta od středověkého tmářství. Je patrná snaha o vytvoření lepšího a spra-vedlivějšího uspořádání světa. V 18. století vládnou většinou absolutní monarchové – nikým nejsou omezení, svou moc odvozují od Boha, ve svých rukách drží veškerou moc. Společnost je rozdělena na tři stavy – šlechta (vládne), církev (poskytuje duchovní útěchu) a poddaní (pracují).
Osvícenci a společnost Montesquieur John Locke - rozebral všechny známé politické systémy doporučil usilovat o monar-chii, kde bude společnost rozdělena do tří na sobě nezávislých složek zákonodárná (legislativa) výkonná (exekutiva) soudní (jurisdikce) - položil tak základy konstituční monarchii, kde je panovník omezen konstitucí (ústavou) – veřejná moc pochází z lidu, nikoli od Boha smlouva mezi panovníkem a poddanými - poddaný se může bouřit, pokud panovník zkracuje jeho práva (náboženská svoboda, svoboda vytvářet soukromé vlastnictví)
Encyklopedisté Někteří francouzští osvícenci se rozhodli, že sepíší všechny lidské poznatky do jednoho díla. Měl to být prostředek k většímu štěstí. Mezi léty 1751 – 1772 vydávali Voltaire, Diderot, Helvetius, Rousseau, d‘Alambert Encyklopedii aneb Racionální slovník věd, umění a řemesel.
Osvícenský absolutismus Panovníci vychovaní v duchu osvícenství (př. Kateřina II., Josef II.) si plně uvědomovali, že nejdůležitější povinností je starat se o zlepšení hmotných podmínek života poddaných. Vše uskutečňovali prostřednictvím společen-ských a hospodářských reforem.
Zápis Osvícenství 2. polovina 18. století Člověk se má řídit rozumem Objevy v oblasti přírodních věd: Linné, Galvani, Volta, Franklin, Diviš, Newton, Pascal, Watt Absolutismus a osvícenský absolutismus Společenské vědy: Locke, Montesquiere Encyklopedisté
Metodické pokyny k prezentaci Jsou umístěny ve skrytém snímku. Autor: Mgr. Kateřina Vyčichlová První pololetí, září Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Klíčová slova: osmý ročník, osvícenství, absolutismus, stavy, konstituce, Encyklopedie V této prezentaci seznamuji s pojmem osvícenství a vším, co s ním souvisí. Je třeba žákům zdůraznit, že to není jenom o způsobu vlády a filozofii, ale i o celkovém přístupu k životu ve všech jeho oblastech. Dále to neznamená, že se člověk odklání od víry. U tohoto tématu doporučuji zapojit žáky tím, že si zpracují na výše uvedené osvícence (popřípadě další) referáty na počítači v libovolné aplikaci, ale minimálně ze třech různých zdrojů, které budou bezchybně uvedeny. Pod „smajlíky“ jsou skryty hypertextové odkazy s doplňujícím obrazovým materiálem. Prezentaci je možné využít i k samostudiu. Použitá literatura: HLAVAČKA, M. a kol.: Dějepis pro 8. ročník ZŠ. 1. vyd. Praha: SPN, 2002. 128 s. ISBN 80-7235-053-6. MANDELOVÁ, H. a kol.: Dějiny novověku. 1. vyd. Liberec: Dialog, 2003. 180s. ISBN 80-86761-04-5. kol. autorů: Dějepis 8: Učebnice pro ZŠ a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň: FRAUS, 2010. 160 s. ISBN 978-80-7238-561-4. HARNA, J., FIŠER, R.: Dějiny českých zemí II.1.vyd. Praha: FORTUNA, 1998. 280 s. ISBN 80-7168-522-4.