Co to je osvícenství Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rusko za posledních Romanovců
Advertisements

Pokus o sjednocení Itálie a Německa
Sametová revoluce Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Prvorepublikový film Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Věda v 19. století II. Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Rokoko v Čechách Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Ponapoleonská Evropa – vznik Belgie
Babylonie Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Kultura francké říše Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Josef II. a jeho reformy Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Výtvarné umění v 19. století II.
Neklid ve východní a jihovýchodní Evropě
I. Osvícenský absolutismus
Česká secese Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
VY_32_INOVACE_2D.9.19 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Věda v 19. století I. Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Svět v 60. letech Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Vznik ČSR Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
VY_32_INOVACE_2D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_3D.9.10 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Asýrie Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98 VY_32_INOVACE_2D.6.04
Středověká vzdělanost
VY_32_INOVACE_2D.9.20 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
 2. polovina 18. století  člověk se má řídit spíše rozumem než vírou  má být tolerantní  smyslem života je důstojnější život na zemi  viz učivo literatury.
Pražské povstání Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Rokoko ve světě Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
VY_32_INOVACE_3D.9.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Okupace Československa
VY_32_INOVACE_3D.7.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 7. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Počátky českého státu Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
VY_32_INOVACE_3D.9.19 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_1D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_3D.9.07 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_2D.9.04 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Egypt – historický vývoj
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
První světová válka I Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
VY_32_INOVACE_1D.9.14 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Zikmund Lucemburský Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
VY_32_INOVACE_1D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_2D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Genealogie Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
VY_32_INOVACE_1D.9.17 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Instituce zpracovávající historické prameny
VY_32_INOVACE_1D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Řečtí bohové Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
VY_32_INOVACE_1D.9.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Počátky britského impéria
30. léta v ČSR Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
VY_32_INOVACE_1D.9.13 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Eneolit ve světě Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
VY_32_INOVACE_3D.9.04 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_3D.9.05 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Kultura doby bronzové Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
VY_32_INOVACE_1D.7.07 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 7. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Habsburská monarchie za Metternicha
Klasicismus Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
VY_32_INOVACE_3D.9.12 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_1D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_2D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis,8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_3D.9.09 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Fašismus Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98 VY_32_INOVACE_3D.9.06
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Shrnutí pravěku Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Vnímání historického času
VY_32_INOVACE_2D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
 Autor: Eva Žárová  Datum vytvoření: říjen 2011  Ročník: 8.  Vzdělávací oblast: Člověk a společnost  Vzdělávací obor: Dějepis  Tematický okruh: Osvícenský.
Transkript prezentace:

Co to je osvícenství Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98 VY_32_INOVACE_3D.7-8.01 Co to je osvícenství Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/21.2699 Dějepis, 8. třída ZŠ Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost

Vzniká ve Francii a v Anglii roku 1700, pak se šíří do celé Evropy 2 Vzniká ve Francii a v Anglii roku 1700, pak se šíří do celé Evropy 2. polovina 18. století Celoevropské myšlenkové, kulturní, politické a hospodářské hnutí : - člověk by se ve svém konání měl řídit především svým rozumem a vírou - člověk by měl být tolerantní k ostatním lidem, kteří jsou jiného náboženského vyznání - cílem člověka je důstojný život na zemi

Přírodovědecké objevy Doba velkého pokroku v přírodních vědách. Carl Linné poprvé vědecky rozdělil rostlinstvo. Antoine Lauren Lavoisier utřídil chemické prvky. Luigi Galvani prováděl pokusy s elektrickým proudem, vytváří galvanický článek. Alessandro Volta sestavil první baterii. Vynález bleskosvodu je připisován současně dvěma mužům: Benjaminu Franklinovi a Prokopu Divišovi.

Isaac Newton získal velkou řadu poznatků z ma-tematiky, mechaniky a gravitace. Blaise Pascal poznal vlastnosti tlaku. James Watt roku 1765 sestrojil parní stroj, který sloužil nejprve k odčerpání vody z dolu, následně k pohonu vozu. Roku 1783 v Paříži předvedli bratři Montgolfierové létací stroj.

Absolutismus Důsledným používáním rozumu lze společnost pozměnit k lepšímu. Hledá se cesta od středověkého tmářství. Je patrná snaha o vytvoření lepšího a spra-vedlivějšího uspořádání světa. V 18. století vládnou většinou absolutní monarchové – nikým nejsou omezení, svou moc odvozují od Boha, ve svých rukách drží veškerou moc. Společnost je rozdělena na tři stavy – šlechta (vládne), církev (poskytuje duchovní útěchu) a poddaní (pracují).

Osvícenci a společnost Montesquieur John Locke - rozebral všechny známé politické systémy doporučil usilovat o monar-chii, kde bude společnost rozdělena do tří na sobě nezávislých složek zákonodárná (legislativa) výkonná (exekutiva) soudní (jurisdikce) - položil tak základy konstituční monarchii, kde je panovník omezen konstitucí (ústavou) – veřejná moc pochází z lidu, nikoli od Boha smlouva mezi panovníkem a poddanými - poddaný se může bouřit, pokud panovník zkracuje jeho práva (náboženská svoboda, svoboda vytvářet soukromé vlastnictví)

Encyklopedisté Někteří francouzští osvícenci se rozhodli, že sepíší všechny lidské poznatky do jednoho díla. Měl to být prostředek k většímu štěstí. Mezi léty 1751 – 1772 vydávali Voltaire, Diderot, Helvetius, Rousseau, d‘Alambert Encyklopedii aneb Racionální slovník věd, umění a řemesel.

Osvícenský absolutismus Panovníci vychovaní v duchu osvícenství (př. Kateřina II., Josef II.) si plně uvědomovali, že nejdůležitější povinností je starat se o zlepšení hmotných podmínek života poddaných. Vše uskutečňovali prostřednictvím společen-ských a hospodářských reforem.

Zápis Osvícenství 2. polovina 18. století Člověk se má řídit rozumem Objevy v oblasti přírodních věd: Linné, Galvani, Volta, Franklin, Diviš, Newton, Pascal, Watt Absolutismus a osvícenský absolutismus Společenské vědy: Locke, Montesquiere Encyklopedisté

Metodické pokyny k prezentaci Jsou umístěny ve skrytém snímku. Autor: Mgr. Kateřina Vyčichlová První pololetí, září Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Klíčová slova: osmý ročník, osvícenství, absolutismus, stavy, konstituce, Encyklopedie V této prezentaci seznamuji s pojmem osvícenství a vším, co s ním souvisí. Je třeba žákům zdůraznit, že to není jenom o způsobu vlády a filozofii, ale i o celkovém přístupu k životu ve všech jeho oblastech. Dále to neznamená, že se člověk odklání od víry. U tohoto tématu doporučuji zapojit žáky tím, že si zpracují na výše uvedené osvícence (popřípadě další) referáty na počítači v libovolné aplikaci, ale minimálně ze třech různých zdrojů, které budou bezchybně uvedeny. Pod „smajlíky“ jsou skryty hypertextové odkazy s doplňujícím obrazovým materiálem. Prezentaci je možné využít i k samostudiu. Použitá literatura: HLAVAČKA, M. a kol.: Dějepis pro 8. ročník ZŠ. 1. vyd. Praha: SPN, 2002. 128 s. ISBN 80-7235-053-6. MANDELOVÁ, H. a kol.: Dějiny novověku. 1. vyd. Liberec: Dialog, 2003. 180s. ISBN 80-86761-04-5. kol. autorů: Dějepis 8: Učebnice pro ZŠ a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň: FRAUS, 2010. 160 s. ISBN 978-80-7238-561-4. HARNA, J., FIŠER, R.: Dějiny českých zemí II.1.vyd. Praha: FORTUNA, 1998. 280 s. ISBN 80-7168-522-4.