Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0801 Název: Modernizace výuky všeobecných a odborných předmětů Název sady: Dějiny kultury 1. Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_15_05 Název DUMu: Byzantské umění Pro obor vzdělávání: 82-51-L/02 UZD 82-51-L/01 UZK Předmět: Dějiny výtvarné kultury Ročník: První Autor: František Peroutka Datum: 13.10.2012
Byzanc = východořímská říše - od rozdělení římské říše (395) do r. 1453 - název podle řeckého města Byzantion na místě Byzantion vystaven „Nový Řím“ později Konstantinopolis (Cařihrad) vládce = despotický císař pevná správa založená na úřednickém systému
opora v církvi, jejíž hlavou byl císař (caesaropapismus: spojení nejvyšší moci světské a duchovní) velký význam: vojsko – obrana proti vnějším útokům a vnitřním povstáním města: centra výroby a obchodu moc císařů: velké finanční příjmy z obchodních a výrobních monopolů, cel a daní úřední jazyk: řečtina základ byzantské vzdělanosti a umění: antická tradice
roztržky mezi západní a východní církví odklon východní (ortodoxní)církve tzv. církevní schizma (1054)
Byzantské umění pokračování pozdně antické helénistické tradice vliv orientálních kultur odstup od západoevropské kultury s germánskými prvky Justiniánovo období - zlatá doba byzantského umění - památky Justiniánské architektury: - Chrám Boží Moudrosti - Chrám sv. Ireny - Chrám Sergia a Baccha - Chrám sv. Apoštolů (zaniklý, vzor pro sv. Marka v Benátkách)
Byzantská architektura znaky: - pětikupolový chrám – půdorys ve tvaru řeckého kříže vepsaného do čtverce s kupolemi - různá skladba kamenů vytváření vzorů: kosočtverců, meandrů střídání pásu cihel, kamenu nebo fajánse plochý barevný reliéf
nejvýznamnější památky: okolí hory Athos ve městě Mistra na Peloponésu
Obr. 1 - Chrám boží moudrosti - Hagia Sofia
Obr. 2 - Chrám sv. Sergia a Baccha - Cařihrad
Byzantské malířství znaky: závazný systém zobrazování podle symbolického výkladu částí kostela: má představovat nebe Kristus Pantokrator – uprostřed kupole (nebesa) lodě kostela: výjevy Kristova života (nejdůležitější: Ukřižování, Vzkříšení) - nartex (pravoúhlá příčná předsíň na západní straně bazilik): výjevy ze života P. Marie
Byzantské malířství Mozaiky např. Chrám Boží Moudrosti, kostely v Ravenně, chrám sv. Marka v Benátkách, kostel sv. Lukáše ve Fokidě (Řecko) byzantské ikony (deskové obrazy Krista, P. Marie a svatých), kult P. Marie, vznik nových typů madony knižní ilustrace (pergamenové kodexy, výrobky uměleckého řemesla – diptycha, relikviáře, textilie …)
Obr. 3 – mozaika v chrámu sv. Marka, Benátky
Obr. 4 – mozaika v chrámu sv. Marka, Benátky
Obr. 5 – mozaika v katedrále v Monreale, Palermo
Obr. 6 - Císařovna Teodora Mozaika, San Vitale, Ravenna
Obr. 7 - Císařovna Teodora Mozaika, San Vitale, Ravenna - detail
Byzantské sochařství - především reliéf (slonovinové řezby, hlavice sloupů s náběžníky) - vývoj k stylizaci a schematizaci
Zdroj materiálů: MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury I. Praha: IDEA SERVIS, 2002, ISBN 80-85970-39-2. ŠAMŠULA, Pavel; ADAMEC, Jaromír. Průvodce výtvarným uměním I. Praha: SPL - PRÁCE, 2000, ISBN 80-86287-22-X. LASSUS, Jean. Raně křesťanské a byzantské umění. Praha: Artia, 1971 Obr. 1 - http://www.info-tour.info/turecko/images/tu_031.jpg Obr. 2 - http://historicalcities.narod.ru/zarigrad/sergii_bach/s_b_ex/HPIM1378.jpg Obr. 3 - http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3a/Basilica_San_Marco_Venice_Mosaic.jpg/745px-Basilica_San_Marco_Venice_Mosaic.jpg Obr. 4 - http://www.tali-virtualmidrash.org.il/userfiles/02a-marco10.jpg Obr. 5 - http://agnieszkaomodzie.blox.pl/resource/Chrystus_katedra_Monreale_20130827210549.jpg Obr. 6 - http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e2/Meister_von_San_Vitale_in_Ravenna_006.jpg/800px-Meister_von_San_Vitale_in_Ravenna_006.jpg Obr. 7 - http://www.philiptaaffe.info/Critical_Commentary/vincentKatz/empressColor2.jpg Není-li uvedeno jinak, je autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, autor uvedený na titulním snímku.