Gotika
Umělecký sloh začíná se projevovat od druhé poloviny 12. století V českých zemích nastupuje i ustupuje gotika o něco později.(kolem 1230) V Německu a střední Evropě trvala až do počátku 16. století, kdy se v Itálii a Francii již prosadila následující renesance.
Termín gotika nebo gotický se vztahuje ke Gótům Termín gotika nebo gotický se vztahuje ke Gótům. Předcházející epoše jej přisoudili s opovržením italští humanisté, „gótské“ umění pro ně znamenalo asociaci primitivního či barbarského.
Počátky gotického slohu se začínají ve Francii a jsou spojeny s vybudováním tehdy vyjímečného chrámu opatství Saint-Denis poblíž Paříže Gotika, na rozdíl od románského slohu, již nedosáhla plného rozšíření po celé Evropě, ale především její západní a centrální části.
Saint Chapelle
Notre Dame Paříž
York Minster
Limoges
Chartres
Znaky architektury Vertikalismus- vyjadřuje směřování za Bohem Lomený oblouk vývoj od širokého a méně lomeného až k vysokému ostře zalomenému používán v oknech, portálech a všech zdobných částech stavby, symbol sepjatých rukou k modlitbě Vnitřní opěrný systém, který se skládá z opěrného oblouku a opěrného sloupu. Tím se rozloží váha stropu na opěrné sloupy a zároveň na zdi. Vnější opěrný systém používaný u katedrál je pomocným činitelem podpírajícím zeď. Plochy zdi totiž neustále ubývalo, neboť se používaly velké plochy oken.
oproti románskému slohu došlo také k značnému prosvětlení a zdi byly slabší -„odhmotnění“ Křížová žebrová klenba - 4 nebo 6 dílná, později dělená na menší plochy, doprovázena složitými ornamenty (hvězdicová, síťová, vějířová, kroužená, sklípková). Mezi nejrozšířenější zdobné prvky patří fiály (drobné věžičky), které zdobily střechu i umělecké řemeslo. Dalším oblíbeným prvkem byly chrliče (fantastické hlavy s otevřenou hubou, které chrlily stékající vodu ze střech).
Vnější opěrný systém
Chrám sv. Barbory v Kutné Hoře
Nejběžnější klenby
První gotické katedrály vznikly ve Francii: Notre Dame v Paříži, Notre Dame v Remeši, katedrála v Chartres Každý evrop. stát- něco charakteristického: Např. v Německu se stavěly stavby z kvalitních cihel a neomítaly se. V Anglii byly stropy vyzdobeny tzv. síťovou klenbou, velmi složitou, ale mnohdy řešenou jen ornamentálně. Italská gotika je zvláštní především ornamentem na fasádě připomínajícím prvky Středního východu. Česká gotika dosáhla vynikající světové úrovně, zvláště v oblasti malířské (částečně i sochařské) je ceněna na nejpřednějším místě.
King´s College Chapel v Cambridge
Italská gotika
Katedrála v Kolíně nad Rýnem
Sochařství První sochařské projevy byly pouhým doplňkem architektury. Zcela v tendenci ideálů gotiky převládala vertikalita– v celém těle a zvláště v drapérii. Sochy nestály volně v prostoru, ale jakoby byly přilepeny přímo k architektuře. Postupem doby se socha dostává na oltář i na zeď.
Vrcholným projevem gotického výtvarného umění byla zpodobení Panny Marie. Zobrazovala se buď jako madona s malým Ježíškem nebo později jako pieta - truchlící matka s mrtvým Kristovým tělem, sejmutým s kříže, v klíně (z italského slova pietas - lítost). Dalším typickým námětem byl Kristus na kříži (krucifix) a apoštolové se svými atributy.
Pro postavy, které zobrazovalo gotické sochařství a malířství, bylo rovněž typické směřování vzhůru - byly vysoké a štíhlé, mírně prohnuté do tvaru písmene S. Jejich tváře se vyznačovaly novým rysem. Nacházíme v nich výrazy zcela pozemských lidských citů, prosté radosti nebo velkého utrpení.
Materiálem byl buď kámen, nebo byly sochy vyřezávány z lipového dřeva často velmi schopnými řezbáři. Socha se potahovala jemným plátnem, které přilehlo, a potom se polychromovala (barvila). Postupně pozorujeme tendenci k realismu a pohybu
Malířství Malířství ještě nebylo vnímáno jako umělecká činnost, ale jako pouhé řemeslo. Nedostatky, spojené se zákazem studia lidského těla. Jediná tematika- náboženská, neustále opakované biblické události. Obličeje světců mají stejný výraz a podobu. Často je používáno obrysových linií a jasných barev. Použité barvy i schematické pózy byly často symbolické a měli přiřazený zvláštní význam. Oblíbené barvy modrá a zlatá.
Obrazy nebyly podepsány, ale na některých byl uveden symbol nebo začáteční písmena. Názvy spojené s místem naleziště, např. Madona třeboňská. V rohu obrazu býval zachycen portrét nebo postava donátora, člověka, který obraz financoval. Býval to mnich, šlechtic nebo bohatý kupec. Dva typy výtvarné tvorby: Obrazy deskové se malovaly na dřevo potažené plátnem. Barva se staletími slila s plátnem a dřevem a působí jako jednolitý kompaktní materiál.
Fresky (obrazy malované do vlhké omítky) Zde přibývá i světská tematika, která líčí život krále či šlechty a boje. Např. z jedné malby na Karlštejně známe nejpřesnější obraz Karla IV., který je bohužel v určitém rozporu se sochou Karla IV. od Petra Parléře.
Gotika v Čechách Raná = přemyslovská (1230 – 1306) Vrcholná = lucemburská (do 1437) Pozdní = jagellonská (do 1526)