ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Advertisements

Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
BAROKO I..
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
BAROKO V ČECHÁCH.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Baroko.
Baroko.
Doba Charakteristika Znaky
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 8.
Baroko.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
BAROKNÍ DOBA 8. ROČNÍK.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Barokní umění.
Baroko a rokoko Věk nové zbožnosti.
Baroko v českých zemích
Baroko umělecký sloh konce 16. století z Itálie spojen s protireformací po Evropě se baroko rozšířilo v 17. a 18. století dělí se na umírněné (v protestantských.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
17. a první polovina 18. století
BAROKO Doba protikladů.
1/ Barokní architektura
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Baroko - procvičení 8. ročník.
BAROKO = poslední univerzální a jednotný styl v Evropě
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Baroko Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Barokní architektura © Markéta Ceháková, 2012.
Baroko – výtvarné umění, hudba – 8. ročník
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
České baroko Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3612_České_baroko Autor: Mgr. Kočíř Petr Základní škola UNESCO.
Barokní umění. Baroko (barok) (zřejmě z portugalského pérola barroca – perla nepravidelného tvaru) (zřejmě z portugalského pérola barroca – perla nepravidelného.
Barokní umění. Baroko (barok) (zřejmě z portugalského pérola barroca – perla nepravidelného tvaru) (zřejmě z portugalského pérola barroca – perla nepravidelného.
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Reg. č. CZ.1.07/1.4.00/
Barokní kultura Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3611_Barokní_kultura Autor: Mgr. Kočíř Petr Základní škola.
Baroko − architektura Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nyczová. Dostupné z Metodického portálu
VÝTVARNÉ UMĚNÍ Sochařství vnitřní výzdoba kostelů zámecké a palácové interiéry venkovní schodiště sochy v zahradách, na mostech atd. většinou byl ztvárněný.
BAROKO. původ slova z portugalštiny – barocco = perla nepravidelného tvaru umělecko-kulturní směr barok vznikl v Itálii a šířil se asi od roku 1600 do.
Šablona III/2 BAROKO V ČESKÝCH ZEMÍCH Mgr. Lucie Opltová VY_32_INOVACE_288_BAROKO V ČESKÝCH ZEMÍCH.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_251.DEJ.01 Baroko.
Baroko Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Baroko Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo: VY_32_INOVACE_17.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
NOVOVĚK Kapitola VIII. BAROKNÍ UMĚNÍ Pavel Josef Vejvanovský.
VY_32_INOVACE_203_Baroko Šablona Identifikátor školy:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název školy: ZŠ Průhonice
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Základní škola Čelákovice
BAROKO sochařství, malířství, literatura
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠABLONA III/2 BAROKO Mgr. Lucie Opltová VY_32_INOVACE_ 287_ BAROKO
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_18
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, České baroko Autor: Mgr. Olga Pasovská.
BAROKO sochařství, malířství, literatura
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AUTOR: Ivan Nývlt TEMATICKÁ OBLAST: Dějepis NÁZEV DUMu: Barokní umění - Evropa POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu: 10 KÓD DUMu: IN_D_10 DATUM TVORBY: 31.10.2012 ANOTACE (3.ROČNÍK): Tento DUM studentům představí evropské barokní umění. Kromě vybraného obrazového materiálu je doplněn o užívanou terminologii ve vhztahu k baroknímu umění. Studenti analyzují a srovnávají vybrané památky evropského baroka. METODICKÝ POKYN:

BAROKNÍ UMĚNÍ EVROPA

Obecná charakteristika Období 2.pol.16. – pol.18.století, v lecčems návaznost na manýrismus. Během 18.st. paralelní existence vedle klasicismu, někdy se i prolínají – baroko klasicizující. Návrat náboženských námětů – ale jsou plné dramatičnosti, napětí, dynamiky. Okázalá úcta svatým. Někdy i přemrštěnost, bizarnost, okázalost. Etymologie názvu – zřejmě z portugalského slova „barroco“ – velká perla nepravidelných tvarů.

Obecná charakteristika - pokračování Tento umělecký sloh uplatněn hlavně v německy mluvících zemích, Beneluxu a ve Španělsku, ale též v Itálii. České baroko patří k vrcholům evropského baroka. Baroko je posledním univerzálním - a tedy i jednotným – slohem celé Evropy. Na baroko plynule naváže rokoko – ale místo temnosti a mystiky zjemnělost, hravost.

Pojmy Dynamické baroko – prolínání a vzájemné průniky křivek, elips, komplikované půdorysy, složité architektonické prvky. Kult – uctívání svatých, v našich zemích hlavně kult sv.Jana Nepomuckého a mariánský kult (P.Marie). Selské baroko – lidová architektura (u nás např.jižní Čechy). Patří sem i kapličky, křížové cesty, boží muka atd. Morový sloup – zdobný sloup doplněný často figurálními plastikami svatých.

Architektura Existují rozdíly mezi jednotlivými částmi Evropy – např.střední Evropa (vč.našich zemí) dynamické baroko, naopak Francie klasicizující baroko. Exteriéry – složité půdorysy s prolínáním mnoha křivek a tvarů – fascinace velikostí až pompézností. Typy staveb – církevní architektura (chrámy, ale i kláštery, koleje, boží muka atd.), zámky, paláce, ale např.i pevnosti. Sakrální stavby často zakončované mohutnou kupolí. Barokní sloupy a sloupoví. Interiéry – bohatá zdobnost, štuková výzdoba, fresky, okázalý mobiliář, sochy v nadživotní velikosti, baldachýny, hra se světlem a stínem,…

Architektura – vybraní architekti Z významných evropských architektů: Kryštof Diezenhofer (chrám sv.Mikuláše na Malé Straně), Kilián Ignác Diezenhofer (syn Kryštofa D.), Christopher Wren (katedrála sv.Pavla v Londýně), Johan Bernhard Fischer z Erlachu (Schoebrunn u Vídně), Lorenzo Bernini (dokončení baziliky sv.Petra ve Vatikánu), Francesco Borromini, Jan Blažej Santini, František Maxmilián Kaňka,…

Příklady barokních staveb – chrám sv Příklady barokních staveb – chrám sv.Mikuláše – exteriér a výzdoba kupole

Příklady barokních staveb – katedrála sv.Pavla v Londýně a bazilika sv.Petra ve Vatikánu

Malířství Hl.motivy – svaté výjevy, zátiší, krajinomalba, často i stylizované výjevy a scény plné emocí a napětí, záměrného kontrastu. Kontrast nejen v zobrazovaných motivech, ale i v technice malby – šerosvit, ale hlavně temnosvit – výjevy zahalené tmou a až přesvětleným zdůrazňovaným motivem. Specializace některých mistrů – malují jen zátiší, jiní zase jen figurální výjevy atd. Lpění na vysokých estetických principech – jak má malba působit i jak má být ztvárněna.

Malířství – vybraní umělci Peter Paul Rubens (Zuzana v lázni), Rembrandt van Rijn (Noční hlídka), Caravaggio (Ukřižování sv.Petra), Diego Velasquéz (Infantka Margarita), Petr Brandl (mistr oltářních obrazů), Karel Škréta a Jan Kupecký (vynikající portrétisté), Václav Hollar (mistr grafických listů),…

Příklady barokních maleb – P.P.Rubens – „Tři Grácie“

Příklady barokních maleb – Rembrandt – „Hodina anatomie doktora Tulpa“

Sochařství Je většinou svázáno s barokní architekturou Podobně jako v malířství a v baroku vůbec výjevy zachycují napětí, emoce – ale je zároveň opuštěn renesanční ideál krásy. Sochy a jejich oblečení plné záhybů, volánů, jsou jakoby v akci – nakročující, klečící, tiše se modlící, hledící vzhůru. Z významných sochařů – Ferdinand Maxmilián Brokof, Matyáš Bernard Braun.

Příklad barokního sochařství – Braunovy sochy v Kuksu

Shrnutí Baroko je v celé Evropě skutečně posledním velkým univerzálním slohem. Myšlenkově a názorově souzní s duchem doby – opětovné posílení víry v Boha a upevnění pozic katolické církve. Z hlediska estetiky a vkusu se může jevit jako přemrštěné, ale i tak přináší skvostná a pro diváka velmi působivá díla.

Zdroje Vlastní práce autora.

Obrázky LUDEK. wikipedia [online]. [cit. 19.12.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Chram_sv_Mikulase_interier_kopule2.jpg ttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Chram_sv_Mikulase_z_upati_Petrina.jpg DICKBAUCH. wikipedia [online]. [cit. 19.12.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:St-Pauls_Cathedral_1_db.jpg MYRELLA. wikipedia [online]. [cit. 19.12.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Basilique_Saint-Pierre_Vatican_dome.jpg PRADO. wikipedia [online]. [cit. 19.12.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:The_Three_Graces,_by_Peter_Paul_Rubens,_from_Prado ANONYMNÍ. wikipedia [online]. [cit. 19.12.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:The_Anatomy_Lesson.jpg STANISLAV JELEN. wikipedia [online]. [cit. 19.12.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Kuks_Big_Christian_Warior.jpg