Evropská literatura 18. století

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
(Literární výchova - 7. ročník)
Advertisements

VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
KLASICISMUS.
Johann Wolfgang Goethe
Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Klasicismus a romantismus
Osvícenství.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
století vznik kapitalistické společnosti
Český spisovatel, novinář,
Struktura literárního díla
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: Galík, J.: PANORAMA ČESKÉ LITERATURY Bauer, A.: Čeština na dlani, přehled světové a české literatury.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/13/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvoření
Karel Havlí č ek Borovský 8. ročník Karel Havlí č ek Borovský Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Blokové vyučování 8. třídy
Číslo:VY_32_INOVACE_24_04 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Johann Wolfgang.
Klasicismus - vzniká ve Francii v době Ludvíka XIV.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Báje (mýty) a pověsti 6. ročník.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 2. června 2012 Název: VY_32_INOVACE_4.2.2.
Klasicismus v literatuře PaedDr. Hana Vítová
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Arnošt Lustig Jan Drda Ota Pavel 9. ročník.
Německý preromantizmus
Nejstarší české literární památky Literární výchova - 7. ročník
Jan Amos Komenský 8. ročník.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Generace tzv. buřičů 2 8. ročník Generace tzv. buřičů Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Generace tzv. buřičů 8. ročník.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Opakování z literatury 8. r. 1. část
Literární moderna 8. ročník Literární moderna Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Lumírovci 8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
Meziválečná literatura
B ožena N ěmcová 8. ročník B ožena N ěmcová Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
17. stol. - ve znamení vědy a pokroku na evropském území nedochází k velkým válkám myslitelé vystupující proti velkému vlivu šlechty a církve na královskou.
KLASICISMUS A EMPÍR od poloviny 18.století k počátku 19. století.
AUTOŘI. PREROMANTISMUS umělecký proud, který vznikl zhruba ve 2. pol. 18. století reakce na klasicismus a osvícenství, a který ohlašoval blížící se romantismus.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Český jazyk a.
Klasicismus a osvícenství
ROMANTISMUS.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Jan Neruda 8. ročník.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
OSVÍCENSTVÍ.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Opakování z literatury 8. r. 3. část
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_20 Klasicismus
Osvícenství Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
TÉMA: PROJEKT DIVADLO - MOLIÉRE AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Světoví hudební skladatelé
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_.
Blokové vyučování 8. třídy
Opakování z literatury 8. r.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Klasicismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
KLASICISMUS.
Klasicismus Konec 18. stol. Autor: Lenka Mulačová
VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod. VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Transkript prezentace:

Evropská literatura 18. století Klasicismus Osvícenství Preromantismus 8. ročník

Evropská literatura 18. století Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico, 2005. J. Soukal: Literární výchova pro II. stupeň základní školy a odpovídající ročníky víceletých gymnázií, SPN Praha, 1998. J. Košťák: Literatura 1. díl, Fortuna Praha, 1994. R. Bláhová a kol.: LITERATURA pro 1. ROČNÍK STŘEDNÍCH škol, Didaktis, 2008. M. Sochrová: KOMPLETNÍ PŘEHLED české a světové LITERATURY, Fragment, 2007.

OBSAH Společensko-historické pozadí Pojmy: klasicismus, preromantismus, osvícenství Architektura Malířství Sochařství Hudba Název: klasicismus Charakteristický znak klasicismu Literatura klasicismu Dobrodružný román: Daniel Defoe, Jonathan Swift Moliére Osvícenský myšlenkový proud Preromantismus Johann Wolfgang Goethe Friedrich Schiller

Společensko-historické pozadí Vznik klasicismu je spojen s vládou krále Slunce – Ludvíka XIV. rozvoj absolutistických monarchií v Evropě rozvoj zájmu o vesmír a přírodní dění feudalismus vystřídán kapitalismem změna v uspořádání společnosti – aristokracie ztrácí vliv, do popředí se dostávali zámožní měšťané osvícenství propaguje přirozenou rovnost lidí (X dřívějším stavovským privilegiím) 2 velké události: Deklarace nezávislosti Spojených států amerických (4. 7. 1776) a Velká francouzská revoluce (1789) klasicistní důraz na rozum (umělecký směr zej. aristokracie) preromantismus zdůrazňuje citové hodnoty (ideálem je prostý, nezkažený člověk), nový vztah k přírodě

Klasicismus (z lat. classicus – vynikající, vzorový) je umělecký směr konce 17. a 18. století, který vychází z antiky a jehož základem je pevný systém estetických pravidel a norem. Preromantismus se projevuje hlavně v literatuře, do výtvarného umění, architektury ani hudby zásadně nezasáhl. Osvícenství je intelektuální hnutí 17. a 18. století, které kladlo důraz na rozum a prosazovalo vedle tolerance i společenské a politické změny ve jménu pokroku.

ARCHITEKTURA Pantheon v Paříži Versailles Britské muzeum Braniborská brána v Berlíně

MALÍŘSTVÍ Únos Sabinek Nicolas Poussin (1594-1665) Francouzský malíř, je považován za jednoho z největších malířů 17. století. Bývá často označován za zakladatele evropského klasicismu, který byl vybudován na základech antiky a renesance. Nicolas Poussin (1594-1665)

SOCHAŘSTVÍ - oblíbeny obelisky a busty Ital Antonio Canova (1757-1822)

HUDBA Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) Ludwig van Beethoven (1770-1827)

Název: KLASICISMUS a znamená vynikající, vzorový - vznikl z latiny a znamená vynikající, vzorový v době prvního francouzského císaře se používalo též výrazu EMPÍR

Charakteristický znak ještě před fr. revolucí v r. 1789 dochází k vystřízlivění z barokního náboženského poblouznění zobrazované skutečnosti se vracejí zpátky na zem, důraz na rozum

LITERATURA KLASICISMU - přísná pravidla VYSOKÝ STYL eposy, ódy, hymny, tragédie hrdinové z vyšších vrstev náměty z antiky jednota času (děj se musí odehrát během 24 hodin) jednota místa (blíže nespecifikovaný palác) jednota děje (bez odboček) NÍZKÝ STYL komedie, bajka, satira hrdinové z neurozených vrstev bez přísných pravidel cílem bylo pobavit

Daniel Defoe Dobrodružný román – vznikl v Anglii v 18 století spisovatel, novinář, obchodník, politický agent mnohokrát před soudem kvůli podvodům DÍLO: Robinson Crusoe Kniha údajně vychází ze skutečného příběhu námořníka Alexandra Selkirka, který strávil na opuštěném ostrově Juan Fernandez pět let. Po ztroskotání lodi se hlavní hrdina, vypravěč celého příběhu, dostane na pustý ostrov. S nemnoho věcmi, které se mu podařilo zachránit z lodi, s důvtipem a houževnatostí získává prostředky k životu. Postupem času je schopen chovat zvířata, pěstovat obilí, postavit člun.. Robinson stráví na ostrově 28 let a poté je zachráněn anglickou lodí, která ho dopraví do vlasti. Daniel Defoe (asi 1660-1731)

Jonathan Swift anglikánský kněz, básník, spisovatel a pamfletista (asi 1667-1745) anglikánský kněz, básník, spisovatel a pamfletista DÍLO: Gulliverovy cesty Čtyřdílný utopistický román, imaginární cestopis. Je alegorií na mravy a společenské zřízení v Anglii. Hlavní hrdina, kapitán Lemuel Gulliver, navštíví postupně čtyři země: Liliput, kde žijí trpaslíci, zemi obrů, létající ostrov a zemi, kde vládnou ušlechtilí koně, kterým slouží lidé. Kniha nabízí množství zábavných příběhů, ale také satirický pohled obyvatel jiných civilizcí na Gullivera a zemi, odkud přichází. Swift parodicky užívá tradiční mitivy dobrodružného románu (bouře, ztroskozání, putování hlavního hrdiny). Jedná se o jakousi karikaturu Homérovy Odyssey (Gulliverova cesta trvala16 let).

Moliére vlastním jménem Jean-Baptiste Poquelin /poklen/ (1622 – 1673) vlastním jménem Jean-Baptiste Poquelin /poklen/ francouzský dramatik, herec a režisér zakladatel klasicistní komedie

Životopis narodil se v rodině královského čalouníka studuje práva v Paříži, připravuje se na dráhu notáře ale z lásky k herečce Madelaine Béjartové utíká k divadlu a stává se hercem - přijímá jméno Moliére (aby ochránil rodinu – divadlem bylo opovrhováno a církví pronásledováno)

s Madelaine zakládá tzv. „Slavné divadlo“ divadlo neprosperuje, má dluhy a je uzavřeno Moliére jako dlužník na krátký čas do vězení

kočuje s divadelní společností od r. 1658 působí na dvoře krále Ludvíka XIV. => dostal penzi a jeho družina se stala „královskou divadelní společností“ Luvíku XIV. musel organizovat versailleské dvorní slavnosti a psát pro ně texty.

Moliére byl po ochranou fr. krále Ludvíka XIV. (Moliére se často dostával do ostrých sporů s vysoce postavenými lidmi, protože satiricky zobrazoval jejich mravní poklesky) Přestože jej král chránil, nenalezl u dvora klid. Měl neustálé spory i s církví.

SMRT Moliére zemřel (na tuberkulózu) v 51 letech – 17.února 1673 v noci, když večer ještě hrál premiéru své poslední komedie Zdravý nemocný.

Dílo Ve svých hrách se zaměřil na lidské vlastnosti. Lakomec – lidská chamtivost, chorobná lakota, závislost na mamonu (Harpagon) Zdravý nemocný – výsměch všem hypochondrům, neschopnosti lékařů té doby Tartuffe – náboženské pokrytectví Hraběnka z Nouzova – zesměšněna pýcha venkovských nevzdělaných šlechticů a jejich snaha napodobit vysokou pařížskou společnost

OSVÍCENSKÝ MYŠLENKOVÝ PROUD Jeho velkým dílem byla: Encyklopedie aneb Racionální slovník věd, umění a řemesel - obsahuje soubor znalostí z věd, umění a techniky tehdejší doby Hlavními redaktory: Denis Diderot a Jean le Rond d´Alembert Přispívali např. Voltaire J. J. Rousseau Ch. L. Montesquieu

LITERATURA PREROMANTISMU od pol. 18.st., začátek 19. stol. - umělecký styl a životní postoj nově nastupující třídy – měšťanstva přechodné období mezi klasicismem a romantismem

návrat k přírodě (neporušený svět civilizací, prostý venkovský život) Znaky: zdůraznění citovosti, sentimentalismus (prožitek srdce, vášeň, hloubka citu)=> typické pocity –melancholie a smutek návrat k přírodě (neporušený svět civilizací, prostý venkovský život) požadavek originality a svobody i v umělecké tvorbě záliba v typických přírodních scenériích (jezero, hřbitov, zříceniny hradů, rozvaliny, noc, svit měsíce) a v postavách až symbolických (poutník, vězeň, mnich, poustevník) hrdinové = ctnost, odvaha, vznešené mravy, čistý cit, důstojnost  v boji s překážkami buď zvítězí, nebo zahynou projev vlastenectví zájem o lidovou slovesnost

Johann Wolfgang Goethe (1749 – 1832) něm. básník, dramatik, prozaik, vědec, filozof

narodil se ve Frankfurtu nad Mohanem zemřel ve Výmaru vystudoval práva a přírodní vědy působil jako právník, ministr a rádce výmarského vévody Karla Augusta

V říjnu 1806 si Goethe vzal za manželku Christianu Vulpiusovou a dopsal první díl „Fausta". Další bolest a zklamání přinesla Goethovi smrt Christiany pouhých deset let po svatbě.

Goethe a Karlovy Vary jezdil sem po 40 let (celkem 13x, 365 dnů podle jeho deníku) ubytovaný v rokokovém domě U Tří mouřenínů (jsou tam dodnes dochované dveře, kudy chodil) plánoval tu i koupi vlastního domu vedle hotelu Pup

Goethe dokonce označil Karlovy Vary za místo, kde by chtěl vedle Výmaru a Říma nejraději žít. A to zde ještě neměl možnost ochutnat becherovku ani lázeňské oplatky. - i tady bádal (mineralogie, věnováno Národnímu muzeu)

Mariánské Lázně Goethe se tady zamiloval do 17 leté Ulriky von Levetzow a požádal její maminku o ruku. Ta si dala čas na rozmyšlení. Společně na Lokti oslavili Goethovy 74. narozeniny, ale matka řekla zásnubám „NE“. Goethe odjel z Varů a už se nikdy nevrátil. hrad Loket

Tento velký německý básník a spisovatel zemřel ve věku 83 let na nachlazení po vyjížďce na koni.

FAUST vrcholné dílo – věnoval mu více jak polovinu svého života dvoudílná filozoficko – dramatická báseň Námět: volně navazuje na starou pověst ze 16. st., podle níž učený doktor Faust v rouhavé touze po poznání prodal svou duši ďáblu, a tím propadl zkáze. Goethe dává pověsti nový smysl.Faustovo životní úsilí bylo Goethem postaveno mezi principy zla a dobra, zničení a vykoupení. Prolog: Mefistofeles a Hospodin spolu uzavírají sázku o Faustovu duši.

I. DÍL Faust je věčně nespokojený, stále touží po novém poznání, přestože prostudoval všemožné vědy, hledá smysl života. Proto se oddal magii. Z černého psa, kterého si přivedl z procházky, se vyklubal Mefistofeles. Uzavřel s ním dohodu (podepsáno krví), že mu ukáže věci, které ještě neviděl, a nalezne v nich uspokojení. Pak zemře a jeho duše propadne peklu. Mefistofeles Fausta omladil, vodil ho po studentských pitkách, ukázal mu v kouzelném zrcadle obraz Markétky, prosté měšťanské dívky. Faust se do ní zamiloval, s Mefistofelovou pomocí získal její lásku a svedl ji. Láska končí tragicky. Markétčina matka zemře po nápoji, který ji dcera na Faustovu radu podala, bratr Valentin byl v potyčce s Faustem proboden. Faust Markétku opustil, ta v zoufalství utopí jejich nemanželské dítě a v žaláři čeká na popravu. Faust si uvědomil svoji chybu a chtěl, aby ji Mefistofles z vězení vysvobodil. Markétka pomoc odmítá, a tím se vymyká z ďáblovy moci. Její duše byla zachráněná boží vůlí. II. DÍL Faust je Mefistofelem uveden na císařský dvůr, aby zapomněl na Markétčinu tragédii. Získává císařovu vděčnost tím, že vynálezem papírových peněz zachrání říši před úpadkem. Poté se spolu s Mefistofelem ocitl v mýtické řecké době, Řeckem se inspiruje a obohacuje se duchem antiky. S pomocí věštkyně dostal z podsvětí na svět spartskou královnu Helenu a oženil se s ní. Po smrti jejich syna Euforiona byl přenesen (Heleniným závojem) do velehor, sestoupil do nížin a pomohl císaři porazit nepřátelské vojsko.Za odměnu si vyžádá pás bažinatého mořského břehu, který chce odvodnit a změnit v úrodnou půdu a osídlit lidmi, kteří by zde našli nový život. V této vidině nachází smysl života. Zesláblý a osleplý, ale pln dalších plánů, zemřel. Tím, že pomáhal lidem, ztratil nad ním Mefistofeles moc a Faustova duše došla spásy.Jeho duše je zachráněna před peklem.

Utrpení mladého Werthera dvoudílný milostný román v dopisech odehrává se v Německu v 18. st. autobiografické prvky (Goethova soudní praxe ve Wetzlaru, jeho vztah k 16 leté dívce, sebevražda Goethova kolegy) I. díl: Werther, vzdělaný mladý muž, malíř, odchází na venkov, aby zde v krásné jarní přírodě zapomněl na své starosti. V malém městečku poznává dívku Lottu a hluboce se do ní zamiluje, přestože je zasnoubena s jeho přítelem Albertem. Doufá, že získá její lásku, ale Lotta se stává Albertovou ženou. Wether odejde na nějaký čas z její blízkosti. II. díl: Werther působí na velvyslanectví, pak se vrací k Lottě. Šílí láskou, ale je stále odmítán. Spáchá sebevraždu pistolí, kterou měla naposledy v rukou Lotty. - ohromný ohlas románu, neboť vyjadřoval životní pocity mladé generace na sklonku 18. století. Stal se symbolem nešťastné lásky, která je zároveň opravdová, bezelstná a upřímná. Nastolil otázku o právu člověka na smrt vlastní rukou. Vyvolal tzv. „wertherovskou horečku“ (móda W. oblečení – modrý frak, žlutá vesta a holínky) a vlnu sebevražd mladých lidí, kteří se ztotožnili s postavou Goethova hrdiny.

Friedrich Schiller (1759 – 1805) německý spisovatel, básník, dramatik, překladatel Balada: Óda na radost - její text je použit v Beethenově 9. symfonii V roce 1791 onemocněl tuberkulózou, léčil se mj. v Karlových Varech.

J. W. Goethe se stal jeho přítelem J. W. Goethe se stal jeho přítelem. Vzájemný vztah procházel většími či menšími krizemi. Oba umělci ovšem stvořili mnohá díla, zejména rok 1797 je považován za „rok balad“, kdy vzniklo mnoho slavných balad a oba básníci se předháněli, kdo napíše lepší. Schiller Goethe (ve Výmaru)

Práce s textem: čítanka str. 104 – 105 Na radost – Friedrich Schiller Co může být zdrojem radosti? Z čeho se raduješ ty? Kdy jsi se radoval z radosti druhých? Jak se u tebe projevuje radost? Rukavička - Friedrich Schiller Je báseň lyrická, či epická ? Jaké zkoušce vystavila rytíře Delorgese panna Kunhuta? Co si o tom myslíš? Proč rytíř výzvu neodmítnul? Milovala ho Kunhuta?

Téma: Evropská literatura 18. století – 8. ročník Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional SMART Notebook Zoner - České kliparty 1, 2, 3 Autor: Mgr. Věra Sýkorová ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)