Zakladatel moderního malířství?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Umělecké směry 19. století
Advertisements

PORTRÉT PRŮŘEZOVÉ TÉMA.
První představitelé impresionismu
POSTIMPRESIONISMUS Konec 19. a počátek 20. století.
Malířské proudy a směry 20. století (Díl 1.)
POSTIMPRESIONISMUS Konec 19. a počátek 20. století.
POSTIMPRESIONISMUS VY_52_INOVACE_DEK_39.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Impresionismus Šedesátá léta 19. století.
Datum (období) vytvoření: červen 2011
Kubismus I. Polovina 20. století.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Renoir, Degas, Pisarro, Sisley
Gustave Courbet Barbizonská škola
ŠELMOVSTVÍ BAREV.
Adam Kučera, Jan Starý Vincent van Gogh.
Moderní umění začíná postimpresionismem.
VY_52_INOVACE_DEK_34 Impresionismus
Moderní umění začíná postimpresionismem. Umělecké dílo není pouhý
Moderní umění začíná postimpresionismem. Umělecké dílo není pouhý
Moderní umělecké směry KUBISMUS
AUTOREM MATERIÁLU A VŠECH JEHO ČÁSTÍ, NENÍ-LI UVEDENO JINAK, JE MGR. KAROLÍNA BERANOVÁ Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Claude Monet
Výtvarné umění.
Impresionismus ve výtvarném umění
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
VY_52_INOVACE_DEK_41 EXPRESIONISMUS VINCENTA VAN GOGHA
Impresionismus.
IMPRESIONISMUS.
VY_52_INOVACE_DEK_36 Impresionisté krajináři. Datum vytvoření: Autor: Mgr. Martina Kokšteinová „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Klíčová.
Impresionisté figurativního malířství
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgA. Kateřina Mikešová Název šablonyIII/2 – Inovace.
ŠELMOVSTVÍ BAREV.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
IMPRESIONISMUS.
Vincent van Gogh MgA. Lukáš Psík
Paul Cézanne MgA. Lukáš Psík
Postimpresionismus – Cézanne, Gauguin Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
IMPRESIONISMUS 4 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
POSTIMPRESIONISTÉ. charakteristika Snaha o překonání impresionistického způsobu malby Konfrontace vnitřního umělcova nitra s realitou Vstupuje sem lidský.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV:VY_32_INOVACE_05B_09_Postimpresionismus – Paul Gauguin.
„Napříč moderním uměním aneb kreativity se nebojíme“ -výtvarná soutěž pro II.stupeň ZŠ a MŠ Nedašov Mgr. Jarmila Švédová.
Jean François Millet a Barbizonská škola Vladimír Sobota.
VY_32_INOVACE_ Název výukového materiálu: Nové umělecké směry 2. pol. 19. století Autor: Mgr. Pavla Rosyvková Datum: Květen 2012 Předmět: Dějepis.
ŠKOLA:Gymnázium Lovosice AUTOR:Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:VY_32_INOVACE_5C_15_Pointilismus TÉMA:Dějiny umění ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ DATUM.
Pablo Picasso Busta Ženy s kloboukem Dora „kubismus”
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Jiří.
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška Ilustrace Josefa Lady Anotace: Seznámení s ilustracemi Josefa Lady Autor: Mgr. Vladimíra.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Malířské proudy a směry 20. století (Díl 1.)
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium Lovosice AUTOR: Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Křivonosková Kateřina
Transkript prezentace:

Zakladatel moderního malířství? 1839-1906 Paul Cézanne Zakladatel moderního malířství? 1839-1906

Cézannova tvorba Zpočátku se hlásí k impresionismu a jeho skupině V závěru své tvorby jej však odmítá a nachází novou cestu Jedinečný a svérázný rukopis Rozličné náměty Portréty Lidské postavy, scény koupajících se Krajiny (hora Sainte Victoire, Provence – L‘Estague) Zátiší Moderní Olympie Cézannův život: Podle otce měl vybráno povolání bankéře, stal se jedním z největších malířů 19. Století. Dokonce mnozí říkají, že byl zakladatelem moderního umění. Narodil se v Provence jako nemanželskédítě zámožného finančníka. Rodiče se vzali až po narození jeho sestry. Paul byl výborný student, vynikal zejména ve starověkých jazycích. Přátelil se s Emilem Zolou a spojila je řada zážitků z dospívání. Toulky přírodou, koupání, četba a psaní. Spojoval je zájem o literaturu, četli Victora Huga, psali veršované komedie. Také mají společný zájem o hudbu a hrají v městském orchestru. V roce 1858 Cézanne přichází do Paříže. Zola mu chybí, a tak se pokusí vynahradit diskuse korespondencí. Otec mu vnucuje právnická studia, ale Paul je rozhodnut stát se malířem. Matka má pro něj více porozumění: „Jmenuje se Paul, jako Rubens a Veronese, a malířské umění je bezpochyby jeho posláním.“ Zola: „Z budoucího bankéře se vyklubal malíř, a když cítí, že mu rostou křídla, touží opustit hnízdo.“ „V umělci existují dva lidé, básník a řemeslník. Básníkem se musíš narodit, řemeslníkem se můžeš stát. A ty, jenž máš v sobě jiskru, která se nedá koupit, fńukáš, když ti k úspěchu chybí jen cvičené prsty, jaké mají řemeslníci.“ Nakonec se mu otce podařilo přesvědčit a ten ho doprovází do Paříže. V Pažíži chodí na kursy kreslení, Akademie Suisse, potkává jiné malíře. „Na Akademii maloval akty ku posměchu všech průměrných z této školy.“ někteří ho vidí jako „provinčního podivína“. Je tvrdohlavý, sebevědomý, nepřitahuje ho život v kolektivu. Je zatvrzelý. U přijímací zkoušky na Akademii propadne, a tak se vrací do Aix a přijme místo v otcově bance. Malířské ambice ho však neopouštějí a nakonec se do Paříže vrátí. V rámci protestu proti oficiálnímu proudu vybírá témata jako orgie, únosy, vraždy. Chce, aby „Akademie zčervenala vzteky a zoufalstvím.“ Finančně mu pomáhají přátelé, přátelí se s Pisarrem, který ho přiměje k práci v plenéru. V roce 1864 přichází do Estague – malého horského pásma poblíž Marseille.tady nachází mnoho námětů. Salon ho však pořád odmítá. Poříd věří cestě, kterou si vytknul, ale ocitá se ve stále větší izolaci. Je totiž v rozporu nejen s oficiálním proudem malířství, ale i se samotnými impresionisty. V době války s Pruskem žije v odloučení na jihu Francie, v roce 1872 se mu narodí syn Paul a Cézanne odchází do Pontoise, kde pracuje společně s Pisarrem. Bydlí v Auvers a každé ráno absolvuje 7 km, aby se setkal s Pisarrem. V letech 1874 a 1877 se účastní první a třetí výstavy impresionistů a jeho díla jsou terčem posměchu kritiky.

Cézannovi rodiče

Strýšek právník a syn

Moderní Olympie

Estague

Most v Maincy

Mme Cézanne; Žena s kávovarem

Velká borovice a červená země

Sainte Victoire Tady dospěl ke geometrickým tvarům podobně jako u mostu v Maimcy

Toto je pohled někdy z 50. let

Asi z let 1904-06; malba pomocí barevných plošek, připomíná to mozaiku

Sainte Victoire viděna z Bellevue

Vlastní portréty Autoportrét s paletou je z let 81-82 Dole vpravo je z roku 1875 Úplně vpravo z let 77-80 Ostatní nevím Je známo 46 Cézannových autoportrétů, dost často mají vlastnosti typické pro období, v nichž vznikly. Jsou svědectvím jeho uměleckého vývoje.

Hráči karet; velký obraz z let 1893-96 Po celý život Cézanne pracuje na určitých tématech. Série hráčů karet je jedním z nich. Začala vznikat na pořátku 90. Let, v době, kterou trávil v Aix. Pózovali pro ni rolníci z rodného statku. Motiv venkovanů sedících u zahradního stolu a zabraných do karetní hry. Několik obrazů s různým počtem hráčů. Téma „hráči karet“: Má dlouhou tradici v malířství, která počíná už v 15. Století. Ztvárńovali je hlavně francouzští a italští malíři. (Chardin: Zámek z karet) Modely pózovaly postupně, on je skicoval a pak vytvářel ze skic kompozice. Lenivá atmosféra, koncentrace. Chybí skleničky, hrají tedy o láhev? Soudobí kritici prohlašovali, že obrazy impresionistů připomínají hrací karty; jsou stejně tak ploché a berou na lehkou váhu zákony perspektivy. Rozdíl mezi vypracováním postav; tvář vlevo vypracována méně než protivníkova, tělo kombinací válcovitých a kulovitých fragmentů. Hraje úplně bílými kartami. Chtěl tím Cézanne něco říci? Bude to on, kdo prohraje partii anebo jde o jiný vzkaz? Je malířství také jednou velkou partií karet? Zajímavá barevnost: teplé odstíny, míšeny hrubým způsobem v konečném efektu působí subtilně.

Koupající se; 1890; Muzeum Orsay Motiv koupání je dalším velmi oblíbeným u Cézanna. Snad je to motivováno jeho vzpomínkami z mládí. Tehdy spolu s přáteli Emilem Zolou a Jeanem Baptistou Baillem trávil bezstarostný čas přírodě v okolí Aix. Má mnoho takových kreseb ve skicácích. Snad vliv akademického studia aktu, snad vliv Michelangela. Akty mužů jsou spíše konvenční a kompozice obrazů koupajících se mají stále stejné schéma: V popředí dva tři muži obrácení zády k divákovi, úplně nebo částečně, postavy stojí nebo sedí. Jim odpovídají postavy nacházející se na druhém břehu. Nahá postava s ručníkem v centru má prý podobnost s antickou sochou z Louvru zvanou Římský řečník.

Velké koupající se ženy Vznikly v poslední etapě jeho tvorby, monumentální kompozice. Začal je malovat v polovině 90. Let a pracuje na nich téměř 10 let. Úmyslně se věnuje ženskému aktu, prohlašuje, že jeho cílem je navázat na tvorbu velkých předchůdců. „Tématem, kterému nešlo z mysli, byly ženy koupající se na vsi pod stromy. Udělal přinejmenším 30 malých pokusů, mezi nimi i dva nebo tři velice zdařilé a velice odvážné, spoustu kreseb, akvarelů i alb se skicami.“ Na základě těchto skic pak realizuje velká díla. Existují tři podobné obrazy s názvem Koupající se ženy. Nejintenzívnějším dojmem působí to, které se v současné době nachází ve Philadelphii.

Provensálská krajina; Pontoise

Krajiny, venkovské výjevy

Zátiší: zátiší s amorem, ovocem, s lebkami, s černými hodinami

Řekli o Cézannovi „Čím to je, že se ani slůvkem nezmiňujete o Cézannovi, že ani jeden z vás nepřizná, že právě tento malíř je jedním z nejobdivuhodnějších a nejzajímavějších v naší době a má obrovský vliv na moderní umění.“ Camille Pissarro, 1883 V pozadí: portrét Pissarra nakreslený Cézannem „Ze šálku čaje vytvořil existenci obdařenou duší nebo, přesněji řečeno, vydobyl z něj život.“ Vasily Kandinsky

Cézanne o svém díle „Maluji to, co vidím a cítím… a všechno velice silně prožívám. Jiní také cítí a vidí, ale nemají odvahu. Jí však odvahu mám. Odvážím se vyjádřit své názory. Kdo se směje naposled, směje se nejlépe.“ „Prožitek tvoří základ mého umění, a proto věřte, že není možné mě skrznaskrz probádat.“

Význam Cézannovy tvorby v moderním umění Co ovlivnilo jeho tvorbu Vzdělání, pobyt v Paříži, setkání s impresionisty Camille Pissarro a práce s ním, malba v plenéru „konstruktivní malířství“ Různé lokality Zobrazování z různých pozorovacích bodů „vždy proti proudu“ Nepochopen současníky, dokonce ani přáteli a rodinou Kdo navázal na jeho tvorbu Gogh, Gauguin, Matisse, Picasso Kubismus a abstraktní umění 20. století Ke „konstruktivnímu malířství“: tento termín vymysleli kritikové. Znamenalo to, že Cézanne často i třeba zcela nepatrně měnil pozorovací bod a přenášel malířský stojan. Ve své práci byl nezvykle náročný a sebekritický, neměl-li dobré světlo, nepracoval. Pracoval na obrazech kousek po kousku. Perfekcionismus a novátorství způsobovaly, že byl považován za komplikovaného a problematického malíře. Ke „vždy proti proudu“: Dokonce se rozchází ze svým přítelem z mládí, Emilem Zolou. „Opravdu tam přicházelo mnoho lidí, ale bylo to idiotské. Jednou jsem si chtěl popovídat o Baudelairovi, ale tohle jméno nikoho nezajímalo. Všichni hovořili o velikosti nákladu, v jakém byla vydána jejich poslední díla, a samozřejmě poněkud přeháněli.“ Společenský život mu nevyhovoval a stále více se stahoval do samoty. Jeho posledním přáním bylo „zemřít při malování“ a to se mu vyplnilo.

Zdroje informací o Cézannovi