MUDr. Radkin Honzák, CSc. Psychiatrická katedra IPVZ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vliv hluku na lidské zdraví
Advertisements

Léky jako nejjednodušší východisko
Psychosomatické obtíže u dětí a adolescentů
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
OBEZITA.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Subjektivní příznaky nemoci
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Zvládání zátěží v krizových situacích
Prozac – lék proti depresi i tam, kde byste jej nehledali Lenka Milfortová Zdravotně sociální fakulta Jihočeské univerzity České Budějovice.
AUTOŘI: BARBORA MIKULOVÁ LUCIE KMENTOVÁ 4.A
STRES Je nespecifická reakce organismu na zátěžové vlivy
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Klinická propedeutika
Poruchy nálady – klasifikace, klinický obraz, průběh
Emoce (city).
Návykové látky, závislosti
Náročné životní situace
Léčiva ovlivňující afektivitu
Úzkostné poruchy PSY 442 Speciální psychiatrie
Kompenzovaná cukrovka zpomaluje postup aterosklerózy i mikrangiopatii Kompenzovaná cukrovka Pravidelná fyzická zátěž Kontrola glykémie Nepřesahovat denní.
Poruchy autistického spektra (PAS) Pervazivní vývojové poruchy
. CIVILIZAČNÍ CHOROBY.
Centrální nervový systém
Zvládnu i náročné životní situace I.
Klasifikace poruch chování
Stres Petr Machala. anglicky stress = napětí, namáhání, tlak jedinec je vystaven mimořádným podmínkám následné obranné reakce mají za cíl zachování vnitřní.
VY_32_INOVACE_PSYPS10460ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
S TRES Milana Reichlová. O BSAH 1) Obsah pojmů stres a stresor 2) Obecná příčina stresu 3) Působení stresoru 3) Druhy stresu 4) Projevy emočního stresu.
Deprese Diagnostika a léčba
Veronika Řeháková C3B, PSY Datum vypracování:
Potřeba spánku a odpočinku
Deprese Táborská, Kubátová V7A.
ALKOHOLISMUS Nicol Schmidová, Iva Adámková V7A.
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Psychologie zdraví Stres.
Internalizované poruchy chování
Fyzická odpověď Medvěd grizzly Úraz Cvičení Nezaměstnanost Veřejná řeč Přesný příchod Psychologická odpověď Negativní Pozitivní stresor=cokoliv, co vychyluje.
MOBILIZACE OBRANNÝCH NEBO NÁPRAVNÝCH MECHANISMŮ
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
Stres a reakce na jeho závažný stav
Civilizační choroby. otylost nadměrné hromadění energetických zásob v podobě tuku.
Neurotické poruchy Co je podle Vás podstatou neurotických poruch ? Jaké symptomy neurotických poruch dokážete popsat ? Které konkrétní neurotické poruchy.
Návykové látky, závislosti. VY_32_INOVACE _25_NÁVYKOVÉ LÁTKY, ZÁVISLOSTI_PŘÍRODOPIS_HLAVOVÁ Anotace Výukový materiál prostřednictvím ICT napomáhá k inovaci.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_03.
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Stres Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluAfektivní.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_ZV_1_5E_NEC_06_FOBIE.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vendulka Kudlíková. Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vznik a průběh těžkého duševního onemocnění Tereza Slavíčková o.s. Baobab.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Stres = stav organismu vznikající jako reakce na nepřiměřenou zátěž.  Mírný stres může zvýšit výkon, pomoci mobilizovat síly.  Velký stres naopak výkon.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
OBSEDANTNĚ - KOMPULZIVNÍ PORUCHA
Jak naše tělo reaguje na psychické násilí a psychickou bolest?
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Charakteristiky vybraných nemocí
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
Psychologie v obezitologii
Stres a jeho zvládání.
Duševní hygiena.
Náročné životní situace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Eva Smejkalová Klinická psychologie II.
Transkript prezentace:

MUDr. Radkin Honzák, CSc. Psychiatrická katedra IPVZ SOMATIZACE MUDr. Radkin Honzák, CSc. Psychiatrická katedra IPVZ

NEŠŤASTNÝ NÁZEV EMOCE MAJÍ SVŮJ VEGETATIVNÍ KORELÁT !!! VYCHÁZÍ Z DUALISTICKÉHO POJETÍ ČLOVĚKA, KTERÉ MEDICÍNĚ ZANECHAL RENÉ DESCARTES. V MNOHA LAICÍCH I V MNOHA LÉKAŘÍCH EVOKUJE POCIT, ŽE SI PACIENT SVÉ OBTÍŽE „VYMÝŠLÍ“ A KOMPLIKUJE POHLED NA PSYCHOSOMATICKÉ VZTAHY A PSYCHOSOMATICKÉ OBTÍŽE. EMOCE MAJÍ SVŮJ VEGETATIVNÍ KORELÁT !!!

FUNKČNÍ PORUCHY Objektivní nálezy 10 Nerozpoznaná nemocnost, ale také POPŘENÍ Při diagnostickém procesu nevznikají psychologické problémy Münchhausenův sy 10 Subjektivní obtíže Zdravý jedinec bez subjektivních obtíží FUNKČNÍ PORUCHY

Neurofyziologický model somatizace (normální klidový stav) Hladina uvědomění B A Hladina fyziologického prožitku

Behaviorální inhibiční systém Zastavení dosavaních aktivit Zvýšení pozornosti Zvýšení napětí SIGNÁLY BOLESTI SIGNÁLY FRUSTRACE SIGNÁLY NEBEZPEČÍ NEZNÁMÉ PODNĚTY ENDOGENNÍ PODNĚTY BIS Locus coeruleus (NA) Nc. raphae (5-HT) Spuštění kaskády poplachové fáze stresu, která má za úkol připravit organismus na útok nebo útěk (fight/flight)

Neurofyziologický model somatizace (úzkost/chorobný stav snižuje úroveň hladiny uvědomění B a přibližuje ji hladině A) Hladina uvědomění B A Hladina fyziologického prožitku

Emoce mají tělesný korelát ÚZKOST: sympatoadrenální aktivace, redistribuce krevního volumu, projevy poplachové fáze stresu; DEPRESE: kombinace parasympatické a sympatické aktivace vlivy z imunitního systému (interleukiny) důsledky narušení cirkadiánního rytmu katabolické působení fáze rezistence stresu útlumová symptomatologie; AGRESE: sympatoadrenální aktivace dopaminergní aktivace

Palpitace, bušení srdce, nebo zrychlený pulz, pocení, chvění nebo třes, pocity zkrácení dechu nebo dušení, pocity zalykání se, bolesti nebo nepříjemné pocity na hrudníku, parestezie nauzea nebo GI nevolnost, pocity závrati, neklidu nebo točení hlavy, derealizace, depersonalizace, strach ze ztráty kontroly, strach ze smrti.

Pozitivní dg. larvované deprese zřetelná ztráta zájmů a potěšení malá emoční reakce na kladné podněty ranní probouzení deprese je horší ráno obj. prokázaný psychomotorický útlum ztráta chuti k jídlu + úbytek na váze 5 %/4t. zřetelná ztráta libida

Neurofyziologický model somatizace (kromě snížení hladiny uvědomění vystupují do popředí i nové symptomy emočních stavů) Hladina uvědomění B A Hladina fyziologického prožitku

Úzkostné poruchy

SOMATIZAČNÍ PORUCHA Spíše „styl života,“ než jasná choroba, od mládí četné kontakty s nejrůznějšími odborníky pro stěhovavé obtíže, samoléčba, odmítání ujištění o negativním nálezu, příznaky především gastrointestinální, kardiovaskulární, urogenitální, kožní, sexuální, algické (pohybový aparát).