MUZIKOTERAPIE Prožitkový seminář 30. listopadu 2011 Jitka Kučerová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní umělecká škola V. Petrželky, Edisonova 90, Ostrava – Hrabůvka
Advertisements

ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Podpora profesního rozvoje učitelů v počátečním vzdělávání
Strukturované učení PROJEKT EU
Výukový program SmartMusic Studio, nástroj moderního vyučování hudby na ZUŠ SmartMusic Studio v dokumentech Školního vzdělávacího programu.
Projekt Inkluze – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost registrační číslo projektu CZ.1.07/1.2.02/ Závěrečná konference 16.
Techniky interpretace.
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
INKLUZE – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
1.r.2.r.3.r.4.r.5.r.6.r.7.r. Hra na klavír Hudební nauka Skupinová interpretace 1111 Učební plán hry na klavír hudebního oboru ZUŠ.
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
Prezentace 5 lekcÍ MUZIKOTERAPIE Mgr. Bc. Svatava Drlíčková
Rozvoj praktické výuky studentů psychologie sociální pedagogiky a poradenství: Shrnutí činnosti dvouletého působení Akademického centra poradenství a supervize.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Mgr. Vendula Baboučková. A – akce R – rehabilitace P – pomoc I – integrace D – dobrovolnost A – agapé (-láska pečující), křesťanská láska, sounáležitost,
MT praxe. Úrovně MT praxe Pomocná – k různým cílům v obasti edukace, komunikace a rozvoje osobnosti Rozšiřující – k posílení výsledků léčebných a terapeutických.
Muzikoterapie.
Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví v Moravskoslezském kraji
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
Muzikoterapie a Danceterapie MSSP č. 9 Jitka Sinecká (převzato z PPT V
MATEŘSKÁ ŠKOLA OLOMOUC Blanická 16. Charakteristika školy Jedná se o předškolní zařízení, jeho nosným programem a účelem je poskytování výchovy a vzdělání.
MT praxe.
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
Prezentace 5 lekcí MUZIKOTERAPIE
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Zahradní terapie Jabok ZS 2014 VK.
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
osob s mentálním postižením
Muzikoterapie.
Ředitel školy: PaedDr. Ivan Pospíchal
Muzikoterapie.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
Gerontopsychologie v praxi Mgr. Kateřina Bartošová Mgr. Markéta Kukaňová.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
ARTETERAPIE.
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky PdF MU Prešov,
DRAMATERAPIE VY_52_INOVACE_ února 2014
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Šablony  Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání  Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy  Výzva č. 02_16_022 Podpora škol formou projektů.
HVM – RVP PV a hudební činnosti v MŠ Osnova pro studenty středních pedagogických škol oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Projekt Poradenství v Libereckém kraji I CZ.1.07/1.2.00/ I PORADENSTVÍ V LIBERECKÉM KRAJI Financován z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
ZŠ Třebíč ŠKOLA OTEVŘENÝCH DVEŘÍ CHCEME ŽÍT S VÁMI ŠKOLA OTEVŘENÝCH
9. Tvorba individuálního plánu
Techniky interpretace.
Seminář ke speciální pedagogice 1
Základní škola a Praktická škola, Jičín
STŘEDNÍ ŠKOLA PEDAGOGICKÁ, HOTELNICTVÍ A SLUŽEB
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
9. Tvorba individuálního plánu
Hudební výchova ZŠ Praktická
Muzikoterapie.
Muzikoterapie.
Kompozice a poslech.
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Kompozice a poslech.
Techniky interpretace.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

MUZIKOTERAPIE Prožitkový seminář 30. listopadu 2011 Jitka Kučerová Projekt Inkluze – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost reg. číslo projektu CZ.1.07/1.2.02/04.0010 Prožitkový seminář 30. listopadu 2011 MUZIKOTERAPIE Barevnou muzikoterapií k prožitku Jitka Kučerová

Jitka Kučerová absolvovala Specializovaný praktický kurs zaměřený na metodu podpůrné vývojové muzikoterapie pod vedením Mgr.Matěje Lipského (předseda České muzikoterapeutické společnosti, psycholog, muzikoterapeut, speciální pedagog, vyučuje muzikoterapii na UK) - Akreditovaný kurs Základy muzikoterapie ve vzdělávacím programu realizovaném v rámci projektu „Vzděláváním k vyšší kvalitě péče o osobu blízkou“ pod vedením lektorky Zdeňky Polínkové

Využití v logopedické a speciálně pedagogické praxi Využití muzikoterapie u dětí předškolního, školního věku Zaměření na rozvoj řeči Využití u dětí s různým zdravotním handicapem Široké uplatnění v oboru speciální pedagogika Logopedie Hudební výchova Péče o děti v ÚSP, rodině , SpŠ

Muzikoterapie Terapeut má muzikoterapeutické vzdělání Využívána v širokých vrstvách populace různého věku Naplňuje potřeby klientů Různé provedení - individuální - skupinová - aktivní - receptivní

Muzikoterapie - význam Český překlad-hudební terapie Pomoc hudbou člověku se zdravotními nebo edukačními problémy Využívá hudební zkušenosti Klient nemusí mít hudební vzdělání Není to autoterapie - vždy je přítomný vztah klienta a terapeuta Nejde o výkon, ale o prožitek Mít cíl

Různé pojetí Německo- Carl Orff-rytmus-rytmické nástroje-zvuk-pohyb-hlas-rozvíjí jemnou i hrubou motoriku Maďarsko-Zoltan Kodály-folklór-tanec-hra na jednoduché nástroje a zpěv-učil noty Amerika-Mary Helen Richardson-tamní folklor –ne noty,ale společný zpěv,poslech hudby,hudební hry Japonsko-Shinichi Suzuki-všichni mají hudební schopnosti-do 3 let-poslech hrané hudby na housle,harfu,piano,pak vlastní výuka na nástroje-nejprve imitace slyšeného-poruchy zraku Švýcarsko-eurytmika-Emile Jaques Dalcrose-hudebně pohybová metoda-systém cvičení

Vlastní muzikoterapeutický model Neexpertní přístup Důraz na rovinu vztahu já-ty Dobrovolnost a nedirektivní přístup Důraz na bazální potřeby Bezpečné prostředí Vnější podpora a supervize Integrace přístupů a nástrojů podpory Důraz na kontext Celostní přístup

Historie muzikoterapie v ČR Naše hudba se proslavila po celém světě Muzikoterapeuti již ne navzdory významnosti 60.léta-první vědecká zpráva Engelsmanna a Študlara První využití v Psychiatrické léčebně v Praze Bohnicích, Foniatrické klinice Miloše Seemana Logopedického ústavu v Praze-vedl Kábele Jitka Vodňanská – na přelomu 60.-70. let výcvik u Christopha Schwabeho a věnovala se jí v protialkoholní léčebně U Apolináře v Praze Josef Krček Jiří Kantor ,Matěj Lipský , Zdeněk Šimanovský,Jitka Gerlichová Etnika – Lubomír Holzer Organizace sekce muzikoterapie při České psychoterapeitické společnosti 2008 Česká muzikoterapeutická asociace Odborná příprava – Praha – Matěj Lipský-dvouletý vzdělávací program edukační muzikoterapie na UK v Praze-akreditovaný, v Liberci, v Olomouci

Formy muzikoterapie INDIVIDUÁLNÍ SKUPINOVÁ KOMUNITNÍ (založena na vztahu terapeut – klient,ekonomicky a personálně náročná, intenzivnější, samostatné sezení výjimečně ve skupině, kdy je snížená interakce s ostatními, závažná zdravotní postižení, klienti nejsou schopni pracovat ve skupině, příprava pro skupinovou terapii) SKUPINOVÁ (využívá skupinové dění a interakce, malá/3-8/ nebo velká/8-15/, krátkodobá nebo dlouhodobá skupina, uzavřená skupina /škola,ÚSP,stacionář/, otevřená /nemocnice, léčebny/ KOMUNITNÍ (přirozeně existující skupiny /rodina, pracoviště)

Muzikoterapeutická jednotka Navázání kontaktu s klientem-verbál, rituály Warming-up-zahřívací a aktivační činnost Hlavní náplň Relaxace-zklidnění uzemnění předchozí energie Závěr-sdílení prožitých zkušeností, závěrečný hudební rituál

Hudební prostředky: Tělo ( hra na tělo, tleskání, pleskání, dupání, luskání, hra na líce, pomocí rtů a jazyka / hvízdání , foukání, mlaskání,nadychování, zívání, bručení/) Hlas (řeč /rytmizace slov, výkřiky, šepot, běžná řeč/,kreativní zpěv, vokalizace,mantry, šamanské písně, zpěv písní /variace, tempo, dynamika, doprovod, aranžmá/ Hudební nástroje

Hudební nástroje Lehce ovladatelné,rytmické, melodické Netradiční- lákají, jak se ovládají Osahat - seznámit Tradiční laděné-kytara naladěná na akord,nebo držím akord Orffův instrumentář Etnické nástroje - djembé , dešťové hole, bambusové flétničky, didgeridoo, zvonce, tibetské mísy Nástroje vlastní výroby Kompenzační - různá poutka, úchopky, návleky, držení obouruč

Výběr nástroje Hluboké tóny- velké, těžké, surové, neforemné, klidné ,propustné, matné , měkké, poddajné Vysoké tóny- malé, úzké, tenké, lehké, obratné, ostré, energické, rázné Nástroje: smyčcové a brnkací-ženský princip- jemnost, něha, jistota, ochrana – dotek strun Dechové dřevěné- mužský princip Bicí- neklid,agresivita, moc

Indikace Duševní poruchy MR Autismus Tělesné postižení Senzorické postižení Onkologické , AIDS Poruchy komunikace Psychogeriatické poruchy Návykové látky Mentální anorexie Poruchy chování ADHD zneužívání

Metody muzikoterapie Hudební improvizace (Spontánně pomocí hry na tělo, zpěvu a hudebních nástrojů, i velmi postižení klienti, Individuální , skupinová, zaměření pozornosti, cíle samotných technik , uskutečnění (Ve V.B. klavír) Hudební interpretace (Jasně daný rámec, klient se učí nebo reprodukuje jakýkoliv druh hudební formy - vokální-artikulace, rytmus, dech, slovní zásoba, paměť, instrumentální, hudební produkce, hudební hry, dirigování) Kompozice (Skladba přímo pro klienta či zařízení, kreativní vytváření písní, textů, skladeb, audionahrávky, variace na písně /mění se text/, skládání písní /text, melodie nebo doprovod/, instrumentální kompozice /komponuje původní /melodie, rytmus, doprovod/, notační aktivity /nejprve vytvoří notový systém/, hudební koláž /řazení zvuků za sebou, písně, hudba za účelem nahrávky/)

Poslech hudby Živá Hraná Instrumentální Vokální Oblíbené: usnadňuje navázání kontaktu Např.relaxační, meditativní, stimulační, vzpomínková, diskusní, poslech vlastní, imaginační, projektivní-popisuje

Literatura MUZIKOTERAPIE - Zeleiová, Jaroslava, nakladatelství Portál ZÁKLADY MUZIKOTERAPIE - Jiří Kantor; Matěj Lipský; Jana Weber, nakladatelství Grada MUZIKOTERAPIE A SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ – Beníčková Marie, nakladatelství Grada