MUZIKOTERAPIE Prožitkový seminář 30. listopadu 2011 Jitka Kučerová Projekt Inkluze – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost reg. číslo projektu CZ.1.07/1.2.02/04.0010 Prožitkový seminář 30. listopadu 2011 MUZIKOTERAPIE Barevnou muzikoterapií k prožitku Jitka Kučerová
Jitka Kučerová absolvovala Specializovaný praktický kurs zaměřený na metodu podpůrné vývojové muzikoterapie pod vedením Mgr.Matěje Lipského (předseda České muzikoterapeutické společnosti, psycholog, muzikoterapeut, speciální pedagog, vyučuje muzikoterapii na UK) - Akreditovaný kurs Základy muzikoterapie ve vzdělávacím programu realizovaném v rámci projektu „Vzděláváním k vyšší kvalitě péče o osobu blízkou“ pod vedením lektorky Zdeňky Polínkové
Využití v logopedické a speciálně pedagogické praxi Využití muzikoterapie u dětí předškolního, školního věku Zaměření na rozvoj řeči Využití u dětí s různým zdravotním handicapem Široké uplatnění v oboru speciální pedagogika Logopedie Hudební výchova Péče o děti v ÚSP, rodině , SpŠ
Muzikoterapie Terapeut má muzikoterapeutické vzdělání Využívána v širokých vrstvách populace různého věku Naplňuje potřeby klientů Různé provedení - individuální - skupinová - aktivní - receptivní
Muzikoterapie - význam Český překlad-hudební terapie Pomoc hudbou člověku se zdravotními nebo edukačními problémy Využívá hudební zkušenosti Klient nemusí mít hudební vzdělání Není to autoterapie - vždy je přítomný vztah klienta a terapeuta Nejde o výkon, ale o prožitek Mít cíl
Různé pojetí Německo- Carl Orff-rytmus-rytmické nástroje-zvuk-pohyb-hlas-rozvíjí jemnou i hrubou motoriku Maďarsko-Zoltan Kodály-folklór-tanec-hra na jednoduché nástroje a zpěv-učil noty Amerika-Mary Helen Richardson-tamní folklor –ne noty,ale společný zpěv,poslech hudby,hudební hry Japonsko-Shinichi Suzuki-všichni mají hudební schopnosti-do 3 let-poslech hrané hudby na housle,harfu,piano,pak vlastní výuka na nástroje-nejprve imitace slyšeného-poruchy zraku Švýcarsko-eurytmika-Emile Jaques Dalcrose-hudebně pohybová metoda-systém cvičení
Vlastní muzikoterapeutický model Neexpertní přístup Důraz na rovinu vztahu já-ty Dobrovolnost a nedirektivní přístup Důraz na bazální potřeby Bezpečné prostředí Vnější podpora a supervize Integrace přístupů a nástrojů podpory Důraz na kontext Celostní přístup
Historie muzikoterapie v ČR Naše hudba se proslavila po celém světě Muzikoterapeuti již ne navzdory významnosti 60.léta-první vědecká zpráva Engelsmanna a Študlara První využití v Psychiatrické léčebně v Praze Bohnicích, Foniatrické klinice Miloše Seemana Logopedického ústavu v Praze-vedl Kábele Jitka Vodňanská – na přelomu 60.-70. let výcvik u Christopha Schwabeho a věnovala se jí v protialkoholní léčebně U Apolináře v Praze Josef Krček Jiří Kantor ,Matěj Lipský , Zdeněk Šimanovský,Jitka Gerlichová Etnika – Lubomír Holzer Organizace sekce muzikoterapie při České psychoterapeitické společnosti 2008 Česká muzikoterapeutická asociace Odborná příprava – Praha – Matěj Lipský-dvouletý vzdělávací program edukační muzikoterapie na UK v Praze-akreditovaný, v Liberci, v Olomouci
Formy muzikoterapie INDIVIDUÁLNÍ SKUPINOVÁ KOMUNITNÍ (založena na vztahu terapeut – klient,ekonomicky a personálně náročná, intenzivnější, samostatné sezení výjimečně ve skupině, kdy je snížená interakce s ostatními, závažná zdravotní postižení, klienti nejsou schopni pracovat ve skupině, příprava pro skupinovou terapii) SKUPINOVÁ (využívá skupinové dění a interakce, malá/3-8/ nebo velká/8-15/, krátkodobá nebo dlouhodobá skupina, uzavřená skupina /škola,ÚSP,stacionář/, otevřená /nemocnice, léčebny/ KOMUNITNÍ (přirozeně existující skupiny /rodina, pracoviště)
Muzikoterapeutická jednotka Navázání kontaktu s klientem-verbál, rituály Warming-up-zahřívací a aktivační činnost Hlavní náplň Relaxace-zklidnění uzemnění předchozí energie Závěr-sdílení prožitých zkušeností, závěrečný hudební rituál
Hudební prostředky: Tělo ( hra na tělo, tleskání, pleskání, dupání, luskání, hra na líce, pomocí rtů a jazyka / hvízdání , foukání, mlaskání,nadychování, zívání, bručení/) Hlas (řeč /rytmizace slov, výkřiky, šepot, běžná řeč/,kreativní zpěv, vokalizace,mantry, šamanské písně, zpěv písní /variace, tempo, dynamika, doprovod, aranžmá/ Hudební nástroje
Hudební nástroje Lehce ovladatelné,rytmické, melodické Netradiční- lákají, jak se ovládají Osahat - seznámit Tradiční laděné-kytara naladěná na akord,nebo držím akord Orffův instrumentář Etnické nástroje - djembé , dešťové hole, bambusové flétničky, didgeridoo, zvonce, tibetské mísy Nástroje vlastní výroby Kompenzační - různá poutka, úchopky, návleky, držení obouruč
Výběr nástroje Hluboké tóny- velké, těžké, surové, neforemné, klidné ,propustné, matné , měkké, poddajné Vysoké tóny- malé, úzké, tenké, lehké, obratné, ostré, energické, rázné Nástroje: smyčcové a brnkací-ženský princip- jemnost, něha, jistota, ochrana – dotek strun Dechové dřevěné- mužský princip Bicí- neklid,agresivita, moc
Indikace Duševní poruchy MR Autismus Tělesné postižení Senzorické postižení Onkologické , AIDS Poruchy komunikace Psychogeriatické poruchy Návykové látky Mentální anorexie Poruchy chování ADHD zneužívání
Metody muzikoterapie Hudební improvizace (Spontánně pomocí hry na tělo, zpěvu a hudebních nástrojů, i velmi postižení klienti, Individuální , skupinová, zaměření pozornosti, cíle samotných technik , uskutečnění (Ve V.B. klavír) Hudební interpretace (Jasně daný rámec, klient se učí nebo reprodukuje jakýkoliv druh hudební formy - vokální-artikulace, rytmus, dech, slovní zásoba, paměť, instrumentální, hudební produkce, hudební hry, dirigování) Kompozice (Skladba přímo pro klienta či zařízení, kreativní vytváření písní, textů, skladeb, audionahrávky, variace na písně /mění se text/, skládání písní /text, melodie nebo doprovod/, instrumentální kompozice /komponuje původní /melodie, rytmus, doprovod/, notační aktivity /nejprve vytvoří notový systém/, hudební koláž /řazení zvuků za sebou, písně, hudba za účelem nahrávky/)
Poslech hudby Živá Hraná Instrumentální Vokální Oblíbené: usnadňuje navázání kontaktu Např.relaxační, meditativní, stimulační, vzpomínková, diskusní, poslech vlastní, imaginační, projektivní-popisuje
Literatura MUZIKOTERAPIE - Zeleiová, Jaroslava, nakladatelství Portál ZÁKLADY MUZIKOTERAPIE - Jiří Kantor; Matěj Lipský; Jana Weber, nakladatelství Grada MUZIKOTERAPIE A SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ – Beníčková Marie, nakladatelství Grada