Pedagogika Paidagógos – pais = hoch, agó = vedu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
Advertisements

Individuální psychologie
Pedagogika volného času (VČ)
Vymezení pedagogiky VČ (PVČ)
Psychologie Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov01 Autor Mgr.
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
PSYCHICKÉ JEVY.
Obecná ustanovení © Vladimír Plecitý, Osobnost člověka = jedinečné spojení biologických, psychologických a společenských aspektů, přesněji hodnot.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Národní institut dětí a mládeže MŠMT Centrum ekologické výchovy DŘÍPATKA pracoviště pro školní i mimoškolní environmentální výchovu, vzdělávání a osvětu,
Psychologie osobnosti a sociální psychologie. Alfréd Adler (1870 – 1937)  Zakladatelem druhé vídeňské psychologické školy  Za základní význam v životě.
OB21-VVP-HUM-ZSV-MIK-L PSYCHOLOGIE, JEJÍ ODVĚTVÍ, VÝZNAM PRO ČLOVĚKA Mgr. Marie Mikulcová.
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
Nové přístupy v pedagogice volného času
Zdravá škola.
Zpracovala: Simona Hyková
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Teorie a metodika výchovy 2. lekce Základní pojmy Hodnoty ve výchově
MATEŘSKÁ ŠKOLA OLOMOUC Blanická 16. Charakteristika školy Jedná se o předškolní zařízení, jeho nosným programem a účelem je poskytování výchovy a vzdělání.
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
Teorie a metodika výchovy Lekce 3: Alternativní školství
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Postavení pedagogiky mezi vědami
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Nástin dějin pedagogiky a úvod do pedagogiky
Reformní hnutí a jeho odkaz dnešku Reformní hnutí a jeho odkaz dnešku Hnutí kritizovalo zejména to, že: Školy připravovaly ukázněného občana Ve vzdělávání.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Výchova jako proces zpracovala: Kateryna Foinetská.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Téma č. 3.: Moderní obecná pedagogika Doporučená literatura: Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, 2003.
Seberegulační vlastnosti osobnosti
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_15.
Školy, státní organizace, organizace mládeže, občanská sdružení, cestovní kanceláře, tzv. „outdoorové“ firmy rozvíjející a využívající aktivity v přírodě.
Alternativní škola Institut pro podporu inovativního vzdělávání.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_4_11_Sebepoznávání a sebepojetí Číslo projektu:
Teorie a metodika výchovy Lekce 4: Pedagogika volného času a zážitková pedagogika Mgr. Katřina Lojdová
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_16.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
MIROSLAV PROCHÁZKA Výchova a komunikace v rámci rodiny a školy, stresu a napětí.
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
Výzva a aktivity v přírodě
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Ekonomika – základní pojmy.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
1. Vymezení a rysy sportovní edukace
Pedagogika jako vědecká disciplína
Pedagogika Paidagógos – pais = hoch, agó = vedu
Současné pojetí školní TV Zážitková pedagogika
Teorie a metodika výchovy Lekce 2: Alternativní školství
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
Teorie a metodika výchovy Lekce 3: Alternativní školství
3. Hra jako základní prostředek vzdělávání
Osobnosti zážitkové pedagogiky
Dějiny psychologie současná psychologie.
Dobré příklady z praxe aneb Jak to chodí u nás
Pedagogika Pedagogika = sociální věda
Vypracoval: Marcel Palát, Huni – PVA3
Transkript prezentace:

Pedagogika Paidagógos – pais = hoch, agó = vedu Pedagogika – věda a výzkum zabývající se vzděláváním. Pedagogika – teoretické analýzy a reflexe týkající se výchovných vzdělávacích procesů, nikoliv praktického působení. Výchova – proces záměrného, cílevědomého působení (učitele, vychovatele, trenéra,…sebe sama) na člověka s cílem ovlivnit jej. Cíle výchovy snaha o dosažení pozitivních změn ve vývoji osobnosti rozvoj všech fyzických a psychických stránek jedince prospěšných posléze jemu a společnosti.

„Nové“ pedagogické směry Společné principy: kritika tradiční školy a výchovy nový postoj k dítěti s přihlédnutím k jeho individualitě, ne jako nehotový člověk dětství jako svébytné a důležité období života důraz na spontaneitu, radost, aktivitu škola chápaná jako společenství Alternativní pedagogické směry Montessoriovská pedagogika – Marie Montessorio Waldorfská pedagogika – Rudolf Steiner Jenský plán – Peter Peterson Freinetovská pedagogika – Célestin Freinet Pragmatická pedagogika – John Dewey Daltonský plán – Helen Parkhurst Svobodné, netradiční, volné školy – Siegfried Bernfeld, Ivan Illich, Everett Reiner

Zážitková pedagogika Myšlenkové podněty a inspirace z oboru psychologie: neofreudiáni – Jung, Adler, Fromm humanistická psychologie – Maslow, Rogers transpersonální psychologie – Grof Nepsychologické inspirace: model vědomí v podobě hologramu – K. H. Pribram paradigma, jenž se snaží propojit vědy a duchovno – u nás Zdeněk Neubauer Terminologický chaos výchova zážitkem, výchova prožitkem, výchova v přírodě, zážitková výchova, výchova dobrodružstvím, výchova výzvou experiential education, adventure education, encironmental education

Zážitek Hartl (1999): Každý duševní jev, který jedinec prožívá. Vždy subjektivní, citově provázaný. Zdroj osobní zkušenosti. Hromadí se po celý život a skládá jedinečné duševní bohatství člověka. Vážanský (1994): Spontánní, vyzkoušený i experimentální nebo vyzývavě „prožívaný život“, přisvojený vnitřní statek, který slouží k usmíření vnitřní s vnější realitou. Prožitek x zážitek Významová analýza elektronických textů v rámci českého národního korpusu. Jirásek (2004): Prožitek akcentuje více aktivitu prožívání a především jeho přítomnostní charakter. Slovo „prožitek“ je vyhrazeno pro okamžik přítomné aktivity (těl. i myšl.) – výchova prožitkem. Prožitek uplyne do minulosti a vracíme se k němu ve vzpomínce, v reflexi, v racionální analýze, označujeme jej jako zážitek – zážitková pedagogika. Cílem výchovy prožitkem je získání určité trvalejší podoby prožité události, jejíž výsledky můžeme uplatnit i v jiných situacích. To je jedna z forem vzniku zkušenosti.

Prožitek je charakterizován: komplexnost –specificita lidského způsobu existence, odlišující se od možné redukce pouze racionálním uchopením verbální nepřenositelnost – s větším úspěchem u mýtů a v umění než u vědy nedefinovatelnost – nezbytné vlastnosti jazyka se stálým pojmovým aparátem stírají plnost prožitku v definičním významu jedinečnost – jedinečná událost v širším prožitkovém proudu intencionální zaměření – prožitek je neoddělitelný od svého obsahu, sounáležitost prožívajícího jedince a prožívané události

Možnosti uplatnění ZP Vícedenní kurzy typu Prázdninová škola Lipnice, navazuje hnutí Outward Bound – Česká cesta Akce typu Brontosaurus – cílem je pomoc, přínos v nějaké oblasti, doplněno hrami, programem Projekty hnutí GO! – usnadnění startu středoškolákům Prázdninové tábory organizací pro děti – Junák, Pionýr, ATOM Outdoor managment training Uplatnění ve školách v průběhu vyučování Psychoterapie

Osobnosti zážitkové pedagogiky Kurt Hahn (1884-1974) „...Ze slabosti či nedostatku každého z nás lze učinit příležitost - šanci pro jejich překonání, nápravu i nalezení nového životního směru…“ 1910 román Věštby paní Elsy - zahrnuje kritiku školního vyučování založeného na pasivním učení se z knížek stává se sekretářem prince Maxe Bádenského plán projektu obnovy etických tradic německého společenství, jež byly extrémně narušeny morálním úpadkem kritika snižující se zdatnosti, nedostatečné sebedisciplíny, ztráty iniciativy, podnikavosti, fantazie, zručnosti a soucitu 1920 založení Salomské školy - vytvoření zdravého prostředí pro nápravu

Kurt Hahn Pedagogické zásady: vychovávat dospívající ve spolupráci s nimi samotnými osvobodit dřímající talent a tužby tím, že žákům bude dána šance k seberealizaci podporovat sebevědomí pomocí dobrodružství, zkoušek odvahy i služby lidem podporovat radost ze společného díla - technické výtvory, sport, divadlo Metody pedagogické činnosti spojoval se třemi pojmy: hlava, ruce, srdce. Ke každému přiřazoval určité hodnoty, je třeba je rozvíjet v souladu, na žádnou část nezapomínat!