Role tutora a studenta v on-line formě DiV
Klíč k úspěšné on-line výuce Kvalitní technické zázemí Zřetelné institucionální ukotvení Dostatečné personální zajištění kompetentní REALIZAČNÍ TÝM motivovaný a proškolený TUTOR motivovaný a poučený STUDUJÍCÍ
Dovednosti pro e-learning
Klíčové role v e-learningu MANAŽER je odpovědný za nastolení e-learningové strategie a řízení projektů VÝVOJÁŘ je odpovědný za navržení programů a produkci obsahu TUTOR je odpovědný za poskytování průběžné podpory studujícím v průběhu vzdělávání
Proč školit učitele pro DiV? KVALITA TUTORA (odbornost, osobnost, postoje) výrazně ovlivňuje kvalitu vzdělávacího procesu. SPECIFIKA DiV kladou na učitele ODLIŠNÉ požadavky než prezenční výuka mění se role vzdělavatele !!!
Kdo je tutor?
Jeho posláním je navázat se studujícími partnerský dialog. Těžiště práce tutora spočívá v předávání informací, poskytování poradenství, průvodcovství, konzultování... Poradce, průvodce, podporovatel distančního studia.
Možnost okamžitého ovlivnění průběhu učení Více možností a nástrojů ve výběru didaktických metod k okamžitému usměrňování procesu vzdělávání formou otázek a úkolů, k rozvíjení motivace, k hodnocení, v neverbální komunikaci. Nevyučuje, nepřednáší Vede studujícího v procesu vzdělávání Pomáhá studujícímu jako konzultant Hodnotí samostatné práce studujících a sděluje jejich hodnocení; motivuje. Připravuje a řídí tutoriály; moderuje, zadává, usměrňuje… Je „styčným důstojníkem“ mezi studujícími a vzdělávací institucí Pedagog v prezenčním studiuTutor Odlišnosti Pedagog v prezenčním studiu odpovídající odborné i pedagogické vzdělání, znalosti oboru, sociologie a psychologie (učení) určování a plánování cílů komunikační, motivační, hodnotící dovednosti schopnost empatie znalost potřeb studujících Tutor Společné rysy - požadavky na učitele i tutora
Tutor v on-line formě DiV je přesvědčený o efektivitě ICT ve výuce reaguje pružně, je přizpůsobivý a motivovaný!!! má pedagogické i technické dovednosti je schopen řídit kooperativní aktivity
7 principů on-line výuky 1.Podporování kontaktů mezi studujícími a tutory. 2.Rozvíjení spolupráce mezi studenty. 3.Používání metod aktivního učení. 4.Poskytování rychlé zpětné vazby. 5.Zdůrazňovaní času potřebného k vykonání úkolu. 6.Očekávání úspěchu. 7.Respektování různorodého talentu a odlišných způsobů učení se.
Otázky on-line tutora Jaký je cíl kurzu? Jaký bude poměr prezenční a on-line výuky? Kdo bude adresátem kurzu? Kolik studentů bude v kurzu? Jaký bude časový plán kurzu? Jak mohu předejít studentovu pocitu izolovanosti? Jak mohu aktivizovat studenta? Jaké role budu jako tutor vykonávat?
4 dimenze role on-line tutora technická pedagogická sociální manažerská
Význam cílů kurz Kapitoly Úkoly, cvičení, diskuse, testy Znalost cílů (komplexní, dílčí) umožňuje studujícím lépe řídit vlastní studium: lepší SEBEREGULACE dosažení cíle je jednodušší, efektivnější a rychlejší. TUTOR upozorňuje studenty na důležitost znalosti cílů.
Kontaktní výuka/výuka on-line Blended learning = vhodná forma výuky Úvodní setkání se studenty je důležité pro navázání počátečního kontaktu s tutorem; instruktáž. Závěrečné setkání se studenty je velmi důležité pro zpřesnění evaluace.
Studující v on-line výuce Studijní skupina je velmi různorodá (věk, znalosti, předchozí zkušenosti, motivace ke studiu, styly učení) Studující musí mít silnou motivaci, dostatečnou vytrvalost a schopnost organizace studia, určité technické kompetence a technické zázemí. Distanční výuka musí studující aktivizovat, vést ke spolupráci, reagovat na jejich potřeby a životní styl a musí být vytvořena erudovaným specialistou na danou problematiku.
Jak zabránit pocitu izolace? aplikace kooperativních forem studijních činností častý kontakt tutora se studujícími častý kontakt studujícího s ostatními studujícími kurzu
Jak aktivizovat studenty? zábava + motivace rozmanitost aktivit podněcování sociální interakce možnost volby stálá pozitivní zpětná vazba úkoly vyžadující tvůrčí myšlení přiměřeně náročné aktivity + uznání
Doporučení pro tutory přizpůsobte on-line výuku studujícím své studenty motivujte poskytujte efektivní zpětnou vazbu průběžně sledujte studijní výsledky účastníků a dodržování harmonogramu studia problémy a potíže studentů řešte individuálně zapojte aktivně účastníky do studia
Monika Všetulová CDV UP © 2004