Role tutora a studenta v on-line formě DiV. Klíč k úspěšné on-line výuce Kvalitní technické zázemí Zřetelné institucionální ukotvení Dostatečné personální.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Systém vzdělávání vzdělavatelů dospělých
IBM … creating the future of learning Konference ISSS 2005, Hradec Králové Omyly při přípravě i realizaci distančního vzdělávání dospělých RNDr. Jana Pradlová,
VÝSTUPY Z UČENÍ Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích INOVACE VÝSTUPŮ, OBSAHU A METOD BAKALÁŘSKÝCH PROGRAMŮ VYSOKÝCH ŠKOL NEUNIVERZITNÍHO.
Psychologie pro manažery Projekt ESF v Opatření 3.3 Rozvoj celoživotního učení Registrační číslo projektu: CZ / /0018.
E-learning v DiV Mgr. David Nocar Centrum distančního vzdělávání UP Biskupské nám Olomouc
E-learning a studenti kombinovaného studia VŠ projekt do předmětu E-learning Lucie Jirků, UČO květen 2004.
AUTOEVALUACE ŠKOLY AUTOEVALUACE UČITELE Může to být cesta ke kvalitě?
Virtuální lektor? Miroslava Dvořáková Jiří Votava.
Hodnocení e-learninkových opor Inovace kombinované formy studia bakalářského a magisterského studijního programu „Tělesná výchova a sport“ a jeho učitelských.
Tutoriál jako forma výuky na vysoké škole a na pracovišti PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D. PedF UK v Praze
LETNÍ ŠKOLA PRO TUTORY Monika Všetulová Centrum distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci akademie distančního vzdělávání.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Význam odborné praxe v rámci vysokoškolského profesního vzdělávání
Lucie Rohlíková Západočeská univerzita v Plzni
Distanční vzdělávání: základní principy Efektivní studium – tipy pro úspěšné (distanční) učení seminář CDV UP lektor: Mgr. Irena Hoblíková datum konání:
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
MANAGEMENT - VŽ1 M A N A G E M E N T 1. cvičení. MANAGEMENT - VŽ2 ROLE MANAŽERŮ.
WBL – principy, nástroje a evropské modely Mgr. Jasmin Muhič
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
ošetřovatelství a porodní asistence
e-learning Lucie Rohlíková
Centrum distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci nabízí distanční kurz s e-learningovou podporou DISTANČNÍ MINIMUM.
Podpora poskytování dalšího vzdělávání v Pardubickém kraji - Klíčové aktivity projektu a jeho úloha v rámci současného vzdělávacího systému ČR přednáší.
 Pilotní kurz pro pedagogy MUDr. Iveta Matějovská, CSc.
Lucie Rohlíková Jana Vejvodová ZČU v Plzni
MŠ DUHA Soběslav na cestě ke kvalitě ve vzdělávání Mgr. Krejčová Alena.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
Centrum distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci DISTANČNÍ MINIMUM Vstupní tutoriál DPRA0508, DMPRA Mgr. Monika Všetulová.
1 Úvod do modulu: Evaluace distančního vzdělávání Miroslava Dvořáková Olomouc 2007 akademie distančního vzdělávání.
MODERNÍ TRENDY V ŘÍZENÍ ŠKOL interaktivní program rozvoje pokročilých manažerských a personálních dovedností pro ředitele škol a školských zařízení a jejich.
B2 – Analýza požadavků a jejich zajištění Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v Moravskoslezském kraji a jeho realizace.
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
C8 – hodnocení kvality výsledků VaV Osnova kurzu C8 – hodnocení kvality výsledků VaV Jana Hančlová Ekonomická fakulta VŠB-Technická univerzita Ostrava.
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
KARIÉRNÍ SYSTÉM ŘEDITELŮ
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
Kombinovaná forma studia Východiska k realizaci. Kombinovaná forma studia Podle VŠ zákona – kombinace prezenční a distanční formy Obsahuje tedy prvky.
Publikování prostorových dat na Internetu (prezentace pro VLE Dílna) Ing. Jan Růžička Institut geoinformatiky VŠB-TU Ostrava, HGF tř. 17.listopadu
Teorie vzdělávání dospělých
E-learningové aktivity na MU Luděk Matyska
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DM0L507)
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Tematické setkání externí skupiny MŠMT Prioritní osa 4 OP Výzkum, vývoj a vzdělávání Podpora celoživotního učení a rovného přístupu ke kvalitnímu.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
Název projektu: PODPORA – PRAXE – PROFESE CZ.1.07/2.1.00/ Zahájení projektu: Ukončení projektu: PODPORA – PRAXE – PROFESE.
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
Úvodní konference projektu Kreativní a kompetentní učitel CZ.1.07/1.3.06/ Třeboň, 7. září 2010.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Strategické řízení a plánování ve školách a v územích
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
Projekt Impuls / Seminář
Projekt Impuls / Seminář
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Teorie vzdělávání dospělých
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Název operačního programu:
VIKBA32 Informační vzdělávání
NOVÉ FORMY VÝUKY VE ŠKOLÁCH JMK
Pedagog.
Transkript prezentace:

Role tutora a studenta v on-line formě DiV

Klíč k úspěšné on-line výuce Kvalitní technické zázemí Zřetelné institucionální ukotvení Dostatečné personální zajištění  kompetentní REALIZAČNÍ TÝM  motivovaný a proškolený TUTOR  motivovaný a poučený STUDUJÍCÍ

Dovednosti pro e-learning

Klíčové role v e-learningu MANAŽER je odpovědný za nastolení e-learningové strategie a řízení projektů VÝVOJÁŘ je odpovědný za navržení programů a produkci obsahu TUTOR je odpovědný za poskytování průběžné podpory studujícím v průběhu vzdělávání

Proč školit učitele pro DiV? KVALITA TUTORA (odbornost, osobnost, postoje) výrazně ovlivňuje kvalitu vzdělávacího procesu. SPECIFIKA DiV kladou na učitele ODLIŠNÉ požadavky než prezenční výuka  mění se role vzdělavatele !!!

Kdo je tutor?

Jeho posláním je navázat se studujícími partnerský dialog. Těžiště práce tutora spočívá v předávání informací, poskytování poradenství, průvodcovství, konzultování... Poradce, průvodce, podporovatel distančního studia.

 Možnost okamžitého ovlivnění průběhu učení  Více možností a nástrojů ve výběru didaktických metod k okamžitému usměrňování procesu vzdělávání formou otázek a úkolů, k rozvíjení motivace, k hodnocení, v neverbální komunikaci.  Nevyučuje, nepřednáší  Vede studujícího v procesu vzdělávání  Pomáhá studujícímu jako konzultant  Hodnotí samostatné práce studujících a sděluje jejich hodnocení; motivuje.  Připravuje a řídí tutoriály; moderuje, zadává, usměrňuje…  Je „styčným důstojníkem“ mezi studujícími a vzdělávací institucí Pedagog v prezenčním studiuTutor Odlišnosti Pedagog v prezenčním studiu  odpovídající odborné i pedagogické vzdělání, znalosti oboru, sociologie a psychologie (učení)  určování a plánování cílů  komunikační, motivační, hodnotící dovednosti  schopnost empatie  znalost potřeb studujících Tutor Společné rysy - požadavky na učitele i tutora

Tutor v on-line formě DiV  je přesvědčený o efektivitě ICT ve výuce  reaguje pružně, je přizpůsobivý a motivovaný!!!  má pedagogické i technické dovednosti  je schopen řídit kooperativní aktivity

7 principů on-line výuky 1.Podporování kontaktů mezi studujícími a tutory. 2.Rozvíjení spolupráce mezi studenty. 3.Používání metod aktivního učení. 4.Poskytování rychlé zpětné vazby. 5.Zdůrazňovaní času potřebného k vykonání úkolu. 6.Očekávání úspěchu. 7.Respektování různorodého talentu a odlišných způsobů učení se.

Otázky on-line tutora Jaký je cíl kurzu? Jaký bude poměr prezenční a on-line výuky? Kdo bude adresátem kurzu? Kolik studentů bude v kurzu? Jaký bude časový plán kurzu? Jak mohu předejít studentovu pocitu izolovanosti? Jak mohu aktivizovat studenta? Jaké role budu jako tutor vykonávat?

4 dimenze role on-line tutora technická pedagogická sociální manažerská

Význam cílů kurz Kapitoly Úkoly, cvičení, diskuse, testy Znalost cílů (komplexní, dílčí) umožňuje studujícím lépe řídit vlastní studium:  lepší SEBEREGULACE  dosažení cíle je jednodušší, efektivnější a rychlejší. TUTOR upozorňuje studenty na důležitost znalosti cílů.

Kontaktní výuka/výuka on-line Blended learning = vhodná forma výuky Úvodní setkání se studenty je důležité pro navázání počátečního kontaktu s tutorem; instruktáž. Závěrečné setkání se studenty je velmi důležité pro zpřesnění evaluace.

Studující v on-line výuce Studijní skupina je velmi různorodá (věk, znalosti, předchozí zkušenosti, motivace ke studiu, styly učení) Studující musí mít silnou motivaci, dostatečnou vytrvalost a schopnost organizace studia, určité technické kompetence a technické zázemí. Distanční výuka musí studující aktivizovat, vést ke spolupráci, reagovat na jejich potřeby a životní styl a musí být vytvořena erudovaným specialistou na danou problematiku.

Jak zabránit pocitu izolace? aplikace kooperativních forem studijních činností častý kontakt tutora se studujícími častý kontakt studujícího s ostatními studujícími kurzu

Jak aktivizovat studenty? zábava + motivace rozmanitost aktivit podněcování sociální interakce možnost volby stálá pozitivní zpětná vazba úkoly vyžadující tvůrčí myšlení přiměřeně náročné aktivity + uznání

Doporučení pro tutory přizpůsobte on-line výuku studujícím své studenty motivujte poskytujte efektivní zpětnou vazbu průběžně sledujte studijní výsledky účastníků a dodržování harmonogramu studia problémy a potíže studentů řešte individuálně zapojte aktivně účastníky do studia

Monika Všetulová CDV UP © 2004