Sociologie jako věda Božena Genrtová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Advertisements

Stručné dějiny sociologie
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Sociologie Sociologie je společenská věda, která zkoumá sociální život jednotlivců, skupin a společnosti.
SOCIOLOGIE.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Metodologie historického výzkumu volného času
Sociologie.
Téma: Co je sociologie? Na úvod, co jsou to sociální vědy? A které by to měly být? Politologie, ekonomie, psychologie, sociologie…?
Σ Vznik sociologie. zakladatelem je Auguste Comte ( ) francouzský pozitivista řídí se třemi zásadami: POZNAT, PŘEDVÍDAT a JEDNAT Sociologie se.
Σ Vývoj sociologie. A. Formulování teorií a hypotéz B. Verifikace těchto hypotéz C. Propracování metodologie dosahování žádoucích změn V rámci sociologie.
Politologie jako věda Politika moc
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Sociologie Z latiny – societas – společnost, logos – věda = věda o společnosti zkoumá společnost jako celek od globálních problémů lidstva po zkoumání.
Období velkých výzkumů a velkého hledání, paradigmata sociologie
ZÁKLADY SOCIOLOGIE Co je sociologie Předmět sociologie
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
Sociologický výzkum.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Petr Machala. fungování státu, politických systémů, mocenských a vládních institucí vztahy nadřazenosti a podřízenosti politické chování lidí moc a autorita.
MASOVÁ KOMUNIKACE Božena Genrtová.
Socioekonomická geografie
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Sociologie jako věda - opakování
Dějepis Mgr. Milan Šimek
Sociální deviace a patologie
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
PENÍZE Božena Genrtová.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Vznik sociologie Autor: Mgr. Pavel Semerák Občanský a společenskovědní základ Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
2. téma: Zákl. teoretické směry sociologie
KOMUNIKACE V RÁMCI SOCIALNÍCH INTERAKCÍ Božena Genrtová.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
Sociologie a společenské vědy Autor: Mgr. Pavel Semerák Občanský a společenskovědní základ Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
SOCIOLOGIE Tereza Vrbová Vznik a předmět sociologie Vznik sociálních věd Vznik a vývoj sociologie – proč? Okolnosti vzniku S Podmínky vědeckosti.
Alexis de Tocqueville / / Karl Marx /1818 – 1883/
August Comte Émile Durkheim Max Weber
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Klasická sociologie (Émile Durkheim)
Pojetí sociálněvědního výzkumu
Sociologie ?.
ÚSTAVNÍ PRÁVO A STÁTOVĚDA 1 Pojem a předmět státovědy
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název politologie je složen z následujících slov:
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_15_OSVZ_ZSVB ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Č ESKÁ SOCIOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_6.SV.02.
Úvod k evolučnímu přístupu Vladan Hodulák. Dominantní paradigmata Společenské vědy mají dlouhodobě problém s uchopením prvku změny ve společenském vývoji.
SOCIOLOGIE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské.
Mgr. Jitka LAŠTOVKOVÁ, Ph.D.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
KLASICKÁ SOCIOLOGIE 19. STOLETÍ
Dějiny sociologie Mgr. Vladimír Velešík.
Klasická sociologie (Max Weber)
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vybrané kapitoly ze sociologie I.
filosofický proud, který navazuje na učení Karla Marxe
POLITOLOGIE ÚVOD POLITIKA X POLITOLOGIE STÁT A JEHO FUNKCE FORMY STÁTU.
Transkript prezentace:

Sociologie jako věda Božena Genrtová

Obsah: Vznik a předmět Dějiny sociologie Sociologická paradigmata Metody

Sociologie Je společenská věda zkoumající sociální život jednotlivců, skupin a společnosti. O obsahu sociologie a vymezení jejího předmětu neexistuje shoda napříč různými sociologickými školami a paradigmaty. Sociologie je chápána např. jako věda o jednání lidí ve společnosti, o struktuře společnosti, o sociální interakci, o sociálních skupinách, o sociálních faktech nebo o sociálním systému či změně. Z latinského socius = společník nebo societas = společnost a řeckého logos = nauka, výklad. Teoreticko-empirická disciplína

Vznik sociologie Sociologie se začala formovat až na začátku 19. století. Za otce sociologie je považován francouzský filosof Auguste Comte, který také v roce 1838 poprvé užívá slovo sociologie. Comtova sociologie je pojímána jako pozitivní věda o společenském pokroku stojící na vrcholu hierarchie věd. Člení ji na sociální statiku a sociální dynamiku. V 90. letech 19. století se sociologie institucionalizovala, první nezávislou katedru sociologie založil A. W. Small v roce 1892 na Chicagské univerzitě (viz též Chicagská škola).

Dějiny sociologie Protosociologie – před vznikem sociologie jako vědy Platón, Aristoteles, Sv. Augustin, N. Machiavelli

Vznik vědy Vydělila se z filozofie (od začátku 19. století) August Comte zařazuje sociologii do systému věd v pozitivistickém duchu Jako sociální statiku ( sociální jevy) a sociální dynamiku (vývoj) Herbert Spencer – vycházel z evoluční teorie (společnost jako organismus) - organicismus

Vývoj 1. etapa: významní představitelé Karel Marx, Friedrich Engels – hybnou silou společenského vývoje jsou konfliktní vztahy ve výrobě a soukromé vlastnictví výrobních prostředků – vykořisťování – třídní boj – revoluce – změna společenského systému (buržoazie x proletariát) Émil Durkheim – zabýval se sociálními fakty, náboženstvím, sebevraždou, provedl analýzu procesu dělby práce Max Weber – význam porozumění , sociologické uvažování o sociálním jednání, zabývá se každodenním jednáním

Max Weber – význam porozumění, sociologické uvažování o sociálním jednání, zabývá se každodenním jednáním a střety, konflikty ve společnosti. Vilfredo Pareto – italský ekonom, sociolog, politolog – teorie politických elit, střídání elit, demokracie je jen iluzí, ve skutečnosti vládnou elity, výklad o vzniku ideologií, zkoumá iracionální jednání, pravidlo 80:20. Georg Simmel – formální sociologie, rozbor dílčích sociologických otázek (úloha peněz, městský a venkovský styl života, vliv módy na člověka, …) Gustav Le Bon – vypracoval teorii davu, klasifikace davu.

Vývoj 2.etapa: 1. polovina 20.století – velké empirické výzkumy spojené s vážnými sociálními problémy 3. etapa: po 2. světové válce, 2.polovina 20.století – přechod od makrosociálních k mikrosociálním problémům 4. etapa: v současnosti – sociální jevy vysvětlovány objektivisticky nebo interpretativně, kvalitativní výzkum, sociologie jako multiparadigmatická věda – kombinace přístupů různých teorií

Česká sociologie T.G. Masaryk – zabýval se sociálními otázkami, napsal studii o sebevraždě, smyslem českých dějin, situací Ruska. Edvard Beneš – zkoumal sociologii politiky Další české osobnosti: I.A. Bláha (sociologický funkcionalismus),E. Chalupný (systematická sociologie) Po roce 1948 byla sociologie označena za buržoazní pavědu a zakázána, jisté oživení v 60. letech, za normalizace útlum až do roku 1989.

Hlavní paradigmata sociologie Konsenzuální paradigma – aby mohla společnost existovat, je třeba určitý konsenzus (shoda) o základních pravidlech a hodnotách, zkoumá, jaké funkce plní daný jev z hlediska sociální struktury (R.K. Merton zavedl pojmy dysfunkce =neplnění funkcí, nezamýšlené důsledky jednání). Konfliktualistické paradigma – snaží se vysvětlit změnu a konflikt, pracuje s rozdílnými zájmy skupin a pojmem moci (Max Weber, K. Marx, Ralph Dahrendorf). Interpretativní paradigma – snaží se porozumět tomu, jak si lidé vykládají (interpretují) fungování světa a společnosti a jak to ovlivňuje jejich chování (např. fenomenologická sociologie).

Metody a techniky sociologického výzkumu Úlohou výzkumu je řešení problémů teoretických a praktických. Cílem výzkumu může být odhalení problému (explorace, diagnostika), jeho popis (deskripce), vysvětlení (explanace), doporučení pro praxi (sociotechnika). Metody musí být platné (validní) a spolehlivé (reliabilní). Uplatňují se dvě výzkumné strategie: *kvantitativní – sběr hromadných dat od mnoha lidí *kvalitativní – na méně případech se snaží o důkladnější popis, pochopení a porozumění. Šetření se provádí na reprezentativním (přesný obraz společnosti) vzorku a užívá se buď náhodný (např. losování) nebo kvótní výběr.

Základní techniky sběru dat: - zprostředkované výpovědí respondentů - nezprostředkované výpovědí respondentů Analýza dokumentů Sekundární analýza ( na základě dříve sesbíraných dat) Dotazník Rozhovor Anketa Pozorování Experiment (řízený, neřízený) Projektivní techniky Analýza sociálních síti (kanály spolupráce a komunikace ve skupině) Sociometrie vztahy a pozice ve skupině) Panelové šetření (opakované testování – např. sledovanost TV) Případová studie (kazuistika – popis jednoho případu)

Seznam použitých zdrojů [online]. [cit. 2013-10-21]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:D369-platon.-L2-Ch8.png [online]. [cit. 2013-10-21]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Aristoteles_Louvre.jpg [online]. [cit. 2013-10-21]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/Machiavelli [online]. [cit. 2013-10-21]. Dostupné z: [online]. http://commons.wikimedia.org/w/index.php?title=Special%3ASearch&profile=default&search=Auguste+Comte&fulltext =Search&uselang=cs [online]. [cit. 2013-10-21]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Herbert_Spencer.jpg?uselang=cs [online]. [cit. 2013-10-21]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/Karl_Marx [online]. [cit. 2013-10-21]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Emile_Durkheim.jpg [online]. [cit. 2013-10-21]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/Max_Weber [online]. [cit. 2013-10-21]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/Vilfredo_Pareto [online]. [cit. 2013-10-21]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/Georg_Simmel [online]. [cit. 2013-10-21]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gustave_Le_Bon_1929.jpg [online]. [cit. 2013-10-21]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Sociologie mons.wikimedia.org/wiki/File:Fresh_Film_Fest_(02).jpg BARTONÍČKOVÁ, Klára. Občanský a společenskovědní základ - přehled středoškolského učiva. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2009, 272 s. Maturity. ISBN 978-80-251-2631-8. HORECKÝ, Jan. Společenské vědy pro střední školy. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2011, 95 s. Maturity. ISB978-807-3581-633. DUFEK, Pavel. Společenské vědy pro střední školy. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2010, 87 s. Maturity. ISBN 978- 807-3581-527.