SOCIOLOGIE MANAGEMENTU

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Sociologie Sociologie je společenská věda, která zkoumá sociální život jednotlivců, skupin a společnosti.
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Kvalitativní výzkum.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Hypotézy ve výzkumu.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
Sociologický výzkum.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Jak jste dopadli? Kvaliťák nebo kvantiťák? Kreativec nebo analytik?
Biostatistika 10. přednáška
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
Spotřebitelský výzkum
Dotazovací techniky I. Druhy dotazovacích technik a jejich užití:
Metodologické základy výzkumu veřejného mínění
Základy pedagogické metodologie
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Vertikální sociální diferenciace Sociální diferenciace je součástí problematiky sociální struktury. Znamená vydělování a rozlišování jednotlivých částí.
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník, LS 2010 VOŠ Jabok ETF UK.
Sociologie jako věda - opakování
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Skupinové interview (Focus group)
Základy zpracování geologických dat
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Sociální diferenciace
1 Tazatelé a dotazovací situace Jan Hartl. 2 CO a JAK?
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Základy pedagogické metodologie
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Biostatistika 1. přednáška Aneta Hybšová
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
Základy pedagogické metodologie
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
Základy sociální psychologie
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
Výzkumné techniky Neintervenující výzkumné techniky Sekundární analýza
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Metody sociálního výzkumu 3. blok Denní studium LS 2008/ blok.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Sociální struktura 1. Sociální diferenciace, vertikální diferenciace 2. Sociální skupina 3. Sociální mobilita.
Pedagogika předmět disciplíny výzkum metody. předmět Pedagogiky = výchova (záměrné působení na rozvoj jedince) výchova = celoživotní proces rozvoj jedince.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
MARKETING Přednáška P
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Úvod do kvalitativního výzkumu
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Sociologický výzkum II.
Metody a techniky výzkumu II.
Vybrané kapitoly ze sociologie I.
MARKETING Přednáška P
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

SOCIOLOGIE MANAGEMENTU Úvod, vymezení předmětu a klíčové pojmy Mgr. Petr Hampl

Co je sociologie? Sociologie je společenská disciplína zkoumající sociální život jednotlivců, skupin a společností. O obsahu sociologie a vymezení předmětu jejího zkoumání neexistuje shoda.

Čím se zabývá sociologie Jedinci, strukturou jejich osobnosti, povahovými rysy, návyky a tím, jak se to vše vytváří a udržuje Vztahy, události a procesy odehrávající se mezi lidmi Skupiny Společnosti jako celky Obecné teorie, které o tom pojednávají Způsob, jak se tím zabývají: formulace a ověřování hypotéz. Sociologie se zajímá především o záležitosti, které se dějí systematicky a lze v nich vypozorovat určitou pravidelnost.

Vztah ekonomie a sociologie Oba obory se výrazně překrývají Hranice nejasná V sociologii se pracuje méně s abstraktními modely a více se statistickou analýzou Ekonomové klasické školy pokládali ekonomii za jeden z podoborů sociologie V sociologii je více prostoru pro bizarní podivínské myšlení. Velmi často dokonce převažuje.

Sociologie managementu Ty sociologické poznatky a techniky, které jsou užitečné při řízení organizace.

Člověk není „také“ sociální bytost. Člověk je sociální v každém aspektu svého bytí. Můžeme si představit společnost bez jedinců, ale nikoliv jedince bez společnosti. Peter L. Berger: Pozvání do sociologie

Může existovat člověk mimo skupinu? Amala a Kamala

Vznik člověka jako sociální bytosti stává se člověkem v pravém slova smyslu v procesu socializace nejdynamičtější v rané fázi života celoživotní proces

Socializace formování osobnosti Učíme se vnímat svět kolem sebe a dávat věcem význam „zrcadlové já“ začleňování do společnosti osvojování si (internalizace) vzorců chování a vnímání KLÍČOVÝ VÝZNAM LIDÍ A JAZYKA

Socializace Primární socializace: malé dítě (vzniká lidská bytost v běžném významu toho slova) Sekundární socializace: v novém kolektivu (dotváření již existující lidské bytosti) Resocializace: výrazná životní změna Totální resocializace (alternace): rozbití osobnosti

Společnost nejen, že kontroluje naše chování, ale vytváří naši totožnost, naše myšlenky a city. Peter L. Berger: Pozvání do sociologie A co rebelové?

Sociální situace Definovaná společným očekáváním Ten, kdo situaci definuje, ten ji ovládá Nejde o fyzickou realitu, ale o to, jak jí účastníci rozumí

Sociální interakce Proces vzájemného působení jedince na druhého člověka nebo skupinu kooperace X konflikt záměrná X nezáměrná přímá X nepřímá

Sociální skupina Skupina tří a více jednotlivců, které spojuje určitý společenský vztah Existuje mezi nimi psychický vztah Jsou si toho vědomi

Regulátor chování nahrazující instinkt Sociální instituce Systém rolí, předpisů a očekávání Regulátor chování nahrazující instinkt Je naprosto nemyslitelné dělat to jinak! Instituce poskytují procedury, jimiž se vytvářejí vzory lidského chování a jimiž je toto chování nuceno probíhat v kolejích, které společnost považuje za žádoucí. Tyto vzorce se jeví jako jediné možné a zdánlivě neměnné. Arnold Gehlen Problém: Je možné, aby instituce rodiny chránila děti?

Sociální kontrola mechanismus k udržení chování členů ve stanovených mezích vzory sankce (od údivu po vyloučení nebo likvidaci) poskytování náhradních cílů terapie a povzbuzování jazyk optimálně fungující kontrola není vůbec vnímána Někteří sociologové tvrdí, že kontrola je první a základní důvod, proč skupiny a společnosti drží pohromadě

Sociální role Komplexní návod jak jednat a jak působit Každý člověk hraje více rolí Role založena na očekávání, že ostatní budou hrát své role Různí lidé hrají stejnou roli různým způsobem (včetně ztotožnění a odstupu od role) Možnost konfliktu rolí Osobnostní předpoklady pro hraní určité role (fyzické a mentální hranice) Osobnost můžeme definovat jako schopnost hrát určité role

Sociální stratifikace stratus = vrstva rozvrstvení vnitřní rozdělení společnosti na vrstvy, třídy nebo kasty rozdíly v majetku a moci spojené s rozdíly ve struktuře každá nebo téměř každá společnost má stratifikaci každá třída nebo vrstva má své zájmy, ideologie a kulturu různé stupně rozvoje třídního vědomí i záležitosti typu sexuální přitažlivosti jsou dány třídně stratifikace i uvnitř organizací

Teorie třídního konfliktu Marx, Schumpeter, Dahrendorf, Berger jsou dvě rozhodující třídy (strany konfliktu) mezi nimi neustálý konflikt zájmů předmětem konfliktu zdroje, vliv, prestiž za určitých podmínek propuká otevřený konflikt běžnější „kulturní válka“ – spor o hodnoty, instituce, jazyk apod. příliš velká mocenská nerovnost: vládnoucí třída zabrání ovládané vnímat konflikt

Proměny základního třídního konfliktu Podnikatelé versus zaměstnanci „nová třída“ versus „stará třída“

Konsensuální pojetí Parsons, Davis,Moore složitější vícevrstevnatá struktura sociální nerovnost = předpoklad úspěšného fungování společnosti jako celku často spojeno s metaforou společnosti jako organismu, systému, stroje o stratifikaci existuje ve spol. konsensus rozdíly založeny na rozdílných přínosech

Sociální mobilita Schumpeter: Třída je jako autobus (lidé se mění, ale třídní zájem zůstává) Mobilita zmírňuje třídní konflikt (a naopak) Sama míra mobility předmětem třídního konfliktu V téměř každé společnosti existuje určitá mobilita V žádné společnosti není mobilita neomezená Každý člověk se rodí s určitými omezeními

Ideologie Logik se ptá: Je tvrzení pravdivé? Sociolog se ptá: Kdo z něj má prospěch? Každý názor může být ideologií Ideologie má vždy také emotivní složku Ideologie umožňuje určité skupině prosadit své zájmy Funguje i v rámci malých skupin Ideologie jako „falešné vědomí“

Upřímný je ten, kdo věří vlastní propagandě. David Riesman

Klíčové pojmy k zapamatování Sociální situace Sociální instituce Sociální skupina Role Sociální vztahy Stratifikace Socializace Sociální mobilita Sociální kontrola Ideologie

O sociolozích se vypráví málo vtipů. Je to pro ně poněkud frustrující. A poznatek na závěr O sociolozích se vypráví málo vtipů. Je to pro ně poněkud frustrující. Peter L. Berger

SOCIOLOGIE MANAGEMENTU Mgr. Petr Hampl VÝZKUMNÉ METODY SOCIOLOGIE MANAGEMENTU Mgr. Petr Hampl

PODLÉHÁ STEJNÝM ZÁKONITOSTEM A PLATÍ PRO NĚJ STEJNÁ PRAVIDLA! Sociologický výzkum… ... marketingový výzkum… …psychologický, antropologický výzkum… …nebo jakýkoliv jiný PODLÉHÁ STEJNÝM ZÁKONITOSTEM A PLATÍ PRO NĚJ STEJNÁ PRAVIDLA!

Klíčové koncepty výzkumu VALIDITA RELIABILITA

Typy výzkumu Kvalitativní Cílem je vytvořit hypotézu. Kvantitativní Cílem je ověřit hypotézu.

Typy výzkumu Kvalitativní Cílem je vytvořit hypotézu. Kvantitativní Cílem je ověřit hypotézu.

Kvalitativní metody Obrázek Sherlocka Holmese

Kvalitativní metody ROZHOVOR Nestandardizovaný Polostandardizovaný Velice důležité a obtížné je provedení zápisu.

Kvalitativní metody ŽIVOTOPIS Narativní (biografický) rozhovor Dopisy Fotografie Dobové články

Kvalitativní metody FOCUS GROUP (skupinový pohovor) Kdo budou účastníci Rekruitace Vlastní skupinový rozhovor Pozorování a záznam

Kvalitativní metody POZOROVÁNÍ Úplný účastník Účastník jako pozorovatel Pozorovatel jako účastník Úplný pozorovatel

Kvalitativní metody PŘÍPADOVÁ STUDIE Určení výzkumné otázky Výběr případu Určení metody sběru dat Sběr dat a jejich vyhodnocení

Kvalitativní metody EXPERIMENT

Kvalitativní metody DALŠÍ METODY Jediným omezením je kreativita výzkumníka Vždy systematický přístup Vždy korektní dokumentace Jak je to s validitou? Jak je to s reliabilitou?

Postup kvalitativního výzkumu Stanovení cíle – co se bude zjišťovat Vzorek (koho se budu ptát, zkoumat atd.) Typický případ Neobvyklý případ Kdo je mi k dispozici Sněhová koule Stanovení metody sběru dat Pečlivé zaznamenání Vyhodnocení Předběžná hypotéza Stanovení dalšího postupu

Kdy je kvalitativní výzkum u konce? TEORETICKÁ NASYCENOST! GROUNDED THEORY

VYSOKÉ VALIDITY NÍZKÉ RELIABILITY Obecně platí, že kvalitativní metody umožňují dosáhnout VYSOKÉ VALIDITY za cenu NÍZKÉ RELIABILITY

Kvantitativní metody

Kvantitativní metody Většinou dotazníkové šetření ( V PSYCHOLOGII SE PRACUJE S JINÝM TYPEM DOTAZNÍKŮ!!) Existují i jiné kvantitativní metody

! Navzdory názoru většiny marketingových manažerů a konzultantů, dotazníkový výzkum není nástrojem pro zjištění situace na trhu. Je to nástroj pro ověření, zda jsou naše dosavadní domněnky správné.

Postup dotazníkového šetření Formulace hypotézy Je dotazníkový výzkum vhodný? Vymezení základního souboru Určení velikosti vzorku Určení způsobu výběru vzorku Konstrukce dotazníku Pilotní předvýzkum Úprava výzkumu do finální podoby Sběr dat Analýza dat Formulace závěrů, sociotechnické doporučení atd.

Formulace hypotézy Hypotéza musí být konkrétní – i za cenu omezení původního tvrzení Hypotéza musí mít formu souvislosti mezi dvěma nebo více proměnnými Operacionalizace – omezení významu slova tak, aby byl výsledek měřitelný Například štědrost –x ochota darovat peníze na dobročinnost alespoň jednou měsíčně

Vymezení základního souboru Kvantitativní metody Vymezení základního souboru Ty subjekty, pro které bude platný výsledek výzkumu Úzký versus široký vzorek – výhody a nevýhody (populace)

Určení velikosti vzorku Kvantitativní metody Určení velikosti vzorku Nezáleží jen na velikosti, ale na způsobu výběru!!!! Minimální velikost dána relativně složitým statistickým vzorcem Závisí na „intervalu spolehlivosti“ a „rozptylu“ Nezávisí na velikosti základního souboru!

ZPŮSOB VÝBĚRU VZORKU Kvantitativní metody Náhodný výběr Kvótní výběr … a desítky dalších metod

Dotazník Seznam otázek Otázky mohou být otevřené a uzavřené Neměl by být příliš dlouhý – problém s koncentrací respondenta Měl by zohledňovat způsob sběru dat Otázky nesmí být návodné (pořadí odpovědí ve škále) Určitému zkreslení se stejně nevyhneme Otázky musí být jednoznačné Opatrně s citlivými tématy! Nepřímé otázky …a hlavně nezapomínejme, že se pořád jedná pouze o testování vstupní hypotézy.

PILOTNÍ VÝZKUM Kvantitativní metody Může ukázat, že: respondenti některým otázkám nerozumějí respondenti neznají odpověď respondenti nejsou ochotni odpovídat dotazník je příliš dlouhý …a řadu dalších problémů

Sběr dat Tazatelé obcházejí respondenty s dotazníkem CATI On-line výzkumy Distribuce poštou, v časopise atd. „bezbranné“ populace Volba závisí na rozpočtu, požadované návratnosti dotazníku a dalších faktorech. Dotazníkové šetření není anketa!!

Vyhodnocení Jednorozměrné statistiky Hledání korelací (statistická souvislost mezi jevy) – pozor na falešné korelace! Hledání vícerozměrných korelací Hledání faktorů v pozadí (faktorová analýza) Clusterování – hledání skupin podobných respondentů Diskriminační analýza …a spousta dalších metod – záleží jen na čase a rozpočtu

Samotný statistický údaj nestačí Vždy potřebujeme znát ještě: Interval spolehlivosti (kde se nachází skutečná hodnota) Hladina významnosti (jaké je riziko, že náš výběr je vychýlen tak, že skutečná hodnota je mimo interval spolehlivosti)

Kvantativní metody umožňují dosáhnout vysoké reliability,… …všem za cenu nízké validity!!

Metody na pomezí Textová (obsahová) analýza Sociometrie

SOCIOMETRIE Jednoduchý způsob, jak analyzovat vztahy v malých skupinách Respondenti odpovídají na otázky typu „koho by ses zeptal na radu?“, „s kým bys chtěl strávit dovolenou?“ apod. Grafické vyhodnocení

OTÁZKY A DISKUZE Literatura: Miroslav Disman: Jak se vyrábí sociologická znalost