Filosofie a kultura II. Filosofická propedeutika.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

PKML.
Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Doc. RNDr. Eduard Fuchs, CSc. VUT Brno
Města ČR – orientace na mapě
TEORIE ROZHODOVÁNÍ A TEORIE HER
11 Udržovatelnost a servisní logistika
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Český Internet po (uši v?) krizi Marek Antoš. snímek |datum |dokument | 1. Internetové prostředí 2.
Hodnotová orientace svobodné generace
PROGRAM PRO VÝUKU T ČLÁNKU
Téma 3 ODM, analýza prutové soustavy, řešení nosníků
Urči název a zařaď do příslušné skupiny
Regulační diagram je to základní grafický nástroj statistické regulace procesu, který umožňuje posoudit statistickou zvládnutost procesu statisticky zvládnutý.
Dynamické rozvozní úlohy
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
Vizualizace projektu větrného parku Stříbro porovnání variant 13 VTE a menšího parku.
Vzdělávací materiál / DUMVY_32_INOVACE_02B14 Příkazový řádek: obsah souborů PŘÍKLADY AutorIng. Petr Haman Období vytvořeníLeden 2013 Ročník / věková kategorie3.
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
Animace Demo Animace - Úvodní animace 1. celé najednou.
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Proč je důležité studovat Principy
Zábavná matematika.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Jazyk vývojových diagramů
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Únorové počítání.
52_INOVACE_ZBO2_1364HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Náhoda, generátory náhodných čísel
Sexuální život u pacientů s mentálním postižením v ÚSP
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
TRUHLÁŘ II.ročník Výrobní zařízení Střední škola stavební Teplice
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Lounky PRO Vratimov, o.s. ( 1 Charitativní sbírka Lounky 06/2013.
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Fyzika 2 – ZS_4 OPTIKA.
FRÉZOVÁNÍ DĚLÍCÍM ZPŮSOBEM
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
MS PowerPoint Příloha - šablony.
Vývoj Evropské integrace
Téma: ABSOLUTNÍ HODNOTA CELÝCH ČÍSEL 2
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Technické kreslení.
Úkoly nejen pro holky.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
END 1.Přítelem 2.Druhem 3.Milencem 4.Bratrem 5.Otcem 6.Učitelem 7.Vychovatelem 8.Kuchařem 9.Elektrikářem 10.Instalatérem 11.Mechanikem 12.Návrhářem 13.Stylistou.
Přednost početních operací
DĚLENÍ ČÍSLEM 5 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Jana Francová, výukový materiál EU-OP VK-III/2 ICT DUM 50.
ELEKTRICKÉ VLASTNOSTI LÁTEK
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
KONTROLNÍ PRÁCE.
(komentovaný přehled)
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Filosofie úvod do problému....
OBLÍBENÝ PŘEDMĚT. Krátce o předmětu Tento předmět sdružuje široké spektrum oborů, které se týkají soužití lidí ve společnosti i mimo ni. Filosofie Ekonomie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Filosofie a kultura II. Filosofická propedeutika

2 Složky filosofické propedeutiky  Psychologie  Logika  Sociologie

3 Psychologie  Nauka o jevech duševních (Sám pojem „duše“ je problémem, protože přísně materialisticky vzato tento fenomén reálně neexistuje a patří do oblasti náboženství. Lze tedy duši chápat jako „pomysl“,zahrnující v sobě duševní složku člověka (což je tautologie)

4 Metody psychologického zkoumání  Sebezkoumání (vyhodnocování svých vlastních myšlenkových pochodů)  Pozorování – psychologické pozorování a vyhodnocování jednání lidských subjektů  Pokus – lze jím zkoumat pouze některé duševní pochody

5 Základní pojmy a funkce  Vnímání  Poznatky a jejich uchovávání  Rozum a myšlení  Inteligence  Fantazie  Emotivita  Moudrost

6 Vnímání  Převod smyslových podnětů do duševního dění.  Obvykle několika smysly současně  Jde o aktivní proces, smyslové vjemy jsou již zde dotvářeny (člověk vidí jen to co zná, případně vidí pouze to, co chce vidět)  Šablony a smyslové klamy

7 Nespolehlivost smyslů  Optické klamy

8

9 Uchovávání vjemů a poznatků  Vjemy a poznatky se uchovávají v paměti ve formě, kterou obvykle nazýváme představa  Paměť je selektivní a není řízena vůlí  Představy vzniklé z vjemů prodělávají časem další proměny  Člověk může mít i představy věcí, které neprošly smysly

10

11

12 Jedna možnost kultivace mysli  Udělat si pořádek ve svém vlastním „představinci“ a sám u svých vlastních představ být schopen posoudit zda jsou jasné, mlhavé či konfusní.  Vyvodit z kvality představ používaných v myšlení příslušné závěry

13

14 Běžný plevel  Na nikoho se neohlížej  Drž se jen faktů  Co můžeš urvat, urvi  Co není možno změřit, to neexistuje  Co se tě bezprostředně netýká, to se tě netýká

15 Monokultura

16 Monokulturní pustina  Je zbytečné se učit nějaké neužitečné discipliny

17 Monokultura a poušť

18 Důstojné kulturní řešení

19 Myšlení  Myšlení se liší od vzpomínání  Je to nejsložitější a nejvyspělejší jev v duševním životě, kdy jsou nalézány nové vztahy mezi představami  Samostatné myšlení je namáhavé, někdy riskantní, obvykle je to luxus  Oblasti, vyjmuté z kompetence rozumu

20 Luxus a nebezpečí  Nerozuzmíš-li tomu, čemu ostatní dle svého mínění rozumějí, začínáš myslet. Fr. Vymazal  Sapere aude – odvaž se být moudrým, odvaž se myslet!  Profese, ve kterých je samostatné myšlení nežádoucí (případně riskantní)

21 Problém zpracování cizích myšlenek  Myšlenky (originální seřazení představ) se předávají obvykle slovy  Transfer danou myšlenku vždy poznamená a změní (způsobeno zasazením do jiného kontextu)  Změna může být tak citelná, že myšlenka ztratí svou původní podstatu

22 Zacházení s myšlenkami  Při transferu myšlenky z jednoho systému do druhého je obvykle zasazena do jiného kontextu a dostane nový obor  Konflikt nové role a obsahu.  Jak to může dopadnout.

23 Proces učení  Proces učení v sobě obsahuje i osvojování si cizích myšlenek  Přemíra tohoto cizího materiálu je schopna paralyzovat schopnost vlastního myšlení a tím i soudnost  Soudnost je schopnost rozeznat meze platnosti jednotlivých myšlenek (problém indoktrinace)

24 Rozum  Mohutnost, zakládající schopnost myslet a tvořit pojmy  Od pojmu rozum (ratio) pochází i pojem racionalita.  Racionalita i rozum představují fenomény, které nelze jednoznačně definovat  Rozum a rozumnost

25 Inteligence  Schopnost vnímat vztahy mezi jevy a představami (inter-legere)  Schopnost kombinací, spojujících rozum a obraznost  Je měřitelná (přesněji řečeno: existují exaktní metody, o nichž se soudí, že jsou schopny ji změřit)

26 Praktické oblasti uplatnění inteligence  Schopnost rozeznat podstatu a účel neznámého přístroje  Schopnost postihnout hlavní myšlenku nějakého díla  Schopnost nalézt vadu předloženého důkazu  Inteligence sociální – schopnost orientovat se v mezilidských vztazích a nalézat adekvátní postoje

27

28 Závady Přepona není přímkou - Délka úseček neodpovídá jejich poloze v trojúhelníku

29 Omyl nebo mystifikace?  1. závada: tg a ´= 0,375, tg b = 0,4  Vezmeme-li jako směrodatné a = 8, pak b = 3, , pokud b = 3, a= 7,8  a´ = 5, b´= 1, b´= 2,a´= 5,2  Plocha DECF  může být 3, x 5,2 = 15, nebo 14,99996

30 Zvláštní a nutný efekt inteligence  Inteligence znamená schopnost v mysli podržet současně dva odlišné názory, a to bez poruchy její funkce  Řecká tragedie, jin a jang

31 Fantazie, obraznost  Schopnost vytvářet představy, nemající oporu v realitě.  Problém v tom, že člověk ne vždy rozlišuje virtuální produkty fantazie od reality  Důsledek – lze se bát strašidel, která si člověk sám vyfantazíroval

32 Emotivita - cit  Obtížně definovatelný průvodce každé duševní činnosti  Obvykle bývá mylně považován za produkt racionality  Podstatně mění způsob vnímání  Systémy založené na kultivované emotivitě  Pravda leží mezi srdcem a rozumem

33 Chemie duševních procesů  Endogenní morfiny (endorfiny) a jejich pravděpodobná role v duševním dění  Rozdílné povahy, rozdílné reakce

34 Shrnutí – základní aktéři duševních procesů  Senzualita – smyslové vnímání  Racionalita – rozumové (logické) zpracování  Emotivita – citová složka obou procesů

35 Další významné mohutnosti  Zkušenost, empirie – spoléhá na poznatky, získané ze smyslového poznání. Empirismus se považuje za kompetentní pro všechno, co je vnímáno smysly  Intuice – pochopení určité skutečnosti, nezaložené na žádném z předcházejících principů. Na intuici založený směr předpokládá, že je tak například možno rozlišit dobro a zlo

36 Další důležitý fenomén  Vůle – chtění, snaha. Představou řízené usilování o dosažení něčeho, co je vyhodnoceno jako potřebné nebo žádoucí  Poruchy vůle – nedostatek vůle, opakem voluntarismus – „Co chci, to dokáži!“

37 Základní filosofický problém  Žádná z uvedených mohutností nemá dostatečnou schopnost organizovat jejich vzájemnou součinnost.  I proto bývají doplněny dalším prvkem, autoritativním „zjevením“,které tuto koordinaci obstarává. Je to ovšem prvek zcela cizí

38 Moudrost -- SOFIA  Princip, schopný koordinovat všechny zúčastněné složky  Základ pojmu FILOSOFIE - láska k moudrosti  Mohutnost nejvyšší, ne neprávem považovaná za inspirovanou (tedy součást „zjevení“)  Spojena s pokorou a úctou k nedokazatelným postulátům (postoje ne příliš populární a vyhledávané)

39 Co filosofie není  Dogmatická filosofie (předkládající a rozpracovávající autoritativní koncepce světa) je spíše vírou  Mnohoučenost – hromadění vědomostí a informací bez soustavy a hierarchie  Selský rozum – většinou spočívá ve zjednodušení, které může být řešením, nikoliv však programem a koncepcí

40 Problém novověké filosofie  Odmítnutím všech forem zjevené pravdy jako organizujícího principu mělo být dosaženo nového zajištěného nástroje v podobě exaktní vědy, tato očekávání však věda nenaplnila a naplnit patrně nemohla a ani nemůže. Věda je součástí datových souborů, nemá programový potenciál.

41 Citát:  Lidé litují člověka, který přišel o rozum. Mně připadá lítosti mnohem více hoden člověk, kterému naopak právě jenom ten rozum zůstal. Georg Christoph Lichtenberg

42

43 Mýtopoetické myšlení zcela nezvyklý způsob existence informace Mýtus, pohádka, přísloví základní pilíře lidské kultury

44 Mýtopoetické myšlení  Informace není založena v „doslovnosti“  Vytváří součásti programu, kterým člověk vyhodnocuje skutečnosti, se kterými se setkává  Informaci je nutno z textu „vyložit“  Vůz a náklad

45 Poučení z pohádek ….  Pravděpodobně produktivní a efektivní metoda chápání „zla“  Alternativa k rozšířenému manichejství  Srovnání obou systémů

46 Bible  K výkladu je nezbytný historický kontext dějin etnika, v jehož prostředí tento soubor písemností vznikl  Úskalí fundamentalismu a doslovného čtení

47

48

49 Nejstručnější nástin dějin judaismu  1200 př.n.l. pronikání Hebrejů do Kanaanu  vznik státu, král Saul  933- rozdělení na severní a jižní království  pád Samaří /Assyrie/  dobytí Jeruzaléma  - babylonské zajetí  Kýrův edikt, návrat

50 Myšlenka na závěr:  Kdo příliš dá na vítr, nebude sít, kdo hledí na mraky, nebude sklízet Kazatel 11,4