Umberto Eco – Jméno růže

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a scénáristickou tvorbou Z. Svěráka…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný.
Advertisements

Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Tematická a kompoziční složka literárního díla
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou L. Součka…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Český jazyk a literatura
Rozbor uměleckého textu
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou R. Fulghuma…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
 Předmět: Literatura  Tematická oblast: Česká a světová literatura po r  Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia  Oblast podpory: III/2 Inovace.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
Reportáž žánr, metody, typologie.
VY_32_INOVACE_ČJK44060BED Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Téma: Postmoderna v literatuře
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 16. července 2012 Název: VY_32_INOVACE_
Ve znamení gotického slohu
Identifikátor materiálu: EU –
VYPRAVOVÁNÍ.
PRÓZA, EPIKA Mgr. Michal Oblouk. Próza Z latiny prosa oratio = řeč přímá, stále postupující Přirozená, běžná forma vyjádření psaná volně (ne ve verších)
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_14.
Obecné poučení o literatuře
Název Edgar Allan Poe Předmět, ročník Český jazyk a literatura, tercie
postmodernismus, magický realismus
Autor: Vít Mika a Lubomír Kovařík
STRUKTURA A JAZYK PROZAICKÉHO DÍLA
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_01_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
VY_32_INOVACE_CJK42960BED Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
FANTASTICKÁ LITERATURA
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 29. června 2012 Název: VY_32_INOVACE_
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou Z. Jirotky…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Předchůdci Husovi Mgr. Ludmila Růžičková
ANDRÉ BRETON Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Předhusitské satiry Mgr. Ludmila Růžičková.
Slohové postupy.
Obecná charakteristika literatury Mgr. Michal Oblouk
Předchůdci Husovi, Jan Hus
Jan Hus a jeho předchůdci
R. U. R. Karel Čapek. K AREL Č APEK představitel demokratické prózy autor románů, povídek a divadelních her autor utopických děl - varování před následky.
Postmodernismus Postmodernismus. Dokážete vysvětlit tento pojem?
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA TEMATICKÁ A MYŠLENKOVÁ Mgr. Michal Oblouk.
POSTMODERNISMUS. Vzniká v letech 20. století Rezignuje na tzv. moderní umění, odmítá avantgardu, revoluci v umění Chce být post-moderní.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Postmodernismus. Postmodernismus  Vzniká v letech 20. století  Rezignuje na tzv. moderní umění, odmítá avantgardu, revoluci v umění  Chce.
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
OBECNÁ CHARAKTERISTIKA LITERATURY Mgr. Michal Oblouk.
James Joyce Odysseus. James Joyce ( )  prozaik, básník, učitel  narozen v Dublinu  studoval univerzitu v Dublinu  1902 odjel do Paříže  většinu.
ANDRÉ BRETON Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Zdeněk Dorazil, Veronika Fojtů, Nela Schmidtová, Tereza Pospíšilová
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
STYLISTICKÁ TERMINOLOGIE
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Úvod do středověku.
VYPRAVOVÁNÍ Slohový útvar vyprávěcího postupu
MODERNÍ SVĚTOVÁ PRÓZA JAMES JOYCE VIRGINIA WOOLFOVÁ MARCEL PROUST
Význam křesťanství ve středověku
Literatura 2. poloviny 14. století Mgr. Ludmila Růžičková
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Transkript prezentace:

Umberto Eco – Jméno růže Postmodernismus Umberto Eco – Jméno růže

Umberto Eco Narození: 5. ledna 1932 (81 let) Alessandria, Itálie. Povolání: estetik, filosof, spisovatel Národnost: italská

Postmodernismus Myšlenkový a umělecký směr společnosti 2. pol. 20. stol. Volné, moderní umění Přístup ke světu a skutečnosti pluralitní (dvojúrovňový), tzn., že se všechno mísí (tedy i žánry) Odmítá univerzální výklad

Jméno růže Znaky díla Román Kombinace historického románu s detektivkou Dobrodružný příběh Gotický román Hrůzostrašné scenérie

Prolínání žánrů v díle Učená disputace ( disputace = vědecká rozprava více účastníků na odbornou otázku(debata) Traktát – odborné pojednání na náboženské nebo filozofické téma (14. stol. Tomáš Štítný ze Štítného – Sborník traktátů) Sociologická sonda mezilidské snášenlivosti a tolerance (studie vztahů rodinných, partnerských) Erotika (milostné zážitky Adasa, narážky na homosex. Vztah mnichů)

Koláž citátů z Bible Citáty z filozofických a historických děl Prvky odborné i pokleslé literatury, publicistika

Kompozice románu Úvod - Prolog Má 7 kapitol, jsou rozčleněny na podkapitoly 7 kapitol – 7 dní Každý den přináší smrt Román psán ve 2 rovinách – dějové a filozofické (úvahy Jorga)

Úkoly Pracujte s Čítankou k literatuře v kostce Vyhledejte v textu znaky uvedených jednotlivých žánrů a zapište je Posuďte stylistickou rovinu ukázky Uveďte, jaké lexikální prostředky autor používá

Jazyková výstavba: evokace (snaha vyvolat) historické období, ve kterém se děj románu odehrává. množství latinských pasáží odkazy na Bibli parafráze, koláže textů ( doslovné citace) archaismy (opat, čeledín, sluha, neduh, monstrance..)

Jazyk učenců Stylistická rovina ukázky: slohový postup vyprávěcí (začátek ukázky) dialog Severina s Vilémem závěrečný monolog (filozofické úvahy) Jorga symbolika díla: požár knihovny a kláštera symbolizuje zánik celého středověku

Hlavní myšlenka díla: „Poznání vytváří řád, který je třeba odhodit jako žebřík, po kterém jsme vystoupili, abychom mohli poznávat znovu“. Zdeněk Frýbort Kritika církve, církev by neměla mít žádnou světskou moc, měla by se vzdát všeho majetku