Způsob řešení mezilidských konfliktů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

MEDIACE z pohledu právníka JUDr. Martina Doležalová.
Zahraniční obchod Obchodní politika.
Mediační kancelář Mgr. Andrea Vedralová
Vize, Strategie, Cíle.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Mediace Radka Janebová.
Metoda Collaborative Law /práva spolupráce - mimosoudní řešení sporů
Komunikační dovednosti
Nabídka personálních služeb
ing. Šárka Jarolímková, J. Čarka 1863/VII, České Budějovice
Řízení vztahu s klientem – rámec EDICT. Fáze Vstup. Pavla Kotyzová
Personální informační systém
Konflikty a způsoby jejich řešení
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Asociace mediátorů České republiky,o.s. Liga otevřených mužů
Benchmarking Benchmarking je metoda řízení kvality, která zapojené
ZAVEDENÍ MEDIACE DO OBLASTI PÉČE O RODINU volební období 2010 – 2014 Jiří JANEČEK poslanec.
Mediace Specifické metody SP LS 14. Pojem, cíle, legislativa Metoda rychlého, kultivovaného mimosoudního řešení konfliktů a sporů (co je konflikt ?proč.
MENTORING. Strategické dokumenty  Cestovní mapa EU v oblasti rovnosti mužů a žen : „Trvale nízké zastoupení žen v politice je jedním z deficitů.
Tento projekt je financován z prostředků Evropské unie Hodnota partnerství SROP 3.3.
Personální management
Podporované zaměstnávání pro lidi se zrakovým postižením.
KONFLIKT ŘEŠENÍ KONFLIKTŮ.
Kompromis a konsenzus Vrchol umění jednat asertivně. PhDr. Pavel Motyčka, Ph. D. Etická výchova, o.p.s.
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
Motivačně aktivační poradenský program varianta pro pilotáž.
Jak efektivně komunikovat s klientem?
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Counseling = Právní poradenství Lucia Madleňáková.
MEDIACE PRO PEDAGOGICKÉ PRACOVNÍKY garant vzdělávací akce Mgr. David Karel, Ph.D. Podpora profesního rozvoje učitelů v počátečním vzdělávání CZ.1.07/1.3.00/
Analýza právního případu
SEKTOROVÉ DOHODY význam, příprava, realizace. Co je Sektorová dohoda?  Unikátní nástroj umožňující významně ovlivnit rozvoj lidských zdrojů v ČR prostřednictvím.
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
W.P Ekonomický a sociální výbor Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování.
Jak na rovné příležitosti? V 5 krocích. 1. Vyjasnění postoje Tlak na rovnost žen a mužů, zejména na rovnost žen a mužů při práci, roste. Je to dáno zvláště.
Counseling = Právní poradenství Lucia Madleňáková.
Profesní etika JUDr. Maxim Tomoszek.
MODERNÍ TRENDY V ŘÍZENÍ ŠKOL interaktivní program rozvoje pokročilých manažerských a personálních dovedností pro ředitele škol a školských zařízení a jejich.
Komunikace s rodiči.
Komunitní sociální práce
Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů Martin Říman, ministr průmyslu a obchodu © 2008 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
MEDIACE ČESKÁ ZKUŠENOST III. KONZULTACE. OSNOVA 1. ZÁKONNÉ PODMÍNKY PRO REALIZACE MEDIACE V ČESKÉ REPUBLICE 2. K PROCESU MEDIACE POJETÍ MEDIACE VZTAHY.
Řešení sporů – úvod I. konzultace Naděžda Rozehnalová Tereza Kyselovská.
Mediace Specifické metody SP LS 14. Pojem, cíle, legislativa Metoda rychlého, kultivovaného mimosoudního řešení konfliktů a sporů (co je konflikt ?proč.
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS Jitka Navrátilová
Andrea Brožová Doubková
Psaní právních dokumentů
Vyjednávaní a Mediace.
TRESTNĚPRÁVNÍ ALTERNATIVY (TPA) de lege lata vybrané problémy Prof. JUDr. V. Kratochvíl.
Řešení sporů – úvod I. konzultace Naděžda Rozehnalová.
ŘEŠENÍ SPORŮ. PRAMENY ROZHODČÍHO PRÁVA. PŘEDNÁŠKA č. 6.
Rodinné právo Otázky manželství Vztahy mezi rodiči a dětmi Vztahy vznikající při NRP Zákon o rodině Zákon č. 94/1963 Sb. v platném znění.
Krásná Lípa projekt Aktivizace rodin Volfová Hana (ASZ) Kolář Jan (místostarosta Krásné Lípy) Praha,
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Mediace a probace v praxi Mgr. Petra Straková 1.
Principy KPSS Zlín Co KPSS přineslo do procesu plánování důraz na aktivní roli uživatelů sociálních služeb a zastoupení jejich zájmů v procesu.
Vlastnictví Mgr. Michal Oblouk.
HARTMANN partnerem ve vzdělávání profesionálů ve zdravotnictví
ADR a rozhodčí řízení Přednáška 4 VŠFS 2016.
Vysoká škola finanční a správní, o.p.s.
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS
Násilná osoba aneb co s ní
PODPORA SOCIÁLNĚ-PRÁVNÍ OCHRANY DĚTÍ NA KRAJSKÉM ÚŘADĚ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE II Metodické setkání na téma „Standardy kvality sociálně-právní ochrany na.
První zkušenosti s evaluací
Dopady trestného činu zanedbání povinné výživy – práce s odsouzeným s ohledem na zájmy dítěte Marek Tkáč, ředitelství PMS Praha Xenie Kopalová, středisko.
Specifické metody SP LS 16
Andrea Brožová Doubková
Transkript prezentace:

Způsob řešení mezilidských konfliktů M E D I A C E Způsob řešení mezilidských konfliktů

Mediace : Je neformální, strukturovaný proces řešení konfliktů. Sporným stranám pomáhá řešení jejich situace a dosažení výsledné dohody nestranná třetí osoba MEDIÁTOR.

Mediátor Vstupuje do sporu zvenčí Je nezávislý a neutrální Podporuje klienty v hledání společné smírné cesty A ve vytvoření vzájemně přijatelné dohody Spor neposuzuje ani nerozhoduje TI, KDO ROZHODUJÍ O VÝSLEDKU SPORU, JSOU SAMOTNÍ ÚČASTNÍCI MEDIAČNÍHO PROCESU

Řešení konfliktu prostřednictvím mediátora Tradice v oblasti mezinárodních vztahů, politice zaměstnanosti Kolektivní vyjednávání ( zaměstnavatelé – zaměstnanci) Občanskoprávní a obchodní spory Trestněprávní spory

Řešení konfliktu prostřednictvím mediátora Nejvíce rozšířené v USA, Kanadě, Francii a Velké Británii V USA se mediace využívá v 60 – 70 % pracovních, obchodních, rodinných nebo komunitních sporů, přičemž zhruba 2/3 končí uzavřením výsledné dohody. V některých státech upravuje mediaci jako způsob mimosoudního vyjednávání právní řád ( Florida)

Mediace + Oproti soudnímu řízení nabízí mediace svým účastníkům aktivní zapojení do procesu vyjednávání, hledání alternativ a vytváření výsledné dohody. Umožňuje vyslechnout si postoj druhé strany, rozšířit probíraná témata a vyjasnit celý problém. Dává klientům příležitost soustředit se na detailní otázky, které by v průběhu soudního jednání mohly být přehlédnuty

Výhody mediace Dobrovolnost Rychlost Nízké finanční náklady Důvěrnost Vstřícnost

Cíl mediace Jasně formulovaná, srozumitelná prakticky uskutečnitelná dohoda, která je společně přijatelná pro všechny zúčastněné. ( podílí se na ní všichni účastníci mediačního procesu) Dohoda se písemně zaznamenává, stvrzuje podpisy = smlouva ( závazkové právo)

Kdo je mediátor ? Školený odborník (právník, psycholog, sociolog, sociální pracovník apod.) se specifickými dovednostmi a zkušenostmi, které využívá k usnadnění komunikace mezi stranami sporu, k efektivnímu vedení a strukturování procesu jednání. Usiluje , aby jednání bylo pro všechny účastníky přehledné, užitečné a také příjemné.

Mediátor Nezasahuje do rozhodování a výběru řešení účastníků Dbá na vyvážené rozdělení komunikačního prostoru Podporuje strany při zvažování variant řešení a tvorbě dohody přijatelné pro všechny Usnadňuje proces jednání mezi stranami Není posuzovatelem ani kritikem Neradí, nesoudí ani nehledá viníka

Mezi hlavní úkoly mediátora patří : Shromáždění informací o daném případu – seznámení se s charakterem sporu, dostupnými materiály a stanovisky jednotlivých stran Ulehčení – usnadnění komunikace- facilitace celého jednání Analýza informací – definování sporných bodů, rozlišení jejich závažnosti Zprostředkování dohody – zvažování jednotlivých návrhů, sepsání společné dohody

Jaké spory lze mediací řešit ? Vyjednávání o smlouvách, vzájemných podmínkách spolupráce ( firmy, uvnitř firmy, úprava pracovních vztahů ) Mezilidské spory ( nájemník x majitel nemovitosti, manželé v rozvodovém řízení) Komunitní spory ( rodič x škola, stížnosti pacientů nemocnice,) Trestní ( odklony v trestním řízení)

Mediace v trestních věcech - účel Materiální i morální satisfakce poškozeného Uvědomění si dopadů jednání pachatele ( tváří v tvář oběti) Omezení stigmatizace pachatele i oběti ze soudního jednání Urovnání konfliktního stavu

Mediace v trestních věcech-zásady Nestrannost ( stejný prostor pro vyjádření pocitů, zájmů a představ obou stran) Vyváženost ( vzájemný respekt stran) Objektivita kritérií Pozvolné nenásilné tempo ( čas na rozmyšlenou, nenutíme k dohodě) Dobrovolnost ( strany mohou kdykoli skončit) Diskrétnost ( nikdo se nedozví co zde bylo řečeno, pokud k tomu nedáte vaše svolení) Slušnost ( nepřerušujeme se, neurážíme se, nevyhrožujeme, nekřičíme)

Mediace v trestních věcech - cíl Pomoci účastníkům mediace dosáhnout nejlepší dosažitelné řešení

Mediace - kroky 1. Fáze: ÚVOD - dohoda na pravidlech, poučení o důvěrnosti 2. Fáze: NASLOUCHÁNÍ A DOTAZOVÁNÍ Ptej se nejdříve nejvíce rozzlobené osoby Co se stalo a jak se účastníci konfliktu cítí Mediátor reformuluje vše co slyšel Připomenutí pravidel, je-li to třeba Ptát se ! 3. Fáze : PŘÁNÍ Nezapomenout, co je problém, reformulace, ptát se 4. Fáze : ŘEŠENÍ Co může každý z účastníků konfliktu udělat pro vyřešení problému „Co když…“ Ujisti se, že řešení je spravedlivé ( aby mohlo fungovat) a specifické „..jak se zachováte…) Buďte konkrétní ohledně problému

Výsledek mediace Dohoda Nedohoda

Kazuistiky : Dopravní nehoda Krádež u Cyrila a Metoděje Poškozování cizí věci Dvojitá fraktura dolní čelisti Fotbalová branka