Mediální komunikace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vlivy na spotřebitele.
Advertisements

Bezpečnost, bezpečnostní hrozby a rizika
Sociologie médií, komunikace a jazyka
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat média?
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Metodologie historického výzkumu volného času
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Politologie jako věda Politika moc
Teorie masové komunikace
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
funkce médií ve společnosti moc médií
Veřejnost – dav - masa Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/08.
1 Institucionalizace výzkumů veřejného mínění. 2 USA – 30. léta minulého století USA – 30. léta minulého století Evropa – po 2. světové válce Evropa –
Masová komunikace Martina Bartůňková.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Masová komunikace Martina Bartůňková.
NOVÝ KONTRAKT MEZI VĚDOU A SPOLEČNOSTÍ? Tereza Stöckelová Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Vertikální sociální diferenciace Sociální diferenciace je součástí problematiky sociální struktury. Znamená vydělování a rozlišování jednotlivých částí.
Mediální systém jeden ze subsystémů sociálního systému (soustava elementů n. subsystémů, institucí a jednotek v sociálních rolích) Slovník. Med kom., s.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Český Krumlov listopadu Českokrumlovská mediální konference Budoucnost veřejnoprávních médií Regulace obsahu v digitální éře krátká úvaha.
Průřezová témata.
Sociální diferenciace
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
1.1. Projevy komunikačního působení na veřejné mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Role médií a vůdců mínění při formování názorových struktur
Instituce, nositelé a nástroje hospodářské politiky
Charakteristika správní vědy Přednáška SV č.1 M. Horáková.
Základní principy geografického výzkumu
Masmédia.
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Model transkulturní péče
doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
Alexis de Tocqueville / / Karl Marx /1818 – 1883/
Základní informace o programu PS ESPON Území programu a rozpočet Programové území - 28 států EU + 4 partnerské státy - Švýcarsko, Norsko, Lichtenštejnsko.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Postavení pedagogiky mezi vědami
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
Přednáška Evropská Studia 2006 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie
Přednáška Evropská Studia 2008 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Předmět INFORMATIKA nás učí orientovat se v množství informací
Masová komunikace 1 PhDr. Hana Slámová,Ph.D.. * Mc Luhan „Medium is the message“ * Komunikátor je obvykle nějaká organizace či instituce * Příjemcem je.
RANDALL COLLINS TEORIE KONFLIKTU
Základy pedagogiky volného času Jihočeská univerzita - Teologická fakulta Bakalářské studium pedagogiky volného času ZS 2005/2006 Mgr. Michal Kaplánek,
MÉDIA A KOMUNIKACE.
  Rozdílné tradice analýzy 5. 04/04/11     1.
prof. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Subjekty a objekty veřejných politik
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Masová média jako mediální instituce
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
I. Výzkum sociálních struktur a genderová diferenciace
Ekonomika veřejného sektoru
Sociální zabezpečení Funkce Činitelé, financování
Moc médií 3.3..
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
Sociální psychologie.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Mediální gramotnost: chiméra, nebo nutnost?
Prvky edukačního procesu
MÉDIA A KOMUNIKACE.
Modernizační teorie Hans-Ulrich Wehler: Modernisierunstheorien und Geschichte. In: H.-U. Wehler: Die Gegenwart und Geschichte. Esseys. München 1995, s.
Multimediální technika – úvod
Transkript prezentace:

Mediální komunikace

Mediální gramotnost a mediální výchova Média a společenské vztahy Rozdílné typy teorií (Yves Bertrand) Věda o komunikaci a studium masové komunikace Struktuální, behaviorální, kulturální přístup k MK Roviny komunikace

Struktuální přístup: vychází ze sociologie, obsahuje náhled historický, právnický a ekonomický-předmětem zájmu jsou mediální systémy a org. a jejich vztahy ke společnosti. Behaviární přístup: vychází z sociální psychologie, i sociologie-předmětem zájmu je užití MK na lidské chování a v reakcích na ně. Kulturální přístup: vychází z antropologie a sociolingvistiky-předmětem zájmu je vnímání rozdílných typů médií, rozdílné prostředí tvorby jež je pro danou společnost charakteristické

(asi marný) Pokus o definici masové komunikace: Termín vznikl koncem 30. let Komunikace: „sociální interakce prostřednictvím sdělení“ (Gerber 1967) „common-sense“ „Masová komunikace zahrnuje instituce a postupy, jimiž jsou specializované skupiny využívají technické prostředky pro šíření symbolického obsahu vzhledem k nesourodomému a široce rozptýlenému publiku“ (Janowitz 1986)

Masově mediální instituce: Hlavní činností – produkce a distribuce symbolických obsahů Média pracují ve veřejné sféře, kterou jsou regul. Zapojení podavatele i příjemce jsou dobrovolné Forma je profesionální a byrokratická Média jsou svobodná a současně nejsou nadána žádnou mocí

KNIHA jako médium Technologie ručního písma Svázané stránky Velký počet kopií Zbožní charakter Různý obsah Individuální užití Svoboda publikování

NOVINY jako médium: Pravidelné a časté vycházení Zbožní charakter Informační obsah Působení ve veřejné sféře Městské, světské publikum Relativní svoboda

FILM jako médium: Audiovizuální technologie Veřejné předvádění Extenzivní (všeobecná) přitažlivost Převládá vyprávění a fikce Mezinárodní charakter Veřejná regulace Ideologická povaha

VYSÍLAJÍCÍ MÉDIA: Velmi rozsáhlý výstup, rozsah a dosah Audiovizální obsah Složitá technologie a organizace Veřejný charakter a rozsáhlá regulace Národní a mezinárodní charakter Velmi rozmanité podoby obsahu

Hudební nahrávka jako médium (fonogram) Rozmanité technologie nahrávání a šíření Nízký stupeň regulace Vysoký stupeň internacionalizace Mladší publikum Podvratný (subverzivní) potenciál Organizační fragmentace Rozmanitost v možnostech příjmu

Telematická média (kombinace telekomunikace – infor.) Technologie zaloená na využití počítačové techniky Hybridní, pružný charakter Možnosti interaktivity Veřejné a soukromé funkce Nízká úroveň regulace Vzájemná propojenost

Společenská kontrola a ovládání médií Kontrola obsahu z politických důvodů Z kulturních nebo morálních důvodů Infrastruktury z technických důvodů Infrastruktury z ekonomických důvodů

Otázce diferenciace užití médií Užívají se doma, nebo mimo domov? Poskytují individuální, nebo sdílený prožitek Je jejich užití soukromé, nebo veřejné ? Jsou interaktivní – nebo nejsou ?

Sociální trendy, které mají význam pro masovou komunikaci Informatizace Internacionalizace Postmoderní kultura Individualizace

Pojem „masa“ Velký soubor Není diferencovaná Převážně záporná podoba Postrádá pořádek Je projevem masové společnosti

Proces masové komunikace Velký rozsah Jednosměrný tok Asymetrie Neosobní a anonymní Propočítaný vztah Standartizovaný obsah

Masové publikum Početné Velmi rozptýlené Neinteraktivní a anonymní Heterogenní Neorganizované a neschopné samostatné akce

Masová kultura Není tradiční Není elitní Je produkována masově Je populární Je komercializovaná Je homogenizovaná

Dominantní paradigma (převládající významová struktura) Ideál liberální a pluralitní společnosti Funkcionalistický přístup Lineární model přenosu a účinků Mocná média modifikovaná skupinovými vztahy Kvantitativní výzkum a analýza proměnných

Alternativní paradigma (kritický přístup) Kritický pohled na společnost Odmítání lineárního modelu komunikač. přenosu Nedeterministický přístup k mediální technologii Kulturální a kvalitativní metody zkoumání Širší zájem o nerovnost a zdroje opozice ve spol.

Média a integrace Zvyšují, nebo snižují média hladinu společenské kontroly a shody? Posilují, či oslabují média další společenské instituce (rodina, pol. strany, církve odbory) ? Podporují , či potlačují média formování odlišných skupin a utváření identity založené na subkultuře, názoru, společenské zkušenosti, společenském jednání?

Masová média a teorie vývoje Rozšiřování technických poznatků a technologických postupů (know-how) Podporování individuálních změn a mobility jednotlivců Šíření demokracie (=volby) Prosazování názorů konzumentů Podpory gramotnosti, vzd. zdrav. a p.

Média a technologický determinismus (před novými technologiemi) Komunikační technologie je základním stavebním prvkem společnosti Každá technologie má sklon k jisté podobě komunikace a k jistým obsahům a užitím médií Sled objevů a užití komunikační technologie ovlivňuje společenské změny Revoluční změny v komunikaci vedou k revolucím ve společnosti

Teorie informační společnosti Technologická podstata nových médií vede k informační společnosti jež je charakterizována: Převahou práce s informacemi Obrovským objemem informačních toků Interaktivitou vztahů Integrováním a sbližováním (konvergencí) činností Globalizačními tendencemi Postmoderní kulturou