Kyslík, sloučeniny CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 9

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výpočty z rovnic II. CH-4 Chemické reakce a děje DUM č. 6
Advertisements

Obsazování orbitalů CH-1 Obecná chemie, DUM č. 8 Mgr. Radovan Sloup
Reakce organické chemie
Chemie kyslíku CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 8 Mgr. Radovan Sloup
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
REAKCE VÝROBY ŽELEZA CH-4 Chemické reakce a děje, DUM č. 3
Galvanické články CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 15
Vlastnosti lipidů CH-4 Chemické reakce a děje, DUM č. 15
Tvorba vzorců a názvů oxidů- procvičování
Dusíkaté deriváty, opakování
Druhy chemických reakcí
ISOPRENOIDY CH-2 Organická chemie, DUM č. 19 Mgr. Radovan Sloup
Sacharidy opakování CH-2 Organická chemie, DUM č. 9 Mgr. Radovan Sloup
Dusík sloučeniny CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 7 Mgr. Radovan Sloup
Prvky symbolika Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-1 Anorgaická.
Reakce anorganické Chemie I
Elektronová konfigurace
Excitovaný stav CH-1 Obecná chemie, DUM č. 11 Mgr. Radovan Sloup
Kvantová čísla CH-1 Obecná chemie, DUM č. 7 Mgr. Radovan Sloup
Zkrácený elektronový zápis
Typy chemických reakcí
Řada napětí kovů, zákonitosti reakcí
Halogenderiváty Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-2 Organická.
Výpočty z rovnic I. Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-4 Chemické.
Radioaktivita CH-1 Obecná chemie, DUM č. 13 Mgr. Radovan Sloup
Klasifikace hydroxyderivátů Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-2.
Stavba atomu CH-1 Obecná chemie, DUM č. 3 Mgr. Radovan Sloup
Reakce arenů CH- 4 Chemické reakce a děje , DUM č. 14
Alkalické kovy CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 2 Mgr. Radovan Sloup
Chemie olova CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 5 Mgr. Radovan Sloup
Reakce alkynů CH- 4 Chemické reakce a děje , DUM č. 12
Deriváty karboxylových kyselin Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II.
Chemická reakce Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0120.
CHEMIE ŽELEZA CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 19 Mgr. Radovan Sloup
Aminy, klasifikace a názvosloví
XIII. TYPY CHEMICKÝCH REAKCÍ
Reakce anorganické chemie II.
Chemie dusíku CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 6 Mgr. Radovan Sloup
Lipidy Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-2 Organická chemie,
Kyslík Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 2
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Hydroxyderiváty CH-2 Organická chemie, DUM č. 2 Mgr. Radovan Sloup
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_139_Druhy chemických reakcí AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM:
Klasifikace karboxylových kyselin Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání.
Dopočítávání rovnic II.
Aminy, vznik, vlastnosti
Metabolismus III. Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH- 4 Chemické.
Aldehydy názvosloví CH-2 Organická chemie, DUM č. 6 Mgr. Radovan Sloup
alkalických zemin - cvičení
Chemický děj Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
Makromolekulární látky Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-1 Obecná.
REAKCE CHEMIE ŽELEZA CH-4 Chemické reakce a děje, DUM č. 5
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Kyslík Vladislava Zubrová.
Elektrochemie, úvod Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-1 Obecná.
Metabolismus cvičení Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH- 4 Chemické.
Karboxylové kyseliny, vznik a chemické vlastnosti
Dopočítávání rovnic I. Mgr. Radovan Sloup
Názvosloví oxidů a sulfidů CH-1 Obecná chemie, DUM č. 1
CHEMIE BORU CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 3 Mgr. Radovan Sloup
Karboxylové kyseliny názvosloví
Chemická vazba, elektronová konfigurace
Elektrochemie, články CH-1 Obecná chemie, DUM č. 18 Mgr. Radovan Sloup
Acidobazické reakce CH-4 Chemické reakce a děje, DUM č. 9
Řada napětí kovů Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-3 Anorganická.
OPAKOVÁNÍ CHEMIE PRVKŮ BLOKU p CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 12
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_73.
Reakce alkanů CH- 4 Chemické reakce a děje , DUM č. 8
Karboxylové kyseliny, vznik a chemické vlastnosti
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

Kyslík, sloučeniny CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 9 Mgr. Radovan Sloup 2. ročník čtyřletého studia Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II 2

kyslík Osnova: Vazebné možnosti kyslíku. Voda jako nejběžnější sloučenina kyslíku. Peroxid vodíku a jeho chemické vlastnosti. Oxidy, jejich rozdělení a význam. Kyslíkaté kyseliny. Soli kyslíkatých kyselin.

8 e- kyslík vazby v molekulách kyslíku: 1s 2s 2p situace v atomech kyslíku: kolik má kyslík valenčních elektronů? kolik má kyslík valenčních elektronových párů? kolik má kyslík nepárových valenčních elektronů?

-O- O= KYSLÍK JE DVOJVAZNÝ 8 e- 8 e- 2 2 kyslík situace v atomech kyslíku: 1s 2s 2p 8 e- 8 e- kolik má kyslík valenčních elektronů? kolik má kyslík valenčních elektronových párů? kolik má kyslík nepárových valenčních elektronů? 2 2 -O- dvě jednoduché vazby O= jedna dvojná vazba KYSLÍK JE DVOJVAZNÝ

H O O H O H O2 + 2H2 → 2H2O voda, nejběžnější sloučenina kyslíku !vodíkové můstky! O2 + 2H2 → 2H2O

2H2O → OH- + H3O+ voda, nejběžnější sloučenina kyslíku nejběžnější rozpouštědlo autoprotolýza vody čistá voda neexistuje tři skupenství

O2 + 2H2 → 2H2O (NH4)2Cr2O7 → Cr2O3 + N2 + 4H2O NH4NO3 → N2O + 2H2O voda, nejběžnější sloučenina kyslíku voda jako produkt (pára): O2 + 2H2 → 2H2O doplň rovnice: (NH4)2Cr2O7 → Cr2O3 + N2 + 4H2O NH4NO3 → N2O + 2H2O 3MgO + 2H3PO4 → Mg3(PO4)2 + 3H2O 4NH3 + 5O2 → 4NO + 6H2O 8HNO3 +3Cu → 3Cu(NO3)2 +2NO +4H2O 4HNO3+Zn → Zn(NO3)2 +2NO2 + 2H2O Ag + 2HNO3 → AgNO3 + NO2 + H2O

2NaOH + 2Al + 6H2O → 2Na[Al(OH)4] + 3H2 voda, nejběžnější sloučenina kyslíku voda jako reaktant: SO2 + H2O → H2SO3 doplň rovnice: 2Na + 2H2O → 2NaOH + H2 Na2O + H2O → 2NaOH CaO + H2O → Ca(OH)2 2NaOH + 2Al + 6H2O → 2Na[Al(OH)4] + 3H2 6H2O + 2Al → 3H2 + 2Al(OH)3 B2O3 + 3H2O → 2H3BO3

2FeSO4 + H2O2 + H2SO4 → Fe2(SO4)3+ 2H2O peroxid vodíku, nestabilní sloučenina kyslíku O2 + H2O 2H2O2 → !netvoří vodíkové můstky! rozpadá se na světle a teple dezinfekční a bělící účinky, žíravina ve formě roztoku (3%, 6%, 30%) redukční účinky (vzniká kyslík): Ag2O + H2O2 → 2Ag + O2 + H2O oxidační účinky (vzniká voda): 2FeSO4 + H2O2 + H2SO4 → Fe2(SO4)3+ 2H2O

MxOy CO2 SO2 P4O10 B2O3 SO3 … Na2O CaO MgO K2O … ZnO Al2O3 … NO CO oxidy, dvouprvkové sloučeniny kyslíku MxOy -2 kyselinotvorné: jejich reakcí s H2O vzniká kyselina CO2 SO2 P4O10 B2O3 SO3 … zásadotvorné: jejich reakcí s H2O vzniká zásada Na2O CaO MgO K2O … amfoterní: reakcí s zásadou i kyselinou vzniká sůl ZnO Al2O3 … neutrální: nereagují se zásadou ani s kyselinou NO CO

KYSLÍK, SLOUČENINY Vytvořeno v rámci projektu Gymnázium Sušice - Brána vzdělávání II Autor: Mgr. Radovan Sloup, Gymnázium Sušice Předmět: Chemie (Anorganická chemie) Třída: sexta osmiletého gymnázia Označení: VY_32_INOVACE_Ch-3_09 Datum vytvoření: LISTOPAD 2012 Anotace a metodické poznámky Prezentace je určena pro výuku a shrnutí chemie sloučenin kyslíku v rozsahu SŠ. Pro zopakování základních chemických vlastností vody, peroxidu vodíku a oxidů. Zmíněny jsou základní reakce a účinky těchto látek, v případě oxidů také jejich dělení. Během prezentace se objeví několik úkolů k řešení, které je součástí jednotlivých slidů. Materiál je vhodné podle možností doplnit reálnými experimenty. Pro reálný experiment je možné demonstrovat přípravu kyslíku rozkladem manganistanu draselného, rozklad peroxidu vodíku pomocí manganistanu draselného a pro kapitolku oxidy zvolit tepelný rozklad dichromanu amonného a vznik oxidu chromitého. všechny tyto reakce je možné provézt ve zkumavce. Použité materiály: Honza, J.; Mareček, A.; Chemie pro čtyřletá gymnázia (1.díl). Brno: DaTaPrint, 1995;ISBN 80-900066-6-3 Greenwood, N.N.; Earnshaw, A.; Chemie prvků I. Praha: Informatorium, 1993, ISBN 80-85427-38-9 Obrázky a schémata jsou dílem autora prezentace. Vše je vytvořeno pomocí nástrojů Power Point 2003, ZonerPhotoStudio 14, Malování, ChemSketch 11 Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. obr 1. (29.10.2012), autor:neznámý: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:PSM_V31_D740_Carl_Wilhelm_Scheele.jpg