Psychologie v dopravě 4 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

BIOLOGICKÉ HODINY V NAŠEM TĚLE
Vliv hluku na lidské zdraví
Doping- metody, omezení, negativní účinky a budoucnost
Tisková konference Velikonoce 2010, jarní motoristická sezona plk. Ing
Řekněme ne! Kouření!!!!.
„EU peníze středním školám“
Praha, Postavit dobré základy je klíčové Kampaň Nemyslíš, zaplatíš v létě 2009.
Plíce po 20 letech kouření
Nemoci oběhové soustavy
BIOLOGICKÉ HODINY V NAŠEM TĚLE
Alkohol Pojem alkohol pochází z arabského AL-KAHAL
Alkoholismus Kateřina Jahodová.
Zdravotní účinky obtěžování hlukem v životním prostředí
Psychologie v dopravě 7 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava.
Návykové látky, závislosti
Dřeň nadledvin - katecholaminy
VÝŽIVA V PREVENCI NÁDOROVÝCH ONEMOCNĚNÍ
Psychologie v dopravě 9 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava.
Steroidní hormony Dva typy: 1) vylučované kůrou nadledvinek (aldosteron, kortisol); 2) vylučované pohlavními žlázami (progesteron, testosteron, estradiol)
Složky krajiny a životní prostředí
Kompenzovaná cukrovka zpomaluje postup aterosklerózy i mikrangiopatii Kompenzovaná cukrovka Pravidelná fyzická zátěž Kontrola glykémie Nepřesahovat denní.
Hormonální řízení.
plic plic rtu rtu úst úst jazyka jazyka jícnu jícnu polovina z rakovin močového měchýře polovina z rakovin močového měchýře.
Alkoholismus.
..a co jste o nich nevěděli
Regenerace ve sportu pedagogické prostředky MUDr.Kateřina Kapounková.
. CIVILIZAČNÍ CHOROBY.
NÁVYKOVÉ LÁTKY.
Dopravní a liniové stavby
Žlázy s vnitřní sekrecí
Dopravní a liniové stavby Bezpečnostní zařízení
Psychologie v dopravě 8 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Vzdělávací oblast: Odborné vzdělávání Tematická oblast:
Homeostáza a termoregulace
Periodizace lidského věku: Období dospělosti Období stáří
Název: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Jízda s použitím zvláštního výstražného znamení
Tisková konference příčiny nehod v podzimním a zimním období priority a úkoly – podzimní období Tisková konference příčiny nehod.
VY_32_INOVACE_Luk_III_06 Drogy - účinky Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Zdravý životní styl v boji s návyky Střední škola zdravotnická a sociální Chrudim Grantový projekt CZ.1.07/1.1.03/ “Inovace jsou IN“
Návykové látky, závislosti. VY_32_INOVACE _25_NÁVYKOVÉ LÁTKY, ZÁVISLOSTI_PŘÍRODOPIS_HLAVOVÁ Anotace Výukový materiál prostřednictvím ICT napomáhá k inovaci.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška AUDIT BEZPEČNOSTI POZEMNÍCH KOMUNIKACÍ 1 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství,
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Návykové látky VY_32_INOVACE_14_36.
N ÁZEV ŠKOLY : SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE AUTOR : MGR. JANA ZELINKOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY _32_INOVACE_15_NEBEZPEČNÉ.
VY_52_INOVACE_50_KREVNÍ TLAK Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Petr Grossmann.
Tisková konference dopravní nehodovost - priority a úkoly – podzimní období Tisková konference dopravní nehodovost - priority.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
Prázdniny nehod (- 423, tj. - 3,2%) 140 osob usmrceno (- 30, tj. -17,6%) 598 osob těžce zraněno (- 48, tj. – 7,4%) osob zraněno lehce.
Závislosti Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Rizika ohrožující zdraví
BIOLOGICKÉ HODINY V NAŠEM TĚLE
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
Tisková konference Velikonoce 2010, jarní motoristická sezona plk. Ing
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Člověk a barvy Barvy jsou přítomny v nesčetných různých formách a jevech Člověk je schopen prostým okem rozeznat aspoň 2000 různých odstínů Člověk barvy.
CMP je porucha v prokrvení mozkové tkáně
MOŽNOSTI ŘEŠENÍ NEDOSTATKU PARKOVACÍCH MÍST PRO NÁKL. AUTOMOBILY
BIOLOGICKÉ HODINY V NAŠEM TĚLE
Stres a jeho zvládání.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za období leden až září roku 2013 a technický stav vozidel plk.
Vzdělávací oblast: Odborné vzdělávání Tematická oblast:
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Senioři v dopravě kpt. Mgr. Miroslav ŠIMEČEK
BIOLOGICKÉ HODINY V NAŠEM TĚLE
BIOLOGICKÉ HODINY V NAŠEM TĚLE
Transkript prezentace:

Psychologie v dopravě 4 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava

Řidiči ve ztížených podmínkách 1.Počasí Tělesné i duševní funkce se u člověka mohou měnit se změnami počasí. Změny atmosférického tlaku mohou zvýšit počet chyb, zpomalují reakce (lidé s neurózou, depresí, hypertenzí, diabetem aj.). Náhlý přechod fronty s deštěm a ochlazením zvyšuje 4 h před a 4 h po přechodu počet DN cca o třetinu (Německo). Stav před bouřkou a po ní. Vztah mezi jedenáctiletou periodicitou sluneční aktivity a počtem DN (Japonsko). Vliv magnetických bouří vyvolaných erupcemi na Slunci mohou ovlivnit rytmy centrálního nervového systému.

Řidiči ve ztížených podmínkách 2. Problémy s přizpůsobením Změna roční doby (mlhy, plískanice, namrzlá vozovka) pravidelně zvyšuje počty DN do doby přizpůsobení všech řidičů. Jejich adaptace je svázaná s motoristickou inteligencí, zkušenostmi, znalostmi, a schopnostmi hodnocení dopravního prostředí a podmínek. Řidiči, jezdící bez DN se rychle vpravují do nových podmínek a „zapomínají“ na chování v létě. Mají dostatečnou předvídavost i motoristickou morálku. Ani vynikající schopnosti motoristů, ovládaných např. sníženou seberegulací nezabrání selháním, případně DN. Za nepříznivého počasí se i chodci (cyklisté) chovají jinak. Adaptabilita starších lidí, dětí i žen je zhoršena.

Řidiči ve ztížených podmínkách 3.Adaptace na dálnici Znamená neustále být se značným předstihem ve střehu. V případě DN nebo krizové situace před sebou obvykle řidič stihne včas brzdit, spustit varovné blikače a sledovat provoz za sebou. Hromadné DN obvykle souvisí i s nepříznivým počasím nebo jeho náhlou změnou. Stereotypní - byť rychlá jízda - zmáhá psychické funkce a oslabuje přizpůsobivost, řidiči ztrácí obezřetnost, nezachovávají bezpečné odstupy, roste potřeba sebeprosazování. Zhoršené světelné podmínky snižují schopnost odhadu vzdálenosti, jízda tunelem může být stresujícím faktorem (změna osvětlení, změna širokého prostoru dálnice a jejího okolí na omezený prostor tunelu aj.).

Řidiči ve ztížených podmínkách 4.Nástrahy noci Biorytmus – po půlnoci se zvyšuje nárok na spánek, mezi h je minimum psychosomatiky - tlak nízký, pulz neznatelný, mozek nedokrvený = počet chybných úkonů roste, rychlost reakce upadá, je nejnižší psychická výkonnost. Intenzita dopravy klesá především na silnicích, počet DN činí cca 50 % DN za 24 h. Náchylnost k nočním selháním roste u lidí -nad 45 roků, -hypertenzí, -cukrovkou, -ischemickou chorobou srdce, -jaterní nedostatečností. Nebezpečí oslnění – dálková, parkovací, jedno nesvítící (adaptace 1-4 s).

Řidiči ve ztížených podmínkách 5. Geopatogenní zóny Má zde docházet k negativní interakci mezi člověkem a neživou hmotou. Existují hypotézy o vlivu geopatogenních zón jako důsledek nehomogenity podloží, přítomnosti rudných ložisek (uran). Zatím je nesporná existence problémových zón a v nich opakované selhávání (citlivých?) motoristů. Úseků s častými DN je mnoho, aniž by zde (pod povrchem) existoval nějaký životu nebezpečný patogenní útvar.

Neřesti za volantem 1. Cigareta Vykouření jedné cigarety zúží zorný úhel i adaptaci očí a znesnadňuje přesné rozlišování barev až o pětinu. Kouření zužuje cévy, méně okysličená krev oslabuje v mozkových buňkách procesy vnímání a koncentrace. Zpočátku může být farmakologický efekt povzbuzující. Útlum, který krátce po vykouřené cigaretě nastává, nutí kuřáka k zapálení další cigarety. Kuřáci, kteří si nemohou den zapálit, vykazují prudký pokles schopností. Manipulace s cigaretou, zapalovačem, popelníkem (oknem) odvádí pozornost od řízení. Posádka automobilu je vystavena pasívnímu kouření.

Neřesti za volantem 2.Alkohol Asi 5 % z celkového počtu DN má příčinu v alkoholu. Jde o řidiče, cyklisty i chodce. Min. třetina z řidičů, kteří požili alkohol netuší, že jejich způsob řízení není vpořádku (inklinují doprava, nedodržují odstupy, Hůře vidí do stran, reagují zpomaleně, těžce rozpoznávají za šera aj.

Neřesti za volantem 3. Drogy Odhadem každý osmý člověk drogu vyzkoušel, průzkum na SŠ a učilištích prokázaly, že cca každý třetí užívá nějakou drogu. Po aplikaci má člověk blažené, obluzující pocity, mohou se dostavit i halucinace. Mnohem složitější je zjistit, zda účinky drogy na člověka již vyprchaly. Rizikové jsou i tzv. „chytré drogy“, které podporují prokrvení mozku a dokážou „zrychlit“ činnost mozku a zvýšit koncentraci mysli. Každý člověk však reaguje jinak a problémové může být i odeznění účinků.

Neřesti za volantem 4. Doping Černá káva má v přiměřeném množství na člověka pozitivní vliv. Již 0,1 – 0,25 g kofeinu (kávová lžička) stimuluje mozek i srdce, podporuje štěpení krevních tuků a pokles množství cukru v krvi, přechodně zvedne krevní tlak a sníží chuť k jídlu. Působí již za 10 minut po vypití šálku a působí cca hodinu poté. Nad 1 g kofeinu bystří centrální nervovou soustavu (u někoho vyvolá až podrážděnost!), ale extrémně znecitlivuje duševní procesy. Zlepší se kvantita výkonu na úkor kvality. Unavený člověk je po vypití kávy čilejší, ale po odeznění kofeinového efektu se únava vrátí a zesílí. Káva odvádí z těla vodu (dráždí ledviny), negativně působí na nemocné s chorobami srdce, slinivky, žaludečními vředy, jater, hypertenzí aj.