Elektronická učebnice – II

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
01 Tepelnémotory.
Advertisements

Zpracoval: Jan Filka ZŠ a MŠ Horníkova 1
VY_32_INOVACE_413, 21. sada, Přírodověda
Tepelné motory Jan Nguyen 2.D Telskol.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Spalovací motory zážehové
MOTORY VY_32_INOVACE_03 - MOTORY.
SPALOVACÍ MOTORY (TEORIE)
Čtyřdobý zážehový motor (čtyřtakt)
VY_32_INOVACE_FYZ_RO_11 Digitální učební materiál
TEPELNÉ MOTORY.
Výuka předmětu automobily
Co je to motor? Zařízení zpravidla přeměňující energii z chemické reakce (zpravidla hoření) na energii pohybovou. Motor je obvykle součástí a pohonem.
Spalovací motory vznětové
PÍSTOVÉ SPALOVACÍ MOTORY
ZÁŽEHOVÝ MOTOR.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
VYUŽITÍ TEPELNÉ ENERGIE V PRAXI
Tepelné motory.
Tepelné motory. Tepelné motory Parní stroj Vaří-li se voda v hrnci s poklicí, pára poklici nadzvedá koná práci Parní stroj přeměňuje teplo.
Vznětový motor Zbyněk Plch, Tercie, 2008.
MOTORY Ondřej Hornig 2006.
Tepelné stroje -motory
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Spalovací motor zážehový
Pístové spalovací motory
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
(čtyřdobý zážehový motor)
Fyzika 8.ročník ZŠ Spalovací motory Creation IP&RK.
SPALOVACÍ MOTORY.
Spalovací motory s pístem
Základní škola a mateřská škola Bzenec
Čtyřdobý zážehový motor
Parní stroj a spalovací motory
Čtyřdobý motor 1.Čtyřdobý spalovací motor 1.Čtyřdobý spalovací motor 1.Čtyřdobý spalovací motor 1.Čtyřdobý spalovací motor 2.Carnotův cyklus 2.Carnotův.
Tepelné motory.
SPALOVACÍ MOTORY (TEORIE)
23.1 Mechanická energie a její přeměny
22.1 Mechanická práce, výkon, příkon
Mgr. Lenka Hanáková 2.ročník Gymnázium Otrokovice
Čtyřdobý vznětový motor – konstrukce, popis činnosti
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Změny skupenství látek (8. ročník)
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Spalovací Motory Benzínové
Vynalezl ho německý vynálezce Rudolf Diesel Patří do skupiny vznětových motorů Palivo je do motoru dopravováno odděleně od vzduchu Do spalovacího prostoru.
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Charakteristika pístového spalovacího motoru. Žák se seznámí s čtyřdobým.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Co mají tyto věci společného?
MOTORY Mgr. Martin Tichý MOTORY Pořadové číslo projektu CZ.1.07/1.1.18/ „Řemesla s techniky začneme od píky“ Datum vytvoření: Datum.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:F8 - 8 Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Spalovací motory čtyřdobé (mění tepelnou energii na mechanickou) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Tučímová. Dostupné.
AnotacePracovní list k procvičení znalostí o tepelných motorech AutorDagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup Plynulé čtení s porozuměním.Výchova.
Ročník: 2. ročník strojírenských učebních oborů Typ šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací obor: Strojnictví Téma: Spalovací.
FYZIKA 3 VZNĚTOVÝ MOTOR ZŠ HejniceZ. Hyxa. Vznětové (Dieselovy) motory Palivo – motorová nafta Vznětový motor se vyrábí pouze ve čtyřdobé verzi, místo.
Pístové spalovací motory
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
TEPELNÉ MOTORY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_02_32.
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_11 Tepelné motory –opakování
Test – (řešení) 1) Vodní pára je v tomto stroji pracovní látka.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Spalovací motory VY_32_INOVACE_29_Spalovací motory
Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště Uničov, Školní 164
Cyklus čtyřdobého motoru
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Spalovací motor Název školy: Základní škola Brána Nová Paka
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Test – (řešení) 1) Vodní pára je v tomto stroji pracovní látka.
Fyzika 8.ročník ZŠ Spalovací motory Creation IP&RK.
Spalovací motory čtyřdobé (mění tepelnou energii na mechanickou)
Rozdělení Podle způsobu zapálení pohonné směsi  Zážehové motory  Vznětové motory Podle počtu pracovních dob  Dvoudobé motory  Čtyřdobé motory.
Transkript prezentace:

Elektronická učebnice – II Elektronická učebnice – II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 26.1 Spalovací motory Zamyslete se nad tím, co všechno objev motoru znamená pro lidstvo. Co se děje pod kapotou auta, jak funguje spalovací motor? Autor: Mgr. Petra Křivánková

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace FYZIKA 26.2 Co již víme? Motor je stroj, který mění jiné druhy energie na mechanickou energii. Rozdělení motorů podle zdroje energie: tepelný motor parní stroj spalovací motor spalovací turbína raketový motor elektromotor

26.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace FYZIKA 26.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Pístové spalovací motory Parní stroj – vynalezl jej Thomase Newcomen, podstatně zdokonalil James Watt. Základem – pohyb pístu v uzavřeném válci způsobený párou přiváděnou z parního kotle, pod kterým se topilo. Účinnost pouze kolem 6 - 10%. Velký význam pro rozvoj techniky v 19. století – století páry (první železnice, zemědělské, výrobní a stavební stroje). Spalovací motor - ve spalovacích motorech se přeměňuje část vnitřní energie, která se uvolní při hoření paliva na pohybovou energii pístu. Podle způsobu zapalování pohonné směsi rozlišujeme motory zážehové a vznětové. Dnes nejpoužívanější čtyřdobý zážehový spalovací motor navrhl roku 1867 N. A. Otto, vznětový motor pak v roce 1892 R. Diesel (oba technici německé národnosti). V automobilech se dnes nejčastěji používá zážehový čtyřdobý motor. Jako palivo se v něm používá směs benzinu (rozptýleného na drobné kapky) a vzduchu. Účinnost cca. 30%.

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace FYZIKA 26.4 Co si řekneme nového? Pracovní cyklus čtyřdobého zážehového motoru 1. SÁNÍ – Píst jde dolů, nad ním vzniká podtlak. Otevřeným sacím ventilem vniká do válce chladná palivová směs. Palivo se tvoří v karburátoru, smíchává se benzín se vzduchem. 2. STLAČOVÁNÍ – Píst jde nahoru, oba ventily jsou uzavřené, tlak i teplota paliva se zvýší, elektrická jiskra svíčky zapálí směs. 3. ROZPÍNÁNÍ – Zapálená směs hoří, vytvořený plyn se rozpíná a tlačí píst dolů – koná práci, část energie plynu se přemění na pohybovou energii. 4. VÝFUK – Píst jde nahoru, výfukový ventil se otevře a zplodiny hoření jsou vytlačeny. Motor koná práci jen ve třetí době – rozpínají se plyny vzniklé hořením palivové směsi. Ve zbývajících dobách cyklu se píst udržuje v pohybu díky setrvačnosti klikového hřídele.

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace FYZIKA 26.5 Procvičení a příklady Automobil jel rovnoměrným pohybem rychlostí 75 km/h po dráze 110 km. Motor spotřeboval benzin o hmotnosti 6,9 kg. Výkon motoru automobilu 13 kW. Určete: a) dobu jízdy, b) práci vykonanou motorem, c) při účinnosti ῃ 30%, jaká je dodaná energie W‘. Zápis úlohy: v = 75 km/h s = 110 km P = 13kW = 13000W t = … h W = … J ῃ = 30% W‘ = … J b) W = P.t 1, 47 h = 5 292 s W = 13 000 W . 5 292 s W = 68 796 000 J = 68, 796 MJ Motor vykoná práci 68, 796 MJ. a) t = s : v t = 110 km : 75 km/h t = 1, 47 h Doba jízdy je 1, 47 h. c) ῃ = W : W‘ W‘ = W : ῃ = 68, 796 MJ : 0,3 = 229,32 MJ Dodaná energie je 229,32 MJ.

Vznětový čtyřdobý motor = Dieselův motor Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace FYZIKA 26.6 Něco navíc pro šikovné Pracovní cyklus dvoudobého zážehového motoru Vznětový čtyřdobý motor = Dieselův motor SÁNÍ A STLAČOVÁNÍ Píst jde nahoru, palivová směs se nasává do prostoru pod pístem. Současně probíhá stlačování směsi a směs je zapálena elektrickou jiskrou. palivem je nafta nepotřebuje karburátor má obdobnou konstrukci jako zážehový motor nepotřebuje při zapalování svíčku – do stlačeného horkého vzduchu nad válcem se na začátku třetí doby vstřikuje palivo, které se vznítí 2. ROZPÍNÁNÍ A VÝFUK Plyny vzniklé hořením se rozpínají, píst jde dolů a zároveň přepouští kanálkem novou palivovou směs, která vytlačuje zplodiny hoření výfukovým otvorem. je masivnější – dochází k velkému stlačování vzduchu účinnost je 40% Dvoudobý motor - nemá sací ani výfukový ventil. Používá se u malých motocyklů, travních sekaček.

26.7 CLIL Steam Engine 4 Stroke Engine 4-stroke combustion engine Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Physics 26.7 CLIL 4 Stroke Engine Steam Engine 4-stroke combustion engine cycle: 1. Induction (Fuel enters) 2. Compression 3. Ignition (Fuel is burnt) 4. Emission (Exhaust out) Piston

26.8 Test znalostí Který motor nepatří mezi spalovací motory? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace FYZIKA 26.8 Test znalostí Který motor nepatří mezi spalovací motory? a/ parní stroj b/ spalovací turbína c/ elektromotor d/ raketový motor 3. Jaké palivo je využíváno u vznětového motoru? a/ benzín b/ uhlí c/ nafta d/ dusík 2. Ve které době pracovního cyklu čtyřdobého zážehového motoru koná motor mechanickou práci? a/ ve druhé době (stlačování) b/ ve třetí době (rozpínání) c/ ve čtvrté době (výfuk) d/ ve všech dobách 4. Který ze spalovacích pístových motorů má nejvyšší účinnost? a/ parní stroj b/ dvoudobý zážehový motor c/ čtyřdobý zážehový motor d/ čtyřdobý vznětový motor Správné odpovědi: c b d

26.9 Použité zdroje a citace Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace FYZIKA 26.9 Použité zdroje a citace Obrázky z databáze klipart Kolářová R., Bohuněk J., Fyzika pro 8. ročník základní školy, ISBN 80-7196-149-3 Snímek 3 - http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Steam_engine_in_action.gif Snímek 4 - http://www.animfyzika.wz.cz/rez4valce.html Snímek 6 -wikipedia.org/wiki/Soubor:Two-Stroke_Engine.gif Snímek 6- http://www.bmwblog.com/2009/05/05/first-pre-production-mini-with-bmw-20l-diesel-engine/ Snímek 7 - http://en.wikipedia.org/wiki/File:4StrokeEngine_Ortho_3D_Small.gif

26.10 Anotace Autor Mgr. Petra Křivánková Období 01 – 06/2013 Ročník Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace FYZIKA 26.10 Anotace Autor Mgr. Petra Křivánková Období 01 – 06/2013 Ročník 8. ročník Klíčová slova Spalovací motory – energie tepelná, pohybová; motor 4dobý zážehový, motor 4dobý vznětový, motor 2dobý, palivo, parní stroj, účinnost Anotace Prezentace popisující rozdělení spalovacích motorů, pracovní cyklus čtyřdobého a dvoudobého motoru, jejich funkci a užití.