POHON VOZIDEL NA ZEMNÍ PLYN

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Advertisements

stlačený zemní plyn vs. nafta
Tepelné motory Jan Nguyen 2.D Telskol.
Klimatizační zařízení
Výroba CAS 20/4800/400-S2R Tatra 815 Terrno 4x4.2 pro JSDHO Přeštice
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Opel a stlačený zemní plyn (CNG) Zbyněk Janeček Fleet & CV Manager GM Southeast Europe (Opel, Chevrolet) Branch office Praha Praha,
Palivová soustava vznětových motorů
Téma 3 ODM, analýza prutové soustavy, řešení nosníků
Zážehový motor 1,4 l / 92 kW TSI
SPALOVACÍ MOTORY (TEORIE)
Zápis čísla v desítkové soustavě
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
ALTERNATIVNÍ PALIVA ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU Pracovní skupina pro bezpečnost petrolejářského průmyslu a obchodu.
Zábavná matematika.
Firemní profil Kogenerační jednotky micro
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
XI. jarní konference energetických manažerů Problémy ČR v kontextu evropského trhu s energiemi (Bezpečnost a dostupnost dodávek energií v ČR a EU) Vliv.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Únorové počítání.
Dielektrická elektrotepelná zařízení
Demontované panely elektrických spotřebičů
52_INOVACE_ZBO2_1364HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
TRUHLÁŘ II.ročník Výrobní zařízení Střední škola stavební Teplice
Vznětové motory Vznětový motor je v principu konstruován stejně jako zážehový motor. Palivo je do spalovacího prostoru dopravováno odděleně.
Jaké jsou technické prostředky ke snižování vlivu dopravy na životní prostředí - Jaká auta budeme používat? Patrik Macháček ZŠ Vítězná, Litovel 1250.
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Co je to motor? Zařízení zpravidla přeměňující energii z chemické reakce (zpravidla hoření) na energii pohybovou. Motor je obvykle součástí a pohonem.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
možnosti a význam použití
Spalovací motory vznětové
ZÁŽEHOVÝ MOTOR.
Tepelné motory.
Fyzika 2 – ZS_4 OPTIKA.
Předmět: Odborný výcvik Ročník: 2. a 3. Téma: Pěstování Rostlin
SPALOVACÍ MOTORY.
Spalovací motory s pístem
Čtyřdobý zážehový motor – konstrukce, popis činnosti
PROPAN - BUTAN CH3 – CH2 – CH3 CH3 – CH2 – CH2 – CH3.
CNG SUMMER ECO TOUR 2010 KONCEPT A EVALUACE PROJEKTU.
Užití zemního plynu v dopravě Tisková konference Praha 16. března 2006 Lubomír Kolman, Project Manager RWE Transgas, a.s.
Tepelné motory.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Technické kreslení.
Hybridní káry Slovem "hybridní" se rozumí kombinace několika zdrojů energie pro pohon jednoho dopravního prostředku.
Uhlovodíky jako palivo VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Zdeněk Machala, Jiří Křivan
Přednost početních operací
Projekt: UČÍME SE V PROSTORU Oblast: Stavebnictví
Adsorpční sušení zemního plynu za zvýšeného tlaku
Použití CNG v dopravě Svaz dopravy 5. března 2009 Ing. Jan Zaplatílek.
KONTROLNÍ PRÁCE.
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
MĚŘENÍ EMISÍ ZÁŽEHOVÉHO MOTORU.
Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. Druhá úroveň Třetí úroveň Čtvrtá úroveň Pátá úroveň Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. –Druhá úroveň.
ALTERNATIVNÍ POHONY AUTOMOBILŮ Miroslav Kubíska
Sondy Vypracoval: Ing. Bc. Miloslav Otýpka Kód prezentace: OPVK-TBdV-IH-AUTOROB-AE-3-ELP-OTY-003 Technologie budoucnosti do výuky CZ.1.07/1.1.38/
Spalovací Motory Benzínové
Palivová soustava vznětového motoru OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U
MOTORY Mgr. Martin Tichý MOTORY Pořadové číslo projektu CZ.1.07/1.1.18/ „Řemesla s techniky začneme od píky“ Datum vytvoření: Datum.
Ročník: 2. ročník strojírenských učebních oborů Typ šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací obor: Strojnictví Téma: Spalovací.
Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště Uničov, Školní 164
Transkript prezentace:

POHON VOZIDEL NA ZEMNÍ PLYN TECHNICKÉ ŠKOLENÍ POHON VOZIDEL NA ZEMNÍ PLYN strana 1 z 44

POHON VOZIDEL NA ZEMNÍ PLYN - CNG Výhody : Výrazně nižší náklady na provoz vozidel oproti pohonu na benzín nebo naftu(plyn se nevyrábí) Nezatěžuje životní prostředí(nízká minerální daň do roku 2020) Emise oxidu uhelnatého a oxidu dusíku jsou sníženy o 50 % Emise oxidu uhličitého o 20 – 25 % Při spalování vznikají téměř pouze vodní páry Použitelný bez chemických úprav u současných spalovacích motorů Umožňuje Bivalentní provoz Nízká náchylnost proti klepání(vysoké oktanové číslo-130 ROZ) Zásoby cca. 2,5 x větší než u minerálních paliv Nevznikají ztráty při tankování Lehčí než vzduch –uniká nahoru(PB dolů!!!) Měkké hoření Zplodiny bez pevných částic strana 2 z 44

POHON VOZIDEL NA ZEMNÍ PLYN - CNG Nevýhody: -nevýrazně nižší výkon a Mk oproti benzínovému pohonu -montážní a bezpečnostní opatření kvůli vysokotlakým zásobníkům -ocelové nádrže představují zvýšenou zátěž(možno použít „plastové“) -v současnosti nízká hustota čerpacích stanic -vyšší výrobní cena(cca. 2300 eu) -speciální a drahý TUV nádrží po 3 resp. 10 letech(záleží na materiálu nádrží) -nižší dojezd oproti benzínovému pohonu -úzká modelová řada(zatím) strana 3 z 44

POHON VOZIDEL NA ZEMNÍ PLYN - CNG Historie plynových pohonů: -2002 …VW Golf Variant 2,0 Bi Fuel - kód motoru BEH(85 kW) -nádrže na plyn z laminátu a - jen 80 l (= 12,3 kg) -umístění v zavazadlovém prostoru -Bivalentní pohon(=většina benzín a jen krátce plyn) -2005…přestavby VW CADDY na plynový pohon - fa.Prince Gas -2006…sériové provedení VW CADDY a TOURAN strana 4 z 44

POHON VOZIDEL NA ZEMNÍ PLYN - CNG Názvosloví: CNG ….Compresion Natural Gas …(stlačený zemní plyn) LNG …Ligvid Natural Gas (zkapalněný zemní plyn : - 165 °C / 600 x menší objem ) vhodný pro transport – lodě a cisterny Autogas…………….kapalný plyn při tlaku 5-10 bar /u nás známý Propan-Butan/ LPG ….Ligvid Petroleum Gas /angl./(je nutno jen vyrobit resp. vedlejší produkt při výrobě benzínu) GPL….Gaz Petroleum Liguide/franc./ BIVALENT …dva způsoby pohonu : plyn a benzín NGV…anglická zkratka pro vozidla poháněná zemním plynem Z bezpečnostních důvodů se přidávají zápachové látky , aby došlo k detekci úniku plynu. Obdobně u vodíkových pohonu se přidává barvivo. strana 5 z 44

POHON VOZIDEL NA ZEMNÍ PLYN - CNG Výhřevnost strana 6 z 44

POHON VOZIDEL NA ZEMNÍ PLYN - CNG Porovnání hmotností a objemů pro různé druhy paliv: Plastová nádrž Ocelová nádrž benzin nafta Propan-butan Zemní plyn Hmotnost v kg Objem nádrže v l 1 kg zemního plynu = 6,4 l plynu 1 l plynu= 0,15 kg plynu strana 7 z 44

POHON VOZIDEL NA ZEMNÍ PLYN - CNG Počet registrovaných vozidel v Evropě Je závislý na počtu čerpacích stanic. Nejvíce v Itálii strana 8 z 44

POHON VOZIDEL NA ZEMNÍ PLYN - CNG Počet tankovacích míst: Fa. RWE plánuje do dvou let výstavbu cca. 100 stanic. strana 9 z 44

POHON VOZIDEL NA ZEMNÍ PLYN - CNG Tankovací místa v ČR: Seznam je např : www.cng.cz strana 10 z 44

POHON VOZIDEL NA ZEMNÍ PLYN - CNG Schéma čerpací stanice CNG: Plyn se stlačením ohřívá.Je potřeba proto provádět kompenzaci. Např. při vytvoření tlaku 200 bar se plyn ohřeje na 90°C a po zchladnutí je tlak pouze 160 bar. Kompenzace je proto naplnění na 250 bar. potrubí kompresor Maximální tlak je 200 bar/15°C zásobník vysoušeč strana 11 z 44

TOURAN EcoFuel : Oproti pohonu na benzín: -plnící hrdlo - 4 nádrže(objem 115l) - regulátor tlaku plynu - rozdělovací lišta - nouzová palivová nádrž strana 12 z 44

Caddy EcoFuel Oproti Touranu EcoFuel je objem plynových nádrží 160l strana 13 z 44

POHON VOZIDEL NA ZEMNÍ PLYN - CNG Motor 2,0 l – 80 kW na zemní plyn: Vychází ze zážehového motoru 2,0 l – 85 kW Stejný pro Touran a Caddy V max :180 km/h Spotřeba : město – 8,1 kg / 100km mimo - 4,5 kg / 100km strana 14 z 44

POHON VOZIDEL NA ZEMNÍ PLYN - CNG Změny oproti benzínovému motoru: 1) Písty: -pístní čep je delší a má stejný průměr -drážka pro horní kroužek má ocelovou vložku -1 kroužek ocel(benzín-litina) +pravoúhlý (benzín – minutový) -tvar vaček jiný pro měkčí dosednutí ventilů strana 15 z 44

POHON VOZIDEL NA ZEMNÍ PLYN - CNG 2) Sací potrubí: - není přepínání délky sacího potrubí - není vhánění sekundárního vzduchu strana 16 z 44

POHON VOZIDEL NA ZEMNÍ PLYN - CNG Hlavní části dodávky plynu: strana 17 z 44

POHON VOZIDEL NA ZEMNÍ PLYN - CNG Vysokotlaká část : Plnící hrdlo Touran má hrdlo na pravé straně CADDY má plnící hrdlo na levé straně Oba plnící otvory jsou zpětným ventilem a sítkem jakož i krycím víčkem Pro některé italské čerpací stanice je nutný přechodový adapter strana 18 z 44

POHON VOZIDEL NA ZEMNÍ PLYN - CNG Vysokotlaká část : -z ušlechtilé oceli a dimenzovány do 250 bar -tvoří spojení mezi pl. hrdlem ,závěrnými ventily a regulátorem tlaku -mezi plnícím hrdlem a 4 nádržemi je průměr 8 mm pro rychlé a nehlučné tankování -mezi 4 nádrží a regulátorem tlaku je průměr 6 mm -pro dokonalé spojení jsou všechny spoje řešeny dvojitým šroubením se svěrným kroužkem -plynové potrubí vede paralerně s benzínovým vedením strana 19 z 44

POHON VOZIDEL NA ZEMNÍ PLYN - CNG 115 l = 18 kg -umístění plynových nádrží je přizpůsobeno vedení výfukového potrubí strana 20 z 44

CADDY: -všechny nádrže mají stejný objem 40 l = dojezd cca. 400 km POHON VOZIDEL NA ZEMNÍ PLYN - CNG CADDY: -všechny nádrže mají stejný objem 40 l = dojezd cca. 400 km strana 21 z 44

POHON VOZIDEL NA ZEMNÍ PLYN - CNG Označení nádrže: 1..číslo náhradního dílu 2..hmotnost prázdné nádrže 3..doba použitelnosti nádrže(20 let) 4..plnící množství 5..zkušební tlak 6..značka zkušebny 7..max. plnící tlak(260 bar) 8..datum výroby a použití 9..plnící tlak při 15°C – 200 bar 10zkušební norma Nádrž na zemní plyn strana 22 z 44

POHON VOZIDEL NA ZEMNÍ PLYN - CNG Průběh tankování: -plyn protéká do všech nádrží přes zpětné ventily až k do regulátoru tlaku plynu -tankování se ukončí když tlak ve vysokotlaké části dosáhne tlaku tankovací stanice cca. 200 bar strana 23 z 44

POHON VOZIDEL NA ZEMNÍ PLYN - CNG strana 24 z 44

POHON VOZIDEL NA ZEMNÍ PLYN - CNG strana 25 z 44

POHON VOZIDEL NA ZEMNÍ PLYN - CNG Schematické uspořádání: -tlak plynu nadzdvihne ventilek a plyn může proudit do nádrže strana 26 z 44

POHON VOZIDEL NA ZEMNÍ PLYN - CNG -bez proudu jsou ventily uzavřeny -provoz na CNG je možný jen na ty nádrže , které mají aktivní ventily -ventilů jsou diagnostikavatelné -při aktivaci airbagu dojde k uzavření ventilů strana 27 z 44

POHON VOZIDEL NA ZEMNÍ PLYN - CNG Omezovač průtočného množství: - je to bezpečnostní ventil - brání úniku plynu při poškození potrubí nebo regulátoru plynu -náhlý rozdíl tlaku cca. 2 bary způsobí uzavření ventilu na nádrži a zamezení úniku plynu strana 28 z 44

POHON VOZIDEL NA ZEMNÍ PLYN - CNG Tepelná pojistka: -brání explozi nádrže při nadměrném nárůstu tlaku vlivem vysoké teploty -při teplotě vyšší než 110 °C dojde k prasknutí trubičky a dochází k úniku plynu -nádrž nemůže explodovat strana 29 z 44

POHON VOZIDEL NA ZEMNÍ PLYN - CNG Ruční závěrný kohout: Složí k ručnímu uzavření nádrže Používá se při demontážních pracích na nádržích Bezpečnostní ventil se otevře i při uzavřeném ventilu strana 30 z 44

POHON VOZIDEL NA ZEMNÍ PLYN - CNG Tlakové rozhraní nízko – vysokotlak: - je prováděno regulátorem tlaku plynu umístěném v motorovém prostoru - reguluje tlak z 200 bar na cca. 6 bar strana 31 z 44

POHON VOZIDEL NA ZEMNÍ PLYN - CNG strana 32 z 44

POHON VOZIDEL NA ZEMNÍ PLYN - CNG Snímač tlaku v nádrži G400: G400 Elektrická zásuvka Vyhodnocovací elektronika Měřící pásek membrána Tlak plynu Při výpadku signálu(přerušení,zkrat) zvolí ř.j. motoru náhradní hodnotu ( 20 bar) a stav množství plynu ukazuje plný stav. strana 33 z 44

POHON VOZIDEL NA ZEMNÍ PLYN - CNG Snímač tlaku plynu G400 Panel přístrojů J285 strana 34 z 44

POHON VOZIDEL NA ZEMNÍ PLYN - CNG strana 35 z 44

POHON VOZIDEL NA ZEMNÍ PLYN - CNG strana 36 z 44

POHON VOZIDEL NA ZEMNÍ PLYN - CNG Redukční stupeň: strana 37 z 44

POHON VOZIDEL NA ZEMNÍ PLYN - CNG strana 38 z 44

POHON VOZIDEL NA ZEMNÍ PLYN - CNG Tlak v nízkotlaké komoře stoupá po dosažení tlaku 6 bar přetlačí přes membránu pružinu dolů Píst spojený s membránou uzavře spojení s vysokotlakou komorou strana 39 z 44

POHON VOZIDEL NA ZEMNÍ PLYN - CNG Potom když motor spotřebuje zemní plyn klesne tlak plynu v nízkotlaké komoře Pružina zvedne píst nahoru a plyn začne opět proudit strana 40 z 44

POHON VOZIDEL NA ZEMNÍ PLYN - CNG Přípojka chladící kapaliny: -při expanzi plynu z 200 na 6 bar dochází k poklesu teploty -přívod chladící kapaliny z motoru zajišťuje , že ventil nezamrzne -tato funkce má vliv i na přepínání provozních režimů Benzín - plyn strana 41 z 44

POHON VOZIDEL NA ZEMNÍ PLYN - CNG Rozdělovací lišta plynu: Ventily vefukování plynu N 366-369: -jsou zasunuty do sacích kanálů motoru -ovládány jsou ř.j motoru při provozu na zemní plyn -doba otevření závisí na: a) otáčkách motoru b)zátěži motoru c)kvalitě plynu d)tlaku plynu v rozdělovací liště Při výpadku jednoho ventilu přejde na benzínový pohon!!! je připevněna na sacím potrubí Jsou na ní umístěny vefukovací ventily plynu N366-369 a snímač tlaku na rozdělovací liště G401 strana 42 z 44

POHON VOZIDEL NA ZEMNÍ PLYN - CNG Vefukovací ventily: Nové řešení s větší a trvanlivější plochou zajišťuje těsnost při všech režimech provozu strana 43 z 44

POHON VOZIDEL NA ZEMNÍ PLYN - CNG Snímač tlaku plynu v rozdělovací liště G401: -složí k určení tlaku v rozdělovací liště(cca. 6 bar) -na základě této hodnoty se vypočte doba otevření vefukovacích ventilů resp. množství vefukovaného plynu -překročí-li tlak plynu v liště 10,5 bar nebo při výpadku signálu dojde k přepnutí na benzínový provoz!!! strana 44 z 44

POHON VOZIDEL NA ZEMNÍ PLYN - CNG „Pulsování“ tlaku v rozdělovací liště: Dochází ke korigování prodloužením nebo zkrácením času vefukování plynu strana 45 z 44

strana 46 z 44

POHON VOZIDEL NA ZEMNÍ PLYN - CNG Řídící jednotka motoru: Funkce při provozu na zemní plyn: Startování motoru: Při teplotě nižší než 15°C spouštění v benzínovém provozu …po překročení 15°C nebo po 20 s běhu motoru dojde k přepnutí na plynový provoz Při teplotě vyšší než 15°C spouštění v plynovém režimu Podmínky provozu na zemní plyn: -teplota chladící kapaliny vyšší než 15°C -Tlak plynu v rozdělovací liště je vyšší než 6 bar Po natankování plynu dojde vždy ke startu na benzín(nezáleží na teplotě motoru +/- 15°C). K přepnutí na plynový provoz dojde nejdříve po aktivaci lambda regulace nebo po max. 180 s chodu motoru. Nejkritičtějším případem je start a chod motoru po natankování plynu HI-kvality , když předtím je v jednotce uložena LO-kvalita. Jednotka si musí hodnoty nově adaptovat!!! strana 47 z 44

POHON VOZIDEL NA ZEMNÍ PLYN - CNG Regulace Lambda a určení kvality plynu: Regulace Lambda je při provozu na plyn i při provozu na benzin upravena na hodnotu 1. Jednotka upravuje tvorbu směsy v závislosti na kvalitě plynu LO nebo HI. Měřením složení výfukových plynů jednotka upravuje poměr plyn a vzduch pomocí změny doby otevření ventilů vefukování plynu. Přizpůsobení nově natankovanému zemnímu plynu: Kvalita zemního plynu se i přes různý stupeň promísení může lišit. Doba otevření vefukovacích ventilů se musí přizpůsobit kvalitě plynu. Natankování plynu pozná jednotka ze snímače tlaku plynu v palivové nádrži G400. HI-kvalita plynu způsobí vyšší podíl Metanu ve výfukových plynech( bohatá směs … Lambda vyšší než 1). Ř.jednotka motoru registruje složení výfukových plynů (chudá – bohatá směs). Neodpovídá-li složení výfukových plynů uloženému stavu v ř.j dojde k úpravě na jinou kvalitu plynu. Úprava spočívá v jiném čase otevření ventilů vefukování plynu nové kvalitě plynu. Závada na řízení složení výfukových plynů je hlášena rozsvícením kontrolky MIL. strana 48 z 44

POHON VOZIDEL NA ZEMNÍ PLYN - CNG Panel přístrojů: V nabídce jsou dvě provedení panelů přístrojů: MIDLINE a HIGHLINE Nově jsou panely vybaveny : -kontrolkou „nouzového“ benzínového provozu -Ukazatelem zásoby benzínu sloupkovým ukazatelem -ukazatelem zásoby plynu analogově MIDLINE verze Zobrazení : méně než 10,87,5 a 3 l benzínu strana 49 z 44

POHON VOZIDEL NA ZEMNÍ PLYN - CNG HIGHLINE verze: strana 50 z 44

POHON VOZIDEL NA ZEMNÍ PLYN - CNG Bezpečnost provozu: -dopravní potrubí je vyrobeno z bezešvých trubek(odolávají korozi a jsou pevnější) -každá nádrž má závěrný ventil a další ventil je na regulátoru(uzavřou plyn při zastavení,provozu na benzín a nárazu) -omezovač průtoku brání úniku plynu při poškození potrubí(zavře se při ztrátě protitlaku) -zpětný ventil na tankovacím otvoru(zamezí úniku plynu přes tankovací otvor) strana 51 z 44

POHON VOZIDEL NA ZEMNÍ PLYN - CNG Diagnostika: strana 52 z 44

POHON VOZIDEL NA ZEMNÍ PLYN - CNG BNH 187: _1 stav přepínače režimů provozu(pouze BI – Fuel) _1 aktuelní provoz na zemní plyn _1 adaptace kvality plynu _ 1 aktivace zahřívací fáze katalyzátoru _ 1 nouzový start v režimu plyn povolen _ 1 podmínky pro lambda regulaci splněny _ 1 lambda regulace aktivní v CNG režimu _ 1 ovládání uzavíracího ventilu plynu strana 53 z 44

POHON VOZIDEL NA ZEMNÍ PLYN - CNG „Nucené“ přepínání režimů: Ve skupině 187 ojde k „nucenému“ přepnutí na plynový režim Ve skupině 188 dojde k přepnutí na benzínový režim strana 54 z 44

POHON VOZIDEL NA ZEMNÍ PLYN - CNG Vlastní diagnostika – diagnosa akčních členů: strana 55 z 44

POHON VOZIDEL NA ZEMNÍ PLYN - CNG Specielní nářadí: strana 56 z 44

POHON VOZIDEL NA ZEMNÍ PLYN - CNG Specielní nářadí: strana 57 z 44