Mazání spalovacích motorů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zpracoval: Jan Filka ZŠ a MŠ Horníkova 1
Advertisements

Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Tepelné motory Jan Nguyen 2.D Telskol.
Palivová soustava vznětových motorů
Tato prezentace byla vytvořena
Spalovací motory zážehové
Zážehový motor 1,4 l / 92 kW TSI
SPALOVACÍ MOTORY (TEORIE)
Otázka č.17 a) Klikové mechanismy.
Vznětové motory Vznětový motor je v principu konstruován stejně jako zážehový motor. Palivo je do spalovacího prostoru dopravováno odděleně.
Výuka předmětu automobily
Rozdíl mezi kluznými a kuličkovými ložisky
Co je to motor? Zařízení zpravidla přeměňující energii z chemické reakce (zpravidla hoření) na energii pohybovou. Motor je obvykle součástí a pohonem.
Spalovací motory.
Spalovací motory vznětové
ZÁŽEHOVÝ MOTOR.
Tepelné motory.
Vznětový motor Zbyněk Plch, Tercie, 2008.
Pístové stroje . Pístové stroje s klikovým ústrojím se vyznačují vratným pohybem některých jejich mechanických částí. Pístové stroje mohou.
Tepelné stroje -motory
Pístové spalovací motory
SPALOVACÍ MOTORY.
Spalovací motory s pístem
Čtyřdobý zážehový motor – konstrukce, popis činnosti
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Tepelné motory.
SPALOVACÍ MOTORY (TEORIE)
Určeno pro 2. ročník oboru mechanik strojů a zařízení
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Spalovací Turbína.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
ŘÍZENÍ MOTOROVÝCH VOZIDEL
Vznětové motory Střední odborná škola Otrokovice
Mgr. Lenka Hanáková 2.ročník Gymnázium Otrokovice
Vysoké učení technické v Brně
Mazání mobilních pracovních strojů (traktorů)
Čtyřdobý vznětový motor – konstrukce, popis činnosti
Wankelův motor Střední odborná škola Otrokovice
Části a mechanismy strojů 1
Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. Druhá úroveň Třetí úroveň Čtvrtá úroveň Pátá úroveň Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. –Druhá úroveň.
Krok za krokem ke zlepšení výuky automobilních oborů CZ.1.07/1.1.26/ Švehlova střední škola polytechnická Prostějov.
Spalovací Motory Benzínové
Palivová soustava vznětového motoru OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U
MOTORY Mgr. Martin Tichý MOTORY Pořadové číslo projektu CZ.1.07/1.1.18/ „Řemesla s techniky začneme od píky“ Datum vytvoření: Datum.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:F8 - 8 Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Konstrukce zážehových a vznětových motorů Konstrukce zážehových a vznětových motorů OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
VY_32_INOVACE_AUT1_19 Mazání spalovacích motorů. -zmenšit třecí ztráty a opotřebení pohybujících se částí motoru -odvést část tepla z motoru -zlepšit.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Spalovací motory Ing. Jan Hromádko, Ph.D. Témata cvičení.
KARBURÁTOR OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U Obsah  Význam karburátoru v automobilu Význam karburátoru v automobilu Význam karburátoru v automobilu  Princip.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Motorové oleje OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U Motorové oleje Význam Rozdělení Normy motorových olejů.
Ročník: 2. ročník strojírenských učebních oborů Typ šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací obor: Strojnictví Téma: Spalovací.
Palivová soustava vznětového motoru Tato soustava je jedna z nejdůležitějších pro funkčnost motoru. Palivem pro vznětový motor je nafta. Skládá se ze.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_23-01 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada21 AnotaceZákladní.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Pístové spalovací motory
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Klikový mechanismus Ing. Bc. Petra Řezáčová
Spalovací motory 1 VY_32_INOVACE_21_420
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_11 Tepelné motory –opakování
Spalovací motory VY_32_INOVACE_29_Spalovací motory
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství.
Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště Uničov, Školní 164
Tepelné motory - proudové a raketové motory
Rozdělení Podle způsobu zapálení pohonné směsi  Zážehové motory  Vznětové motory Podle počtu pracovních dob  Dvoudobé motory  Čtyřdobé motory.
Třída 3.B 22. hodina.
Údržba vozidel MOTOROVÉ OLEJE.
Transkript prezentace:

Mazání spalovacích motorů Tribologie Mazání spalovacích motorů Bc. Jiří Bittner

Mazání spalovacích motorů

úvod 1807 - patentováno první vozidlo poháněné plynovým spalovacím motorem 1860 - první použitelný plynový motor 1860 - první spalovací motor, který požíval kapalného paliva 1877 - první čtyřdobý plynový motor s předběžným stlačením směsi 1878 - patentování dvoudobého motoru V období vzniku spalovacích motorů nebylo prioritou správné spalování bez exhalací, ale funkčnost samotného motoru. Jak plynul čas, stávala se funkčnost samozřejmostí, a tak se začal klást důraz na trvanlivost, bezporuchový provoz, exhalace a v neposlední řadě na ekologii. Všechny zmiňované požadavky mají úzkou souvislost s konstrukcí motorů, způsoby mazání a složením olejů.

základní funkce olejů schopnost mazat (Tuto vlastnost není kupodivu nijak náročné získat, jelikož ji zajišťuje již základový olej.) chránit motor proti korozi udržovat motor v čistotě udržovat si svou oxidační stabilitu a slučitelnost s plasty vymezovat provozní vůle zajišťovat dobrý odvod tepla ze součástí Látky, které zajišťují výše popsané vlastnosti se nazývají aditiva. Množství příměsí musí být vyvážené a žádná z vlastností by neměla být upřednostňována na úkor jiné. Cílem motorového oleje je zajistit správnou funkčnost motoru v oblasti s tím související po nejdelší možnou dobu.

Způsoby tvorby směsi (palivo-olej): mazání dvoudobých motorů U dvoudobých motorů je mazání prováděno směsí benzínu s olejem, tzv. ztrátový způsob mazání. Způsoby tvorby směsi (palivo-olej): rozptýlením oleje v palivu v palivové nádrži dávkovacím čerpadlem do proudu nasávané směsi paliva se vzduchem dávkovacím čerpadlem k mazaným místům Směs je nasávána do klikové skříně, kde zajišťuje mazání většinou valivých ložisek klikové hřídele, čepu pístu, ojnice a samotného povrchu válce. Tento způsob je modernější než výše uvedený, ale problém nastává při poruše směšovacího čerpadla, může dojít až k zadření motoru. Princip spočívá v přívodu oleje přímo do důležitých mazacích uzlů. Používá se u dvoutaktních motorů se vstřikováním.

mazání čtyřdobých motorů

mazání čtyřdobých motorů - rozstřikem Jde o jednoduchý způsob, kdy je olej z klikové skříně nabírán lopatkami na šálcích ojnice, a tím je vrhán na vnitřní stranu klikové skříně, kde se rozprašuje. Kapičky oleje pak mají možnost proniknout až ke stěně válců a k pístním kroužkům. Přes lopatky se olej dostane také na samotný čep klikové hřídele. Výhody: jednoduchost Nevýhody: při vysokých otáčkách selhává mazání nedokonalý způsob odvodu tepla prakticky žádná možnost čištění oleje v průběhu provozu

mazání čtyřdobých motorů - vrchní Jedná spíše o podpurný způsob u čtyřdobých motorů při záběhu, nebo u vysoce zatěžovaných motorů. Používají se oleje určené ke spalování, které se mísí s benzínem v poměru 1:400. V dnešní době se již nevyužívá.

mazání čtyřdobých motorů - tlakové (cirkulační) Tento princip je v dnešní době jediným používaným způsobem mazání spalovacích motorů, které je doplněno již dříve zmiňovaným mazáním rozstřikovacím. Podle toho zda má motor zásobu oleje v klikové skříní, nebo ve zvláštní nádržce lze soustavu rozdělit na systém: se suchou klikovou skříní s mokrou klikovou skříní

mazání čtyřdobých motorů - tlakové (cirkulační) se suchou klikovou skříní Princip funkce spočívá v nasávání oleje ze spodního víka do olejové nádržky. Odtud je olej dodáván tlakovým čerpadlem do systému mazacích kanálů. Tento způsob mazání se využívá zejména u těžké techniky, traktorů, závodních vozidel, letounů apod.

mazání čtyřdobých motorů - tlakové (cirkulační) s mokrou klikovou skříní Jde o nejrozšířenější způsob mazání čtyřdobých spalovacích jak benzínových, tak i dieselových motorů. Zásobníkem oleje je spodní víko tzv. olejová vana, kde se mazivo shromažďuje a chladí. Tento způsob mazání lze dále členit na systém: s plnoprůtokovým čističem oleje, s obtokovým čističem oleje a kombinovaný

mazání čtyřdobých motorů - tlakové (cirkulační) s mokrou klikovou skříní Systém s obtokovým čističem oleje. Systém s plnoprůtokovým čističem oleje. Systém s kombinovaný 1) přepouštěcí ventil 2) plnoprůtokový čistič 3) chladič oleje 4) čerpadlo oleje 5) přetlakový ventil 6) spodní víko motoru s olejem 7) mazaná místa 8) škrcení 9) obtokový čistič

mazání čtyřdobých motorů - tlakové (cirkulační)

Olejová čerpadla mazání čtyřdobých motorů – prvky mazacího sys. používána u čtyřdobých spalovacích motorů musí být schopna zajistit požadovaný tlak v mazací soustavě. Mezi nejpoužívanější patří zubová a trochoidní olejová čerpadla. Trochoidní olejové čerpadlo Trochoidní čerpadlo se skládá z vnitřního poháněného a vnějšího nepoháněného kola. Vnitřní kolo má vždy pouze o jeden zub méně než kolo vnější a je vůči kolu vnějšímu vyoseno. Jeho výhodou je vyšší dopravní výkon. Zubové olejové čerpadlo Princip fce. spočívá v nasávání oleje mezi zuby a stěnu čerpadla. Olej dopravovaný mezi zuby je na ,,výstupu‘‘ vytlačován spoluzabírajícím kolem dále do soustavy. Tento princip je zřejmý z obrázku.

mazání čtyřdobých motorů – prvky mazacího sys. Chladič oleje Tyto chladiče jsou, konstrukčně obdobou chladičů motorů kapalinou chlazených. Teplo může být z chladiče oleje odváděno proudem vzduchu, u méně zatěžovaných motoru, a nebo kapalinou, u více zatěžovaných motorů . Chladiče oleje jsou využívány u motorů více namáhaných nebo chlazených vzduchem. Jedná se zejména o velké nákladní automobily a stroje pro zemní práce, kde je pojezdová rychlost neúměrně nízká vůči zatížení. Případné využití je u osobních automobilů s motorem vzadu.

mazání čtyřdobých motorů – prvky mazacího sys. Čistič oleje slouží k zachycování nečistot z mazacího oleje. Jedná se o nečistoty, které se do motoru dostaly v průběhu chodu z ovzduší, karbon, otěrové částice kovů atd. Rozdělení podle konstrukčního provedení na: štěrbinové - rozměr částic, které jsou zachycovány je definován velikostí štěrbiny mezi jednotlivými filtračními elementy objemové - částice jsou zachycovány např. plstěným válečkem s papírovou filtrační vložkou – v dnešní době jsou používány výhradně tyto typy filtrů odstředivé filtry - princip spočívá v zachycování částic o vyšší hustotě než má olej, vlivem odstředivé síly. Rozdělení podle velikosti zachycovanýc částiček: Hrubé - zachycují částice > 40 mm Jemné - zachycují částice > 1-2 mm Rozdělení podle zapojení filtrů na: plnoprůtokové filtry-proudí jimi všechen olej dodávaný čerpadlem do mazacího systému obtokové filtry-čistí část oleje dodávaného čerpadlem cca. 10%.

mazání Wankelova motoru Dnešní modernizované Wankelovy motory, které jsou zřídka používány se výrazně liší od jejich původní koncepce. Jde o to, že motory vyvinuty F. Wankelem měly vnitřní a vnější rotační píst. Kdežto původní motory upravené vývojovým střediskem firmy NSU ve spolupráci s F. Wankelem mají jeden píst, jež koná krouživý pohyb. Mazání Wankelova-NSU motoru je nutno rozdělit do dvou základních částí, a to na mazání uvnitř pístu a mazání radiálních těsnících lišt.

Přechod z CCMC na ACEA výkonnostní klasifikace (VK) Výkonnostní klasifikace popisuje vlastnosti motorového oleje při různých typech provozního zatížení. API- např. SF/CE S…-olej pro zážehové motory C…-olej pro vznětové motory Písmeno na druhé pozici značí výkonnost daného oleje S…/C…-olje je vhodný pro zážehové i vznětové motory ACEA- např. A1/B1-04 A…/B…- oleje pro zážehové a vznětové motory C…-oleje kompatibilní s katalizátory E…-oleje pro velmi zatěžované vznětové motory Číslo na druhé pozici charakterizuje kategorii dané skupiny -04-rok začlenění Přechod z CCMC na ACEA Kontrolované vlastnosti jsou např.: koroze a oxidace povrchu součástí oxidační stabilita pěnění oleje úspora paliva ochrana proti otěru a tvorbě úsad za vysokých teplot VK pro automobilové oleje: API - americké normy ACEA - evropské normy VW, MB, VOLVO, MAN - firemní normy výrobců motorů a vozidel ILSAC - mezinárodní poradní výbor pro standardizaci maziv VK pro jednostopá vozidla a lodní motory: API, JASO - jednostopá vozidla NMMA - všechny lodní motory

viskozitní klasifikace Závislost oleje na teplotě je charakterizována viskózním indexem (VI). S rostoucí hodnotou VI se při změnách teploty vazkost mění méně. Viskózní index se používá zejména v odborných kruzích. V katalozích se pro určení viskózních vlastností oleje využívá zejména SAE klasifikace. Viskozitní třídy SAE motorových olejů podle vnějších teplot (°C) V SAE klasifikaci je využito 6 zimních a 5 letních tříd. Číslo je bezrozměrné a nevyjadřuje vztah k žádné fyzikální veličině. Čím je hodnota vyšší, tím je i olej za dané teploty viskóznější. Viskozita oleje může vyhovovat jedné viskózní třídě nebo více třídám. Podle toho jsou motorové oleje děleny na jednorozsahové a vícerozsahové Pro klimatické prostředí střední Evropy se používají oleje s označením SAE 5W-40 a SAE 10W-40.

viskozitní klasifikace KONEC Děkuji za pozornost.