VYUŽITÍ TEPELNÉ ENERGIE V PRAXI TEPELNÉ MOTORY VYUŽITÍ TEPELNÉ ENERGIE V PRAXI
CO JSOU TO TEPELNÉ MOTORY? CO JE TO VLASTNĚ MOTOR? MOTOR JE ZAŘÍZENÍ, KTERÉ DOKÁŽE PŘEVÉST NĚKTEROU Z FOREM ENERGIE NA KINETICKOU ENERGII TEPELNÉ MOTORY UMÍ TEDY PŘEVÉST TEPELNOU ENERGII ( TEPLO ) NA POHYBOVOU ENERGII
TROCHA HISTORIE ZÁKLADNÍ PRINCIP ODHALIL JIŽ V 19.STOL. JAMES WATT JEHO PARNÍ STROJ BYL PRVNÍM VÝRAZNÝM KROKEM V TÉTO OBLASTI BYL ALE PŘÍLIŽ HMOTNÝ A NEPŘÍLIŽ VÝKONNÝ PROTO BYL NAHRAZEN PARNÍ TURBÍNOU
SOUČASTNOST V DNEŠNÍ DOBĚ JIŽ SAMOSEBOU NEPOUŽÍVÁME PARNÍHO STROJE V PRAXI NÁVAZNOSTÍ JE TOTIŽ JIŽ VŠEM ZNÁMÝ SPALOVACÍ MOTOR DĚLÍME JE PODLE POČTU TAKZVANÝCH TAKTŮ, PODLE POČTU VÁLCŮ A PODLE TYPU PRACOVNÍHO CYKLU
DĚLENÍ SPALOVACÍCH MOTORŮ 1) PODLE POČTU TAKTŮ DVOUTAKTNÍ A ČTYŘTAKTNÍ 2) PODLE POČTU VÁLCŮ DVOUVÁLCOVÉ, ČTYŘVÁLCOVÉ,OSMIVÁLCOVÉ, ATD. 3) PODLE DRUHU PRACOVNÍHO CYKLU ZÁŽEHOVÉ A VZNĚTOVÉ
ČTYŘTAKTNÍ ZÁŽEHOVÝ MOTOR V DNEŠNÍ DOBĚ JE TÍM NEJVYUŽÍVANĚJŠÍM TYPŮM MOTORŮ TÉMĚŘ KAŽDÝ, KDO DNES JEZDÍ NA BENZÍN, POUŽÍVÁ VE SVÉM AUTOMOBILU TENTO DRUH MOTORU DŮLEŽITÉ PRO POCHOPENÍ JEHO FUNKCE JE VHODNÉ ROZFÁZOVÁNÍ PRACOVNÍHO CYKLU PALIVEM JE ZDE BENZÍN
ŘEZ JEDNÍM VÁLCEM ZÁŽEHOVÉHO MOTORU
PRACOVNÍ CYKLUS MOTORU JELIKOŽ SE JEDNÁ O ČTYŘTAKTNÍ MOTOR, SKLÁDÁ SE JEHO PRACOVNÍ CYKLUS ZE 4 ČÁSTÍ 1) SÁNÍ 2) STLAČENÍ 3) ROZPÍNÁNÍ 4) VÝFUK
SÁNÍ PŘI TÉTO FÁZI SE OTEVÍRÁ SACÍ VENTIL, VÝFUKOVÝ JE UZAVŘEN PÍST SE POHYBUJE SMĚREM DOLŮ A TÍM NASAJE PALIVOVOU SMĚS DO SPALOVACÍ KOMORY V TOMTO OKAMŽIKU KONČÍ PRVNÍ FÁZE A UZAVÍRÁ SE SACÍ VENTIL
STLAČENÍ OBA VENTILY JSOU UZAVŘENY PÍST SE POHYBUJE VZHŮRU A TÍM SE PALIVO SILNĚ STLAČUJE PROTO DOCHÁZÍ I KE ZVÝŠENÍ TEPLOTY PALIVA NA KONCI STLAČENÍ ZAPÁLÍ SVÍČKA JISKROU PALIVO, A TO PRUDCE VYHOŘÍ
ROZPÍNÁNÍ TÍM, ŽE PALIVO PRUDCE VYHOŘELO, VZNIKLO VELKÉ MNOŽSTVÍ PLYNU TEN SE ROZPÍNÁ A TÍM TLAČÍ NA PÍST, KTERÝ SE TÍM PÁDEM POHYBUJE SMĚREM DOLŮ TOTO JE JEDINÁ FÁZE KDY MOTOR SÁM PRACUJE, PROTO JI TAKÉ NAZÝVÁME TZV. PRACOVNÍ FÁZE
VÝFUK V TÉTO ČÁSTI JE NUTNO ODVÉST ZE SPALOVACÍ KOMORY PLYNY VZNIKLÉ HOŘENÍM PROTO SE OTEVÍRÁ VÝFUKOVÝ VENTIL A PÍST TÍM, ŽE SE POHYBUJE SMĚREM VZHŮRU, VYTLAČUJE PLYNY ZE SPALOVACÍ KOMORY
ČTYŘTAKTNÍ VZNĚTOVÝ MOTOR JEDINÝM KONSTRUKČNÍM ZÁSADNÍM ROZDÍLEM JE, ŽE NAMÍSTO SVÍČKY JE ZDE VSTŘIKOVACÍ TRYSKA TÍM PÁDEM JE ROZDÍL V PRACOVNÍM CYKLU POHONNOU SMĚSÍ JE ZDE SMĚS NAFTY A VZDUCHU
PRACOVNÍ CYKLUS PŘI SÁNÍ SE NASÁVÁ VZDUCH TEN SE STLAČÍ A ZAHŘEJE AŽ NA PŘIBLIŽNĚ 600 °C POTÉ SE DO SPALOVACÍ KOMORY VSTŘÍKNE TRYSKOU PALIVO TO SE VZNÍTÍ A SHOŘÍ ROZPÍNÁNÍ A VÝFUK JE JIŽ STEJNÝ JAKO U ZÁŽEHOVÉHO