VYUŽITÍ TEPELNÉ ENERGIE V PRAXI

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zpracoval: Jan Filka ZŠ a MŠ Horníkova 1
Advertisements

VY_32_INOVACE_413, 21. sada, Přírodověda
Tepelné motory Jan Nguyen 2.D Telskol.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Spalovací motory zážehové
MOTORY VY_32_INOVACE_03 - MOTORY.
SPALOVACÍ MOTORY (TEORIE)
Čtyřdobý zážehový motor (čtyřtakt)
TEPELNÉ MOTORY.
Plyny.
Výuka předmětu automobily
Co je to motor? Zařízení zpravidla přeměňující energii z chemické reakce (zpravidla hoření) na energii pohybovou. Motor je obvykle součástí a pohonem.
Spalovací motory vznětové
Spalovací motory.
ZÁŽEHOVÝ MOTOR.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Tepelné motory.
Tepelné motory. Tepelné motory Parní stroj Vaří-li se voda v hrnci s poklicí, pára poklici nadzvedá koná práci Parní stroj přeměňuje teplo.
Vznětový motor Zbyněk Plch, Tercie, 2008.
MOTORY Ondřej Hornig 2006.
Tepelné stroje -motory
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Elektronická učebnice – II
Spalovací motor zážehový
Pístové spalovací motory
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
(čtyřdobý zážehový motor)
Fyzika 8.ročník ZŠ Spalovací motory Creation IP&RK.
SPALOVACÍ MOTORY.
Spalovací motory s pístem
Základní škola a mateřská škola Bzenec
Čtyřdobý zážehový motor
Parní stroj a spalovací motory
Čtyřdobý motor 1.Čtyřdobý spalovací motor 1.Čtyřdobý spalovací motor 1.Čtyřdobý spalovací motor 1.Čtyřdobý spalovací motor 2.Carnotův cyklus 2.Carnotův.
Digitální učební materiál
Tepelné motory.
SPALOVACÍ MOTORY (TEORIE)
Mgr. Lenka Hanáková 2.ročník Gymnázium Otrokovice
Čtyřdobý vznětový motor – konstrukce, popis činnosti
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Spalovací Motory Benzínové
Vynalezl ho německý vynálezce Rudolf Diesel Patří do skupiny vznětových motorů Palivo je do motoru dopravováno odděleně od vzduchu Do spalovacího prostoru.
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Charakteristika pístového spalovacího motoru. Žák se seznámí s čtyřdobým.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Co mají tyto věci společného?
MOTORY Mgr. Martin Tichý MOTORY Pořadové číslo projektu CZ.1.07/1.1.18/ „Řemesla s techniky začneme od píky“ Datum vytvoření: Datum.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:F8 - 8 Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Spalovací motory čtyřdobé (mění tepelnou energii na mechanickou) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Tučímová. Dostupné.
AnotacePracovní list k procvičení znalostí o tepelných motorech AutorDagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup Plynulé čtení s porozuměním.Výchova.
Ročník: 2. ročník strojírenských učebních oborů Typ šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací obor: Strojnictví Téma: Spalovací.
FYZIKA 3 VZNĚTOVÝ MOTOR ZŠ HejniceZ. Hyxa. Vznětové (Dieselovy) motory Palivo – motorová nafta Vznětový motor se vyrábí pouze ve čtyřdobé verzi, místo.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
SPALOVACÍ MOTORY. Jsou to stroje (tepelné motory), ve kterých se přeměňuje tepelná energie vzniklá hořením paliva na energii pohybovou. Palivo spalují.
Pístové spalovací motory
TEPELNÉ MOTORY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_02_32.
Spalovací motory 1 VY_32_INOVACE_21_420
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_11 Tepelné motory –opakování
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Spalovací motory VY_32_INOVACE_29_Spalovací motory
Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště Uničov, Školní 164
Cyklus čtyřdobého motoru
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Spalovací motor Název školy: Základní škola Brána Nová Paka
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Fyzika 8.ročník ZŠ Spalovací motory Creation IP&RK.
Spalovací motory čtyřdobé (mění tepelnou energii na mechanickou)
Rozdělení Podle způsobu zapálení pohonné směsi  Zážehové motory  Vznětové motory Podle počtu pracovních dob  Dvoudobé motory  Čtyřdobé motory.
Člověk a technika – TEPELNÉ STROJE
Člověk a technika – TEPELNÉ STROJE
Transkript prezentace:

VYUŽITÍ TEPELNÉ ENERGIE V PRAXI TEPELNÉ MOTORY VYUŽITÍ TEPELNÉ ENERGIE V PRAXI

CO JSOU TO TEPELNÉ MOTORY? CO JE TO VLASTNĚ MOTOR? MOTOR JE ZAŘÍZENÍ, KTERÉ DOKÁŽE PŘEVÉST NĚKTEROU Z FOREM ENERGIE NA KINETICKOU ENERGII TEPELNÉ MOTORY UMÍ TEDY PŘEVÉST TEPELNOU ENERGII ( TEPLO ) NA POHYBOVOU ENERGII

TROCHA HISTORIE ZÁKLADNÍ PRINCIP ODHALIL JIŽ V 19.STOL. JAMES WATT JEHO PARNÍ STROJ BYL PRVNÍM VÝRAZNÝM KROKEM V TÉTO OBLASTI BYL ALE PŘÍLIŽ HMOTNÝ A NEPŘÍLIŽ VÝKONNÝ PROTO BYL NAHRAZEN PARNÍ TURBÍNOU

SOUČASTNOST V DNEŠNÍ DOBĚ JIŽ SAMOSEBOU NEPOUŽÍVÁME PARNÍHO STROJE V PRAXI NÁVAZNOSTÍ JE TOTIŽ JIŽ VŠEM ZNÁMÝ SPALOVACÍ MOTOR DĚLÍME JE PODLE POČTU TAKZVANÝCH TAKTŮ, PODLE POČTU VÁLCŮ A PODLE TYPU PRACOVNÍHO CYKLU

DĚLENÍ SPALOVACÍCH MOTORŮ 1) PODLE POČTU TAKTŮ DVOUTAKTNÍ A ČTYŘTAKTNÍ 2) PODLE POČTU VÁLCŮ DVOUVÁLCOVÉ, ČTYŘVÁLCOVÉ,OSMIVÁLCOVÉ, ATD. 3) PODLE DRUHU PRACOVNÍHO CYKLU ZÁŽEHOVÉ A VZNĚTOVÉ

ČTYŘTAKTNÍ ZÁŽEHOVÝ MOTOR V DNEŠNÍ DOBĚ JE TÍM NEJVYUŽÍVANĚJŠÍM TYPŮM MOTORŮ TÉMĚŘ KAŽDÝ, KDO DNES JEZDÍ NA BENZÍN, POUŽÍVÁ VE SVÉM AUTOMOBILU TENTO DRUH MOTORU DŮLEŽITÉ PRO POCHOPENÍ JEHO FUNKCE JE VHODNÉ ROZFÁZOVÁNÍ PRACOVNÍHO CYKLU PALIVEM JE ZDE BENZÍN

ŘEZ JEDNÍM VÁLCEM ZÁŽEHOVÉHO MOTORU

PRACOVNÍ CYKLUS MOTORU JELIKOŽ SE JEDNÁ O ČTYŘTAKTNÍ MOTOR, SKLÁDÁ SE JEHO PRACOVNÍ CYKLUS ZE 4 ČÁSTÍ 1) SÁNÍ 2) STLAČENÍ 3) ROZPÍNÁNÍ 4) VÝFUK

SÁNÍ PŘI TÉTO FÁZI SE OTEVÍRÁ SACÍ VENTIL, VÝFUKOVÝ JE UZAVŘEN PÍST SE POHYBUJE SMĚREM DOLŮ A TÍM NASAJE PALIVOVOU SMĚS DO SPALOVACÍ KOMORY V TOMTO OKAMŽIKU KONČÍ PRVNÍ FÁZE A UZAVÍRÁ SE SACÍ VENTIL

STLAČENÍ OBA VENTILY JSOU UZAVŘENY PÍST SE POHYBUJE VZHŮRU A TÍM SE PALIVO SILNĚ STLAČUJE PROTO DOCHÁZÍ I KE ZVÝŠENÍ TEPLOTY PALIVA NA KONCI STLAČENÍ ZAPÁLÍ SVÍČKA JISKROU PALIVO, A TO PRUDCE VYHOŘÍ

ROZPÍNÁNÍ TÍM, ŽE PALIVO PRUDCE VYHOŘELO, VZNIKLO VELKÉ MNOŽSTVÍ PLYNU TEN SE ROZPÍNÁ A TÍM TLAČÍ NA PÍST, KTERÝ SE TÍM PÁDEM POHYBUJE SMĚREM DOLŮ TOTO JE JEDINÁ FÁZE KDY MOTOR SÁM PRACUJE, PROTO JI TAKÉ NAZÝVÁME TZV. PRACOVNÍ FÁZE

VÝFUK V TÉTO ČÁSTI JE NUTNO ODVÉST ZE SPALOVACÍ KOMORY PLYNY VZNIKLÉ HOŘENÍM PROTO SE OTEVÍRÁ VÝFUKOVÝ VENTIL A PÍST TÍM, ŽE SE POHYBUJE SMĚREM VZHŮRU, VYTLAČUJE PLYNY ZE SPALOVACÍ KOMORY

ČTYŘTAKTNÍ VZNĚTOVÝ MOTOR JEDINÝM KONSTRUKČNÍM ZÁSADNÍM ROZDÍLEM JE, ŽE NAMÍSTO SVÍČKY JE ZDE VSTŘIKOVACÍ TRYSKA TÍM PÁDEM JE ROZDÍL V PRACOVNÍM CYKLU POHONNOU SMĚSÍ JE ZDE SMĚS NAFTY A VZDUCHU

PRACOVNÍ CYKLUS PŘI SÁNÍ SE NASÁVÁ VZDUCH TEN SE STLAČÍ A ZAHŘEJE AŽ NA PŘIBLIŽNĚ 600 °C POTÉ SE DO SPALOVACÍ KOMORY VSTŘÍKNE TRYSKOU PALIVO TO SE VZNÍTÍ A SHOŘÍ ROZPÍNÁNÍ A VÝFUK JE JIŽ STEJNÝ JAKO U ZÁŽEHOVÉHO