Wankelův motor Spalovací motor s rotačním pístem

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zpracoval: Jan Filka ZŠ a MŠ Horníkova 1
Advertisements

Dvoudobý zážehový motor
Snižování emisí škodlivin u vznětových motorů
Tepelné motory Jan Nguyen 2.D Telskol.
Palivová soustava vznětových motorů
Spalovací motory zážehové
MOTORY VY_32_INOVACE_03 - MOTORY.
Zážehový motor 1,4 l / 92 kW TSI
SPALOVACÍ MOTORY (TEORIE)
Otázka č.17 a) Klikové mechanismy.
Čtyřdobý zážehový motor (čtyřtakt)
TEPELNÉ MOTORY.
Vysoká cena ropy mnoha lidem způsobuje značné problémy. U autodopravců nebo jiných firem, které jsou závislé na vysoké spotřebě paliv, může vysoká cena.
Jaké jsou technické prostředky ke snižování vlivu dopravy na životní prostředí - Jaká auta budeme používat? Patrik Macháček ZŠ Vítězná, Litovel 1250.
Výuka předmětu automobily
Rozdíl mezi kluznými a kuličkovými ložisky
Hybridní pohon Vojtěch frajt
Co je to motor? Zařízení zpravidla přeměňující energii z chemické reakce (zpravidla hoření) na energii pohybovou. Motor je obvykle součástí a pohonem.
ZÁŽEHOVÝ MOTOR.
VYUŽITÍ TEPELNÉ ENERGIE V PRAXI
Tepelné motory.
Vznětový motor Zbyněk Plch, Tercie, 2008.
MOTORY Ondřej Hornig 2006.
Tepelné stroje -motory
Pístové spalovací motory
(čtyřdobý zážehový motor)
Fyzika 8.ročník ZŠ Spalovací motory Creation IP&RK.
SPALOVACÍ MOTORY.
Spalovací motory s pístem
Čtyřdobý zážehový motor
Čtyřdobý motor 1.Čtyřdobý spalovací motor 1.Čtyřdobý spalovací motor 1.Čtyřdobý spalovací motor 1.Čtyřdobý spalovací motor 2.Carnotův cyklus 2.Carnotův.
Tepelné motory.
SPALOVACÍ MOTORY (TEORIE)
Wankelův motor.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Kvalita benzínu a nafty – oktanové a cetanové číslo
Spalovací Turbína.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Mgr. Lenka Hanáková 2.ročník Gymnázium Otrokovice
Filip Zelenka, Jakub Vičar - C2A
Čtyřdobý vznětový motor – konstrukce, popis činnosti
Wankelův motor Střední odborná škola Otrokovice
Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. Druhá úroveň Třetí úroveň Čtvrtá úroveň Pátá úroveň Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. –Druhá úroveň.
ALTERNATIVNÍ POHONY AUTOMOBILŮ Miroslav Kubíska
Krok za krokem ke zlepšení výuky automobilních oborů CZ.1.07/1.1.26/ Švehlova střední škola polytechnická Prostějov.
Spalovací Motory Benzínové
Vynalezl ho německý vynálezce Rudolf Diesel Patří do skupiny vznětových motorů Palivo je do motoru dopravováno odděleně od vzduchu Do spalovacího prostoru.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Charakteristika pístového spalovacího motoru. Žák se seznámí s čtyřdobým.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Co mají tyto věci společného?
MOTORY Mgr. Martin Tichý MOTORY Pořadové číslo projektu CZ.1.07/1.1.18/ „Řemesla s techniky začneme od píky“ Datum vytvoření: Datum.
F5200 Fyzika kolem osobního automobilu 6. Kinematika a dynamika pístového motoru. Harmonická analýza zrychlení pístů, vyvážení víceválcového pístového.
Ročník: 2. ročník strojírenských učebních oborů Typ šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací obor: Strojnictví Téma: Spalovací.
Vynalezl ho německý vynálezce Felix Wankel r Patří do skupiny spalovacích motorů Je založen na principu rozpínání plynu Do motoru je vháněna směs.
SVĚT TECHNIKY A JÁ Vojta Hanke. LOGO ROZCESTNÍK auta Válečná technika Počítače zbraně.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada21 AnotaceZákladní.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti 1. Úvod, bezpečnost a protipožární ochrana. 2. Charakteristiky motorových paliv. 3.
Tepelné stroje z pohledu základního kursu fyziky 3. Poznámky k přednášce.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_B_01.
Pístové spalovací motory
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Tepelné motory VY_32_INOVACE_29_Tepelné motory
Spalovací motory VY_32_INOVACE_29_Spalovací motory
Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště Uničov, Školní 164
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Fyzika 8.ročník ZŠ Spalovací motory Creation IP&RK.
Wankelov motor Jakub Štefanič I.A.
Wankelov rotačný motor
Tepelné motory - proudové a raketové motory
Třída 3.B 22. hodina.
POČÁTKY AUTOMOBILISMU
Transkript prezentace:

Wankelův motor Spalovací motor s rotačním pístem Vypracovaly: Benešová, Čermáková, Kopalová, Nemetzová Třída: II. C Datum: 21.3.2008

Kerá makovica na to přišla ?! Wankelův motor vymyslel Felix Heinrich Wankel ( 13. 8. 1902 – 9. 10. 1988 ) - syn lesnického úředníka - německý mechanik a konstruktér - po dokončení střední školy začal tiskem, pletením a prodejem vědeckých knih - po ztrátě zaměstnání si založil vlastní dílnu „Wankel- Versuchts-Werkstätten ( Wankelovy pokusné dílny) - v r. 1927 zhotovil výkres "drehkolbenmaschine" - motor s rotujícím pístem a utěsněnými sekcemi - patent na tento motor obdržel v r. 1929 - zajímavostí je, že nebyl vyučen v tomto oboru a ani nikdy nevlastnil řidičský průkaz

Vo co GO ?? - Wankelův motor je spalovací motor s rotačním pístem - základní myšlenka: nepřevádí se posuvná síla na rotační a nedochází tak k velkým mechanickým ztrátám - má stejný počet pracovních dob jako čtyřtakt, ale všechny 4 doby zvládá jeden píst za jednu otočku kolem své osy - u rotačního Wankelova motoru dojde k explozi směsi v každé komoře vždy při každé otáčce excentrické hřídele ( v klasickém pístovém motoru dojde k zapálení směsi ) a tudíž k výrobě síly v každém válci jednou za dvě otáčky klikové hřídele - výkon se přenáší z pístu přes excentrickou ( mimostřednou ) hřídel do dalších částí hnacího ústrojí automobilu

Jak vlastně fakčí ?! 1. Sání 2. Komprese

3. Expanze 4. Výfuk

Co se s ním dělo ?! - po objevení si licenci zakoupilo několik známých firem a začaly pracovat na jeho vývoji - motor splnil očekávání: byl podstatně menší a lehčí než motory stejného výkonu : bylo ho možno dokonale vyvážit - po určité době ovšem vypluly na povrch jeho nedostatky: : nadměrná spotřeba oleje : vyplývající nevýhodný spalovací prostor ( vinou sedel ) : nemožnost většího kompresního poměru - tvůrci Wankelova motoru se po prvních pokusech soustředili na provedení s třívrcholovým pístem - toto provedení navíc nevyžaduje ventily - má nekompaktní spalovací prostor s velmi špatným poměrem mezi povrchem a objemem, což má za následek ztrátu tepla a zvýšenou spotřebu

História v 60. letech 20. stol. se stal konkurencí klasickým pístovým motorům klidný chod a malé celkové rozměry byly příslibem, které stály za trochu vyšší spotřebu benzínu a oleje při cenách ropy před ropnou krizí sedmdesátých let

+ a - - čistota výfukových plynů se na přelomu 60. a 70. let 20. stol. teprve začínala sledovat a byla značně liberální - nižší spalovací teploty ve Wankelově motoru byly příslibem nižších emisí Nox, které se jinak daly odstranit jen recirkulací výfukových splodin a tedy snížením výkonu - o karcinogenitě produktů vzniklých spalováním oleje se tehdy ještě nevědělo, a proto byl Wankelův motor příslibem i pro ekology - po růstu cen ropy v r. 1973 a zjištění karcinogenitě spalovaného oleje pak firmy, investující do tohoto motoru (NSU a Citroen),krachovaly - karcinogenní emise je v případě Mazdy možné udržet pod požadovanou úrovní danou předpisy díky oxidačním katalyzátorům - v Rusku emise nikoho nezajímají

Klaďasi : plynulejší a vyrovnanější chod (nižší vibrace) : vyšší výkon při menší váze : méně částí, které se mohu poškodit : kompaktní rozměry : nízké těžiště a nižší váha

Záporáci : vyšší spotřeba benzínu i oleje ( kvůli mazání těsnících lišt ) – v minulosti : paradoxně nízká životnost ( problémy s utěsněním spalovacích prostorů, nízká životnost lišt – dnes již ne, př.: Mazda RX8) : vysoké otáčky (spotřeba oleje,vysoké emise,vysoká teplota spalin) : horší průběh točivého momentu : malá dosažitelná hodnota kompresního poměru a tepelná účinnost ( => velká měrná spotřeba ) : většina mechaniků nemá tušení jak je opravovat, i když je několik vysoce kvalifikovaných "rotačních" techniků roztroušených po Spojených státech a ve světě

Délka života ?! - dříve měl Wankelův motor velké problémy s životností - v dnešní době díky intenzivnímu vývoji a výzkumu těchto motorů automobilkou Mazda nejsou s životností žádné problémy - důkazem toho je, že už před 10 lety Mazda se svým závodním automobilem ( +Wankelovým motorem ) vyhrála velice náročný 24 hodinový závod na spolehlivost a výkon v Le Mans : celkově patří Mazda se svými rotačními motory k nejúspěšnějším týmům soutěže

Kam ho narvali ??! Auta - NSU a Citroen pro jejich výrobu založily i společný podnik pod názvem Comotor v Luxemburgu - Mercedes-Benz - Alfa-Romeo - Mazda ( hlavně ve sportovních automobilech, měla pokusy ho implantovat dokonce do letadla a povedlo se jí to! ) - Volkswagen - Citroen - Lada ( ve vozidlech ozbrojených složek Ruska ) : Mazda RX8 je jediná na našem trhu s Wankelovým motorem Motorky: - Hercules Wankel W 2000 ( 1.motorka ) - Firma Bortin - Suzuki - Wankelův motor se používal třeba i do motorových pil, lodních motorů, motorových vozítek - V Japonsku je tento motor více rozšířenější

Přežije nás ??!! - Wankelův motor je velmi dobrý a kvalitní motor - má před sebou ještě velkou budoucnost, neboť je „mladý“ a zatím není moc zaběhnutý - čeká ho stejný vývoj jako klasické pístové motory - lidstvo není schopno ho ještě docenit, je příliš mladým nástupcem pístových motorů a není tak technologicky vyspělý

Obráááázečky