Filozofie – Platón Střední odborná škola Otrokovice www.zlinskedumy.cz Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Blanka Slováčková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. www.zlinskedumy.cz
Charakteristika DUM Název školy a adresa Střední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, 76502 Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0445 /1 Autor PaedDr. Blanka Slováčková Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Mn-ON/4-ON-3/12 Název DUM Filozofie – Platón Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 63-41-M/01 Obor vzdělávání Management hotelových a turistických služeb Vyučovací předmět Občanská nauka Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 18 – 19 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem, náplň: charakteristika filozofie Platóna Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Mýtus jeskyně, ideje, ideální stát, erós Datum 30. 7. 2012
Filozofie – Platón Náplň výuky Život Platóna Sokrates a Platón Díla Platóna Erós Dialektika Schéma Platónova pojetí idejí Ideální stát podle Platóna Význam Platóna
Obr. 1: Platón (427 př.n.l. – 347 př.n.l.)
Život Platóna Narodil se 427 př.n.l. ve významné athénské rodině Dostal jméno Aristoklés po svém dědovi Přezdívku Platón (široký, mohutný) mu prý dal jeho zápasnický trenér; jiní ji odvozovali od jeho nezvykle širokého čela. V mládí dostal vynikající vzdělání v gramatice, hudbě a gymnastice S filosofií jej seznámil Kratylos, žák Hérakleita Od 20 do 28 let byl žákem Sokrata Po jeho smrti cestoval do Itálie, na Sicílii, do Egypta a do Kyrény Asi 387 př.n.l. založil v Athénách v “Akadémově háji“ slavnou Akademii Roku 529 n.l. ji zrušil císař Justinián Jedním z nejvýznamnějších žáků Akademie byl Aristoteles Po Platónově smrti však Akademii převzal jeho synovec Speussipos. Platón zemřel v Athénách ve vysokém věku 82 (nebo 84) let.
Sókratés a Platón Platón měl k Sókratovi velice blízko a téměř všechno, co o Sókratovi víme, víme od Platóna Ve svých dialozích se Platón tváří jako pouhý tlumočník myšlenek Sókratových (který, jak známo, nic nenapsal) a v Sedmém listu dokonce říká, že o svých vlastních myšlenkách nikdy nic nenapsal a nenapíše, protože filosofie se musí vyučovat ústně, v rozhovoru a společném „úsilí myšlení“. Sókratův proces a smrt jsou přímo tématem tří dialogů (Obrana, Kritón a Faidón) Sókratés mluví o pomluvách a obvinění z korupce (v Theaitétovi a v Eutyfrónovi) V Menónovi ho varuje Anytas V Ústavě a v Gorgiovi Sókratés vysvětluje, proč k tomu musí dojít V Obraně si Sókratés stěžuje, že ho Aristofanés zostudil a způsobil jeho soud V Sympoziu spolu a s dalšími přáteli hodují V Kratylu Sókratés chválí Eutyfrónovu moudrost V Eutyfrónovi jej zesměšňuje a karikuje
Díla Platóna Platónova díla mají vesměs formu dialogu (rozhovoru), kde většinou vystupuje Sókratés jako hlavní postava Další díla: Symposion či Hostina Ústava či Republika Zákony
Erós K poznávání idejí se může povznést pouze ten, kdo má filosofický pud (Erós) Tím dává tomuto slovu zduchovnělý (vyšší) význam. Erós je puzením smrtelníka povznést se k nesmrtelnosti. Pojem „platonická láska“ ve smyslu neopětované či „duchovní“ lásky mezi mužem a ženou, z níž je vyloučen sexuální styk, spočívá na nepochopení Platónova textu. Na příslušném místě lze číst: „Špatný je nízký, přízemní milovník, který více než duši miluje pouhé tělo.“
Dialektika Nazírání krásy je přípravou, avšak vlastním prostředkem k poznávání idejí je dialektické myšlení (pojmové myšlení). Při tvoření pojmů je třeba vyvarovat se toho, abychom z pouhých slov chtěli získat poučení, jež nám může poskytnout jen pojem věcí (viz Kratylos). Dialektika je umění proniknout společným hledáním v rozhovoru k tomu, co je všeobecně platné.
Schéma Platónova pojetí idejí Mýtus o jeskyni: Jsme přikováni zády ke vchodu, odkud přichází světlo. Předměty za vchodem vrhají na zeď před námi stíny. Stíny považujeme za skutečnost. Viditelné věci jsou pomíjivé Ideje jsou věčné, mimo prostor a čas skutečné. Jsou předobrazem skutečnosti konkrétních a jednotlivých věcí. Duše jsou věčné a nesmrtelné, dočasně sestupují do lidí. Díky svému rozumu jsou duše v říši idejí. Rozpomínání se (= anamnéza) na svět idejí tvoří obsah poznání Podnětem k poznání je láska jako touha po ideálním světě. Obr. 2: Schéma Platónova pojetí idejí
Ideální stát podle Platóna Stát má tři přirozené úkoly: výživu a zisk jako základ obranu navenek řízení rozumem Stát má tři přirozené stavy: Řemeslníky, obchodníky, rolníky (starají se o hmotné potřeby) strážce, vojáky (prosazují vůli a čest) vládce a filosofy (uplatňují rozum) (V 35 letech odchází filozof ze školy, 20 let se snaží pracovat ve prospěch státu a až poté se může stát opravdovým filosofem.) V ideálním státě řízeném filozofy žijí nejvyšší třídy ve spotřebním komunismu, aby byli nezištní.
Význam Platóna Platónův vliv na celou západní filosofii je nedozírný. Ve starověku na něj navázal platónismus Ovlivnil křesťanské myšlení prostřednictvím Augustiána, Prokla a Areopagity ve středověku Z jeho učení vychází renesanční myšlení Myslitelé novověku čtou jeho díla
Kontrolní otázky: Povyprávěj stručný životopis Platóna. Jaký byl vztah mezi Sokratem a Platónem? Jmenuj díla Platóna. Co si představoval filozof pod pojmem erós? Co si představoval filozof pod pojmem dialektika? Vysvětli schéma Platónova pojetí idejí. Jaký je ideální stát podle Platóna? Jaký je význam Platóna?
Seznam obrázků: Obr. 1: anonym, [vid. 30. 7. 2012], dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Korintsk%C3%BD_%C5%99%C3%A1d Obr. 2: anonym, [vid. 30. 7. 2012], dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Platonuv_trojuhelnik.png
Seznam použité literatury: [1] ADAMOVÁ, Lenka, DUDÁk, Vladislav, VENTURA, Václav. „Základy Filozofie a etiky, Základy společenských věd, Pro střední školy“ 3. vyd., Praha, Fortuna, 2001, s. 152. ISBN 80-7168-772-3. [2] DVOŘÁK, Jan a kol. „Odmaturuj ze společenských věd“ 1. vyd., Brno, DIDAKTIS, 2008, s. 256. ISBN 978-80-7358-122-0. [3] anonym, [vid. 30. 7. 2012], dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Plat%C3%B3nova_nauka
Děkuji za pozornost