SYSTÉM A TŘÍDĚNÍ ORGANISMŮ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nebuněčné organismy Viry a viroidy.
Advertisements

Boj s choroboplodnými zárodky- nakažlivými chorobami
Název školy Základní škola a mateřská škola Drnholec, okres Břeclav, příspěvková organizace Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony.
Viry říše: nebuněční.
Přírodopis – 6. třída  Nejstarší organismy na Zemi  Jednobuněčné, viditelné pouze mikroskopem  Tvar buněk bakterií: › Kulovitý = koky › Tyčinkovitý.
Virologie.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49
Viry.
VIRY Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády 777
Houby, viry, baktérie Pro 6. ročník Autor: Mgr. Pavlína Marková
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
IMUNITNÍ SYSTÉM IMUNITA = schopnost organismu chránit se před patogeny (bakterie,viry,houby,prvoci  onemocnění) Nespecifická : Fagocytóza granulocytů,monocytů.
NEBUNĚČNÉ ORGANISMY.
VIRY.
Viry.
RISKUJ Projekt „EU peníze středním školám“ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT CZ.1.07/1.5.00/ Předmět Biologie Ročník a obor 1.ročník.
Mízní soustava odvod mízy zpět do krve části:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.A.05 Název pro školu:
Viry a bakterie Digitalizace výuky Příjemce
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.06 Anotace: Prezentace popisuje vlastnosti, vysvětluje rozdíly mezi viry, bakteriemi. Vzdělávací oblast: Viry, bakterie, sinice.
BUŇKA PŘÍRODOPIS 6. TŘÍDA.
Jméno autoraMgr. Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyV/2 Inovace.
NEBUNĚČNÉ ORGANISMY.
Viry 1892 – Dimitrij Ivanovský – virus tabákové mozaiky
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.A.18 Název pro školu:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Třídění organismů.
M1: LESNICKÁ BOTANIKA VIRY
Mgr. Petr Klein Gymnázium Josefa Kainara, Hlučín
nebuněční parazité buněk
Imunita, obranné mechanismy v těle, infekční nemoci
NEMOCI A IMUNITA Ema Volešová.
1.Ročník technické lyceum
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_206_Viry AUTOR: Jana Harbichová ROČNÍK, DATUM: 6.,
KŘÍŽOVKA VIRY.
Obecná virologie.
Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou nebuněčných organismů - virů. Materiál je plně funkční.
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Viry Základy biologie 2013.
Nakažlivá /infekční/ nemoc Je přenosná z nemocného člověka (zvířete) na zdravého jedince Přenáší se přímým stykem, potravou, vdechnutím, poraněním, bodnutím.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
MIKROBIOLOGIE Virologie Bakteriologie Bakteriologie Parazitologi e Parazitologi eMykologie.
Viry VY_52_INOVACE_PR VYPRACOVALA: Mgr. Jana Víchová DATUM: září 2011 URČENO PRO: 6. ročník VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda - Přírodopis KLÍČOVÁ.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Silvie Krupová NÁZEV:VY_32_INOVACE_15_Přírodopis 6. ročník TÉMA: Viry ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Téma: Aids Vypracoval: Bohumil Baroch Obor: Technické Lyceum Třída: 1L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Přírodopis.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Funkce – obrana organismu proti infekci. Nakažlivé neboli infekční nemoci: =choroba, která je přenosná z nemocného člověka nebo zvířete na zdravého jedince.
Imunologie a alergologie
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
PROCVIČUJÍCÍ A OPAKUJÍCÍ TEST - VIRY
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 120_Viry
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_05-06
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Nukleové kyseliny nukleosidy nukleotid nukleová báze fosfát
VY_52_INOVACE_01_Organizmy lidských sídel – učební text
2. Organismus a prostředí Základy ekologie pro střední školy 1.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Martina Černá Název materiálu: VY_12_INOVACE_OS.6.Cer.24_Zivoni_prostredi_viry_bakterie.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Martina Černá Název materiálu: VY_12_INOVACE_OS.6.Cer.20_Zivoni_prostredi_trideni_organismu.
Bi1BK_ZNP2 Živá a neživá příroda II Buněčná stavba živých organismů
2.1 Viry, bakterie Víte, kdo způsobuje angínu, chřipku nebo neštovice?
AUTOR:Mgr. Radoušová Marcela
DÝCHÁNÍ, FOTOSYNTÉZA TŘÍDĚNÍ ORGANISMŮ Autor: Zuzana Veselíková
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

SYSTÉM A TŘÍDĚNÍ ORGANISMŮ

ŘÍŠE VIRY ŘÍŠE BAKERIE ŘÍŠE PRVOCI ŘÍŠE HOUBY ŘÍŠE ROSTLINY ŘÍŠE ŽIVOČICHOVÉ

strunatci savci šelmy medvědovití medvěd medvěd hnědý další systematické jednotky: (str. 37 v učebnici) příklad oddělení (rostliny) nebo kmen (živočichové) třída řád čeleď rod druh strunatci savci šelmy medvědovití medvěd medvěd hnědý

medvěd hnědý rodové druhové každý organismus má dvouslovný název (………………. a …………………. jméno) odborné (…………………..) názvy – latinsky (Ursus arctos) česky: zavedl v 18. století ………………………………… druh: skupina organismů, které jsou navzájem podobné, mohou se rozmnožovat a mít plodné potomky mezinárodní medvěd hnědý Carl von Linné

ŘÍŠE VIRY virologie věda zabývající se viry - ………………………

……………………………… organismy nebuněčné ……………………………… organismy nemohou žít samostatně, množí se uvnitř ……………………………………. buněk stavba viru: hostitelských vnitřní parazité nukleová kyselina – informace o tom, jak budou vypadat všechny součásti viru kapsida – bílkovinný obal další obaly – nemusí být

životní cyklus viru: součásti viru se zkompletují buňka praskne a nové virové částice napadají další buňky v okolí virová NK přinutí buňku tvořit součásti viru virus se přichytí na povrch buňky, dovnitř se dostává jeho nukleová kyselina virová NK se zařadí do NK napadené buňky

rostlinné viry: virus mozaiky tabáku

rostlinné viry: virus mozaiky fazolu

bakteriální viry – bakteriofágy napadají ………………………… význam pro genové inženýrství bakterie

živočišné viry: slintavka a kulhavka vzteklina rýma chřipka plané neštovice příušnice spalničky dětská obrna žloutenka

human immunodeficiency virus virus HIV (…………………………………………………………………………….) způsobuje nemoc ……… (acquired immunodeficiency syndrome) - selhání imunitního systému – organismus není schopen se bránit infekcím přenáší se krví (poranění, transfúze), tělesnými tekutinami, kontaktem sliznic s těmito tekutinami (pohlavní styk), z matky na dítě při těhotenství nebo porodu vývoj nemoci: inkubační doba …………………………….., poté příznaky podobné ………………….. latentní doba ………………………………………………. zhroucení imunitního systému AIDS 2-6 týdnů chřipce (až 10 let) bez příznaků, přenašeč!

obrana organismu proti původcům nemocí imunita – ……………………………………………………. buňky (……………………………………….) vyrábí …………………………. imunitu získáme: ……………………………………….. (organismus se naučí poznat virus a vyrábět protilátky) …………………………… (očkovací látka obsahuje ………………………………………… ……………………., které nezpůsobí nemoc, ale organismus se naučí je poznat a bojovat s nimi) bílé krvinky protilátky proděláním nemoci očkováním oslabené nebo mrtvé virové částice