Starověký Řím.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Římské výboje Dějepis VY_32_INOVACE_311, 16. sada, D
Advertisements

Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
( př. Kr.) ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
STAROVĚKÝ ŘÍM.
Zápas o Středomoří mezi Římem a Kartágem
STAROVĚKÝ ŘÍM.
STAROVĚKÝ ŘÍM.
Zápas o Středomoří mezi Římem a Kartágem
Co tě napadne při slově království? Pokus se vytvořit definici tohoto slova.
Charakteristika umělecké památky
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
STAROVĚKÝ ŘÍM.
Starověký Řím 6. ročník.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Punské války Opakování dosavadního vývoje starověkého Říma:
Starověký Řím.
8. století – 510 př. Kr. ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Počátky římského městského státu
Vývoj Říma do ovládnutí Itálie
Republikánské instituce Petr Machala. z latinského res publica = věc veřejná Co se vám vybaví, když se řekne republika?
Zápas o Středomoří mezi Římem a Kartágem.
Starověký Řím.
Řím v době královské Petr Machala.
Starověký Řím.
Vznik a rozvoj starověkého Říma.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Sparta.
VY_32_INOVACE_2D.6.18 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Raná římská republika Petr Machala.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
STAROVĚKÝ ŘÍM.
Dějepis Římská republika 1.
Ovládnutí Itálie Římem
STAROVĚKÝ ŘÍM.
Etruskové a založení Říma
Počátky starověkého Říma
Antický Řím – Římská republika I.
POČÁTKY ŘÍMA.
Starověký řím.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Studená, okres Jindřichův Hradec Autor: Mgr. Božena Andrašková Název : VY_32_INOVACE_8C57D6_Starověký Řím.
Název školy: ZŠ Průhonice, Školní 191, příspěvková organizace Název a číslo materiálu: VY_32_INOVACE_D6_43 Autor: Zdeňka Matoušová Období: březen 2013.
Římské výboje v západním Středomoří Ovládnutí Makedonie a Řecka.
STAROVĚKÝ ŘÍM.
Starověký Řím Jak a kdy to začalo?.
OVLÁDNUTÍ APENINSKÉHO POLOOSTROVA
Starověký řím 6. ročník NG.
Vytvořil: Jakub Řezníček
ŠKOLA: Základní škola a Mateřská škola Nemilany
ŘÍMSKÁ REPUBLIKA 510 – 27 př. n. l..
První triumvirát Doba po Sullově smrti. První triumvirát Doba po Sullově smrti.
SPARTA pro 6. ročník M. Kryška.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Téma: STAROVĚKÝ ŘÍM Předmět: Dějepis Ročník: 6 Klíčová slova: Úvod
Starověký řím 6. ročník NG.
Autor: Mgr. Božena Andrašková
ŘÍMSKÁ REPUBLIKA 510 – 31 př. n. l..
Etruskové a římští králové
Starověký Řím - počátky
SPARTA pro 6. ročník M. Kryška.
ŠKOLA: Základní škola a Mateřská škola Nemilany
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Gertruda Miličková NÁZEV: Starověký Řím – Počátky města TÉMATICKÝ.
ROZKVĚT ANTICKÉHO ŘECKA
Zemědělství, řemesla, posmrtný život, dějiny
Starověký Řím - počátky
STAROVĚKÝ ŘÍM.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Gertruda Miličková NÁZEV: Starověký Řím – Sjednocení říše TÉMATICKÝ.
POČÁTKY ŘÍMA.
Počátky starověkého Říma
Transkript prezentace:

Starověký Řím

Apeninský poloostrov přírodní podmínky - centrální poloha v Středozemním moři - malá členitost málo přístavů - Alpy, Apeniny - Tibera, Pád - podnebí – teplé, suché

osídlení Etruskové - nejasný původ – nejsou Indoevropané - sídla – SZ Apeninského pol. (Etrurie) - od 1000 př. n. l. - vrcholné období kultury – 8. - 4. st. př. n. l. - městské státy (spolky po 12 městech – Tarquinii, Veje, Caere) - forma – království (teokracie) - zpracování kovů - minimum architektonických i jiných památek (zničeny už ve starověku) x - obrovský vliv na kulturu Říma - gladiátorské zápasy – souboje otroků na počest zemřelých - písmo – převzato od Řeků (nerozluštěno) - věštby z jater zvířat

- samostatnost, nezávislost Řekové - J, JZ Ap. pol., Sicílie – v rámci velké řecké kolonizace (8. – 6. st. př. n. l.) - samostatnost, nezávislost - silný kulturní vliv na okolí (písmo, náboženství) Keltové - Předalpská Galie – Pádská nížina - příchod kolem 400 př. n. l. - schopní válečníci - zpracování železa - kolem 390 př. n. l. – vydrancován Řím (po 7 měsících – nedobyt Kapitol – zachránily ho husy bohyně Junony – výkupné 1000 liber zlata – město zachráněno) - kolem 224 př. n. l. území dobyto Římany a připojeno

Féničané (Kartaginci) - osídlení pobřeží Sicílie, Sardinie a Korsiky - spory s Římany Italikové - indoevropské kmeny (příchod kolem 1200 př. n. l.) - JZ, střed (vnitrozemí) - postupné ovládnutí Apeninského poloostrova - latina

Založení Říma Archeologická bádání – osídlení z doby železné – Italikové (Sabinové), osady sjednoceny a ovládnuty Etrusky v 8. st. př. n. l. – odvodnění bažin (cloaca maxima) Forum Romanum Legenda - 753 založen potomky Aenea (Trójan) Romulem a Remem odchovanými vlčicí na 7 pahorcích u Tibery

Království 753 – 510 př. n. l. 7 mytických králů poslední 2 Etruskové sociální diferenciace – obyvatelstvo rozděleno na 3 kmeny po 10 kuriích a 30 rodech - později rozděleno podle majetku do 5 tříd (Servius Tullius) podle počtu setnin ve vojsku počet hlasů v lidovém shromáždění - patricijové (urození) – plná občanská práva, 300 rodů, vlastní půdu - plebejové (neurození) – omezená občanská práva, později usídlení, řemeslníci, obchodníci

poslední král Tarquinius Superbus (Zpupný) - vyhnán kvůli sebevraždě Lukrécie (510 př. n. l.) vznik republiky

Republika 510 – 27 př. n. l. Rané období (do ovládnutí Itálie) 510 – 265 př. n. l. - soupeření plebejů a patricijů o moc - patricijové – plnoprávní, veškerá moc - plebejové – bez politického vlivu (sňatky, úřady, majetek, …) secese – odchod plebejů z Říma, hrozba vlastního města - úspěch tribun lidu – volba na 1 rok, původně 2, později 10 – obhajoba zájmu plebejů před patriciji v senátu – nedotknutelnost – „Vetō!“ (Zakazuji!) – možnost zakázat jednání o jakémkoli zákoně, omezit moc úředníka – právo azylu sepsání zvykového práva (zákony 12 desek) – rovnost před zákonem - postupné zrušení všech omezení (287 př. n. l.)

Politické zřízení Lidový sněm –všichni svobodní muži, hlasování podle počtu postavených setnin (nemajetní 1 hlas, majetní 98 hlasů), volba úředníků, plebiscit (plebei scitum) – schvalování zákonů, válka, mír Senát – „rada starších“ (senex = stařec), 300 členů (podle původních urozených rodů), doživotní funkce, dozor nad úředníky, zákonodárná, částečně výkonná moc Konzulové – 2, voleni ze senátorů na 1 rok (střídání po měsíci), velení vojsku, sjednávání smluv, soudní pravomoci, výkonná moc Cenzoři – voleni na 5 let, správa nemovitého majetku státu, určování daní, dozor nad mravy Diktátor – neomezené pravomoci na dobu nejvýše 6 měsíců v případě ohrožení státu, 1 z konzulů

Itálie středomořskou mocností Ovládnutí Itálie od počátku existence státu – války postupné ovládnutí Latia, Etrurie, italických kmenů, řeckých měst (Tarent – Pyrrhovo vítězství) 265 př. n. l. – dokončeno sjednocení Itálie vyjma Přední Galie Itálie středomořskou mocností Zásada „Rozděl a panuj“ - přímá správa nad tvrdě vzdorujícími - samospráva původních obyvatel, římská práva

Římské občanství - dědičnost, adopce, přestěhování - rozšířeno na obyvatele Itálie, impéria, propuštěné otroky (omezeně) - práva: účast na sněmu, úřady, vlastnictví majetku - povinnosti: služba ve vojsku, placení daní